2,5 vuotiaan unentarve

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vierailija_

Aktiivinen jäsen
10.05.2004
2 155
0
36
Meillä on poika 2,5 vuotias ja hän nukkuu vaan 10 tuntia vuorokaudessa - eli yöunet klo 21-7. Päiväunia ei suostu enää nukkumaan ja jos joskus nukahtaa vaikka autoon niin sitten kukutaankin valveilla klo 23 asti. Riittääkö tuon ikäiselle siis vaan 10 tuntia???

Meillä on molemmilla lapsilla riittänyt tuo 10h/ vurokausi tuon ikäisenä. Kateellisena olen kuunnellut muiden 'hyvin' nukkuvia aina. Kuopus nukkuu nyt 22-06 ja 2h päivällä.

Tyttäreni 2v.5kk ja hoitotäti väitti että minun täytyisi LYHENTÄÄ tytön 10h yöunia lisää kun ei meinaa rauhoittua päiväunille... Tässäpä juuri mirtinkin, että mitä tekisin. Kotona viikonloppuisin ei ole tämän rytmin kanssa mitään ongelmaa.Siis 10h yöunta ja tunnin päikkärit... Kun olen yh, on yöunille laiton viivyttäminen itsellekin jotenkin vaikeaa.Kun ei tuota omaa aikaa muutenkaan liiaksi ole päässyt kertymään, niin... :\| Liekö vain taas otettava omasta ajasta...Tosin tyttö täytyy aamuisin ns.väkisin herätellä hoitoon,joten tuo puhuisi silti puolestaan, että tarvitsee 10h yöunet? Nukkuu siis n.klo:20.30-07.00..aika tasan 10h nukahtamisajankohdasta riippuen. Eli muitakin ongelman kanssa painivia löytyy...Voimia :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.09.2006 klo 15:11 Täällä myös kirjoitti:
Tyttäreni 2v.5kk ja hoitotäti väitti että minun täytyisi LYHENTÄÄ tytön 10h yöunia lisää kun ei meinaa rauhoittua päiväunille... Tässäpä juuri mirtinkin, että mitä tekisin. Kotona viikonloppuisin ei ole tämän rytmin kanssa mitään ongelmaa.Siis 10h yöunta ja tunnin päikkärit... Kun olen yh, on yöunille laiton viivyttäminen itsellekin jotenkin vaikeaa.Kun ei tuota omaa aikaa muutenkaan liiaksi ole päässyt kertymään, niin... :\| Liekö vain taas otettava omasta ajasta...Tosin tyttö täytyy aamuisin ns.väkisin herätellä hoitoon,joten tuo puhuisi silti puolestaan, että tarvitsee 10h yöunet? Nukkuu siis n.klo:20.30-07.00..aika tasan 10h nukahtamisajankohdasta riippuen. Eli muitakin ongelman kanssa painivia löytyy...Voimia :D

Onpa ammattitaidoton hoitotäti, jos puhuu tuon ikäisen lapsen unien lyhentämisestä. Lapsen kehitys ja oppiminenhan tapahtuvat pitkälti unen aikana ja uni on sen takia lapselle tärkeää. Liikaa ei pitäisi puuttua lapsen yksilölliseen unirytmiin ja unen tarpeeseen vaan tärkeää olisi taata lapselle riittävä uni. Mielestäni 2,5v tarvitsee vähintään 10h yöunet. Ainakaan ei tulisi mieleenkään alkaa lyhentää oman tyttäreni 2v2kk yöunia, joita hän nukkuu tällä hetkellä n. 10h ja lisäksi 1,5-2h päiväunet.

Meillä on tyttö 2,3 vuotta ja nukkuu vaikka 12 tuntia per yö, jos saa nukkua niin kauan ! Päiväunet 2-3 tuntia olleet hoitopaikassakin. Meillekin on kerrottu, että saa nukkua niin paljon kun haluaa, se on vaan hyvä juttu, mutta säännöllinen rytmi on hyvä säilyttää. Eli samaan aikaan petiin ja ylös, mutta kyllähän se vähän lipsuu viikonloppuisin kun ei tartte tytön herätä hoitoon.. Kiukkuinen on jos ei saa tarpeeksi unta !

Eli täytyy luottaa vain itseensä ja siihen, että tiedän oman lapseni unen tarpeen =) Muutenkin tullut sen verran kummallisia (?) juttuja tuolla uudessa hoitopaikassa, että taidan soitella päivähoitotoimistoon ja pyytää vaihtoa entiseen hoitopaikkaan.Joskin tämä tuo päivittäin 10km ylimääräisen lenkin, mutta samahan tuolle, kun siellä homma pelaa ja lapsen hyvä olla...
Esim. tyttäreni on täysin päiväkuiva, mutta täällä nykyisessä vaippaa pidetään koko ajan.Unipupu tytöltä on kuulema takavarikoitu päiväunien ajaksi, koska YHDEN AINOAN KERRAN oli leikkinyt sillä hiukan pitempään sängyssä ennen unen tuloa jne. :/

Ohohhoh, sanon minä..
Itse olen pienillä päiväkodissa ja meillä kyllä lapset saa nukkua. Väsynyt lapsi nukkuu. Eikä me kenenkään yöunista aleta "saarnaamaan"..
Outoa.
Toiseksi, jätä vaipat kotiin. Älä vie niitä mukaan.
Kyllä pitäs hoitajan sen verran tukea vanhempia, että toimii samaan tapaan. Ja jos kerta päiväkuiva, niin miksi tarvii laittaa vaippaa?? Ilmeisesti kyse on pph:sta? Jospa hän pelkää, että tulee pisuvahinko ja paikat sotkeentuu...?
Kannattaa soitella sinne päivähoitotoimistoon ja selittää vähän tilannetta.
Ja tuo unilelu kyllä pitää saada olla lapsella.

Toivotaan, että asiat paranee pian!

Meillä poika 2v5kk nukkuu 20-06.30 ja aamupäivästä vielä n. 2h päiväunet.
Kiltisti menee päikkäreille, nukkuu pikkuveikan kanssa samaan aikaan päikkärit.
Elikkäs meitin pikkumies tarvitsee n.12h unta. :)

Yhteistyössä