2-vuotiaan nukkumaan menosta + nukkumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuinka kauan teidän n. 2vuotiaanne nukkuvat päikkäreitä? Meillä nukutaan yleensä n. 2h, mutta sen seurauksena yöunille meno voi kestää yli tunnin, riekkuu vaan sängyssä. Eilen kun nukkui päikkäreitä vain tunnin niin nukahti illalla helposti. Mietin, että nukkuuko lapsi liikaa päiväunia? Ei kyllä kiukuttele vaikka päiväunet olisivat vain tunnin mittaiset.

Meidän 2v 2kk nukkuu päikkäreitä vaihtelevasti 2-3 h ja yöunia noin 10-11 h. Välillä on päiväunille meno yhtä taistelua ja välillä yöunille. Onneksi nukahtaa iltaisin sitten puolessa tunnissa nykyään.

Meidän 2v7kk ikäinen poika nukkuu yleensä noin 1,5h ja jos nukkuu pidempään niiin pitää antaa valvoa illalla vastaavasti vähän pitempään ku normaalisti, muuten menee kans pelleilyksi nukahtaminen. Me ollaan huomattu että yhden päivän menee vielä ilman päiväunia mutta useampaa päivää ei jaksa ilman. Eli päiväunia ei vielä viittitä jättää pois kokonaan.

Ehkä teidänkin pitäis laittaa vaan myöhemmin illalla nukkumaan jos sattuu nukkuun pitkät päikyt. Tai sit jos nukkuu vaikkapa yli 1h niin avata vaikka makkarin ovi ja toivoa että itse heräisi kodin ääniin. Itse en pidä ajatuksesta että lasta herätetään kunnolla jos ei ole pakko. Ja mun mielestä (ainaki oma poika) 2-vuotias usein vielä tarvii päiväunet.

Meidän hyväuninen likka (14 tuntia vuorokaudessa) lakkasi olemasta hyvä uninen 2 vuotiaana kuin seinään: siitä syystä tilanne nyt syksyllä niin, että tyttö menee illalla 8 aikaan nukkumaan, herää aamulla 7 jälkeen ja päiväunet rajoitetaan tuntiin. Nukkuisihan se enemmänkin, mutta herätellään. Päiväunille käyminen kestää ihan sikakauan, mutta jos se nuku niitä, on helvetti valloillaan koko illan, eli unen tarve on edelleen suurempi, kuin lapsen oma maltti nukkua. Myös illalla uni antaa odottaa itseään joskus todella pitkiä aikoja, mutta tähän ei ole auttanut päiväunien kokonaan pois jääntikään.

Sinuna mä kokeilisin herätellä vähän aiemmin unilta, josko auttaisi.

meillä 2v ottaa päivätirsat kestoltaan 2-3tuntia
ja illalla kun vie sänkyyn nukahtaa hetimiten, nukkuu 12h
eiköhän se ole lapsesta kiinni paljonko unta tarvii
ja paljon liikkumista ja ulkoilua niin johan ne unetkin maittaa

Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:
Meidän hyväuninen likka (14 tuntia vuorokaudessa) lakkasi olemasta hyvä uninen 2 vuotiaana kuin seinään: siitä syystä tilanne nyt syksyllä niin, että tyttö menee illalla 8 aikaan nukkumaan, herää aamulla 7 jälkeen ja päiväunet rajoitetaan tuntiin. Nukkuisihan se enemmänkin, mutta herätellään. Päiväunille käyminen kestää ihan sikakauan, mutta jos se nuku niitä, on helvetti valloillaan koko illan, eli unen tarve on edelleen suurempi, kuin lapsen oma maltti nukkua. Myös illalla uni antaa odottaa itseään joskus todella pitkiä aikoja, mutta tähän ei ole auttanut päiväunien kokonaan pois jääntikään.

Sinuna mä kokeilisin herätellä vähän aiemmin unilta, josko auttaisi.

Tuohon väliin mahtuu siis puolen vuoden taistelu, erilaisten kikkojen ja kasvatuskeinojen kokeilua, kun tyttö lakkasi nukkumasta vaan ja vuorokaudessa lepäsi vain noin 8 tuntia yhteensä. Koko älyllinen kehitys pysähtyi univelkaan, mutta uni ei tullut..

Meidän poika herää aamulla 7 maissa, päiväunille menee n. 12.00 ja nukkuu 1½-2½ tuntia. Yöunille menee 20.00 jälkeen ja nukahtaa 15-30 minuutissa, paitsi jos mä nukutan, sitten menee tuntikin.

Yhteistyössä