2,5v potalle "pakolla" vai vapaaehtoisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaippaliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaippaliini"

Vieras
Tavoitteena tälle kesälle olis saada vaipat hiiteen pojalta.

Tähän saakka on vaihtelevasti innostunut tuosta potalla istumisesta; joskus mennyt viikkokin että sen muutaman kerran/päivä istuu ja parilla kerralla tulee pissa. Sitten taas viikko ettei suostu vapaaehtoisesti.

En ole kauheasti "pakottanut" (aina kehoittanut, innostanut joskus lahjonutkin), ku jotenki mielestäni se pitäis lähteä lapsesta että innostuisi. Vai olenko väärässä? Voiko kuivaksi oppimisesta tulla mitään jos pakotan lapsen huudon kanssa potalle?!

Eikö jotain "kuivaksiopettelu" vaippojakin ole olemassa? Kellään kokemusta? ;)

onnistu! Ainakin neuvolassa näin ovat sanoneet kun oma lapseni kieltäytyi potalta pitkään. Kaikki muut keinot sallittuja.. Ja ilman vaippaa oleminen (ja vahinkojen sietäminen) usein auttaa sekä toisten lasten esimerkki (jos tutuissa potalla käyviä lapsia niin kutsu ahkerasti kylään).

Käärit matot pois lattialta ja vuoraat sohvat pyyhkeillä. Sitten vaan jätät vaipat pois. Etkä oo millänsäkään vahingoista. Lahjot sen potalle sännällisin väliajoin. Esim saa syödä tikkaria niin kauan kuin istuu potalla. Tai laitat sen potan olkkariin ja laps saa dvd:n pyörimään jos siinä istuu. Tai annat sille kännykän millä pelata tms. Pääasia että siitä potalla istumisesta tulee myönteistä. Ja nimenomaan kannattaa kehua sitä että käy potalla ja kiinnittää vähempi huomiota niihin tuotoksiin. Jos kehuu vaan silloin kun se pissa tulee niin lapsellle tulee herkästi paineita asiasta.

Pakottamalla vain pahennat tilannetta, kohta lapsi potan nähdessäänkin alkaa huutamaan!!

Keksi jotain kivaa tekemistä kun menee potalle, luette kirjaa, tai voisiko hän jonkun pienen lelun ottaa mukaan potalle. Houkuttelemalla onnistut paremmin.

Toisaalta, jos lapsi ei ole valmis potalle, niin sitten ei ole!! Tähän tulokseen minä tuli meidän nuorimman kohdalla ja unohdin koko pottahomman, vaan meni pari kk ja jätkä pyysi päästä potalle, eikä antanut laittaa enää vaippaa :D

Meillä myös 2,5 v herra, jolla vielä vaipat. Olen koittanut useampaan otteeseen jo vaippojen pois jättämistä, mutta ei onnistu. Jokaisen alushousuihin tulleen pissan jälkeen on menty potalle, eikä pissaa tule. Kuivat pöksyt kun saadaan jalkaan niin menee n. 10-15 minuuttia ja taas on pissa housussa. Tätä vaan jatkuu ja jatkuu ja joka paikka on pissassa. Jossain kohtaa lapsi ei enää yksinkertaisesti suostu vaihtamaan alushousuja, eikä menemään potalle vaan pitää märistä housuista kiinni ja huutaa kurkku suorana tai juoksee paljaine pyllyineen karkuun ja huutaa "ei ei ei ei ei!!!!". Ollaan palattu takaisin vaippoihin ja odottelen, että tässä tapahtuisi joku ihme. Lasta on lahjottu, kiitetty, kannustettu, pottaan tullutta pissaa juhlittu jne... Että jos jollain tosiaan jotain vinkkejä niin minä myös olen TODELLA kiitollinen niistä.

Meidän poika sai myös raivarit potasta. Annoin alkaa käydä pöntöllä kuten "isot pojat", siis seisaaltaan. Autoin itse että osuu enimmät sinne minne pitää :saint: Sillä tavalla kävi helpommin ja vähemmällä tappelulla ja kuivaksi oppikin parissa viikossa.

Meillä auttoi erityislapsella sekä "tavallisilla lapsilla", kun jätettii vaipat JA housut pois, koska lapsi oletti että kun on housut niin voi pissata ja potta olkkariin tv:n eteen. Säännöllisin välein huijata lapsi siihen istumaan, joko tv ohjelmalla tai esim. kirjaa vieressä lukemalla ja sitten jos tulee pienikin liru pottaan niin "palkkioksi" hurjat suosionosoitukset ja kehut!

Mä oikeestaan loppujen lopuksi pakotin potalle.
Mutta tilanne oli se että tiesi milloin pissa on tulossa,sanoi siitä muttei vaan jostain syystä halunnut mennä sinne. Sitten kun oltiin jo vaikka kuinka kauan yritetty mennä sinne potalle niin sanoin että nyt ei ole vaippoja,pakko mennä potalle. itki vähän aikaa ja sitten teki pottaan. Ja sen jälkeen teki jonkun aikaa pottaan kunnes sit siirty pöntölle, tykkää siitä enemmän.
Yleensä en suosittele pakottamista vaikka itse niin nyt teinkin :D

Meidän poika sai myös raivarit potasta. Annoin alkaa käydä pöntöllä kuten "isot pojat", siis seisaaltaan. Autoin itse että osuu enimmät sinne minne pitää :saint: Sillä tavalla kävi helpommin ja vähemmällä tappelulla ja kuivaksi oppikin parissa viikossa.

Minä olen myös miettinyt tuota, että jos lapsi olisi suostuvaisempi pissaamaan seisaaltaan. Meidän poika on ihan pienestä pitäen matkinut isäänsä vessassa, ottanut pollean pissausasennon ja suhistellut "psssss". En ole vaan uskaltanut opettaa seisaaltaan pissaamista hänelle, koska en tiedä miten sitten kakkaushommat saadaan hoidettua ja mitäs jos tulee sekä pissa että kakka yhtä aikaa:o

Minua surettaa se, että ehkä meidän pojalta meni ehkä yksi herkkyyskausi ohi pottahommien suhteen. Poika suostui käytännössä aina potalle n. 1 v. 8 kk ikäisenä, mutta sitten meille tuli muutto tilapäisasuntoon kosteusvaurion takia ja potattaminen jäi kun oli niin paljon kaikkea muuta stressiä. Kun palasimme omaan kotiin n. 2 kk kuluttua, poika on sanonut päättäväisesti "ei" jokaiseen potatusyritykseen. Toivotaan että alkaa taas suostua, jossain vaiheessa, alkaisi jo olla korkea aika:(

Meillä ei ole kumpikaan lapsista halunnut potalla käydä. En viitsinyt pakottaa. Pönttöön ovat tehneet pissat ja kakat, ja vaikka nuoremmalla usein housuun lirahtikin ennen kuin ehti vessaan, niin ei sitä ikuisesti kestänyt.

Jos ei potta niin sitten pönttö. Tasaisesti parin tunnin välein viet vessaan, tuli mitään tai ei.

Näin opetin vajaa parivuotiaan potalle kun kaupassa ei ollut Up&Go-vaippoja, niin päätin että sitten opetellaan kuivaksi. Vein lasta parin tunnin välein vessaan ja aina sinne jotain pientä tuli. Yökuiva oli ollut tosin jo ennen tuota. Meillä kuivaksi opettelu kesti tasan yhden viikonlopun ja sitten jo sujuikin.

Opetan vajaa kaksivuotiasta juuri pottailemaan, ja kun tuli pisu pottaan, annoin pikkunokareen suklaata. Ojasta allikkoon, nyt poika ramppaa potalla alvariinsa, otsasuonet pullistellen kun yrittää saada tipan tulemaan. Koko homman pointti taisi mennä hieman ohi !

poika viety ruuan jälkeen potalle ja aina ennen ja jälkeen uloslähdön ja ennen ja jälkeen unien muistaakseni ihan 1-v lähtien.

Välillä protestoi, mutta ei kamalia raivareita saanut. pottatarra vähän kiinnosti kun tuli kuva. Jotain tarinaaa jostain välillä kerrottiin niin unohti kiukkunsa (ts mielenkiinno siirto). Nyt 3 v itse vihdoin halusi kalsarit (talvella ja aiemminkin olen yrittänyt tarjota mutta vaippaa vaippaa olen vauva ja pukenut itse vaipan, monta kuukautta kerroin että jo iso poika ja kalsareita käyttää ja esimerkkejä kavereista ja että kohta ei ole kaapissa yhtään vaippaa)...ja 4:ssä päivässä tosi hyvin oppi ei ulkona eikä sisällä vahinkoja. Mutta monesti toki vieläkin pitää muistuttaa (toinen viikko menossa kalsareilla, yövaippa tosi täysi vielä, pv-univaippakin usein tyhjä nyt)...ja muutaman kerran käynyt niin että väittänyt ettei ole pissahätä ja sitten juossut potalle muttei housuja ehtinyt laskea ja kaikki lattialle (mutta onneksi vessaan).

Oli tällänen palkkiokuvio: Ekan 5 pv oli jääkaapin ovessa hymynaama-taulu ts. a4 johon olin piiränyt palloja ja aina kun meni itse vessaan sai hymynaaman (eikä pissannut kalsareihin) ja ensin 9:stä hymynaamasta tuli palkinto (sai valita hälyytysajoneuvosetistä yhden ajoneuvon) ja sitten 12 ja sitten ei tarvinnut enää palkintoa.

Ai niin potalla pissaamisesta jo paljon aiemmin sai myös tarrakirjaan yhden tarran. Vielä iltakakasta haluaa tarrakirjaan tarrat laittaa (usein haluaa isolle pöntölle tehdä, ei halua supistajaa, osaa ja uskaltaa nyt itse mennä ja hyvin sujuu). Mutta siis temppuilee kakankin kanssa vieläkin eti ole hätä....ei ole kakkahätä....vaikka paukuttelee jne. mutta on vaan joka ilta muistutettava et nyt teet kakan, keskity jne. (kakka tulee yleensä 95% 2 kertaa pv välipalan jälkeen ennen pv-unia ja iltapalan jälkeen sadun jälkeen ennen sänkyynmenoa).

Noin isolta pojalta päivävaippa kerralla pois. Nyt on kesä, mikäs sen mukavampaa kun pojan pissailla nurmikolle! Olkaa paljon ulkona ja välillä luikautatte pissat pusikkoon. Ja sisällä sit pönttöön tai kylppärin lattiakaivoon. Ei varmasti mee ku muutama päivä niin poika on kuiva. Kesän lopulla sit alatte opetteleen "ihmistentavoille" ja jätätte luontopissat ja lattiakaivopissat pois..!!

Meillä on saman ikäinen poika ja sama aikomus. Kotona ollessa en pidä pojalla vaippaa ollenkaan ja potta on koko ajan olkkarissa. Saa istua siihen kun haluaa ja välillä aina kehotan menemään. Kun pottaan tulee pissa niin kehun maasta taivaiseen ja saa valita lempparitarran joko vihkoon tai pottaan liimattavaksi. Tuotoksia mainostetaan isille ja kehutaan lisää jälkikäteenkin.

Jos pissat tulee mihin sattuu, ne pestään neutraalisti. Korkeintaan sanon, että saikos lattialle pissiä, mihin ois pitänyt pissata.
2 viikkoa sitten vkonloppuna kaikki pissat tuli pottaan ja oli kuiva koko vkonlopun, sen jälkeen on taas pissaillut lattialle. Hiljaa hyvä tulee ja takapakit kuuluu asiaan :)

meillä nyt 3.5v poika. Viime kesänä kans ajattelin mut ei. Ny 2kk ollu ilman vaippaa. Joulun jälkeen ajoin vain ohimennen pyllypesulla sanomaan kuinka inhottava äidin on pestä kakkaa ison pojan pyllysta. En muuta, ja sanoin sen kiltisti. Nyt tosiaan ilman vaippaa. Lapsesi ei ole valmis vielä. Olkaa kesä ilman vaippaa pihalla ja varmasti käy pissalla mutta älä ylläty jos vielä puoli vuotta vuoden joudut vaipan laittamaan. Kyllä se oppii.

Kyllä voi pakottaa. Ei siitä mitään pahaa seuraa, vaikka niin näkyy väitettävän. Mä olen pakottanut mun lapset potalle viimeistään 2-vuotiaana ja kaikki myös oppivat kuiviksi ihan muutamassa päivässä. Normnaaleja nuoria nuo ovat.

lisäys. Poikamme tosi kova pissaamaan. En jaksa edes laskea mut yritän hmm. aamulla herättyä, ennen uloslähtöä, puistossa ulkona, sisälle tultaessa, ruuan jälkeen, toinen ruuan jälkeen, välipalan jälkeen kakan yhteydessä, syötyään, ennen uloslähtöä, ulkona, iltapalan jälkeen, iltakakka ja pissa = yhteensä 12 kertaa. Ja aiemmat yritykset olla ilman vaippoja loppuivat kun en jaksanut koko ajan siivota kun muutenkin sai uhman takia olla kovila.
Eli ihan tyytyväinen olin että odotin että pojalla oma into kalsareihin vaikka välilä tuntui tuskaiselta, et noin iso...mutta onneksi olin tiennyt että paljon lapsia vielä 3 v vaipoissa, meillä meni siis tasan et just täytti ja halusi kalsarit pois.

Kuinka paljon muiden pojat pissaavat? Onko normaalia 3-v:ltä?

Siis ulkoilemme 2 kertaa päivässä normisti ja oli tavoite et kun kelit lämpenee niin pystypissoja pusikkoon ja se sattui sopivasti lämpenevän ja poika halusi kalsarit.
En vaan tajua miten saisi homman hoidettua niin ettei niitä pissatippoja tippuisi housuille/kalsareille. Siis kun kaari "hyytyy" niin miten opettaa tai missä vaiheessa ravistaa tms vetää edes takaisin tms. Entä muita vinkkejä ...lantio taakse....jne.

Meillä saman ikäinen poika, joka ei ikinä suostunut potalle tms. Itku tuli aina, vaikka mielestäni potalla ei olllut ikinä tapahtunut mitään pahaa. Poika osasi hienosti pyytää vaippaa, jos oli ilman ja tuli pissahätä. Lopulta vaan sanoin ettei vaippoja enää tehdä noin isoille pojille. Meni kaksi päivää, kun poika oppi kuivaksi. Ensimmäisen päivän pidätteli pissaa itku kurkussa ja lopulta päästi housuun. Toisena päivänä oppi pissaamaan hiveän huudon jälkeen nurmikolle. Samana iltana taipui myös potalle ja oli itsestään hirveän ylpeä. Poika sai palkinnoksi itse valita kaupasta kalsarit :).

Ei voi pakottaa, lapsi oppii kyllä aikanaan. Meidän tyttö jätti vaipat keväällä 2v 8kk ikäisenä, ei ollut juuri potalla käynyt vaan vaipat käytössä. Pottailu ei kiinnostanut ja ajattelin, että kesällä vaan otan ne pois. Sitten tuossa keväällä yhtenä aamuna tyttö ilmoitti, ettei laita enää vaippaa vaan pikkuhousut. Sanoin, että ilman muuta. Parissa päivässä tyttö oli päiväkuiva, yövaippa oli käytössä vielä pari viikkoa sen jälkeen. Nyt täysin kuiva. Hän vaan hoksasi itse tuon homman.

Yhteistyössä