2 v 3 kk ikäinen lapsi yksin ulos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2c
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2 vuotiaalla ei ole yksin ulkoilemisen herkkyyskausi ;) ihan vaan pikkuvinkiksi.

Jotenkin tuntuu, että monilla mammoilla on itsellään jäänyt joku herkkyyskausi vähän liian vahvasti päälle. Jos se lapsi nyt viihtyy yksinään pihalla olevalla hiekkalaatikolla, ja olosuhteet ovat muuten turvalliset yksin siellä pihalla olla, niin ei oikeasti ole mitään JÄRKEVÄÄ syytä estää lasta siellä pihalla olemasta.

jaa-a.enpä ole moista aiemmin miettinyt :)
mutta ehkä ennen kouluikää olisi hyvä tuokin handlata.jotkuthan sitäkään ei opi koskaan.tai eivät viitsi opetella,ehkä paremminkin niin.
itse olen 30-v enkä ole vieläkään pro kuorimaan keitettyjä perunoita.mutta mulla on kyllä varmaan jo mahdollinen herkkyyskausikin mennyt ohi :D

Vaadi vanhempasi tilille tuosta laiminlyönnistä? ;)

Minä jouduin aikoinaan miettimään noita herkkyyskausijuttuja kun toimin sijaisvanhempana lapsille joista osa ei ollut syystä tai toisesta saanut oppia asioita siinä "oikeassa tai luonnollisessa ajassa ja järjestyksessä."
Tavallaanhan se on yksi , jos nyt ei ihan pahoinpitelyn, mutta ainakin laiminlyönnön muoto, jos lapsi kasvatetaan siten, että täysi-ikäistyttyään ei omaakaan keinoja itsenäistyä ja hallita elämäänsä. Tätä en tarkoita moitteena kenellekään (edes itselleni, vaikka jatkuvasti syyllistynkin vahingossa ylipaapomiseen) vaan minua vähän hämää se, että kun nykyään puhutaan niin paljon lasten oikeuksista niin osa silti kokee, ettei lapsella ole oikeutta kasvaa ja oppia asioita omaan tahtiinsa. En usko että kyse on tahallisesta teosta vaan jotenkin ei vain hoksata ajatella että mikä sen kasvatuksen tarkoitus pohjimmiltaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin on;22340499:
Jotenkin tuntuu, että monilla mammoilla on itsellään jäänyt joku herkkyyskausi vähän liian vahvasti päälle. Jos se lapsi nyt viihtyy yksinään pihalla olevalla hiekkalaatikolla, ja olosuhteet ovat muuten turvalliset yksin siellä pihalla olla, niin ei oikeasti ole mitään JÄRKEVÄÄ syytä estää lasta siellä pihalla olemasta.

Järkevä syy estää 2 vuotiasta ulkoilemasta yksin on se, että 2 vuotias ei ole vielä lainkaan kykenevä ottamaan vastuuta itsestään ja ymmärtämään mikä on ja ei ole vaarallista.

Mun 2 v sai kesäaikaan olla yksin olohuoneessa, lastenhuoneessa, ja myös olkkarin jatkeessa eli takapihalla. Samaan tapaan meni takaovesta sisään ja ulos edestakaisin kuten me muutkin.

Sä mummeliisa taidat olla joku sekopää. Että on helpompaa vahtia lasta kuin olla vahtimatta? Lapsipolot kun sinunlaisesi äidin saaneet.

Minun mielestäni olisi minulle itselleni helpompaa ja mukavampaa kaitsia pieniä koko ajan sen sijaan että antaisin heille tilaa seikkailla ikäkautensa ja kykyjensä mukaan itsenäisestikin.

Sinunko mielestäsi on vaikea vahtia lasta?
Mielenkiintoista miten eri lailla asiat voi nähdä...

Mä haluan viettää lapseni kanssa aikaa. Ihmettelen että miksi ette viitsi vaivautua lapsenne kanssa ulos?

Kyllätänäänkin olin lapseni kanssa ulkona 9.30-11.30. Lapsi kävi syömässä ja halusi takaisin ulos. Minulla oli imurointi tehtävnä ym, koskaillalla tulee vieraita. Olisin voinut suostutella lapsen jäämään sisällekin mutta en näe siihen syytä koska piha on riittävän turvallinen. Kyse ei siis ole minun laiskuudesta, saati mukavuudenhalusta vaan siitä että lapsi Rakastaa ulkoilua sääsä kuin säässä (kuten itseasiassa vanhempansakin) enkä näe syytä rajoittaa sitä vain sen takia että itse en jokaista päivän hetkeä välttämättä ulkona pystyisi viettämään.

Järkevä syy estää 2 vuotiasta ulkoilemasta yksin on se, että 2 vuotias ei ole vielä lainkaan kykenevä ottamaan vastuuta itsestään ja ymmärtämään mikä on ja ei ole vaarallista.

Minkä ikäinen mielestäsi sitten on? Aika moni teini-ikäinen esim. on täysin vastuuton ja kykenemätön ymmärtämään, mikä on vaarallista (esim. mopolla huristellessaan, kavereiden kanssa kaljaa kokeillessaan, riehuessaan milloin mitenkin) joten etkö päästä teini-ikäisiäkään yksin ulos???
Samoin ei 6-vuotias vielä ole kykenevä ottamaan vastuusta itsestään, mutta silti tuo lapsipolo on yksin kouluun laitettava.

Eihän se vastuuta itsestään otakaan jos vanhemman silmät on paikalla, miten se eroaa että on lasi välissä?

Tuosta olen eri mieltä ettei 2v tajua mikä on vaarallista ja mikä ei. Tai no, ei kyllä tajuakaan kun vanhemmat varoittelee koko ajan kaikesta. mulla ei ole ollut ikinä tapana varoitella asioista ja meille onkin siunaantunut kaksi lasta jotka on ihan omilla aivoilla ajatelleet jo hyvin pienenä. Tietää kyllä hyvin tuo 2v että miltä korkeudelta osaa hypätä alas ja miltä ei jnejne. Ehkei osaa varoa tulipaloa tai puukkoja mutta niitä meillä ei ole tapana levitellä.

meillä pojat ulkoillu molemmat n.3v asti yksin ja esikko tais jo hiukan aikasemmi...pihaa ei ole aidattu,kallion koloja ym löytyy,tie menee pihan läpi iso vesioja ihan lähellä ja kumpikaa ei koskaan ole loukannu eikä ängenny ton vesiojalle päinkää ja ulkoilee vastakin keskenään koska se o mulle rauhaa tehdä ruokaa ja siivota...ikää nyt 3v4kk ja 6v

jaa-a.enpä ole moista aiemmin miettinyt :)
mutta ehkä ennen kouluikää olisi hyvä tuokin handlata.jotkuthan sitäkään ei opi koskaan.tai eivät viitsi opetella,ehkä paremminkin niin.
itse olen 30-v enkä ole vieläkään pro kuorimaan keitettyjä perunoita.mutta mulla on kyllä varmaan jo mahdollinen herkkyyskausikin mennyt ohi :D

Minä etsin tovin kuvaa, missä pikkuväki pilkkoo "hirrrmuisen isoilla veitsillä" salaattiaineita. Se olisi mielestäni sopinut nini hyvin tähän ketjuun. Mutta kun se ei nyt suostunut löytymään, niin pannaan vaikka loppukevennykseksi tämä:

soppakokit.jpg

Kiitän kaikkia asiallisesti kommentoineita hyvästä keskustelusta.
Nyt tämä mummeli lyö pillit pussiin ja lähtee ajelemaan kotiin päin.

:D

Viimeksi muokattu:
Jos meidän naapurin reilu 2vee olis yksin ulkona niin soittasin poliisit. Ei ton ikänen saa olla yksin ulkona,ihan sama vaikka olis laitettu koiratarhaan (ilman koiraa)... Kyllä ootte ihme porukkaa. Lapsia on hirttäytynyt vahingossa sälekaihtimien naruihin kun vanhemmat on ollut toisessa huoneessa niin te laitatte pienen lapsen yksin ulos!! Ja ei, en tarkota sitä että 7v ei saa mennä yksin kouluun, täysin eri asia.

Ei lasta saa tieten tahtoen asettaa vaaraan kun vahinkoja sattuu vaikka kaikkensa tekis niitten estämiseks.

Mitä ihmeen vahinkoja? Aivan älytöntä vouhotusta. Ymmärrän sen, ettei lasta voi päästää ulos, jos autotie/järvi tai ihan mikä vaan vaaran paikka on vieressä, mutta ap:lla oli kyse aidatusta pihasta, johon taisi olla näköyhteys sekä kuuloyhteys.

Kyllä poliiseja varmasti naurattaisi, soita ja koita :)

Alkuperäinen kirjoittaja lähes 2v ulkoilee;22340553:
Kyllätänäänkin olin lapseni kanssa ulkona 9.30-11.30. Lapsi kävi syömässä ja halusi takaisin ulos. Minulla oli imurointi tehtävnä ym, koskaillalla tulee vieraita. Olisin voinut suostutella lapsen jäämään sisällekin mutta en näe siihen syytä koska piha on riittävän turvallinen. Kyse ei siis ole minun laiskuudesta, saati mukavuudenhalusta vaan siitä että lapsi Rakastaa ulkoilua sääsä kuin säässä (kuten itseasiassa vanhempansakin) enkä näe syytä rajoittaa sitä vain sen takia että itse en jokaista päivän hetkeä välttämättä ulkona pystyisi viettämään.

Et siis vahdi lasta sieltä lasin takaa?

Yhteistyössä