mun poika ei uskalla mennä vessaan vieraassa paikassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

=/

Vieras
Mun poika on ollut kuiva jo pidemmän aikaa joten edes yövaipat ei ole käytössä enää.
Jostain syystä poikaa silti jännittää mennä vessaan vieraassa paikassa jos ei äiti tai isi ole mukana.
Oman päiväkodin vessa/mummolan vessa on tuttu joten siellä käy itsenäisesti pissalla ja tulee jatkamaan leikkejä mut nyt on kesäpäivystys päiväkodissa ja pissaa housuunsa pari kertaa hoitopäivän aikana kun on vieras talo, vieraita hoitajia eikä uskalla mennä itse vessaan.
Sanoin hoitajille jo pariin kertaan että viekää vessaan vaikka sanoisi ettei ole hätä koska ei uskalla mennä yksin sinne vessaan.
Hoitajat katsoivat vähän ihmeissään ja lupasivat sitten viedä mut silti eilenkin poika "tanssi tasajalkaa" hoitajien edessä kun hain häntä, hihkaisi mulle samantien että on pissahätä ja hoitajat sanoivat ihmeissään että he juuri kysyivät että pitäiskö sun käydä pissalla ja poika vain sanoi ei joten antoivat olla..

tyttö ei suostunut menemään ennen kuin 4 vuotiaana vieraisiin vessoihin ja silloinkin piti tarkistaa, ettei vaan ole wc-raikastinta, kun se sininen värioli 'pelottava.
keskustele vielä niiden kesähoitajien kanssa.

Kolmevuotias.. ja vessa on ihan sen ryhmän yhteydessä, hoitajat näkevät ryhmästä vessan ovelle joten ihmettelevät kun iso poika pitäs viedä sinne vessaan asti.. mutta kun poika ei vain uskalla mennä itse sinne tarpeilleen ja väittää sit ettei ole hätä kun sanotaan että menepäs käymään..

Käykö muiden kolmivuotiaat ihan rennosti vieraissakin paikossa itse vessassa?
Onko poikani poikkeuksellisen arka tämän suhteen..?
En ymmärrä miksi jännittää vessakäyntejä mut eikö hoitajat ihan hyvin voisi vielä kolmivuotiasta noissa asioissa avittaa jos jännittää..?
Aina sanotaan vaan että "olet jo niin iso poika, ryhmän isoimpia niin näytähän miten osaa itse sitä ja tätä.."

Meillä poika 5-v, joka myös kotona, hoidossa, mummolassa ym. tutussa paikassa käy vessassa itsenäisesti, mutta yleensä kieltäytyy kylässä menemästä yksin. Esim. naapurissa, jos on leikkimässä, niin kipaisee omaan vessaan. Ei ole sanonut mitään selkeää syytä, haluaa vain mieluummin käydä tutussa vessassa. Joskus sanoi, että kun siellä (oudossa vessassa) haisee...
Tiedä sitten onko oikea syy. Vessoissa voi kyllä olla monenlaisia "tuoksuja" :D

Tää ei varmaan helpota sua ollenkaan, mutta meillä on menty ihan toisessa ääripäässä. Poitsu haluaa käydä tutustumassa kaikkiin mahdollisiin vieraisiin vessoihin. Kaupassa tuli aina hätä vaikka olis kotona käyty 10min aikaisemmin vessassa, kaupungilla kun näkee WC kyltin niin johon on ihan hirveä hätä, lentokoneen vessaan ehtii 2 tunnin aikana kolme kertaa...

Tää villitys alkoi varmaan joskus 3v ja jatkuu edelleen (hiukan on hiipunut onneks), poitsu täyttää 7v syksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä:
Käykö muiden kolmivuotiaat ihan rennosti vieraissakin paikossa itse vessassa?
Onko poikani poikkeuksellisen arka tämän suhteen..?
En ymmärrä miksi jännittää vessakäyntejä mut eikö hoitajat ihan hyvin voisi vielä kolmivuotiasta noissa asioissa avittaa jos jännittää..?
Aina sanotaan vaan että "olet jo niin iso poika, ryhmän isoimpia niin näytähän miten osaa itse sitä ja tätä.."

Mun 3½ v käy nykyään ihan rennosti vessassa missä tahansa. Usein menen toki hänen mukaansa. Mutta keväämmällä poika harrasti sitä, että sanoi "ei oo hätä!" kun päiväkodissa käskivät mennä vessaan ennen uloslähtöä...tai sitten kävi vessassa, muttei pissannut, ja väitti pissanneensa. Oli kova kiire ulos, tai takaisin leikkimään. Sitten tuli joskus pissat pöksyyn iltapäivän ulkoilussa tai kotimatkalla. Kotona kieltäytyi joskus menemästä vessaan koska siellä oli pimeää, ei halunnut itse laittaa valoa vaan se piti laittaa hänelle valmiiksi.

Puhuin asiasta hoitajille, sanoin että pojalla on nyt tuollainen kausi menossa ettei millään malttaisi käydä pissalla, ja pyysin että varmistaisivat että hän tosiaan käy pissalla. Tekivät työtä käskettyä.

Kyllä mun mielestä niiden pitäisi päiväkodissa viedä lapsesi vessaan, kun tilanne kerran on tuo, ja sen suuremmasta ongelmasta ei ole kyse. 3 v on vielä pieni, vaikka olisikin ryhmän isoin (mun poika oli myös ryhmänsä vanhin).

Yhteistyössä