2 tyypin Herpes Simblex

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelko

Vieras
Niin, eipä tuo minun viiemisin seurustelukumppanini tiennyt sellaista omaavansa. No, nyt tietää kun sen minulle tartutti. Enpä olisi uskonut saavani koskaan mitään tautia, koska en harrasta suojaamatonta seksiä tuntemattomien kanssa, enkä yhdenillan jutuissa.

No, mies jäi sen tien(oli muitakin ongelmia suhteessa) ja nyt pelottaakin tulevat suhteet. Huoliiko minua enää kukaan, kun olen näin likainen? Riittääkö maailmassa miehiä, jotka eivät ole niin tautikammoisia? Miten te muut kyseiseen vaivaan sairastuneet olette saaneet asian kerrottua uudelle kumppanille ja mikä on ollut vastaanotto?

[keskustelu siirretty]

tarkemmin tuota minulle. siis eikö tuo parane koskaan? mikä on kakkostyypin...ja miten kumppanisi ei ole tiennyt itsellään olevan tuota? oliko näin että petti sinua jne?

Alkuperäinen kirjoittaja pelko:
Niin, eipä tuo minun viiemisin seurustelukumppanini tiennyt sellaista omaavansa. No, nyt tietää kun sen minulle tartutti. Enpä olisi uskonut saavani koskaan mitään tautia, koska en harrasta suojaamatonta seksiä tuntemattomien kanssa, enkä yhdenillan jutuissa.

No, mies jäi sen tien(oli muitakin ongelmia suhteessa) ja nyt pelottaakin tulevat suhteet. Huoliiko minua enää kukaan, kun olen näin likainen? Riittääkö maailmassa miehiä, jotka eivät ole niin tautikammoisia? Miten te muut kyseiseen vaivaan sairastuneet olette saaneet asian kerrottua uudelle kumppanille ja mikä on ollut vastaanotto?
Mitä tarkoitat tulevilla suhteilla? Aiotko jatkossakin seurustella useamman eri ihmisen kanssa vai etkö halua vakiintua? Ei kai sillä ole niin väliä jos ei halua vakiintua jos on tauteja tai ei.

Miettikää nyt ihmiset mitä kirjoitatte! (Tai ottakaa selvää) Herpes Simplex 2 on herpesvirus joka esiintyy sukupuolielimien alueella. Ikävää kyllä varsin moni kantaa sitä esim tietämättään eikä maailma siihen lopu jos sen saa! Vai meinaatko "tulevat suhteet" että jos ja kun tällaisen tartunnan saa niin pitää lopettaa seurustelu loppuelämäksi. Vai oletko niin tyhmä että luulet kysyjän tarkoituksella haluavan jatkossa useampia perättäisiä seurustelusuhteita ? Ei kai kukaan sellaista suunnittele, kyllähän meistä varmaan melkein jokainen toivoisi löytävänsä elämäänsä sellaisen "kunnes kuolema meidät erottaa" -ihmisen. Näin vain ei jostain syystä aina käy.
Tsemppiä sulle "pelko" - ota selvää viruksesta, kyllä sen kanssa voi elää. Rehellisyys varmaan kannattaa heti sitten kun tunnet löytäväsi ihmisen jonka kanssa voit jakaa elämäsi. Siihen asti kannattaa käyttää kondomia - ei siihenkään kuole!

Alkuperäinen kirjoittaja 781287:
Siihen asti kannattaa käyttää kondomia - ei siihenkään kuole!
Kortsuhan ei kuitenkaan suojaa kaikilta taudeilta, herpes voi tarttua siitä huolimatta. Seurusteluun tosin liittyy paljon muutakin kuin seksi ja mielestäni muut asiat kannattaa ensin olla kunnossa ennen kuin niitä asioita harkitsee. Säästyy silloin toivottavasti monelta ikävältä taudeilta joita niitäkään ei aina voi välttää.

Alkuperäinen kirjoittaja 781287:
Vai meinaatko "tulevat suhteet" että jos ja kun tällaisen tartunnan saa niin pitää lopettaa seurustelu loppuelämäksi. Vai oletko niin tyhmä että luulet kysyjän tarkoituksella haluavan jatkossa useampia perättäisiä seurustelusuhteita ? Ei kai kukaan sellaista suunnittele, kyllähän meistä varmaan melkein jokainen toivoisi löytävänsä elämäänsä sellaisen "kunnes kuolema meidät erottaa" -ihmisen.
...mutta kysyinkin juuri siksi kun en tiedä. Pahoittelen tyhmyyttäni jos tulkitsin tekstin väärin. Ei tuo tauti ole mikään ongelma parisuhteessa, herpes on muutenkin monella ihmisellä eikä maailman vakavin asia vaikkakin kiusallinen.

Herpes on monella, mutta silloin on kyseessä HSV 1, joka puhkeaa huuleen. Sitä kantaa 90% suomalaisista. HSV 2 on harvemmilla. HSV 2 on paljon kiusallisempi ja se on useimmiten sukuelinherpeksen aiheuttaja. Herpes ei parane koskaan ja tarttuu kumppaniinkin sekä yhdynnässä että suudeltaessa. Kondomia on tosiaankin paras käyttää, jos aikoo harrastaa seksiä (millaista tahansa) ennen vakituista parisuhdetta.

Alkuperäinen kirjoittaja valaisetko:
tarkemmin tuota minulle. siis eikö tuo parane koskaan? mikä on kakkostyypin...ja miten kumppanisi ei ole tiennyt itsellään olevan tuota? oliko näin että petti sinua jne?

Luepa Väestöliiton sivuilta, niin saatat vähän viisastua sinäkin.

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/seksitaudit/herpes/

herpervirusta kantaa 80-90 prosenttia kaikista ihmisistä, kaikilla kantajilla se ei edes puhkea koskaan, joten voit olla huoleti. olisit saanut sen jo kymmeniä kertoja jos se ei sinulla ole. Toisilla sitten taas useammin. Valitettavasti, mut nykyään saa hyviä estolääkkeitä, jotka kävin itsekin tossa vasta hakemassa.

Toinen jättää toisen kun sillä on tietämättään sairaus. Ja ihan tiedoksi, että rakkulat voivat olla kortsun ulkopuolella, niin siitäkin tarttuu, että sellaista. Ja kuinka moni harrastaa suuseksia parisuhteessa kortsun kanssa?

[viestiä moderoitu]

Sukupuoliherpes ja huuliherpes tarttuvat "sekaisin", huuliherpes sukuelimiin ja sp.herpes huuliin. Huuliherpes on arviolta 80%, sp.herpes 20% väestöstä.
Osa on täysin oireettomia, ts. eivät tiedä sairastavansa.
Herpes sinänsä on vain kiusallinen vaiva, mutta herpeksen aiheuttama aivotulehdus vaarallinen. Myös vyöruusu (herpes zoster) ja vesirokko (varicella zoster) ovat herpesviruksen aiheuttamia.

Käsittääkseni sillä on merkitystä myös synnytyksessä. Aktiivisessa vaiheessa oleva sukupuoliherpes tarkoittaa synnyttämistä sektiolla, jottei herpes tartu vauvan silmiin (voi aiheuttaa pahimmillaan vauvan sokeutumisen).

En usko, että herpes on parisuhteen este, sillä voihan tulevalla kumppanillasikin olla herpes. Mielestäni kuitenkin seksiin ryhdyttäessä kannattaa avoimesti kertoa, että olet eksältäsi saanut herpeksen, joten kannattaa käyttää kondomia. Käsittääkseni herpes saattaa tarttua juuri ennen oireiden ilmenemistä, joten rakkulat eivät ole ainoa oire. Herpeksen ongelma on juuri siinä, että sen kehittyminen ekoiksi oireiksi kestää sen verran kauan, että pahimmillaan ehtii itse tartuttamaan ennenkuin edes tietää mistään taudista.

Itse käytän kondomia aina niin kauan, kunnes alan seurustella vakavasti ja sitoudumme uskollisuuteen. Sen jälkeen käymme testeissä ja jos kumpikin on terveitä, kondomi jätetään pois ja ollaan pelkän ehkäisykierukan varassa. Tällä tavoin en ole vielä ikinä onneksi saanut mitään tautia eikä myöskään vahinkoraskauksia ole tullut tuplaehkäisyn ansiosta, vaikka vauvaa väsättäessä olenkin tullut heti raskaaksi, kun sitä on haluttu.

Kummallista, että oman kehon suhteen ollaan välinpitämättömiä (en tarkoita nyt ap:ta, vaan yleensä).

Ei tietenkään ole olemassa sellaista testiä, jolla voisi testata ihan kaikki mahdolliset sukupuolisairaudet, mutta testeissä testataan tavallisinta kantaa olevat yleisimmät sukupuolitaudit. Jos kumppani on harrastanut suojaamatonta seksiä ulkomailla (esim. kaukomailla), niin siellä tautikanta voi olla erilainen kuin Suomessa, joten testit eivät tunnista erilaista viruskantaa.

Kuitenkin uutta vakisuhdetta solmittaessa, josta halutaan kondomi jättää pois, niin järkevin tapa on testauttaa edes ne yleisimmät taudit kuin että luottaa vain toisen sanaan. Ainahan taudeista ei todellakaan tiedä (kuten AP), vaan tauti saattaa olla tullut esim. ex-puolison pettäneeltä ex-kumppanilta.

Alkuperäinen kirjoittaja tautia pukkaa:
Sukupuolitesteistä en tiedä, mutta sukupuolitautitesteissä voi testauttaa vain klamydian ja kupan (sama testi) sekä aidsin (eri testi).

Entäs tippuri ja pehmeä neekerisankkeri? Eikö niitä voi testata?

Sukupuolielinten herpestulehduksen aiheuttaa Herpes simplex 2-tyypin virus. Ensimmäisen kerran iskettyään virus jää piilevänä elimistöön, mutta tulee esille epäsäännöllisin väliajoin, kun vastustuskyky esimerkikisi liiallisen stressin tai jonkin muun taudin vuoksi heikkenee. Myöhemmin tulehdukset ovat kuitenkin yleensä ensimmäistä lievempiä ja vuosien kuluttua tauti voi jäädä pelkästään piileväksi. Virus pesiytyy loppuelämän ajaksi ihmisen hermosoluihin. Herpestulehdusta voi hoitaa ilman reseptiä saatavilla voiteilla, jota on rakkuloihin laitettava useita kertoja päivässä. Vaikeisiin tapauksiin lääkäri määrää samaa lääkettä tabletteina. Sukupuolielinten herpekseen sairastuneen naisen pitäisi käydä vuosittain irtosolukokeessa, koska tauti lisää hieman kohdunkaulasyövän riskiä. Mitä tulee lasten hankkimiseen, lievä herpestulehdus synnytyksen aikana voi tarttua vauvaan ja on peruste keisarileikkaukseele.

Onko yleistä että lääkärissä diagnoosi herpeksen osaltakin, todetaan useimmiten vain silmämääräisesti. Ei kokein??
Kun hsv1 ja hsv2 voivat tarttua kerran ristiin. Voiko olla varma että ihminen, jolla se esiintyy vaikka huulessa, ei olekkin hsv2:n aiheuttama. Ykkösen sijaan.
Voiko siis olla että jollain on vain 2:n muttei ykköstä. Tai jos on molemmat?

Kuinka herkkä tarttumaan. Ilmeisesti kun voi tarttua vaikkei ole aktiivivaiheessa. Niin sanoisin että hui!
Jos omaa helposti vertavuotavat ikenet, lisännee tarttumisvaaraa pussatessakin.
Ja intiimialueille koskettelun jälkeen varottava koskemasta silmiä.

Olen itse kantanut ko. virusta jo monen monta vuotta. Olen seurustellut nykyisen miesystävän kanssa 2 vuotta ja hänelle kerroin heti asiasta kun juttumme tuli vakavaksi, eli siis jätimme kondomin pois. Herpes ilmestyy minulle aika ajoin (sen kyllä oppii tuntemaan jo milloin puhkeaa) ja silloin emme vain yksinkertaisesti harrasta seksiä. Herpekseen on hyvät voiteet, joilla saa hoidettua ja kakkosherpekseen saa reseptin jos vain tarvitsee.
Mutta no, sitähän ei voi tietenkään tietää, onko mies viruksen kantaja, koska kaikille herpes ei puhkea.

Herpes voi olla oireettomana vuosikausia, eli ei se mies sua ole välttämättä, ap. pettänyt. On voinut saada sen joltain entiseltä kumppaniltaan, eikä ole välttämättä itse ollut siitä tietoinen.

[keskustelu siirretty]

Olen miespuolinen ja Herpes 2:sen kantaja. En tiennyt Herpeksestäni vuosikausiin mitään, kunnes ensimmäiset oireet tulivat ja ne tulivatkin yllärinä. Olen ollut naimisissa kohta 27 vuotta. Yhtään syrjähyppyä en ole tehnyt ja toivon mukaan, ei vaimonikaan. Ennen avioliittoa oli minulla satunnaisia suhteita, joskaan en välttämättä ollut niihin aikoihin vielä kovin kokenut rakastaja, vaan enemmänkin hain kokemuksia tyttösistä ja seurusteluista.

Ensimmäiset oireet alkoivat ilmaantua vasta 23 vuoden jälkeen kutinana ja kirvelynä esinahan alla. Kipua liittyi siihen myös ja tuska oli ajoittain helvetillinen. Ilmeni myös pieniä haavautmia terskani pinnalla, jotka vuosivat verinestettä. Virtsatietulehduksia ilmeni myös ja viljely virtsasta tehtiin. Sain terveyskeskuslääkäriltä reseptin antibioottiin. Tuntui helpottavan kuurin jälkeen tuo jatkuva virtsaamisen tarve, mutta jonkin ajan päästä oireeni pahenivat entisestään. Virtsaviljelyssä ei kuitenkaan näkynyt mitään muuta, kuin vain hieman verta virtsan seassa. Menin urologille. Sain lähetteen verikokeisiin Otettiin herpes simplex-koe ja selvisi, että kannoin kumpaakin herpes-tyyppiä 1 ja 2.
Urologin mukaan kokeesta havaittiin, että minulla oli vanha Herpes2 virus ja kun kerroin, että minulla ei ollut muita "seksi-kokemuksia", kuin ennen avioliittoani "satunnaisia yrityksiä" , vajaan 25 vuoden takaa, riitti sekin. Olin siis todennäköisesti ollut kantajana kaikki nämä vuodet.
ja nyt todennäköisesti elämäntilanteessani tapahtuneiden suurien. raskaidenkin muutosten vuoksi, virus heräsi eloon ja aiheutti em. ikävät vaivat. Nyt vaivat ovat uusineet 4kertaa ensimmäisten oireiden alettua n. 1,5 takaperin. Kerroin välittömästi vaimolleni, kun ensimmäiset oireeni ilmaantuivat. Siinä samassa hän paljasti, että hänelläkin oli ollut erinäisiä haavaumia, rakkuloita, kirvelyä, kutinaa ja vuotoa, joita hän oli aina pitänyt osana "naisten hormonaalisina vaivoina", joita joskus ilmaantui. Niihin liittyi aina myös virtsatulehduksia. Nyt hänenkin käydessä
lääkärin vastaanotolla, todettiin hänenkin kantavan ja kärsivän samasta vaivasta kuin minä.

Loppukädessä, luulen minun olleeni kantajana, kun näinkin pitkään, siis vuosikausia olin oireeton. Vaimoni väittää kiven kovaa, ettei hän ole pettänyt avioliittomme aikana, joten miksi edes olisin uskomatta häntä.., tosin, onhan hänelläkin ollut elämää ennen avioliittoamme ja mistä minäkään voin olla 100% varma, etten olisi saanut virusta häneltä. Mutta kun hänellä ei kuulemma ole aiemmin ollut mitään oireita, siis ennen minua, (ainakin hän väittää niin), luotan häneen. Lääkärin mukaan, kaikki saattaa kuitenkin olla mahdollista, myös vaimoni osalta. Monilla kun virus lymyää jossain tuntohermosoluissa pitkiäkin aikoja, ennenkuin ärhäköityy ja alkaa antamaan oireita olemassa olostaan. Toisilla kun ei ole oireita lainkaan ja silti sattavat tartuttaa viruksen tietämättään muille. En puolustele itseäni millään lailla, enkä myöskään sinun kumppaniasi, jolta herpeksen sait, mutta ehkä hänkin on ollut tietämätön viruksestaan, ellei oireita ole ollut.... Ikäviähän nämä tällaiset herpekset ovat, etenkin tämä 2 tyypin ja naisilla kuulemma oireet ärhäkkäämpiä ja toistuvat useammin, mutta tähän ei onneksi kuole vaikka muuten fitti sairaus onkin. Toivon tsemppiä elämääsi.

Viimeksi muokattu:
... kolme vaihtoehtoa. olet yksinkertainen, tyhmä tai out of order -korjaaja tulee kun tulee.. ....jos tulee...

Ps. Jos jollain lukijalla on älyä , niin mitä luulette tytöt, voiko noin tyhmää ihmistä olla oemlassakaan, vai onko se urbaanilegenda :DD

Kylllä se näin juuri menee jos vähänkin enemmän herpeksestä lukee noilta lääkealan julkaisuista eikä vain noudata ellien netti vinkkejä. Hepes tosiaan voi muhia vuosia!!

Itseäni asia ei vaivaa mutta läheisen ystävän itkiessä asiaa vuosia sitten etsittiin yhdessä ohjetta jos toistakin mikä auttaisi. Ystävälläni ainaki´n on jatkuva vitamiinikuuri päällä sinkki. c-vit. Pii-kalkkiyhdisteet. Ja kuulemani mukaan ei alku ruletin jälkeen uusi 5 krt ole sen jälkeen ollut vaivoja.

Suurin osa saa herpes 1 jo kotona kun äiti imeskelee samalta lusikalta lapselle. kannattaa ottaa selville oikeesti näitä tapoja miten kumpikin tarttuu melko varmasti. varmaa kun virus vaivassa ei voi olla koskaan niin yksilöllistä se sairastaminen on. Kannatan myös tuota kortsun käyttöä..

Olen miespuolinen ja Herpes 2:sen kantaja. En tiennyt Herpeksestäni vuosikausiin mitään, kunnes ensimmäiset oireet tulivat ja ne tulivatkin yllärinä. Olen ollut naimisissa kohta 27 vuotta. Yhtään syrjähyppyä en ole tehnyt ja toivon mukaan, ei vaimonikaan. Ennen avioliittoa oli minulla satunnaisia suhteita, joskaan en välttämättä ollut niihin aikoihin vielä kovin kokenut rakastaja, vaan enemmänkin hain kokemuksia tyttösistä ja seurusteluista.

Ensimmäiset oireet alkoivat ilmaantua vasta 23 vuoden jälkeen kutinana ja kirvelynä esinahan alla. Kipua liittyi siihen myös ja tuska oli ajoittain helvetillinen. Ilmeni myös pieniä haavautmia terskani pinnalla, jotka vuosivat verinestettä. Virtsatietulehduksia ilmeni myös ja viljely virtsasta tehtiin. Sain terveyskeskuslääkäriltä reseptin antibioottiin. Tuntui helpottavan kuurin jälkeen tuo jatkuva virtsaamisen tarve, mutta jonkin ajan päästä oireeni pahenivat entisestään. Virtsaviljelyssä ei kuitenkaan näkynyt mitään muuta, kuin vain hieman verta virtsan seassa. Menin urologille. Sain lähetteen verikokeisiin Otettiin herpes simplex-koe ja selvisi, että kannoin kumpaakin herpes-tyyppiä 1 ja 2.
Urologin mukaan kokeesta havaittiin, että minulla oli vanha Herpes2 virus ja kun kerroin, että minulla ei ollut muita "seksi-kokemuksia", kuin ennen avioliittoani "satunnaisia yrityksiä" , vajaan 25 vuoden takaa, riitti sekin. Olin siis todennäköisesti ollut kantajana kaikki nämä vuodet.
ja nyt todennäköisesti elämäntilanteessani tapahtuneiden suurien. raskaidenkin muutosten vuoksi, virus heräsi eloon ja aiheutti em. ikävät vaivat. Nyt vaivat ovat uusineet 4kertaa ensimmäisten oireiden alettua n. 1,5 takaperin. Kerroin välittömästi vaimolleni, kun ensimmäiset oireeni ilmaantuivat. Siinä samassa hän paljasti, että hänelläkin oli ollut erinäisiä haavaumia, rakkuloita, kirvelyä, kutinaa ja vuotoa, joita hän oli aina pitänyt osana "naisten hormonaalisina vaivoina", joita joskus ilmaantui. Niihin liittyi aina myös virtsatulehduksia. Nyt hänenkin käydessä
lääkärin vastaanotolla, todettiin hänenkin kantavan ja kärsivän samasta vaivasta kuin minä.

Loppukädessä, luulen minun olleeni kantajana, kun näinkin pitkään, siis vuosikausia olin oireeton. Vaimoni väittää kiven kovaa, ettei hän ole pettänyt avioliittomme aikana, joten miksi edes olisin uskomatta häntä.., tosin, onhan hänelläkin ollut elämää ennen avioliittoamme ja mistä minäkään voin olla 100% varma, etten olisi saanut virusta häneltä. Mutta kun hänellä ei kuulemma ole aiemmin ollut mitään oireita, siis ennen minua, (ainakin hän väittää niin), luotan häneen. Lääkärin mukaan, kaikki saattaa kuitenkin olla mahdollista, myös vaimoni osalta. Monilla kun virus lymyää jossain tuntohermosoluissa pitkiäkin aikoja, ennenkuin ärhäköityy ja alkaa antamaan oireita olemassa olostaan. Toisilla kun ei ole oireita lainkaan ja silti sattavat tartuttaa viruksen tietämättään muille. En puolustele itseäni millään lailla, enkä myöskään sinun kumppaniasi, jolta herpeksen sait, mutta ehkä hänkin on ollut tietämätön viruksestaan, ellei oireita ole ollut.... Ikäviähän nämä tällaiset herpekset ovat, etenkin tämä 2 tyypin ja naisilla kuulemma oireet ärhäkkäämpiä ja toistuvat useammin, mutta tähän ei onneksi kuole vaikka muuten fitti sairaus onkin. Toivon tsemppiä elämääsi.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä