2-vuotiaan hampaiden pesu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaspeikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hammaspeikko

Vieras
Kellään vinkkejä antaa, että miten saatais tuon meidän 2-vuotiaan hampaat pestyä?

Ei suostu suuta aukaisemaan eikä sitä harjaa nyt ihan pakolla voi suuhun tunkea. Itse kyllä "pesee" hampaitaan jyrsimällä harjaa. Pari kk sitten homma onnistui vielä hyvin, mutta nyt yhtä suurta tappeluu...niin kuin aika moni muukin asia. :kieh:

Vinkkejä?

Alkuperäinen kirjoittaja hammaspeikko:
Kellään vinkkejä antaa, että miten saatais tuon meidän 2-vuotiaan hampaat pestyä?

Ei suostu suuta aukaisemaan eikä sitä harjaa nyt ihan pakolla voi suuhun tunkea. Itse kyllä "pesee" hampaitaan jyrsimällä harjaa. Pari kk sitten homma onnistui vielä hyvin, mutta nyt yhtä suurta tappeluu...niin kuin aika moni muukin asia. :kieh:

Vinkkejä?

Apua ei ole antaa, mutta meillä ihan sama hommaa ihan kauheeta tappelua koko homma. Ite kyllä jyrsii harjaa, mutta siihen se jää.Tippuu kohta hampaat suusta.
Me ollaan välillä kyllä ihan väkistenkin yritetty pestä mutta eihän niitä silloinkaan kunnolla saa pestyä.

Sähköhammasharja autto meillä hampaanpesu ongelmiin.

Välillä oli siis ihan kauheeta tappelua saada hampaat pestyä (ne pestään hyvällä tai pahalla aamuin ja illoin), sähköhammasharjalla poika (nyt 3v) on antanut pestä todella hienosti ja tykkää itsekin sillä pestä.

Huumorilla menee meillä jos ei muulla. Leikin että harja on vaikka mato ja jekutan lapsen avaamaan suun sanomalla "et uskalla laittaa matoa suuhun" tms. Nykyään meillä on sähkis käytössä ja poika tykkää sen äänimerkistä joka tulee kun on harjannu tarpeeksi kauan.

Me etsitään suusta hammaspeikkoja. Niitä löytyy aina muutama kappale harjauksen aikana. Voi sitä riemua, kun saadaan häädettyä peikko pois hampaiden kimpusta. Jos meinaa laittaa suun kiinni, niin sanon, että näin yhden peikon juuri piiloutuvan tuonne takahampaan taakse. Suu aukeaa taas kiltisti.

Tunnelma ei ole pelotteleva, vaan iloinen ja innostunut, kun peikkoja etsitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hammaspeikko:

Vinkkejä?

Apua ei ole antaa, mutta meillä ihan sama hommaa ihan kauheeta tappelua koko homma. Ite kyllä jyrsii harjaa, mutta siihen se jää.Tippuu kohta hampaat suusta.
Me ollaan välillä kyllä ihan väkistenkin yritetty pestä mutta eihän niitä silloinkaan kunnolla saa pestyä.

Ollaan mekin väkisten yritetty, mutta luulen et kohta ei suostu siihenkään vähään jos ihan pakolla harjataan.

Kiinnitä huomio johonki muuhun. Itse annoin ongelmien alkaessa naperolle oman harjan, jota se sitten sai kastella itse hanan alla. Ja itse sitten harjasin sillä välin omalla harjallani. Kun ei enää halunnut harjaa kastella, sanoin vaan, että nyt on äitin vuoro ja vähän ajan päästä annoin sitten ite harjata, sanoin vaan, että nyt on ****n vuoro. Ja taas äitin vuoro jne. Meillä tuo yleensä pitää kiltisti suuta auki pyydettäessä.

Meillä 2 v "pesee" ensin itse ja sitten äiti pesee viimeisetkin pöpöt pois...

Kun kaverin kolme vuotias ei suostunut millään pesemään hampaitaan, niin kaveri päätti kieltää lapselta hammaspesun. Viikon verran kun oli sanonut, että hampaita ei saa pestä, niin muksu oli alkanut haluta hammaspesulle.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Välillä oli siis ihan kauheeta tappelua saada hampaat pestyä (ne pestään hyvällä tai pahalla aamuin ja illoin), sähköhammasharjalla poika (nyt 3v) on antanut pestä todella hienosti ja tykkää itsekin sillä pestä.

Jaa, pitäiskö kokeilla sähkistä. Oliko siihen joku ikärajasuositus? Meillä laps 2v2kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
Huumorilla menee meillä jos ei muulla. Leikin että harja on vaikka mato ja jekutan lapsen avaamaan suun sanomalla "et uskalla laittaa matoa suuhun" tms. Nykyään meillä on sähkis käytössä ja poika tykkää sen äänimerkistä joka tulee kun on harjannu tarpeeksi kauan.

No leikillä mekin ollaan yritetty. Aiemmin meni "pienen pienen veturin tahdissa" - ei enää. Nyt ollaan keksitty hammaspeikon karkotusloru...joka ei kyllä toimi kuinm teoriassa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Kiinnitä huomio johonki muuhun. Itse annoin ongelmien alkaessa naperolle oman harjan, jota se sitten sai kastella itse hanan alla. Ja itse sitten harjasin sillä välin omalla harjallani. Kun ei enää halunnut harjaa kastella, sanoin vaan, että nyt on äitin vuoro ja vähän ajan päästä annoin sitten ite harjata, sanoin vaan, että nyt on ****n vuoro. Ja taas äitin vuoro jne. Meillä tuo yleensä pitää kiltisti suuta auki pyydettäessä.

Juu, yritetty on. Omalla harjalla ja niin että annetaan jotain muuta käteen. Ei onnistu. Enää.

Alkuperäinen kirjoittaja -p-:
Meillä 2 v "pesee" ensin itse ja sitten äiti pesee viimeisetkin pöpöt pois...

Kun kaverin kolme vuotias ei suostunut millään pesemään hampaitaan, niin kaveri päätti kieltää lapselta hammaspesun. Viikon verran kun oli sanonut, että hampaita ei saa pestä, niin muksu oli alkanut haluta hammaspesulle.

:D Keino tuokin!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jaa, pitäiskö kokeilla sähkistä. Oliko siihen joku ikärajasuositus? Meillä laps 2v2kk.

Mä oon miettinyt samaa. Samanikäinen mullakin :) Pesee kyllä nätisti hampaansa (tai siis antaa äidin pestä), kun saa sitten xylitol-pastillin pesun jälkeen.

Mulla on itellä sähköhammasharja ja kyllä se niin paljon paremmin pesee, että en vaihda enää ikinä!

Mä kysyin hammaslääkäriltä 2v hammastarkastuksessa tosta sähköhammasharjasta ja hänen mukaansa sitä pystyi alkaa käyttämään jo 2 vuotiaalla (oltaisi alettu kyllä muutenkin koska sillä hammashuolto oli niin paljon miellyttävämpää ) vaikka valmistajan suositus on aloittaa käyttä 3 vuotiaana.

meillä on toi tollanen mikki harja.

Mä kysyin hammaslääkäriltä 2v hammastarkastuksessa tosta sähköhammasharjasta ja hänen mukaansa sitä pystyi alkaa käyttämään jo 2 vuotiaalla (oltaisi alettu kyllä muutenkin koska sillä hammashuolto oli niin paljon miellyttävämpää ) vaikka valmistajan suositus on aloittaa käyttä 3 vuotiaana.

Eikö tuollainen perinteinen sähkis ole ok? Toki Mikki varmaan vois tuoda hiukka enempi motivaatiota. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Me etsitään suusta hammaspeikkoja. Niitä löytyy aina muutama kappale harjauksen aikana. Voi sitä riemua, kun saadaan häädettyä peikko pois hampaiden kimpusta. Jos meinaa laittaa suun kiinni, niin sanon, että näin yhden peikon juuri piiloutuvan tuonne takahampaan taakse. Suu aukeaa taas kiltisti.

Tunnelma ei ole pelotteleva, vaan iloinen ja innostunut, kun peikkoja etsitään.

Jaahas, taidan olla vähän herkillä kun mä liikutuin tästä. :D :'( Jotenkin ihana keksintö.

Meillä yleensä lauletaan joku laulu. Omilla hassuilla sanoilla äiti tai isä laulaa jonkun hampaidenpesuun liittyvän laulun jonkin tutun laulun sävelellä.

meillä katsotaan Olipa kerran elämä-piirrettyä ja siinä se hammasjakso, kerran kun lapset sen katsoivat niin hampaidenpesu sujuu loistavasti. Meillä 5v on aina tykännyt hampaiden pesemisestä, mutta 3,5v tyttö on ollut haastava. Minä pesin kyllä väkisin, koska pakkohan ne on pestä eikä mikään hammasharjan jyrsiminen mitään auta. Sähköhammasharja myös hyvä, varsinkin se mistä kuuluu musiikkia. Nyt ei kyllä tarvitse enää mitän kikkoja kun näkivät tuon ohjelman.

Eikö tuollainen perinteinen sähkis ole ok? Toki Mikki varmaan vois tuoda hiukka enempi motivaatiota. ;)

Toi mikki on lapsille suunniteltu, en oikeastaan tiedä onko muitakin lasten sähköhammasharjoja. En kaikkia faktoja osaa sanoa, mutta on hellävaraisempi kun tavallinen "aikuisten" sähköhammasharja.

Mulle kyllä erikoishammaslääkäri suositteli alle kouluikäiselle tavallista harjaa. Sähköhammasharjalla saa aikaan pahoja kiillevaurioita jos sitä ei käytetä oikein ja varsinkin jos vielä tanha on valittu väärin.

meillä motivaattorina toimii hyvänmakuinen itse valittu hammastahna sekä se että hampaiden harjauksesta on tehty hauska leikki. Yhtenä iltana meilläkin lapsi kokeili ja kieltäytyi hampaiden harjauksesta, mutta käänsin homman leikiksi, niin että harjasin varovasti kielen (lapsi siis näytti kieltään) .

no jos tahnassa on vaahtoavaa ainesta tai karrageenia tai triklosaania, toimii lapsen itsesuojeluvaisto aivan oikein eikä sitä pidä moittia.

Vaihdapa hammastahna vaahdottomaan (lasten Salutem paras?) ja harja sit sellaiseen kaikkein pehmeimpään:-)

Yhteistyössä