Unikoulu 8kk vanhalle kotona? MITEN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="yksin";22914887]Hmm... Pitää nyt tosiaan kokeilla tuota vieressä nukkumista. Ja viritellä sänkyyn jonkinlaiset barrikaadit :) Runkopatjat siis kyseessä, joten en saa niihin edes turvalaitoja kiinni. Ja tosiaan lapsi pääsee kyllä helposti tyynyjen yli, mutta yritän keksiä jotain.

Huomaatte varmaan että ensimmäinen lapsi kyseessä, joten olen vähän hukassa välillä :D Noh, kysyvä ei tieltä eksy! Kiitoksia neuvoista ja lisää saa toki laittaa. Päivittelen huomenissa taas, jos joku haluaa :)[/QUOTE]

Ota ihmeessä viereen jos se pientä helpottaa ja unoha kaikenmaailma pelottelut jne.
Mullakin on poika ollu tosi heräileväinen, huono nukkuja, huutanu jne jne...Nukkui vieressä ja silti oppi luottavaisesti sänkyynsä kun oli valmis. Ei oo alkanu juosta meijän sänkyyn siltikään. Mä totesin että tärkeintä on kuunnella lasta ja nukkua siten kun se kaikille on paras.

Alkuperäinen kirjoittaja 1-vuotiaan äiti;22914742:
Kokeile Anna Wahlgrenin unikoulua: AnnaWahlgren.Com : Anna Wahlgren

Toteutettiin meiän tytölle 6kk iässä ja sovellettin vähän omiin tarpeisiin sopivaksi :) Ei laitettu mahalleen nukkkumaan ja rauhoituskeinona käytettiin vaunun heijaamista (vauva nukkui siis yhteensä 2 viikkoa vaunuissa jonka jälkeen siirrimme pinnikseen)

Näillä ohjeilla meiän tyttö on nukkunut 12 H PUTKEEN joka yö unikoulusta lähtien :) 4 yötä siinä taisi mennä.

Ottamalla viereen aiheutat vain suurempia ongelmia. Me toteutettiin toi Anna Wahlgrenin unikoulu koska perhepedissä nukkumisesta ei tullut mitään. Olisi pitänyt mennä aina samaan aikaan nukkumaan vauvan kanssa ja tyttö heräili ja pyöri sängyssä. PERHEPETI EI OLE TURVALLINEN KUN LAPSI ALKAA LIIKKUMAAN!

Ja huudatusunikoulua en minäkään hyväksy, vaan meiän toteuttamassa unikoulussa lapsi RAUHOITETAAN omaan sänkyyn ja oppii näin että sänky on turvallinen paikka. Huudoissa on eroa, on hätähuutoa jota meiän unikoulussa ei sallita, mutta turhautumishuudot ja äänteyt sallitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja 1-vuotiaan äiti;22915355:
Ottamalla viereen aiheutat vain suurempia ongelmia. Me toteutettiin toi Anna Wahlgrenin unikoulu koska perhepedissä nukkumisesta ei tullut mitään. Olisi pitänyt mennä aina samaan aikaan nukkumaan vauvan kanssa ja tyttö heräili ja pyöri sängyssä. PERHEPETI EI OLE TURVALLINEN KUN LAPSI ALKAA LIIKKUMAAN!

Ja huudatusunikoulua en minäkään hyväksy, vaan meiän toteuttamassa unikoulussa lapsi RAUHOITETAAN omaan sänkyyn ja oppii näin että sänky on turvallinen paikka. Huudoissa on eroa, on hätähuutoa jota meiän unikoulussa ei sallita, mutta turhautumishuudot ja äänteyt sallitaan.

hoh hoijaa. Ei pidä lainkaan paikkaansa. Viereen ottamalla aiheutat vain sen, että jatko on teillä helpompaa kaiken suhteen. Perhepeti on turvallinen oikein järjestettynä (ja siihenkin ap sai hyviä vinkkejä). Lueppas sinä tuo lastenpsykiatrin kirjoitus, kun tollaisia perättömiä väität.

Hei jos olet vielä paikalla niin mulla on viel yksi vinkki sulle.

Kun menette nukkumaan, mene itsekin "nukkumaan". Vauva siihen sivuvaunuun minkä nyt teit. Varmistathan, että sivuvaunu ja parisänky on tiukasti kiinni toisissaan, ettei ne pääse erkanemaan. Yksi keino on sitoa narulla sängynjalat "yhteen" tai sitten laittaa pinnasänky seinään kiinni ja parisänky toiselle puolelle.

Niin, laitat vauvan sivuvaunuun ja käy itsekin nukkumaan. Näytä esimerkkiä, että mitä tässä on tarkoitus seuraavaksi tehdä. Jätä huone hämäräksi, ei liian pimeäksi. Vauvat pelkäävät luontaisesti pilkkopimeää. Sitten vain makaat silmät kiinni hiljaa ja hengität syvään ikään kuin nukkuisit. Voit pitää kättä vauvan mahan tai selän päällä. Jos vauva pyrkii liikkumaan, anna liikkua hetki, mutta palauta vähäeleisesti nukkuma-asentoon. Sitten taas olet nukkuvinasi rauhallisesti. Tuolla keinoin meillä on nukahdettu hyvin.

Juuri sain lapsen nukahtamaan omaan sänkyynsä, joka nyt siis kiinni minun sängyssäni. Nukahtamiseen meni n. tunti, mutta lapsi ei itkenyt kuin ihan lopussa (sellaista uni-itkua jota itkee esim. autossa kun taistelee unta vastaan) muutaman sekunnin. Makasin itse vieressä silmät kiinni ja hengittelin rauhallisesti.

Mietin tässä nyt että pitäisikö lapsi laskea aina takaisin makuulle kun nousee istumaan/seisomaan vai annanko touhuilla itsekseen niin kauan että itse hakeutuu alas (toisin sanoen pyllähtää istumaan ja lasken siitä makuulle) vai laskenko nätisti jo istumaan nousemisvaiheessa takaisin makuulle?

[QUOTE="vieras";22916062]hoh hoijaa. Ei pidä lainkaan paikkaansa. Viereen ottamalla aiheutat vain sen, että jatko on teillä helpompaa kaiken suhteen. Perhepeti on turvallinen oikein järjestettynä (ja siihenkin ap sai hyviä vinkkejä). Lueppas sinä tuo lastenpsykiatrin kirjoitus, kun tollaisia perättömiä väität.[/QUOTE]

Me nukuttiin perhepedissä ekat 6kk JA LAPSI EI NUKKUNUT HYVIN, varsinkaan kun alkoi liikkumaan. Nyt nukkuu yöt 12 tuntia putkeen omassa sänkyssä. Miksi siirtyisin takaisin perhepetiin?

[QUOTE="yksin";22919644]Juuri sain lapsen nukahtamaan omaan sänkyynsä, joka nyt siis kiinni minun sängyssäni. Nukahtamiseen meni n. tunti, mutta lapsi ei itkenyt kuin ihan lopussa (sellaista uni-itkua jota itkee esim. autossa kun taistelee unta vastaan) muutaman sekunnin. Makasin itse vieressä silmät kiinni ja hengittelin rauhallisesti.

Mietin tässä nyt että pitäisikö lapsi laskea aina takaisin makuulle kun nousee istumaan/seisomaan vai annanko touhuilla itsekseen niin kauan että itse hakeutuu alas (toisin sanoen pyllähtää istumaan ja lasken siitä makuulle) vai laskenko nätisti jo istumaan nousemisvaiheessa takaisin makuulle?[/QUOTE]

Sujuiko sun mielestä nukahtaminen nyt rauhallisemmin ja levollisemmin vauvan kannalta? Mä ohjaisin noin pienen ku sun (8kk) aika pian alas. Mutta jos nukutte jossain vaiheessa niin, että työnnät parisängyn seinään kiinni ja laitat vauvan seinän puoleiselle sängylle nukkumaan, niin siellä se ei pääse ylös, ku siellä ei ole mitään pinnoja, mistä saisi hyvää otetta. Siksi mä koin hyväksi tuon seinän puolella nukuttamisen.

Mites sitten kun oli eilen nukahtanu sivuvaunuun? Menitkö olkkariin ja ku tulit takas oliko rauhassa siellä edelleen? Miten yö meni?

Yö meni oikein hyvin. Lapsi heräsi ensimmäistä kertaa vasta 04 aikaan (tosin heräsi taas itkemään, rauhoittui kyllä suht nopeasti) ja sen jälkeen lähinnä etsiskelemään tuttiaan, mutta nukkuin tuon 21-04 ajan (ja minä 22-04 :D ). Noustiin lopulta puoli kahdeksan :) Nukahtaminen meni muuten rauhallisemmin, mutta tosiaan kesti hieman pidempään kuin eilen, toisaalta lapsi hakeutui välillä itse lähelle minua nukkumisasentoon, mutta nousi sitten taas ylös. Ensi yönä kokeilen laskea heti makuulle kun nousee istumaan, jos se rauhoittaisi myös.

Lapsi nukkuin nätisti kun menin itse nukkumaan (poistuin siis huoneesta n. tunniksi), eikä herännyt edes tunnin kuluttua nukahtamisesta, niin kuin normaalisti. Eli kokeilemme nyt jatkaa tätä järjestelyä, josko tulisi öihin helpotusta :) Olo on itselläkin niin levännyt että en varmaan ole 8kk nukkunut näin hyvin :D

Lapsi on sen verran kehittynyt, että nousee seisomaan seinää vasten, eli ei oikeastaan väliä onko pinnoja vai ei :) Ei tarvitse "tarttumispintaa" sen enempää kuin että saa kätensä jotain vasten :)

Kiitoksia kaikille neuvoista!

Yhteistyössä