2 v 11kk potalleopettelu huolestuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenmäteenoikein
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitenmäteenoikein

Vieras
Olemme jättäneet kotioloissa vaipan pois muutamia päiviä sitten.
Mutta poika ei pysty tai uskalla päästää pissaa pönttöön tai pottaan.
Huutaa "laita vaippa takasin, äiti mä haluan mennä pissalle", samalla juoksee ja hyppii tuskaisenoloisena.
Kun pääsee pytylle, tulee pieni tippa ja äkkiä pois ja 2 minuutin päästä ollaan samassa tilanteessa. Oon yrittänyt antaa viihdykettä pytylle, ei auta.
2 kertaa on tullut kunnon pissat ja oon halaillut ja kannustanut vieressä
Pissaa lirisee housuun ja lattialle.

Mitä mä nyt teen, laitanko sen vaipan takas vai miten?

no kyl mä laittaisin ku tyby sai tos uuden vuoden jälkeen viiruksen ja oltiin tiputuksessa ni sieltä tuli joku kammo pottailuun ja kesti pitkään et halus taas mennä ite potalle. sit tiiän tapauksen et vast yks tyttö tottu siihen pottailuun vast 4 vuotiaana vaik mitä tekivät. elä siis ota paineita yhel frendil oli vanhemallakin iällä virtsan karkaamis ongelmia se varmaan johtu epilepsiasta mut lääkkeillä sekin näin olen muistelevini .

Vie lapsi potalle heti kun herää. Sillon ylenesä aina on pissahätä ja tulee helpommin. Lapsi varmaan jotenkin pelkää pissata muualle kuin vaippaan (tuntuu erilaiselta tietty kun ei oo housuja jalassa).

Jos vahinkoja sattuu enemmän kuin onnistumisia niin laittaisin vielä vaipan takaisin mutta silti käyttäisin aktiivisesti pissalla.

Mää lahjoin mun pojan karkilla. Se 2v heivas vaipan muttei uskaltanu potalle tehä kuitenkaan. Annoin xylitolkarkin siitä että se rauhassa istu potalla ja siitä jos sinne jotain tuli. Pidin kädestä ja kannustin. Nopsaa se tottu ja palkkio unohtui. Potta oli tuttu kapine ja sillä istunu vauvasta asti. Mutta kun oikeasti alko käsittää sen tarkotuksen, se pelotti.

Mä lahjon lastani YouTube videoilla... :D En potalle, kun kuiva on jo, mutta muulloin... Ehkä vois toimia teilläkin kun tulee kova hätä? Istuttaisit lapsen potalle ja hyvä video pyörimään? Ja yhdellä tutulla lapsi pelästyi pissan lirinää - tähän auttoi kun laittoi vessapaperia pytyn/potan pohjalle...

Potalle on harjoiteltu jo pitkään, se on aina ollut erittäin vastenmielistä meidän pojalle jostain syystä.
Itkee ja haluaa heti pois. Pidettiin 2kk tauko muistaakseni syksyllä kun oli niin itkuista hommaa.
Nyt yritettiin tätä taktiikkaa että vaippa kokonaan pois eikä niitä sekunnin istumisia potalle.
Poika pystyy periaatteessa pidättämään, kun ei halua pissata lattialle eikä housuun. On vain kovin tuskainen.
Ekana vaipattomana iltana kaikki meni hyvin, teki 2 pissat ja kakat pottaaan ja oli tosi ylpeä, en ymmärrä mistä on kysymys.

Mutta tosiaan nyt meillä saattaa mennä yli tunti siihen että se pissa pikkuhiljaa väkisin lirahtelee sieltä kun poika vain itkee, pomppii ja juoksee ympäriinsä kun hänellä on hätä. Säälittää ja tunnen itseni ihan kamalaksi ja epäonnistuneeksi äidiksi. Kauheaa on nähdä että hän näyttää todella yrittävän saada pissattua, mutta ei vain pysty.
Olen yrittänyt kaikkea mitä keksin; pottaa, pöntönpienentäjää, että saa minun kännykän kun on vessassa, antanut namia, pitänyt kädestä ja ollut siellä vieressä istumassa, antanut olla wc:ssa rauhassa tai viedä potan sohvan taakse piiloon.
Nyt sinne vessaan meno on hänelle jotain ihan kauheaa, itkee ja hokee "äiti en halua, laita vaippa".
En ymmärrä.:(

Kun potta pelottaa niin älä missään tapauksessa pakota.
Laita vaippa ja unohtakaa koko juttu muutamaksi kuukaudeksi.

Sitten ostat housuvaippoja, joiden kanssa lapsi pääsee itse potalle. Lupaat jonkun tuntuvan palkkion jokaisesta pissasta ja kakasta joka pottaan tulee. Älä tee asiasta mitään muuta numeroa, lupaat vain palkkion.
Meillä ei tarvinnut kuin 20 tikkaria niin lapsi oppi kuivaksi =) oli vähän alle 3v siinä vaiheessa.

Jos hän aluksi saisi aina jonkin pienen palkinnon (lelun, värityskirjan tms.) josta tykää, mutta vain silloin kun se pissi tulee pottaan. onniistuisiko sillä tavalla sen pissin tulo? Tai sitten jos potan pohjalle laittaisi jauhoa tms. ja poika näkisi miten se muuttaa pissin myötä muotoaan ja väriään.

ite tein näin että istun omalla pytyllä tyby omalla siis sillon alussa. se oli tyyliin aluks jotenkin näin siihen pisu ja kakka. et ehkä se tottu sillain et se aikuinenkin istuu potalla.

Tarroja sai silloin ekana päivänä pottaoonistumisten jälkeen ja oli niistä todella innoissaan. Ja olen luvannut jatkossakin onnistumisista.
Kehui mummillekin puhelimessa miten teki pottaan ja sai sieltäkin ihailua ja kannustusta.
Yritän miettiä, mikä muuttui. Puhuinkohan minä liikaa että onko nyt pissahätä, olisikohan pitänyt olla enemmän hissukseen ja antaa hänen itse huomata hätänsä.

juu liika hössötys voi tuoda paineita mitään faktaa en tiiä mut emmä mainitte tybylle et mennäänkö potalle tyby sanoo kakka tai pissa ja sit mennään. koittaa kyl aina nukkumaan mentäessä vedättää et kakka mut se tulee monta kertaa putkeen ku jos oikee hätä ni se on pari kertaa vaan.

Kuten jotkut jo ehdotti, lahjontaa. Mikä poikaasi vain kiinnostaa, meillä mentiin ensin isoilla tarroilla tarrakirjassa, sitten jopa kakan kohdalla suklaallakin. Joillakin toimii videot tai iPAD pelit tms. Meillä oli samaa potalta kieltäytmistä, kunnes keksittiin lahjoa kunnolla.

Kiitos teille kaikille vastauksistanne!
Lohduttavaa kuulla, että joillain muillakin on vaadittu töitä asian eteen, kun aina tuntuu että se mitä kuulee on että lapset on olleet täyskuivia jo tosi pienenä. Ja minä kyllä syytän itseäni tästä että on mennyt näin pitkään.
Mutta huomenna uusi päivä ja jatketaan näillä uusilla neuvoilla.:)

Kannattaa varmaan pitää taukoa nyt. Meilläkin pottailu oli tosi vastenmielistä esikoiselle (poika) ja vaikutti että oli tosiaan ihan peloissaan. Nevolasta vinkattin laittamaan teippivaippa jalkoväliin ilman kiinnitystä potalla istumisen ajaksi, siitä sit vähitellen jätettiin se löysemmäksi ja löysemmäksi. Jossain vaiheessa päästiin jo siihen pisteeseen että "vaippana" toimi vessapaperi. Jotkut vaan on niin häveliäitä että kaikki potasta kuuluvat äänet kammottaa ja jännittää.Kyllä se sit onnistuu kun lapsi on siihen valmis, äidin onnistumisesta/epäonnistumisesta ei ole kyse. =)

Meillä se "vaippa!!!vaippa!!vaipppaaaaaa!!"-vaihe oli sellasta, et kun laitoin vaipan takas, nii poika meni vaipan kanssa itse istumaan potalle ja teki sillein hätänsä :D

Meilläkin mentii tollein takapakkia.. Nyt ollaan pidetty kiinni vain siitä, että ulosmentäessä on käytävä istumassa potalla, ja ponnistettava, pissata ei tarvii. Ja sen verta kiristän, että nukkumaan mennessä on myös käytävä potalla, jos haluaa että kerrotaan iltasatuja. Meillä kaikki lahjonta on jo menettänyt arvonsa.. :)
Ja päivällä keskustellaan mihin kuuluu pissata (ei keskustella ettei vaippaan saisi pissata), ja heti käydään vessassa vaihtaa kuiva vaippa.

...löytyiskö kaupasta pikkuhousuja joissa olis joku lempi sankari...? Saisi itse valita

Halusin tulla kertomaan kaikille teille vastanneille meidän kuulumisia.:)

Järkeilin mielessäni, että kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa ja jatkoin vaipattomalla linjalla. Kun poika pyysi vaippoja, sanoin että "voi hitsi, iskä unohti ostaa, ei meillä ole"
Pissa tuli ensimmäiset kerrat kun tosiaan rakko oli niin täynnä ettei poika enää pystynyt pidättelemään, itkun kanssa pissit lirahti lattialle. Nappasin muutaman kerran siitä syliin ja vein heti pöntölle pienentäjän päälle istumaan selittäen että "sulta tulee nyt pissa, ei hätää". Hädissään hyppäsi heti pois pöntöltä heti kun pissa loppui.

Kehuttiin ja ihasteltiin miehen kanssa hirmusesti aina kun pissa oli tullut ja annettiin pastilleja tai rusinoita.
Eilen poika tunnisti pissahädän jo itse ja HALUSI (!!!!) silloin pöntölle istumaan, ei kuitenkaan saanut pissattua. Kysyin että suihkuttelisko äiti pippeliä vähän lämpöisellä vedellä ja se auttoi, pissa alkoi liristä. Ja taas kehut ja taputukset ja soitot mummolle ja kummitädille.

Nyt tänään viimeksi kun poika kävi vessassa, hän sanoi että "äiti suihkuttaa pippeliä". Sanoin, että mitäs jos sovitaan niin että jos pissa tulee ilman suihkutusta niin otetaan vesivärit esiin. Ja pissa tuli.

Ihan käsittämättömän nopeaa edistystä! Tänään laitoin vaipan kun käytiin kaupassa ja heti kun tultiin kotiin, poika vaati ottamaan vaipan pois.

Kiitos kannustuksesta ja tuesta, kyllä tuntui pahalta aluksi kun lapsi huusi ja kirkui, mutta ajattelin että olen itse rauhallinen ja ajattelen että tämä on luonnollinen asia ja sillä asenteella jaksoin.

Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville, meillä asia hoitui näin.
Erityisesti haluan tukea kaikkia joiden perheissä kuivaksiopettelu ei ole helppoa, kyllä se vielä onnistuu!

Ja ainiin, haluan kysyä vielä kokeneilta, milloin kannattaa jättää yövaippa pois? Miten nopeasti päiväkuivuuden jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja mitenmäteenoikein (ap);30673011:
Halusin tulla kertomaan kaikille teille vastanneille meidän kuulumisia.:)

Järkeilin mielessäni, että kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa ja jatkoin vaipattomalla linjalla. Kun poika pyysi vaippoja, sanoin että "voi hitsi, iskä unohti ostaa, ei meillä ole"
Pissa tuli ensimmäiset kerrat kun tosiaan rakko oli niin täynnä ettei poika enää pystynyt pidättelemään, itkun kanssa pissit lirahti lattialle. Nappasin muutaman kerran siitä syliin ja vein heti pöntölle pienentäjän päälle istumaan selittäen että "sulta tulee nyt pissa, ei hätää". Hädissään hyppäsi heti pois pöntöltä heti kun pissa loppui.

Kehuttiin ja ihasteltiin miehen kanssa hirmusesti aina kun pissa oli tullut ja annettiin pastilleja tai rusinoita.
Eilen poika tunnisti pissahädän jo itse ja HALUSI (!!!!) silloin pöntölle istumaan, ei kuitenkaan saanut pissattua. Kysyin että suihkuttelisko äiti pippeliä vähän lämpöisellä vedellä ja se auttoi, pissa alkoi liristä. Ja taas kehut ja taputukset ja soitot mummolle ja kummitädille.

Nyt tänään viimeksi kun poika kävi vessassa, hän sanoi että "äiti suihkuttaa pippeliä". Sanoin, että mitäs jos sovitaan niin että jos pissa tulee ilman suihkutusta niin otetaan vesivärit esiin. Ja pissa tuli.

Ihan käsittämättömän nopeaa edistystä! Tänään laitoin vaipan kun käytiin kaupassa ja heti kun tultiin kotiin, poika vaati ottamaan vaipan pois.

Kiitos kannustuksesta ja tuesta, kyllä tuntui pahalta aluksi kun lapsi huusi ja kirkui, mutta ajattelin että olen itse rauhallinen ja ajattelen että tämä on luonnollinen asia ja sillä asenteella jaksoin.

Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville, meillä asia hoitui näin.
Erityisesti haluan tukea kaikkia joiden perheissä kuivaksiopettelu ei ole helppoa, kyllä se vielä onnistuu!

Ja ainiin, haluan kysyä vielä kokeneilta, milloin kannattaa jättää yövaippa pois? Miten nopeasti päiväkuivuuden jälkeen?

Sitten kun yövaippa alkaa olla aamusin kuiva. Siihen tarvitaan sitä hormonia joka säätelee virtsan erittymistä. Jollakulla se tapahtuu 2v,toisella myöhemmin. Meillä 2v päiväkuiva oppi vasta melkein 7v yökuivaksi. Ei auttanu pissatus eikä vaipattomuus.

Yhteistyössä