2,5 vuotias ja 10 kk samaan huoneeseen.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ashh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ashh

Vieras
Tilan puutteen vuoksi pitäisi lapset laittaa samaan huoneeseen. Nyt kaipaisin vinkkejä nukahtamiseen? Kauhulla odotan iltaa, kun vanhempi venkoilee tuttuun tapaansa vastaan ja vauvakaan ei saa nukuttua.

Onko muilla onnistunut lasten nukkuminen samassa huoneessa??
 
Remontin vuoksi asutaan koko perhe tällä hetkellä samassa huoneessa. Poika 4v ja tyttö 1v. Nuorempi menee ensin nukkumaan. Ja tytön nukahtamista ootellessa yleensä poika nukahtaa sohvalle (n. puoli 9 maissa) Siitä kannetaan sänkyyn. Poika ei herää vaikka pommi räjähtäisi kun kerran nukahtaa :D siksi ei ongelmaa vaikka pikkusisko herää öisin itkemään.
 
Ei minusta tuota ongelmia, ei vaikka olisivat eri sukupuoltakin. Se on vain totuttelua aluksi. Paremmin ne siellä yhdessä pärjää kuin kumpikin yksin omassa huoneessa. Laitettais itse 4v. kohta 3v ja 1v. ikäinen samaan jos vain mahtuisivat.
 
Yö varmaan meneekin hyvin, mutta illat mietityttää. Laittaako samaan aikaan nukkumaan vai odottaa, että vanhempi nukahtaa ensiksi (mikä voi kestää...). Vanhempi kun on tottunut yksinään nukahtamaan ja touhuamaan.
 
Ei ongelmia! Tyttö on meillä vanhempi ja poika nuorempi, 2v4kk ja 1v3kk. Ovat nukkuneet nelisen kuukautta samassa huoneessa. Ensin pidin pienemmälle unikoulua, jotta oppi nukkumaan imetyksittä. Sitten laitettiin samaan huoneeseen. Imetin illalla vielä kuopusta siellä pimeässä, ja odotin siinä että nukahti. Esikoinen pötkötteli odotellen. Muutaman illan tein noin, sitten aloin vain toivotella hyvät yöt ja jättää nukkumaan. Tosi hyvin on mennyt!
 
Meillä nukkuu reilu kaksi vuotias ja 11 kk:n ikäinen samassa huoneessa. Ovat nukkuneet itse asiassa jo siitä asti kun vauva oli 4 kk, ja piti siirtää pois kehdosta. Pinnasänky ei kunnolla mahtunut meidän makkariin, joten päätettiin kokeilla siirtoa esikoisen kanssa samaan huoneeseen.

Esikoinen ei koskaan ole häiriintynyt kuopuksesta, vaikka aluksi siis imetin aika useastikin öisin ja lisäksi kuopus on korvatulehdus kierteinen. Itseasiassa vain kerran on esikoinen herännyt kuopuksen itkuun, ja silloinkin nukahti heti uudelleen. Lapset heräävätkin yleensä eriaikaan, haen vain ensimmäiseksi heräävän pois huoneesta häiritsemästä toisen unta.

Iltaisin kuopus on yleensä väsyneempi ja nukahtaa ensin ja esikoinen jatkaa omia juttujaan ja laulujaan omassa sängyssä yksin. Eipä häiritse näinkään päin.

Itse asiassa sisarusten tiiviys on hellyyttävää. Kerran kun kuopus oli pahemmin kipeä, niin otettiin hänet eri huoneeseen nukkumaan, jottei häiritsisi esikoista ja voisimme helpommin valvoa hänen untaan, niin esikoinen kantoi tyynynsä ja peittonsa meidän luo ja kertoi haluavansa nukkua siskonsa kanssa. Ihan tippa tuli linssiin.

Kokeile rohkeasti, tottuvat varmasti nopeasti toistensa ääniin, eivätkä ne sitten häiritse unta.
 
Meillä meni kanssa oikein hyvin. Esikoinen (3,5-v.) oli tottunut kanssa häärimään ja hyörimään itsekseen unta hakiessaan ja tämä ensin vähän hirvitti. No, nykyään edelleen häärii ja hyörii, mutta pikkusisko 6kk katselee ja ihmettelee ja "juttelevat keskenään". Poika myös "lukee" usein pienelle iltasatua, esittää leluilla jonkun esityksen tms. Sitten nukahtavat. Aikaistettiin molempien nukkumaanmenoa n. vartilla, niine i haittaa nuo höpinät alkuun.
 

Yhteistyössä