2 v. 4 kk unikoulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sourire
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sourire

Uusi jäsen
17.05.2010
13
0
1
Vinkkejä kaivataan!

Jätettiin unilta tutti 2 vkoa sitten pois. Ensimmäinen yö oli yhtä huutoa alusta loppuun, sen jälkeen on saanut nukuttua, mutta ei osaa nukahtaa itse enää. Päiväunille vaihtelevasti nukahtaa itse, mutta päiväunetkin selvästi vaikeutuneet. Tyttö oli siis jo lähes vuoden nukahtanut itse lauluihinsa ja leikkeihinsä omaan sänkyyn iltasadun jälkeen, mutta nyt tämä tutin jätti sekoitti rutiinit.

Nyt parina iltana jätetty itkemään iltasadun jälkeen, opettelemaan nukahtamista uudestaan itse. Huutaa äitiä ja isää, ekana iltana puoli tuntia, toisena 15 min ja eilen 10 min. Mutta ihan kamalalta tuntuu. Varsinkin kun parina yönä myös sitten unissaan itkenyt äitiä, ei siis ole hereillä, silmät kiinni itkee äidin perään :( Onko unikoulu tässä kohtaa liian pian tutin jättämisen jälkeen, itse kuitenkin ajattelin, että on niin pitkään osannut nukahtaa itse, että kyse on vain vanhaan rutiiniin palaamisesta ja rauhoittumaan oppimisesta ilman tuttia?

Vinkkejä muilta saman asian kanssa painivilta/painineilta?

Minusta kuulostaa, että teillä on siellä jo unikoulu käytössä, jonkinlainen ainakin. Miten te otitte sen tutin pois? Meillä otettiin 2v1kk -ikäiseltä siten, että ensin lopetettiin monta kuukautta aikaisemmin päiväkäyttö. Sitten oli helpompi jättää pois unilta, yhtenä päivänä ennen päikkyjä mies leikkasi tutista palan pois ja yhdessä ihmeteltiin, että tutti meni rikki. Ei ole kaipaillut sen jälkeen kun itse päikkyjen jälkeen kantoi rikkinäisen tutin roskiin.

Olen kuullut myös yhdeltä tutulta, että heillä yöt meni helvetiksi tutin oton jälkeen ja moneksi kuukaudeksi.

Minä kyllä teinä jatkaisin tuota "unikoulua" siten, että oppii rauhoittamaan itsensä. Jos viime yönä huusi enää 10min, niin eikö se ole jo aika hyvä? Ei se kerrasta kaikille lapsille mene jakeluun se unen löytäminen itsekseen, anna lapsellenne aikaa. Ja tsemppiä kovasti!

Joo, tutti ollut yöunilla ja päikkäreillä pelkästään jo yli puoli vuotta. Meillä oli pidempiä reissuja, lentoja ja yöjunaa tuossa vuoden vaihteessa, joten en uskaltanut ottaa tuttia ennen niitä pois. Nyt sitten tuttikeiju vei tutin pienille vauvoille ja tyttö sai keijulta prinsessamekon lahjaksi. Ei siis itke tutin perään (tai varmaan sitä tutin puuttumisesta johtuvaa rauhattomuutta kylläkin), vaan huutaa isää ja äitiä. Päivisin saattaa kysyä tuttiaan joskus, mutta selitys tuttikeijusta riittää, eikä asiasta tle sen isompaa itkua. Vain tuo itse nukahtaminen ja rauhoittuminen on nyt haastavaa. Ollaan pidetty unikoulu aiemminkin (alle 1 v.), silloin itkua kesti yksi yö 2 min ja saman tien jäi pois 5 krt/yössä heräilyt. Nyt tuntuu tosi kurjalta toi huudattaminen, en varmaan osaisi pysyä kovana, jos ei olis varmuutta, että tyttö hyvin osaa nukahtaa itse ja nukkua 12 h/yö.

Yhteistyössä