2 v 2kk nukkumisesta kyselisin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äitee

Vieras
Kaikki mahdolliset keinot käytetty, mutta vaikka on väsynyt, ei uni tule, kun sänkyyn laittaa, vaan alkaa monen tunnin rumba, nousee ylös, räpsyttelee valoja päälle jne jne...huoh...
Kysyisin siis, olisiko näin pienelle joku ns. aresti liian julma keino? Ja mikä se mahdollisesti voisi olla? Olen kuullut, että jotkut laittvat esim. syöttötuoliin istumaan, tämä tuntuu aika hurjalta kyllä. Mitä ihmettä voisi tehdä? sanoa että joutuu kylppäriin nukkumaan, jos ei pysy sängyssä?

Millanenkos teidän päivänrytmi on? kuulostaa aika pitkälti siltä ettei lapsi ole väsynyt..

ja meillä otettii n. 2v:nä käyttöön soo-soo-penkki, jossa n. 2min poika istui oltuaan tuhma..

Meillä lapsi 2v3kk on välillä samanlainen.. Vien sen sänkyyn ja laitan oven kiinni. Kohta menen katsomaan niin siellä se leikkii ja laulelee vaikka on todella väsynyt. Sanon, että nyt nukkumaan, aamulla saat sitten leikkiä. Laitan sen uudestaan sänkyyn ja toistan niin kauan ku tarvii.. Joskus menee kauemmin, joskus vähemmän aikaa. Olen kuullut ja jostakin lukenut, että jos lapsi laittaa vastaan esim nukkumaan laitossa niin vanhemman pitäisi sanoa vaan, että sinä et sitten saa laittaa nukkumaan! En tosin usko että tuo meillä ainakaan auttaisi.. En tiedä.

Olen varmaan huono vastaamaan, mutta meillä on nämä ensimmäiset kaksi vuotta oikeastaan vain taisteltu tuon unen ja nukkumisen kanssa. Nyt kun mittariin pamahti 2v muutama kuukausi sitten, niin alkoi yöt jonkin verran paranemaan, se tosin edellytti päiväunien pois jättämistä.

Nykyään nukahtaa aika kivuttomasti omaan sänkyyn, tosin joudun itse makaamaan siinä omalla sängyllä kunnes nukahtaa, mutta se on pieni hinta siitä, että saan hetken omaa aikaa illalla. Olen valvonut sekä raskausajan (olin tosi huonovointinen ja kipeä) että nuo mainitut pari ekaa vuotta (miltei) niin makaan mielellänikin sen puolisen tuntia tytön vieressä ja laulan hänelle tai vähän silittelen/ rapsuttelen selkää....

Joskus kun näyttää ettei millä ala asettumaan sänkyyn, niin käytän sitä tehokasta kiristystä ja uhkailua, että joutuu omaan huoneeseen nukkumaan. Juu, nukkuu meidän kanssa vielä samassa huoneessa, mutta omassa sängyssään.

Meillä on kaikilla lapsilla tullu suurinpiirtein tuossa iässä se tappeluvaihe illalla et nukutaanko sitä vaikko ei.Ja sitten on pikkuhiljaa jääny päikkärit pois. Ei paljon auta muutaku kärsivällisesti nukuttaa. vieressä istun ja luen itsekseen ja odottelen et lapsi nukahtaa. Tiukasti ja päättäväisesti vaan et nyt pytyään sängyssä ja nukutaan.
Ei kannata uhkailla,ei ne tehoa :saint:

ulkoillaan joka päivä, päiväunet myös( koitetaan nukkua kahden aikoihin, mutta näiden kanssa aivan sama juttu kuin ilta unien...), syö hyvin ja kovasti touhuaa, eli pitäisi olla väsynyt kyllä. Tosin, jos ei nuku päiväunia, illalla nukahtaa helpommin. Mutta on aloittamassa hoidon kohta, ja siellä olisi kuitenkin päiväunet nukuttava jo kahdeltatoista.
Vaikeaa! :)

no syöttötuoliin on hieman hankalaa nukahtaa. tarkoitan siis että poikahan vaan virkistyy moisesta taistelusta.
Iltarutiinit aina joka ilta samoihin aikoihin ja iltasatu tai kakskin , ja ite leikit nukkuvaa vieressä nii pitäs unen väsyneelle tulla.( tai istut nojatuolissa sängyn vieressä)
Et puhu hyvänyön toivotusten jälkeen mitään
( korkeintaan: nyt pitää nukkua hyvää yötä) , etkä päästä sängystä pois.
sitten kun oppii nukahtaan helpommin , voi yrittää jättää lapsen yksin nukahtamaan.
Tsemppiä!! Tällästen juttujen kanssa joutuu taistelemaan aina aika ajoin...
:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ulkoillaan joka päivä, päiväunet myös( koitetaan nukkua kahden aikoihin, mutta näiden kanssa aivan sama juttu kuin ilta unien...), syö hyvin ja kovasti touhuaa, eli pitäisi olla väsynyt kyllä. Tosin, jos ei nuku päiväunia, illalla nukahtaa helpommin. Mutta on aloittamassa hoidon kohta, ja siellä olisi kuitenkin päiväunet nukuttava jo kahdeltatoista.

Tätä minä olen aina ihmetellyt,et miksi päiväkodissa on pakko nukkua päiväunet?

Oisko sitten ne päiväunet liikaa..? Jos nyt nuo muksut menis hoitoon, ei kumpikaan siellä päiväunia nukkuis ja jos jollain ihmeellä nukahtaisivat, menisi päivärytmi ihan sekaisin. Nuorempi on 2,5v. Eihän siellä pakko ole nukkua, mutta levätä...?

Meidän tyttö aloitti päivähoidossa (pph) alkukesästä ja parin viikon jälkeen pyysin hoitajalta ettei laittaisi tyttöä päiväunille, kun illalla nukkumaan meno siirtyy aina 23-24 ja sitten aamulla pitää repiä puolinukuksissa ylös. Heti alkoi yöt paranemaan, kun jätti päikkärit pois. Erittäin vähäuninen lapsi ollut muutenkin tämä kuopus aina. Nykyään onneksi nukkuu pääsääntöisesti n. 21-07

Kirjottelen meidän 2½v:n rytmin tähän tässä joutessani.

Aamulla herää/herätetään klo 07..07.30 mennessä.
Päiväunet klo 12-13.30,
yöunille klo 21.
Siinä sit välissä aamupala klo 08,
lounas klo 11.30,
välipala klo 14,
päivällinen klo 17,
iltapala 20.30.
Ulkoilua, leikkimistä ja kauppareissuja ym..
Hyvin menee nukkumaan, jos ei päiväunia anna nukkua 1½h enempää (julma äiti herättää lapsensa, kyllä.. mutta vain sen takia ettei ilta venähdä siihen klo 22 asti )

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äitee:
sanoa että joutuu kylppäriin nukkumaan, jos ei pysy sängyssä?

Ei kannata*viheltelee* Meillä sanavalmis parivuotias parin kerran jälkeen totesi, että joo mä haluun sinne ja otti ja meni kylppärin lattialle tyynynsä kanssa :D

Ennemmin kannattais kokeilla myöhäistää nukkumaanmenoaikaa hieman, jos on mahdollista ja järkevää. Tai kokeilla että jaksaisko ilman päikkäreitä vaikka joka toinen päivä. Tai jos herää myöhään aamulla, niin yrittää herätellä hieman aiemmin.

Meillä tehokas keino on myös se, että ilta rauhoitetaan ajoissa jo ennen iltapalaa. Ei tv:tä, tietokonetta tai kovin liikunnallisia/raisuja leikkejä enää lastareiden (ylen lastentunti) jälkeen. Samoin yritetään pysyä illat kotona ellei ole jotain poikkeuksellista tai ihan pakollista menoa. Meidän lapset on melkoisia virtapakkauksia ja mitä enemmän aktiviteetteja illasta, kun jo alkaa väsyttää, niin sitä mahdottomammaksi meno muuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja HeinäHattu:

koska kehittyvän lapsen aivot tarvitsevat lepoa

No meillä on ihan sama meininki, ollu jo tovin. Lapsi on nyt 2v6kk. Tosin meillä nukutaan vielä pinnasängussä eli riehuu sitten siellä - pois ei uskalla onneksemme tulla.

Joo sen olen kyllä huomannut, että kun itse hermostuu, lapsikin vain tulee yhä villimmäksi. Mutta kyllä tämä kieltämättä hermoja joskus kiristää. Meillä kuitenkin käydään nukkumaan 9 aikoihin, eli ihan normaaliin aikaan mielestäni? Mutta silti melkein joka ilta menee kaksi tuntia nukahtamiseen, vaikka kuinka istuisi vieressä, laulelisi jne jne. Sitä päiväunien pois jättämistä olen miettinyt, koska etenkin ne päikkärit on ihan mieletön show- meillä. Mutta entäs sitten se hoito, jos siellä joutuu kuitenkin nukkumaan ne, ja jo kahdeltatoista...apua:D

Joo sen olen kyllä huomannut, että kun itse hermostuu, lapsikin vain tulee yhä villimmäksi. Mutta kyllä tämä kieltämättä hermoja joskus kiristää. Meillä kuitenkin käydään nukkumaan 9 aikoihin, eli ihan normaaliin aikaan mielestäni? Mutta silti melkein joka ilta menee kaksi tuntia nukahtamiseen, vaikka kuinka istuisi vieressä, laulelisi jne jne. Sitä päiväunien pois jättämistä olen miettinyt, koska etenkin ne päikkärit on ihan mieletön show- meillä. Mutta entäs sitten se hoito, jos siellä joutuu kuitenkin nukkumaan ne, ja jo kahdeltatoista...apua:D

mutta monelta aamu alkaa?

Meillä on poika 1v 4kk ja meillä menty näin pitkään;

Klo 06.00 herätys

7.00 aamupala

ulkoilut, kauppareissut

klo 11.00 ruokailu

12.30 eskarilaisen veljen hakeminen

13-14 päiväuniaika, noin tunnin unet.. Ei nuku kauempaa

14 jälkeen välipala

Sisätouhuja velipojan kanssa ja äidin ruoanlaittohetki

16.30 aikoihin päivällinen

Ulkoilua

19.30 Iltapuuro

20.00 nukkumaan, joskus venähtää puolella tunnilla.

Nukkumaan menoon liittyy tietyt rituaalit ja poika on aina ihan veto pois, kun hänet laitetaan sänkyyn nukahtamaan

Ihmettelen, miten "vähän" tämä pienimies nukkuu.:Varsinkin kun tuohon on liiittynyt heräilyä öisin.. Mutta kuulemma on ihan normaalia. Lasten unen tarve on niin erilaista. Esikoinen nukkui aina paljon kauemmin yöunia + reippaat päiväunetkin..

Alkuperäinen kirjoittaja tarhantäti:

Niin LEPOA ei välttämättä unta! Pakkonukuttaminen on ihan älytöntä, koska lasten unentarve on niin yksilöllinen. Lepo, eli rauhoittumien ja paikallaan oleminen, sen sijaan tekee hyvää - myös meille aikuisille :D

AP: Juttele jo etukäteen hoitopaikassa päiväuniasiasta, kaikissa hoitopaikoissa ei nykypäivänä tosiaankaan ole pakko nukkua päikkäreitä.

Ihanaa kun te vastailette, vertaistuki auttaa jo jaksamaan:D
Kun meillä oli kaksivuotis neuvola, kysyin noista päikkäreistä, ja kerroin, että poitsumme nukkuu yössä heräilemättä noin 11 tuntia, ja että päikkäreitä ei läheskään joka päivä näytä tarvitsevan..no, terveydenhoitaja siihen ihan ärähti, että ei voi mitenkään pärjätä niin pienillä yöunilla ilman päikkäreitä.

Alkuperäinen kirjoittaja tarhantäti:

Ja jos lapsen rytmi on se, että yöllä nukkuu tarvittavat tunnit, päivällä ei päiväunia, sekin on ok :) Päiväunille noita ei saa eikä tarvitsekaan, nukkuvat yöllä taatusti tarpeeksi. Miksi päiväunet on pakko, jos ei ole tarvetta?

Ihanaa kun te vastailette, vertaistuki auttaa jo jaksamaan:D
Kun meillä oli kaksivuotis neuvola, kysyin noista päikkäreistä, ja kerroin, että poitsumme nukkuu yössä heräilemättä noin 11 tuntia, ja että päikkäreitä ei läheskään joka päivä näytä tarvitsevan..no, terveydenhoitaja siihen ihan ärähti, että ei voi mitenkään pärjätä niin pienillä yöunilla ilman päikkäreitä.

Pöh. Me ollaan kaikki yksilöitä ja kuten kirjoitinkin jo tuolla aiemmin, niin meillä ei olla nukuttu päikkäreitä aikoihin, muuten menee sitten illat lörinäksi ja nukkumaan meno vasta puolille öin.

Meillä on tosiaan tytöllä maksimi mitä on koskaan nukkunut tuo 10-11 tuntia ja minkäpä sille tekee. Eihän sitä voi väkisinkään nukuttaa, jos toista ei nukuta. Hyvin on näyttänyt pärjäävän ja kasvavan.

Olen itsekin ollut todella vähäuninen silloin kun olin vielä nuori ja nätti (nyt enää ja ) :whistle: 4 tuntia yössä riitti mainiosti, jos enemmän nukuin, niin olin koko päivän kiukkuinen, ärtyinen ja väsynyt!!!!!! Nykyään taas tuntuu, että mikään ei riitä.... :D

Ps. meillä neuvolassa taas "täti" sanoi ihan samaa mitä minäkin yrittänyt aina tolkuttaa, että unentarve niin yksilöllistä, että jotkut jättävät päiväunet pois jo 2 vuoden nurkilla, kun taas toiset saattavat tarvita ne päiväunet vielä 5-6 vuotiainakin.... ja jopa aikuisena :laugh:

Yhteistyössä