2,5-vuotias ei yhtäkkiä halua käydä pissalla/kakalla?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras vaan

Vieras
Eli meillä 2,5-vuotias tyttö. Päiväkuiva ollut useamman kuukauden ajan suht hyvin, välillä tosin unohtunut leikkeihin ja pissat tulleet, mutta oikeastaan nyt viimeisen parin viikon aikana selkeästi pidätyskyky parantunut ja on neljäkin tuntia päivällä käymättä pissalla. Yleensä haluaa käydä pöntöllä ja ilman mitään pöntönsupistajia.

Nyt eilen sanoi illalla että on pissahätä. Mentiin vessaan ja laski jo housutkin alas, sitten ei kuitenkaan yhtäkkiä halunnutkaan mennä vessaan. No, sitten kului tunti ja sanoi että kakkahätä (saattaa sanoa kakkahätä vaikka olisikin pissahätä) taas mentiin vessaan. Sitten kääntyi vessassa ympäri eikä halunnutkaan mennä pissaamaan. Sitten noin puolen tunnin kuluttua suostuttelin pöntölle sillä tavalla että saa ottaa kirjan pöntölle, niin suostui tulemaan ja teki pienet pissit ja kakat. Mietin voisiko tuossa olla se että kakka olisi kovalla tms. minkä takia ei suostu pöntölle. Entäpä pissatulehdus? Muuten on oikein hyvävointinen jne. Illalla sitten sanoi että kakkahätä (tarkoitti pissahätää) ja kävi normaalisti pissalla. Eli olisiko sitten tuo kakkaaminen jännittänyt?

mielipiteitä?

Lastenpsykologian kirjani mukaan lapsi, jolle ei anneta mahdollisuuksia olla autonominen (päättää itse, valite itse, tehdä itse), lapselle jää ainoaksi vaihtoehdoksi kieltäytyä ulostamasta ja/tai syömästä. Muuta kun ei anneta hallita.
Kuulema ratkaisuna on tukea lapsen autonomiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva B.:
Lastenpsykologian kirjani mukaan lapsi, jolle ei anneta mahdollisuuksia olla autonominen (päättää itse, valite itse, tehdä itse), lapselle jää ainoaksi vaihtoehdoksi kieltäytyä ulostamasta ja/tai syömästä. Muuta kun ei anneta hallita.
Kuulema ratkaisuna on tukea lapsen autonomiaa.

Ok. Sitä vaan lähinnä mietin että kun kuitenkin itse meni vessaan ja meinasi istua pöntölle, mutta ei sitten istunutkaan jne, niin voiko tässä silloin olla tästä autonomiasta kyse?

Toivottavasti nyt ei mitään pissatulehdusta tms. ole.

Yhteistyössä