mä en tajua (jos 10 v lapsi sairaana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei tajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei tajua

Vieras
kun luin lehdestä minkä ikäisen lapsen takia voi olla kotona hoitamassa sen 3 päivää lasta.

niin lehdessä luki että alle 10 v.
jos on lapsi tasan 10 niin silloinko on pärjättävä yksin? siis neljäsluokkalaisen lapsen, 10v? muuallahan ei voi esim. alle 12 v yksin kulkea liikenteessä ja muutenkin yksinoloa vähemmän.

Kun lapsi täyttää 10-vuotta, niin hänen hoitoaan ei tarvitse palkallisesti järjestää. Yksin on pärjättävä, tai palkattomasti vanhemman hoidossa tai hoito järjestettävä mulla tavoin.

on muuten tosi pieniä vielä neljäsluokkalaiset. ei meillä ainakaan murkkuikä lähelläkään ja hyvä että ei vielä joulupukkiin usko. eikä todellakaan pysty yksin olla koko päivää kun vanhemmat töissä.
ei ole herkkua sairastaa yksin aikuisellekaan jos on tosi kipeä puhumattakaan pienestä lapsesta, joka ei osaa vielä itsestään huolehtia, ei muista todellakaan kipeänä juoda ym

Alkuperäinen kirjoittaja mi:
Voihan sitä itse sairastua ;) jos pitäis pieni 10 yksin jättää. Aina sitä senverran jostaki nipistää.

Jossain työpaikoilla vaaditaan lääkärintodistus jo ekasta omasta sairaspäivästä, joten ei välttämättä onnaa

Se nyt vaan tarkottaa sitä, että yli 10v:n vanhemmalla ei ole oikeutta olla pois työstä lapsen sairauden takia, ei se periaatteessa sitä tarkoita, että lapsen pitäisi sairastaa yksin. Mutta tosiaan, johonkin on raja vedettävä, niin se vaan on. Jos kaikki olisi aina reilua, saisi sairaan lapsen hoitamisesta palkkaa yli kolme päivääkin...

Työaikalaissa se on 1-4 pv ja alle 10 v lapsi. Tämä on minimi. Tessissä se voi olla sovittu paremmaksi.

Esim meidän tessissä ei ole ikä- eikä aikarajaa eli on taas sopimusalakohtaista ja riippuu sovellettavasta tessistä.

Yhteistyössä