2 sektion jälkeen alatiesynnytys mahdollinen TYKSissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektioitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektioitu

Vieras
Tietääkö kukaan onko TYKSissä mahdollista synnyttää kahden sektion jälkeen alakautta, jos itse sitä kovin haluaa ja muuta syytä kolmannelle sektiolle ei ole kuin nuo kaksi aikaisempaa sektiota?

Tältäkin palstalta saanut useampaan otteeseen lukea, että kahden sektionkin jälkeen on vielä mahdollista synnyttää alakautta, mutta missä sairaaloissa tämä on mahdollista kun tuntuu, että useimmissa asiasta ollaan ehdottomia?

No siis tässähän on se,että sektioarven kohdalta alkaa olla niin ohutta ihoa ja kudosta että eivät yleensä anna olla loppuun asti vaan ottavat aikaisemmin sektiolla ulos ihan turvallisuussyistä. Miksi sä hingut alatietä jos 2 sektiota on tehty,kai nekin on ihan syystä tehty?

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
No siis tässähän on se,että sektioarven kohdalta alkaa olla niin ohutta ihoa ja kudosta että eivät yleensä anna olla loppuun asti vaan ottavat aikaisemmin sektiolla ulos ihan turvallisuussyistä. Miksi sä hingut alatietä jos 2 sektiota on tehty,kai nekin on ihan syystä tehty?

Ensimmäinen käynnistettiin täysin epäkypsästä tilanteesta minusta tai vauvasta johtumattomasta syystä ja synnytys ei lähtenyt liikkeelle. Toinen päätyi sektioon yli kilon arvioitua isomman vauvan takia.

Tiedän kyllä nuo riskit, mutta itse asiassa tutkimuksissa todettu, että kohdun repeämisen riski on vain hyvin vähän isompi yhden sektion kuin kahden sektion jälkeen. Itselläni vielä molemmista sektioista toipuminen tapahtunut ilman mitään ongelmia haavan osalta, raskausaikoina ei ole ollut arven suhteen mitään vaivoja ja toisessa sektiossa todettiin kohdun olevan ekan sektion jälkeen todella hyvässä kunnossa. Ohuimmastakin kohdasta kohtu oli arven kohdalla useamman millin paksuinen, vaikka kohtu olikin tosi isoksi venytetty ison lapsen ja ison lapsivesimäärän takia.

Luulen, että ainakin TYKS:ssa periaate on, että ei alatiesynnytystä kahden sektion jälkeen. Se pitäisi olla ihan valtakunnallinen suositus, itse en lähtisi synnyttämään alakautta kun on kaksi sectiota takana.

Yhteistyössä