2 v 6kk ja paha uhmaikä, miten saa arkeen helpotusta.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päähän koskee...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päähän koskee...

Vieras
En syö, kaadan mehun lattialle. En halua vaatteita, en vaippaa-- enkä, en, ei. Kun suutun, heitän kaikki tavarat lattialle. Huoh. En lähde kylään, en lähde kyläpaikasta kotiin.

Miten arkeen saa helpotusta. On niin tulinen ja temperamenttinen päättäväinen tyttö.
 
Täällä on tuo alkanut ja likka ei ole vielä edes kahta vuotta. Äidin pää räjjjähhtää jos tätä kestää noin kauan! Voimajaxuhalit meille!


MINÄ ITTE!
 
Meilläkin lentää ruoat kaaressa ympäri keittiötä, jos ei ole mieleistä. Ja kaupassa tapahtuu komeita lattialle heittäytymisiä, kun ollaan kassalla. Tämä on kolmas meidän perheen uhmis, lähinnä huvittaa nuo tempaukset. Siinähän kiukuttelee, ei maailma siihen kaadu ja kyllä tänne ääntä mahtuu... Ei ole onneksi yhtä temperamenttinen, kuin meidän eka oli. Ollaan halittu ja hellitelty paljon, että tietää olevansa rakas pikku kiukkupussi. Kyllä se siitä :)
 
Mä käytän käänteistä psykologiaa. Jos ei halua pukea paitaa niin sanon että okei, äiti ottaa sen paidan sitte omaksi. Jos ei syö leipää niin isi tulee ja ottaa leivän ja sanoo syövänsä sen. KUmmasti 2,5vuotiaan mieli muuttuu :D
 
Johdonmukaisesti pois pöydästä arestiin pariksi minuutiksi ja sitten takaisin kun kiukuttelu tauonnut, itse pitää varmaan olla arestissa mukana. Jos ei osaa käyttäytyä niin sopiva rangaistus, että vähitellen oppii ettei voi määrätä kaikkea. Palkitseminen pienistä hyvistä jutuista. Tarrataulukko esim. hyvin sujuneesta ruokailusta tarra ja tietystä tarramäärästä jokin kiva palkinto, (mikä voi mielestäni olla myös tavaraa tai namia). Tuon ikäinen älyää jo yllättävän paljon mikä on homman juoni. Jos antaa vaan mesoa niin tilanne voi paheta tai pysyä samanlaisena, kannattaa siis asettaa tarvittavat rajat heti. Ei pidä antaa tahdon mennä läpi vaan vaikka sitten raahata pois kyläpaikasta. Kyllä vähitellen oppii, että vanhempaa on toteltava. Vaatii hermoja, mutta lopputulos palkitsee.
 
...jos kaataa mehun/juoman tahallaan lattialle niin mehua ei sitten anneta, ennen kuin osaa juoda sen nätisti (näin meillä ja on mennyt äkkiä perille). On jopa jätetty yhdenä iltana ilman iltapuuroa kun vaan pelleili ja siitä lähtien on iltapuuro aina maistunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päähän koskee...;27904043:
En syö, kaadan mehun lattialle. En halua vaatteita, en vaippaa-- enkä, en, ei. Kun suutun, heitän kaikki tavarat lattialle. Huoh. En lähde kylään, en lähde kyläpaikasta kotiin.

Miten arkeen saa helpotusta. On niin tulinen ja temperamenttinen päättäväinen tyttö.

Kuten aiemmatkin mainitsi, pidät pintasi itse, jos johonkin ollaan menossa ja on puettava niin on.

Meillä tuo alkoi minun tytöllä jo alle 2 vuotiaana, ja nyt tässä kuussa täyttää 3 ja pahenee vain entisestään. Tekee pahojaan jatkuvasti, siis ihan uhmamielessä. Tuo pukemisesta ja syömisestä kieltäytyminen on jo aika lailla jokapäiväistä :D Ei siinä auta muu kuin pukea kiljuvalle lapselle päälle. Useimmiten hän jo antaa periksi siinä melko helposti, kun on huomannut että kun on pakko niin on se vain tehtävä. Meillä myös on aloitettu jäähylle laittaminen. Mutta vain ihan pieniä hetkiä, yleensä se kiukuttelu ja turha kiljuminen ja vininä loppuu siihen.

Tsemppiä, tiedän mitä tuo on ;) Kauhulla jo odotan tämän toisen uhmaikään kasvamista.
 
Meillä samanlainen tyttö. Ikää kohta 5v ja huomattavasti helpottanut nyt. Oli siinä alle 2v kun alkoi.
Meillä oli käytössä jäähypenkki, jos ei syö vaan pelleilee ruoka aikana, lähtee pöydästä pois. usein sai sellasia 15-30min raivareita, jolloin ei auttanut kun antaa melskata vaan. koska esim. koskeminen tai puhuminen vaan yllytti huutoa.

Sanoinkin jo että helpottanut on paljon, mutta edelleen menettää helposti hermonsa. esim. jos sukkahousut ei mene kerrasta jalkaan niin sen kyllä kuulee kaikki.
 

Yhteistyössä