2- vuotiaalla 40 asteen kuume

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua tarvitsee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua tarvitsee

Vieras
Mitä tehdä? Lähtisikö päivystykseen vai katselisiko tämän päivän?

Lapselle nousi eilen illalla 38.9 asteen kuume. Särkylääkettä annoin kahtakin eri merkkiä. Toinen hieman vahvempaa.

Yön nukkui klo 04 asti ihan hyvin. Sen jälkeen ei ole suostunut nukkumaan ja äsken kuume oli noussut 40 asteeseen. Särkylääkettä taas annoin. Ja joi melkein mukillisen mehua.

Lapsi ei tunnu olevan veltto ja kontaktia saa hyvin. Sylissä haluaisi kovasti olla. Muita oireita ei ole kuin tuo kuume.

Kannattaako siis vielä lähteä lääkäriin?

Mä en varmaankaan lähtisi. Koska yleisvoinnistahan se paljon riippuu ja tuskin ne päivystyksessä osaa kuumeelle sen kummemmin mitään tehdä, ehkä jotain labroja ottasivat. Miettisin että kyseessä voi olla enterorokko, sehän nostaa korkean kuumeen ja myöhemmin näppylät jne.

anna särkyä ja kuumetta alentavaa lääkettä ja huolehti ettei ole liian paljon päällä. Oloa voi viilentää esim. kylmillä kääreillä tai akuutissa tilanteessa vie ulos.

Meillä on ollut pari kertaa noin kova kuume ja toisella kertaa veimme lääkäriin koska lapsella oli palovamma ja arvelimme että liittyy siihen.
Ei liittynyt, eikä siellä tehty kuumeelle mitään.

Tarkkaile, jos lapsi on mielestäsi kovin voimaton, eikä reagoi, niin silloin vie lääkäriin.
Muista ehdottomasti tarjota koko ajan nestettä.

tehdä edellämainitut, ajattelin vaan kirjoittaa varmuuden vuoksi:)

Mutta ainakin meille on sanottu että pienelle lapselle nousee helposti kova kuume, jos siis kuumetta on.
Luota omiin tuntemuksiisi, itse olen aina lähtenyt lääkäriin silloin jos on tullut sellainen "fiilis" ja yleensä olen ollut aina oikeassa.

Kiitoksia teille!

Ensimmäinen lapsi kyseessä ja ihan ensimmäinen tämän asteen kuume on nyt meillä menossa. Taas äsken joi puoli mukia mehua,että nestettä onneksii menee ihan hyvin. Nukahtikin juuri.

Voimaton ei tunnu olevan kun halusi itse sängystä kiivetä pois ja kävellä sohvalle makoilemaan.

No,eikähän tämä tästä kun lapsi tuntuu olevan muuten ihan ok,mutta kuume vain noussut noin korkeaksi. Tuntuu jopa olevan virkeämpi kuin 38,5 asteen kuumeessa kun on joskus ollut.

Juu ja laske huonelämpötila niin alhaiseksi kuin pystyt, lapselle mahdollisimman vähän vaatetta, käytä ulkona terassilla viilentymässä ja anna burana + paladol yhdistettynä.

Yhteistyössä