sektion jälkeen alatiesynnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niina78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niina78

Vieras
Esikoiseni syntyi kiireellisellä sektiolla 11/05 pitkittyneen 14h avautumisvaiheen ja avotarjonnan vuoksi, oli nelikiloinen. Lääkäri sanoi jälkeenpäin ettei näe estettä seuraavan lapsen syntymiselle alakautta. Nyt haaveillaan kakkosesta ja olen miettinyt jo ennalta paljon seuraavaa synnytystä, sektioon en enää haluaisi, vaan synnyttää normaalisti alakautta. Pelottaa vaan raskaus/synnytyksenaikainen mahdollinen sektioarven repeäminen ym. Kertokaa kokemuksia, jotka olette synnyttäneet sektion jälkeen alakautta tai yrittäneet synnyttää ? Menikö kaikki hyvin jne ?

Itse sain esikoiseni kiireellisellä sektiolla myös 10/01 ja enkelipojan synnytin 6/04 alakutta sekä kuopukseni 2/06, synnytykset menivät ihan normaalisti! Nyt olen taas raskaana ja odotan lääkärin vastaanottoaikaa jossa keskustellaan tulevasta synnytystavasta. Jos ei muuta estettä alakautta synnytykselle ole niin sektioarpi ei haittaa ja sen repeytymisvaara on hyvin hyvin pieni!! Sinullakin on jo aikaa siitä sen verran että kudokset ovat jo hyvin kestäviä ja arpi vahva!

Kyllä alatiesynnytys on ihan mahdollinen sektion jälkeen, jos sektioon johtaneet syyt eivät olleet rakenteellisia, perinnöllisiä tms. Raskauden ja synnytyksen aikana vointiasi seurataan erityisen tarkkaan repeytymisriskin takia.

Itse lähdin synnyttämään alateitse toista lasta, oli vielä käynnistyskin (jolloin sektioäitiä monitoroidaan tarkkaan). Toiseen sektioon mentiin kuitenkin, ihan sattumalta (taas vauvalla sydänäänten laskuja ilmeisesti napanuoran puristumisen takia). Vanha arpi ei aiheuttanut ongelmia raskauden tai synnytyksen aikana, vaikka se oli vasta n. 1½ vuotta vanha.

Yhteistyössä