2,5v ei VIITSI syödä itse...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pusse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pusse

Vieras
Kun oppi lusikkaa käyttämään ihan oikeasti joskus 1-vuotiaana niin meni vaan hujaus kun jätkä oli syönyt ruoan.
Nyt vuoden oon joutunut ahdistumaan neljä kertaa vuorokaudessa kun poika ei vaan syö itse. Jos on jotain sen herkkua, esim. spagettia tai hernekeittoa niin ruoka menee lähes loppuu asti omin käsin, lopussa sanoo että "auttaa".

Mutta kyllä se 99%:sti menee niin että poika istutetaan pöytään, odotetaan että syö itse, sitten sanotaan että syö ja lopulta syötetään kun ei syö muuten. Jos ei ole pojan mieleistä ruokaa niin voi pistää syöttämistäkin hanttiin. Puuro syödään aamulla ja illalla ja ne on helpoimmat syötettävät, niitä saa pojan välillä kauhomaan myös itse.

Oon pienentänyt annoksia, se vähän helpotti edes tuota syöttämistä, mutta kuuntelen kateellisena kun muiden lapset oikein pyytää lisää ruokaa ja kiskoo ihan omin pikku kätösin sen naamaan.

Lapsi ei saa karkkia eikä muutakaan "hyvää", juhlat poikkeus. Ruokailujen välissä saa pari välipalaa, jogurttia, hedelmää, marjoja, leipää... Siis ei kaikkia kerralla, mutta yleensä jotain noista. Ja voisi varmaan elää pelkillä välipaloilla, niiden kiskomisessa ei tarvitse apua yhtään... Tuntuu ettei poikaa paljon haittais vaikkei sais mitään muuta päivän aikana.

Loppuuko tää piina joskus? Oikeasti, koen jo aamulla herätessä hirveetä ahdistusta, kun tiedän että taas on monta hankalaa ruokailua edessä...
Tekis mieli jopa tehdä aina niitä "helppoja" ruokia, mutta sitten herää ajatus etten sillä tavoin ainakaan jatkossa helpota kummankaan elämää...

Poika menee hoitoon kuukauden päästä, toivon että muitten lasten esimerkki vaikka vähän auttais... Mutta oisko mitään viisaamman vinkkiä teillä?

Voisitko ajatella, että jos poika ei syö, annat pari lusikallista alkun suuhun ja kehotat syömään itse loput. Jos ei syö, ruoka pois ja poika pois pöydästä. Seuraavan kerran syötävää saa seuraavana ruoka-aikana. Ei ennen.

onpa tuttua.. jos meidän poika ei syö itse niin lautanen vaan silloin pois. Välillä kyllä autetaan jos ei saa itse viimeisiä lusikoita mutta muutebn pitää syödä itse. Meidän poika täyttää ensi kuussa 3-vuotta

Kuulostaa NIIN tutulta... Meillä oli kans sama ongelma jossain vaiheessa (varmaan tuos 2-3 ikävuoden välillä). Söi aluksi ite ja sit tuli et "ei viiti" ja samanlainen pienimuotoinen taistelu sit oli vastassa...
Myönnän mä luovutin... Selitin jätkälle etten mä aio passata ja paapoa häntä koko elämää et jätkän on opittava syömään ite. Ruoka laitettiin ja tehtiin niin ku ennenkin mut se oli pöydässä vain tietyn aikaa (parhaillaan vajaan tunnin), jonka jälkeen ne siivottiin pois ja jos jätkä oli syömättä ite niin sitten oli. Välipalat karsittiin vähemmälle (varsinkin lisukkeet kuten juusto leivältä ja makkara)... Kuulostaa julmalta, mutta toimi...
Jätkä alkoi syödä ite jälleen, aluksi toki yritti jälleen heittäytyä "laiskaksi" mut periksi ei annettu...
ELI SELITÄ lapselle miksi tällainen ei ole soveliasta, SELITÄ miksi tehdään nyt näin, SELITÄ SELITÄ SELITÄ ja vielä vähän selitä... rauhallisesti selittämällä ja jyrkästi toimimalla... Aluksi se meilläkin tihkoi ja itku ei ollu itelläkää kaukana, mut toimi...

Tarhassa sitten itse tajusi viimein et on syötävä ite ku on NIIN iso poika ja viimeistään kavereiden jäljillä otettiin sitä työkalua käteen hanakammin...

Mutta TSEMPPIÄ! Ja täällä ollaan hengessä mukana!!
Ota rauhallisesti teet sen kuitenkin lapsesi parhaaksi etkä halua että häntä tarhalla kiusataan näinkin pienestä asiasta... Lapset kun ovat hemmetin julmia toisiaan kohtaan...

Mieheni tytär (silloin 4v) vielä vuosi sitten keväällä teki tuollaista. Sääntö on että lautanen tyhjäksi syötävä. Ruokailut kesti jotain puolitoista tuntia kun ensimmäisen tunnin pyöritteli vaan lusikkaa (ei edes haarukalla suostunut syömään), tunnin jälkeen mieheni syötti. Kyllä siitä sitten päästiin kun ei vaan mies lopetti syöttämisen. Vieläkin tytön ruokailu kestää tunnin kun sitä ruokaa laittelee hitaasti suuhunsa.

Täällä ihan sama juttu!! Ja lapsi JO YLI 3V!! Syö ainoastaan silloin kun on hänen "herkku"ruokaa tai jos on oikeesti kova nälkä. Ja tästä johtuen, ei oo syöny kerhossa/pväkodissa muuta kuin tyyliin leipää ja maitoa... Ja siitähän ne tätit siellä jaksaa sanoa mutta en kai minä asialle mitään voi!! Nyt olen ä-lomalla kotona ja lapsi 2 x vkossa kerhossa mutta kun viime syksynä oli pväkodissa ni saatto hyvinkin mennä 7h pvä pelkällä leipäpalalla kun ei kuulemma suostunu syömään mitään. :( Sääliksi käy, mutta eihän sitä väkisinkään voi.
Välillä syötämme häntä jos on oikeesti kova kiire jonnekin, muuten saa kyllä itse yrittää ja istua pöydässä. (Tämä siis lähinnä lämpimien ruokien kanssa, väli-, aamu- ja iltapalat menee itse.) Sitten kun vauvamme alkaa syömään kiinteitä ni sit loppuu koko syöttökin ja jos ei itse syö ni saa olla nälissään seuraavaan ruokakertaan.
Mä en asiasta stressaa niin kauan kuin lapsi kasvaa. Eiköhän tuo viim. 20v päästä tajua, että ruoka on yksi elämän suurimmista nautinnoista.

Huh, tätä siis tapahtuu muuallakin =)
Äsken just miehellä oli kova taisto pojan kanssa aamupuuron kanssa, pitkään istuivat lautasen edessä ja lopulta poika ei syönyt mitään... Ja kun lähti pöydästä niin alkoi kinuta banaania, omenaa, ananasta, mitä ikinä keksikään, tyypillinen kuvio. Mies sanoi että mitään muutakaan ei saa ennen seuraavaa ruoka-aikaa, kun ei puurokaan maistu.
Itselle tekee tosi tiukkaa kun toinen itku silmässä tulee pyytämään jotain, mutta ei tää voi vaan jatkua, noi ruokailut vie järjen kohta meiltä kaikilta...

Kiitos tsempistä, täällä yritetään pysyä tiukkana :)

Meillä 2,5v ruokahalu ja kiinnostus vaihtelee todella paljon. Meillä ei mitään lautanen tyhjäksi sääntöä ole, sillä syömään en todellakaan pakota. Annoksia olen pienentänyt ja lisääkin joskus tuo tyttö pyytää. Joskus pyytää "auttamaan" syömisessä ja silloin olen muutaman lusikan suuhun lapannut. Jos on ihan pelleilyksi mennyt niin lautanen lähtee ruokineen pöydästä ja seuraavaksi ruokaa saa seuraavalla aterialla. Näin kesäaikaan ollaan kyllä lipsuttu luvattoman paljon ruoan suhteen ja on ollut päiviä jolloin lapsi on syönyt pelkkiä välipaloja... :ashamed: siitä on taas vaikea päästä takaisin "ruotuun".

Meillä ruoan menekki putoaa välittömästi välipaloista. Yksi välipala on päivässä ja siihen riittää tyyliin pari omenanlohkoa tai puolikas banaani.

Tsemppiä ruokailuihin, ihan varmasti lapsi syö kiltimmin hoidossa ;)

Yhteistyössä