2,5 vuotiaalta normaalia käytöstä kylässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :O:O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

:O:O

Vieras
Ihan alkuun. Tämän viestin tarkoitus ei ole haukkua lapsia tai muutenkaan mustamaalata heitä. Tarkoitus on ainoastaan selvittää käyttäytyykö suurinosa 2-3v lapsista näin.

Minulla kävi kylässä tuttavani 2,5-vuotiaan poikansa kanssa. Poika käänsi koko huushollin aivan ylösalaisin. :O Tutki kaikki kaapit, levitteli tavaroita, lehtiä yms. Käänsi koristekynttiläni ylösalaisin. Kahvipöydässä pyysi saada kurkkua, jotan siis ei ollut edes tarjolla. Kaivoin hälle sitä jääkaapista eikä äitikään sanonut mitään. Onko käytös normaalia tuon ikäiseltä lapselta? Olen hoitanut muita lapsia elämässäni monesti, poikkeuksena, että olemme olleet heidän tutussa kodissa, eivätkä lapset ole olleet koskaan noin....miten sen nyt sanoisi....kurittomia? Vai onko käytös siis suotavaa ja normaalia?

Minulla meni 2 tuntia aikaa siivota pojan sotkut. Parasta oli se kun hän oli vihreällä tuoksukynttilällä hinkannut sohvapöytään viivoja. En oikeasti ihmettele enää kun osa tutuistani sanoo, ettei halua lapsiperhettä kylään vaan menee itse mieluummin heille. Ja tietenkin ymmärsin nostaa kaikki arvoesineet ja vaaralliset tavarat piiloon, mutta en nyt ymmärtänyt, että koko asunto olisi pitänyt tyhjentää. Olen aivan ihmeissäni, valaiskaa siis minua asian suhteen?

Aikanaan sitä huomasi, että helpointa oli kyläillä lapsiperheissä, jossa ei ollut sitä kiinnostavaa irtosälää kaikkialla.

Mutta ei: en pidä tuollaista käytöstä normaalina. Ei kylässä minkään ikäinen saa penkoa toisten tavaroita, kaappeja tms.

ei ole hyvää käytöstä. jos ei äitinsä komenna olisi sinun pitänyt komentaa.. lapsi kyllä tekee kaikkea mikä kivalle tuntuu mutta aikuisen tehtävä on kattoo että hommat on asiallisia
:)

Kuriton lapsi, joka hakee rajojaan. Jos omat vanhemmat ei rajoja aseta, hakee niitä rajoja kylässä. Olisit vaan sanonut, että kurkkua ei ole tarjolla ja komentanut lopettamaan sotkemisen. Olisi mahdollisesti rauhottunut, tai pannut pökköä pesään. Lapsiparka, ethän syyttänyt häntä?

Niin, en tiedä onko se 2,5v:lta normaalia käytöstä, mutta se että äiti antaa lapsen toimia noin puuttumatta itse tilanteeseen ei ole normaalia (=hyväksyttävää ) käytöstä.

Meillä on "epänormaali" pian 5v erityislapsi joka voi keksiä kylässä tutkia vaikka mitä eikä ole otteissaan suinkaan hellimmästä päästä. Itse kuitenkin pidän siinä omana tehtävänäni jatkuvasti seurata lapsen tekemisiä, kieltää ja opastaa tätä jne ettei hän pääse tekemään mitään luvatonta. Siksi tällä hetkellä mielummin kutsun lapsettomia ihmisiä meille kylään kuin itse menen tuon lapsen kanssa heille. :D

Ei oo pojalla tapana tolleen riekkua eikä sellasta tee tuttujenkaan muksut. Tavat oltava kylässäkin. Yksi perhetuttu on jossa lapsi ollut kauhean kuriton ja on sitä edelleen, sen 2-3v jäljiltä jäi kyläpaikkoihin yhtä jos toistakin tuhoa.

No ei kyllä käyttäydy mun kaksivuotias noin tai jos yrittää käyttäytyä niin minä äitinä ärähdän sekä siivoan lapseni sotkut. Saattaa muksu jossain tutussa paikassa pyytää jotain muuta kuin mitä pöydässä on, mutta jos kyse ei ole maidosta tai vedestä, niin sanon lapselle ettei sitä ole nyt tarjolla ja pitää tyytyä pöydän tarjottaviin.

on tuo meidänkin 2,5 vuotias aika ehtiväinen kyläillessä.. mut kyllä sille sentään jotain menee perille eikä se nyt kenenkään kaappeihin mene.. mut mä yleensä pyydänkin ihmiset meille niin pääsen helpommalla kun ei tartte varoa, kotona kun ei ole mitään luvatonta ulottuvilla..

Äidin olisi pitänyt puuttua asiaan!!!! Ai että pistää vihaks tommoset jutut...mulla on se linja(itsellä 2v ja 10kk vanhat lapset) et jos ei vanhemmat kiellä esim. veljen tytöllä on samanlainen tapa,et kaikki laatikot nurin ku pääsee ovesta sisään,ei kuitenkaan leiki niillä,heti jääkaapille tinkaamaan kaikkea vaikka kahvipöytään en olisi vielä edes kuppeja laittanut ja kiusaa pienempiä koko ajan!!! Olen veljelleni ja hänen vaimolleen sanonut asiasta,et täs talos on meidän säännöt ja heillä kotona heidän säännöt ja näillä mennään!!! Komennan lapsia,oli sit oma tai jonkun muun jos ollaan meillä!!
On kyl hyvät välit sisaruksiin,ettei meillä asiasta ole tullut kahnausta!! Eri on tosin sulla ap,jos on tuttava eikä paljoa tekemisissä!! Mut itsellä se olo on,et jos kavereita tulee lapsineen kylään ja jotain tapahtuu et tarvii puuttuu toisen lapsen asiaan,ni kyllä mä sanon!! Ja olen kaikille sanonutkin,et meidän lapsia saa komentaa jos huomaavat et toiminta ei ole ihan suotavaa!!! En mä siitä nokkiini ota,hyvä vaa et joku on sanonu,jos itellä muuta hommaa enkä ole huomannut!!!
Sanot seuraavaks et tääl on meidän säännöt ja niitä noudatetaan!!!

Aivan normaalia. 2 vuotiaan kuuluukin olla utelias ja haluta kokeilla aivan kaikkea. HUOM! 2 v:stä on aika asiaankuulumatonta käyttää nimitystä "kuriton". 2 v:n kuuluukin olla kuriton, ei sen ikäiselle ole vielä kehittynyt sellaisia psyykkisiä valmiuksia joilla voisi rajoittaa omaa toimintaansa kiinnostavassa uudessa ympäristössä.

Epänormaali oli lapsen vanhempi, joka ei huolehtinut lapsensa toiminnasta vaan antoi tehdä mitä vaan.

Koska tuo on normaalia käytöstä 2 v:ltä, en halunnut pitkään aikaan vierailla lapsettomien ihmisten luona meidän kaksosten ollessa tuon ikäisiä. Kahta on mahdoton vahtia ja kukaan lapseton ei osaa raivata kaikkia kiinnostavia rikkoutuvia tilpehöörejä pois lasten ulottuvilta etukäteen. Kyläilyt menevät aivan pelkäksi tavaroiden suojeluksi mikä on hölmöä.

Mielummin pyysin lapsettomat kaverit meille, jossa juttelukin saattoi onnistua.

Huoh, kiitos teille. Ajattelin jo olenko itse ihan tiukkis. Enkä ollut lapselle vihainen tai häntä syyttänyt, lapsi kyllä ärsytti minua hyvin paljon teoillaan, mutta enemmän minua mietitytti juuri se kun äiti ei sanonut mitään. Olisin tietenkin itse voinut viheltää pelin poikki, mutta ajattelin, että on äidistä varmasti ikävää jos alan hänen lastaan komentamaan. Taidan siis siirtyä siihen osastoon, että käyn lapsiperheillä kylässä, päästään varmasti molemmat osapuolet helpommalla. :D

Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:
Aivan normaalia. 2 vuotiaan kuuluukin olla utelias ja haluta kokeilla aivan kaikkea. HUOM! 2 v:stä on aika asiaankuulumatonta käyttää nimitystä "kuriton". 2 v:n kuuluukin olla kuriton, ei sen ikäiselle ole vielä kehittynyt sellaisia psyykkisiä valmiuksia joilla voisi rajoittaa omaa toimintaansa kiinnostavassa uudessa ympäristössä.

Epänormaali oli lapsen vanhempi, joka ei huolehtinut lapsensa toiminnasta vaan antoi tehdä mitä vaan.

Koska tuo on normaalia käytöstä 2 v:ltä, en halunnut pitkään aikaan vierailla lapsettomien ihmisten luona meidän kaksosten ollessa tuon ikäisiä. Kahta on mahdoton vahtia ja kukaan lapseton ei osaa raivata kaikkia kiinnostavia rikkoutuvia tilpehöörejä pois lasten ulottuvilta etukäteen. Kyläilyt menevät aivan pelkäksi tavaroiden suojeluksi mikä on hölmöä.

Samoilla linjoilla sinun kanssa olen. Meillä ei kaksosia ole, mutta lapsilla on vain reilu vuoden ikäero. Olen rajoittanut sellaisia kyläpaikkoja, joissa käyminen on liian hikistä puuhaa :D

Aivan normaalia tuon ikäisen käytöstä. Ainoat epänormaalit tilanteessa olivat aikuiset, varsinkin lapsen äiti joka antoi lapsen sotkea tuolla tavalla, myös paikan emäntä olisi voinut ennakoida pikkuihmisen vierailua hiukan huomaavaisemmin.

Lapselta varmaan ihan normaalia käyttäytymistä, vanhemmilta sen sijaan ei, kun antoivat tuon kaiken tapahtua. Jos mun lapsi pyytäisi kylässä jotain, mitä ei ole pöydässä, mä sanoisin, että sitä ei nyt ole tarjolla. Enkä antaisi koskea koristekynttilöihin tms.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:

"kuriton" -sana olikin vähän haettu. En oikein tiennyt millä sanalla voisin lapsen epäsopivaa käytöstä kuvailla lyhyesti. Mä en kyllä kanssa yhtään tajunnut, että olisi kaikki kynttilät, kirjat, kukat, valokuvat yms. kerätä pois ennen vierailua. Mun mielestä keräsin jo valtavasti kaikkea rompetta ennen heidän tuloaan. :D Onko se sitten kuitenkaan mun tehtävä tehdä kodistani "lapsiystävällinen" ennen jokaista vierailua, ennemmin siis kannatan tuota, että lapsettomat menee lasten omaan kotiin vierailulle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Huoh, kiitos teille. Ajattelin jo olenko itse ihan tiukkis. Enkä ollut lapselle vihainen tai häntä syyttänyt, lapsi kyllä ärsytti minua hyvin paljon teoillaan, mutta enemmän minua mietitytti juuri se kun äiti ei sanonut mitään. Olisin tietenkin itse voinut viheltää pelin poikki, mutta ajattelin, että on äidistä varmasti ikävää jos alan hänen lastaan komentamaan. Taidan siis siirtyä siihen osastoon, että käyn lapsiperheillä kylässä, päästään varmasti molemmat osapuolet helpommalla. :D

Varmasti monella helpompi, kun lapset ovat tuossa iässä ja noin villejä. Mutta usko pois, tässä vika ei ollut lapsessa vaan vanhemmassa, varmasti löytyy niitäkin perheitä joissa lapsi on vähän rauhallisempaa sorttia ja äiti hoitaa tehtävänsä jolloin vierailut voi olla ihan mukaviakin.

Meillä ainakin 2,5 käyttäytyisi noin jos en pitäisi mitään kuria. Tottakai vieraassa paikassa häntä kiinnostaa kaivaa kaikkea, kun koti on moneen kertaan tutkittu. Mutta kyllä mä katson kylässä perään ettei käyttäydy noin, pitäähän sitä lasta komentaa. Käytös lapselta on ihan normaalia, mutta jos vanhempi ei komenna, eihän se lapsi ymmärrä tekevänsä mitään väärää. Sen ikäinen vasta opettelee sopeutumaan tähän yhteiskuntaan ;)

Kyllä sitä voi käyttää maalaisjärkeä jotta kerää sellaisen kaman pois mitä lapsi mielellään nappailee hyllyiltä, itse ainakin teen näin jo ihan senkin takia että vahinkoja sattuu. Siirtelen maljakoita ylemmäs tms.
Missä itse olit kun muksu hieroi tuoksukynttilää pöytään? Tietenkin lapsen äidillä päävastuu mutta miten se sun itsesuojeluvaisto tavaroistas heräs vasta jälkiä siivotessa?
ennakoida voi!

Alkuperäinen kirjoittaja oovee:
Aivan normaalia tuon ikäisen käytöstä. Ainoat epänormaalit tilanteessa olivat aikuiset, varsinkin lapsen äiti joka antoi lapsen sotkea tuolla tavalla, myös paikan emäntä olisi voinut ennakoida pikkuihmisen vierailua hiukan huomaavaisemmin.

En teidä olisiko ap pystynyt sen enempää ennakoimaan, johan hän oli arvokkaampia tavaroita ravannut pois ja näin tehnyt kodista lapsiystävällisemmän. Tietty hän olisi itse voinut komataa lasta, mutta varmasti joakainen ymmärtää että nuo on aika herkkiä paikkoja eikä varsinkaan lapsettomana ole helppo käydä toisen lasta kasvattamaan. helposti siinä saa äidin sitten nenilleen...

Yhteistyössä