2-vuotiaalta päiväunet pois ja tilalle pitemmät yöunet...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhauttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhauttaa

Vieras
Meillä on tähän saakka nukkumaanmeno onnistunut hyvin, on laitettu taapero päiväunille klo. 12 ja yöunille klo. 21 ja on nukahtanut sinne n. 5-10 minuutissa.

Joku aika takaperin alkoi nukahtaminen takkuamaan, joten siirsin päiväunet klo. 13 ja yöunet kello 22 alkaviksi. Ensin näytti auttavan mutta nyt on taas alkanut takkuamaan.

Nukahtaminen voi kestää tunnin, lapsi rauhoittuu hyvin jne mutta voi toljotella kattoa tunninkin. Ei auta silittelyt ei mitkään, ei vaan nukahda. Minusta tunti lapsen nukuttamiseen 2 x päivässä on jo aivan liikaa, olis itselläkin hommia yms. Ja kauheen nukutusrumban jälkeen ne päiväunet saattaa nykyisen kestää vain tunnin. Ja aamuisin tuo herää jo ennen seitsemää, eli ollaan miehen kanssa sitten aivan tillin tallin kun omat yöunet jää vähälle, yhteisestä ajasta nyt puhumattakaan.

Ajattelin kokeilla jos jättäisi noi päikkärit kokonaan pois.. aika radikaalia, mutta jospa yöunet pitenisi. Olisi mukava jos menis siinä 21-22 välillä nukkumaan ja nukkuisi puoli kahdeksaan- kahdeksaan. Voihan se olla ettei, mutta jos edes yrittäisi.... samanlaisia kokemuksia kellään?

Meidän lapset on molemmat nukkuneet yönsä paremmin kun päikkärit on jätetty pois. Ollaan menty puolen päivän aikaan pötköttelemään, luettu unisatu ja rauhoituttu, ja jos uni ei tule niin ei tule. Kotihoidossa ei ole niin rankkaa kuin päiväkodissa, ja kun ei tarvi aamulla herätä herätyskelloon, niin ei välttis päikkäriaikaan väsytäkään.

siis silitteletkö lasta, vaikka se makaa rauhassa ja toljottaa kattoon? jos, niin miksi ihmeessä? onhan se toki huonompi homma, että valvoo illalla ns turhaan sentakia, että on päivällä nukkunut, joten ehkäpä voisit ainakin testata sitä päiväunien jättämistä pois..

Meillä esikoinen ja toinen lapsi olivat kotihoidossa pitkään ja he lopettivat päiväunet alle 2 vuoden iässä. Yöunille mentiin siitten klo 19.30 ja aamulla herätys klo 8-9 aikaa eli reilut 12 tuntia tuli yöunta.

siis silitteletkö lasta, vaikka se makaa rauhassa ja toljottaa kattoon? jos, niin miksi ihmeessä? onhan se toki huonompi homma, että valvoo illalla ns turhaan sentakia, että on päivällä nukkunut, joten ehkäpä voisit ainakin testata sitä päiväunien jättämistä pois..

En aina silittele, pääsääntöisesti meillä on nukahdettu ihan ilman silittelyjä aina. Mutta vieressä olen aina, koska tuo ei sängyssä pysy jos jätetään yksin huoneeseensa. Joskus yritän silitellä hellästi kasvojen/luomien päältä, jolloin lapselle alkaa vähän uni maistumaan ja joskus on nukahtanut sillä, mutta nyt se ei ole ollut kovin tehokas keino enää sekään.

[QUOTE="omg";30034412]Minäkin ihmettelin tuota lapsen nukuttamista, jos lapsi ihan rauhassa pötköttelee sängyssään.[/QUOTE]

Siksi että mun ei tarttis maatta/istua siellä vieressä 60 minuuttia, kun toinen vaan toljottaa kattoa kun ei malta/pysty/halua/tajua laittaa silmiään kiinni.

Ja en voi jättää häntä sänkyyn yksinään, koska sillä tapaa ei todellakaan nukahda, kokeiltu on. Kaipaa jonkun lähelle turvaksi että voi nukahtaa.

Meillä on jo 5v pojalla ollut välillä kausia että ei meinaa päiväunille "jaksaa", eli on niin pirteä että uni ei vaan tule. Joskus olen makuuttanut ja on sitten lopulta nukahtanut ja nukkunutkin. Joskus ei yksinkertaisesti ole saanut unenpäästä kiinni ja silloin on poikkeuksetta käynyt niin että on kovin väsynyt illalla. Aamulla ei ole nukkunut yhtään pidempään.

Olen itse huomannut että jos aamupäivällä ei ole ollut tarpeeksi fyysistä toimintaa niin päikkärit ei oiken maita. Jos taas ollaan ulkoiltu koko aamupäivä niin ei meinaa silmät pysyä lounaspöydässä auki ja oiken mielellään menee nukkumaan ja nukkuu jopa 2 tuntia. Eikä pitkät päikkärit lyhennä yöunia lainkaan päinvastoin, nukkuu sitten yölläkin paremmin.

Lapsissa on varmaan eroja mutta jotenkin tuntuu että 2-vuotias on kyllä kovin pieni vielä ja 10 tunnin unet vuorokaudessa on kyllä aivan minimi. Meidän jo tosiaan 5v nukkuu vieläkin puolet vuorokaudesta. Nukkuessa lapsen aivot kehittyy, uni on todella tärkeää lapselle.

Me ulkoilemme aina aamupäivisin, niinkuin sanoin, tähän mennessä unille meno on onnistunut hyvin mutta yhtäkkiä tilanne muuttui. Olen kyllä hyvin tietoinen ulkoilun jne vaikutuksista uniin.

Me ulkoilemme aina aamupäivisin, niinkuin sanoin, tähän mennessä unille meno on onnistunut hyvin mutta yhtäkkiä tilanne muuttui. Olen kyllä hyvin tietoinen ulkoilun jne vaikutuksista uniin.

No ehkä se on vaan jokin vaihe ja uni alkaakin maittamaan jossakin vaiheessa uudestaan?
Miten olisi sellainen että menette yhdessä pötköttelemään, vähän niikuin laatuaikaa. Luette vaikka kirjaa ja rauhoitutte siinä vaikka vähän sylikkäin. Joskus olen oman pojan kanssa tehnyt näin ja on nukahtanut kanaloon, välillä jopa pitkäksikin aikaa. Itse olen usein hipsinyt pois kun lapsi on jatkanut nukkumista.

Minä en millään haluaisi luopua päikkäreistä, en lapsen enkä omistani :) Uskon että ne on hyväksi lapselle ja nyt kun kesäloma on alkamassa haluan ehdottomasti nukkua päivällä päikkärit minäkin :D

Meidän kotihoidossa olevat lapset on itse jättäneet päiväunet pois jo alle 2-vuotiaana. Aikani yritin väkisin kunnes luovutin ja hyvin sujuu. Jätä päikkärit pois vaan!

[QUOTE="uni";30034472]
Miten olisi sellainen että menette yhdessä pötköttelemään, vähän niikuin laatuaikaa. Luette vaikka kirjaa ja rauhoitutte siinä vaikka vähän sylikkäin.[/QUOTE]

No tämä on kyllä meille ihan tavanomainen unille meno-rituaali... että sillee :D

[QUOTE="uni";30034436]Meillä on jo 5v pojalla ollut välillä kausia että ei meinaa päiväunille "jaksaa", eli on niin pirteä että uni ei vaan tule. Joskus olen makuuttanut ja on sitten lopulta nukahtanut ja nukkunutkin. Joskus ei yksinkertaisesti ole saanut unenpäästä kiinni ja silloin on poikkeuksetta käynyt niin että on kovin väsynyt illalla. Aamulla ei ole nukkunut yhtään pidempään.

Olen itse huomannut että jos aamupäivällä ei ole ollut tarpeeksi fyysistä toimintaa niin päikkärit ei oiken maita. Jos taas ollaan ulkoiltu koko aamupäivä niin ei meinaa silmät pysyä lounaspöydässä auki ja oiken mielellään menee nukkumaan ja nukkuu jopa 2 tuntia. Eikä pitkät päikkärit lyhennä yöunia lainkaan päinvastoin, nukkuu sitten yölläkin paremmin.

Lapsissa on varmaan eroja mutta jotenkin tuntuu että 2-vuotias on kyllä kovin pieni vielä ja 10 tunnin unet vuorokaudessa on kyllä aivan minimi. Meidän jo tosiaan 5v nukkuu vieläkin puolet vuorokaudesta. Nukkuessa lapsen aivot kehittyy, uni on todella tärkeää lapselle.[/QUOTE]

Unentarve on tosiaan yksilöllistä, meillä ei 12h ole nukuttu oikeastaan ikinä. Sellainen 10-11h tuntuu riittävän molemmille, mutta olen katsonut että se on parempi nukkua suosiolla yhdessä pitkässä pätkässä, kuin kahdessa katkonaisessa väkisinnukuttamisen jälkeen. Ja kaverin muksut taas vetelee sen 12-13h edelleen, vaikka toinen menee kohta jo yläasteella. Ja kyllä, olen kateellinen ;) Ei tosin passaa valittaa, olen itsekin vähäuninen.

mä mietin tota vieressä olemista, että jos lapsi herää, ja olet kadonnut yön tullessa vierestä (oletan ettet siis istu koko yötä ;D) niin eikö se säikähdä, vai osaako jo ajatella, että jaa se on menny kans jo nukkumaan? kun useinhan just se on vikana kaikissa nukuttamiskonsteissa, että lapsi vaatii kaiken sen saman yöllä herätessää, että saa taas uusiksi unta. eli paras olis opettaa omin neuvoin nukahtamaan, niin yöllä jos herää, niin tilanne on sama, yksin huoneessa, ei hätää, voin nukahtaa uudelleen!

Meillä 2,5 vuotias ei enää joka päivä nuku päikkäreitä. Jos kovin aikaisin aamulla herää tai muuten on väsynyt niin sitten vien unille. Ärsyttävää aikaa tämä kun ei tiedä jättäiskö pieneltä pois vai ei, mutta ei ole kiva jos vielä klo 22.30 lapsi valvoo sen vuoksi kun ne päikkärit nukuttiin

Itse kokeilisin myös päiväunien jättämistä, jos siis saat lapsen nukkumaan illalla aikaisemmin ja nukkuu aamulla suht. "pitkään". Meillä molemmat lapset koittivat jättää päiväunet tosi pienenä, juuri alle 2-vuotiaina, ja itse olin sitä mieltä että tarviivat torkut päivälläkin. Illat oli villejä ja meno rauhatonta mutta minkäs teet.. kaikki niksi kokeiltiin jotta olisivat nukkuneet päivällä mutta ei niin ei =) No, illalla hulinoitiin ja purettiin energioita ulkona/uimahallissa/tms.. ja nukkumaan klo 19-19.30 jolloin nukahtivat heti omiin sänkyihin ja nukkuivat aamulla yleensä kahdeksaan, usein jopa yhdeksään! Minä niin olisin toivonut pientä breikkiä päiviin saamalla tenavat edes hetkeksi unille päivällä mutta kun ei onnistunut niinn laitettiin aiemmin yöunille ja nukkuivat aamuun saakka. Jos päiväunet ei toimi tällä hetkellä niin elät lapsen tahdissa: unille illalla aikaisemmin! Jossain vaiheessa saattaa tulla taas aikakausi jolloin ne päiväunet maistuu, sitten torkahdatte päivällä ja illalla hiukka myöhemmin nukkumaan. Näin meillä =) Kokeilet vaan niinkuin sinusta itsestäs parhaalta tuntuu. Itse tunnet oman lapsesi parhaiten joten toimit vain sen mukaisesti! Tsemppiä kimuranttiin tilanteeseen, saman olen käynyt läpi itsekkin =)

[QUOTE="uni";30034436]Meillä on jo 5v pojalla ollut välillä kausia että ei meinaa päiväunille "jaksaa", eli on niin pirteä että uni ei vaan tule. Joskus olen makuuttanut ja on sitten lopulta nukahtanut ja nukkunutkin. Joskus ei yksinkertaisesti ole saanut unenpäästä kiinni ja silloin on poikkeuksetta käynyt niin että on kovin väsynyt illalla. Aamulla ei ole nukkunut yhtään pidempään.

Lapsissa on varmaan eroja mutta jotenkin tuntuu että 2-vuotias on kyllä kovin pieni vielä ja 10 tunnin unet vuorokaudessa on kyllä aivan minimi. Meidän jo tosiaan 5v nukkuu vieläkin puolet vuorokaudesta. Nukkuessa lapsen aivot kehittyy, uni on todella tärkeää lapselle.[/QUOTE]

2-vuotias on pieni, mutta minkäs teet, jos se ei vain nuku?
Esikoinen jätti unet pois osittain jo 1v8kk iässä, jolloin ei suostunut päivähoidossa nukkumaan ollenkaan. Oli hyvällä tuulella ja höpötteli sängyssä tutti suussa sen lepoajan, mutta ei nukkunut. Kotipäivinä nukkui joskus, ehkä kolmena päivänä viikosta päikkärit. Vähän yli 2-vuotiaana jäivät viimeisetkin päiväunet pois, äidille olisi kyllä kelvannut vielä pari vuotta breikki keskelle päivää, varsinkin, kun vauva syntyi noihin aikoihin ;)

Yöunet ovat yleensä klo 20-8 heräilemättä. Pienempänä meni nukkumaan jo seitsemältä ja heräsi sitten kahdeksan maissa.

mä mietin tota vieressä olemista, että jos lapsi herää, ja olet kadonnut yön tullessa vierestä (oletan ettet siis istu koko yötä ;D) niin eikö se säikähdä, vai osaako jo ajatella, että jaa se on menny kans jo nukkumaan? kun useinhan just se on vikana kaikissa nukuttamiskonsteissa, että lapsi vaatii kaiken sen saman yöllä herätessää, että saa taas uusiksi unta. eli paras olis opettaa omin neuvoin nukahtamaan, niin yöllä jos herää, niin tilanne on sama, yksin huoneessa, ei hätää, voin nukahtaa uudelleen!

Vauvoilla ehkä enempi tuota ongelmaa. Tuo heräilee vielä öisin, välillä nukahtaa itsekseen takaisin, välillä nousee ylös ja kömpii itse meidän viereen. Välillä itkee sängyssään jolloin meen hetkeksi viereen pötköttämään niin nukahtaa uusiksi. Mutta ei tuo minusta ole ongelma. Itse olen sitä mieltä että näin pienen ei vielä tarvitse osata nukahtaa yksin. Sen ehtii opettelemaan myöhemminkin.

Kiitos vastauksista ja tsempeistä, tänään kokeillaan olla ilman päikkäreitä :) eilen illalla taas tuijotteli katonrajaa 45 min. ennen nukahtamista, vaikka koko iltapäivä ja ilta oltiin vierailulla ja leikki toisten lasten kanssa ulkona ym. Oli ihan rauhallinen iltatoimien jälkeen, mutta ei vaan nukahtanut.

Ja kyllä mullekkin kelpais se breikki keskellä päivää :D toisaalta jos menis vähän aikaisemmin nukkumaan ja nukkuis vähän pidempään, se korvaisi vähän oman ajan menetystä päivällä.

Ja syksyllä tuo meneekin sitten puistotoimintaan arkisin, voi olla että sen jälkeen päikkärit alkaa maistumaan paremmin. En ajatellut päiväunia mitenkään ESTÄÄ tai herätellä jos nukahtaa, mutta sellainen aktiivinen laittaminen päiväunille päivästä toiseen on tässä kohtaa ehkä vähän turhaa työtä, jos toista ei meinaa nukuttaa.

Kuulostaapa tutulta :D Meillä pojulla jäi kans päikkärit pois tuossa 2-vuotiaana.. Tai pk:ssa nukkuu nykyään, mutta kotona ei kyllä kirveelläkään.. Neuvolastaki motkotettiin, että tarvii tämän ikänen vielä päikkärit ymsyms, mutta miten sen lapsen pakottaa nukkumaan, jos sitä ei väsytä? Teippaa silmät kiinni? Makaa päällä, ettei pääse nousemaan?

Alkuun se oli kotona ihan h*lvettiä, kun illalla poju oli ihan yliväsynyt, kun päivällä ei vaan saatu nukkumaan järjelliseen aikaan (siis lapsen rytmin mukaan olis ilmeisesti pitänyt ottaa ne päikkärit klo18 illalla ja mennä yöunille joskus kahdentoista aikaan.... ei hyvä idea..)

Nykyään kotona pidetään joku pieni rauhoittumishetki luonaan jälkeen.. Köllötellään ja lueskellaan pieni hetki.. Nukkuu nyt 3v6kk ikäisenä n.10 tunnin yöunet (n. klo 21-07), tarhapäivinä herätään aiemmin ja silloin nukkuu päikkäritkin.. Silloin vuosi sitten, kun jätti päikkärit pois, nukkui yössä n. 11tuntia (20-07)..

Meillä poika lopetteli päikkäreitä joskus reilu 1.5vuotiaana.. Aina kuitenkin pitää hetki "levätä". Nyt 2v3kk on alkanut taas nukkumaan, ja jopa pari tuntia posottaa yhteen menoon, ja se taas häiritsee yöunia. Nukahtaa joskus 20.30 aikaan ja herää 7.. Mutta ei mua haittaa, kun päivällä on kiva hetki itsekin levätä/juoda kahvia rauhassa/mitä vain.

Mutta en nukuta, en ole vieressä, käyn sanomassa hiljaa nyt nukutaan/vien sänkyyn. Kyllä ne oppii pysymään siellä.

Yhteistyössä