2-vuotiaan päikkäreille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meno temppuilua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meno temppuilua

Vieras
Mitä tehdä 2v. lapsen kanssa, joka selvästi vielä tarvitsee päiväunet, mutta ei kertakaikkiaan halua nukkua?! Ei siinä ole mitään muuta, kun pysyisi sängyssä eikä lähtisi jatkuvasti vaeltelemaan ja leikkimään. Minä olen tähän saakka nukuttanut aina vieressä makoilemalla, muttei se muuta asiaa. Normaalisti on jääty kiltisti edes sänkyyn, mutta nyt ei millään. Mikään ei elämässä ole muutoin muuttunut radikaalisti.

Jos hän ei nuku päivällä sitä kahta tuntia, on yöllä aivan sekaisin ja nukkuu tosi levottomasti. Päivällä en tänään jaksanut enää taistella vaan ajattelin että älä sitten nuku.

Loppuiltapäivästä oli aivan seis, itki ja huusi sekopäisenä eikä jaksanut syödä iltaruokaakaan, puhumattakaan että iltapuurokin jäi tänään välistä. Itsekin hermostuin ja tuli karjaistua, mistä on tietysti paha mieli, ja toisen väsynyt itku vaan yltyi. Vanhat rutiinit heittävät nyt totaalisesti häränpyllyä ja olen siitä vähän neuvoton.
Lapsi nukahti sitten yhtäkkiä olkkarin matolle kuuden jälkeen katsottuaan pikkukakkosen. Yritän jatkaa tuosta suoraan yöunille... Saa nähdä onnistunko, vai meneekö koko yö temppuiluksi. Huokaus.

Onko muilla vastaavaa? Tai antaa jotain vinkkejä nukahtamiseen.
 
Tutulta kuulostaa. Meillä nyt 2,5v poika on juuri tuosta 2 vuoden iästä asti tietyin välein temppuillut. Mulla vaikeuttaa vielä kun 6kk vauvaa pitäisi samalla viihdyttää. Sängyssä menee välillä tuntikin (tai yli) ja lopuksi joudun pitämään kiinni lapsesta, ettei karkaa. Se saattaa silloin itkeä, mut pian nukahtaa ja nukkuu useamman tunninkin. Eli tarvii unet, mut ei haluaisi nukkua. Minullakin mennyt hermot joskus ja sit oman huutamisen jälkeen TOSI paha mieli.
 
Ole tosi tiukkana siitä, ettei sängystä lähdetä mihinkään. Meillä ainakin nukahtaa temppuilunkin jälkeen, kun joutuu vaan sängyssä makoilemaan. Mun mielestä noin pienet tarvitsevat vielä päiväunia. Monet jättää ne pois sen takia, kun lapsi ei enää suostu nukkumaan. Mistäs tuollanen pieni oman parhaansa tietäis...
Meillä joutuu arestiin jos aletaan sängyssä pelaamaan tai yritetään pois. Sitten arestin jälkeen takaisin sänkyyn. Muutaman kerran pahimman uhmakauden aikana tuli aika pitkiäkin aikoja istuttua arestissa, mutta tietääpähän, että äiti ja isi on tosissaan. Nyt on ihan iisiä taas se unille meno...
 
Ole tosi tiukkana siitä, ettei sängystä lähdetä mihinkään. Meillä ainakin nukahtaa temppuilunkin jälkeen, kun joutuu vaan sängyssä makoilemaan. Mun mielestä noin pienet tarvitsevat vielä päiväunia. Monet jättää ne pois sen takia, kun lapsi ei enää suostu nukkumaan. Mistäs tuollanen pieni oman parhaansa tietäis...
Meillä joutuu arestiin jos aletaan sängyssä pelaamaan tai yritetään pois. Sitten arestin jälkeen takaisin sänkyyn. Muutaman kerran pahimman uhmakauden aikana tuli aika pitkiäkin aikoja istuttua arestissa, mutta tietääpähän, että äiti ja isi on tosissaan. Nyt on ihan iisiä taas se unille meno...
 
Ole tosi tiukkana siitä, ettei sängystä lähdetä mihinkään. Meillä ainakin nukahtaa temppuilunkin jälkeen, kun joutuu vaan sängyssä makoilemaan. Mun mielestä noin pienet tarvitsevat vielä päiväunia. Monet jättää ne pois sen takia, kun lapsi ei enää suostu nukkumaan. Mistäs tuollanen pieni oman parhaansa tietäis...
Meillä joutuu arestiin jos aletaan sängyssä pelaamaan tai yritetään pois. Sitten arestin jälkeen takaisin sänkyyn. Muutaman kerran pahimman uhmakauden aikana tuli aika pitkiäkin aikoja istuttua arestissa, mutta tietääpähän, että äiti ja isi on tosissaan. Nyt on ihan iisiä taas se unille meno...
 
Meidän 2 vuotiaamme myös sillöin tällöin yrittää temppuilla päiväunille menon kanssa, mutta meidän tilannetta helpottaa se, että hän nukkuu vielä pinniksessä. Normaalisti heppu jää kiltisti sänkyynsä, mutta ajoittain koettelee äidin hermoja ja heittäytyy hankalaksi. Siltikin hänet jätetään sänkyyn, annetaan pusut ja halit ja toivotetaan hyvät päiväunet. Useimmiten itku loppuu lyhyeen ja uni voittaa. Nukkuu 2-3 h. Ja selvästi vielä tarvitsee uniaan. Vasta kesällä vaihto "isojen poikien sänkyyn" ja jännityksellä jo odotankin, että miten käy.. =D Meillä ei ole vauva-ajan jälkeen tarvinnut nukuttaa poikaa. Toivottavasti ei tarvitse jatkossakaan..

Myös meillä 6 kk vauva, joka yleensä on heräillä silloin kun isoveikka menee unille. Tähän saakka kaikki sujunu hienosti, kun nukutusrumbaa ei ole tarvittu..

Onko ap:lle ihan täysi mahdottomuus, että siirtäisitte vielä pinnikseen ? Tai sitten pitäisi johdonmukaisesti viedä lapsi yhä uudelleen ja uudelleen takaisin omaan sänkyyn kun tulee sieltä pois ja vaikka istua sängyn vieressä silmät kiinni niin kauan kunnes lapsi nukahtaa. Ja jatkaa tätä niin kauan kun lapsi oppii jäämään sänkyyn ja nukahtamaan itekseen. Tuttavaperheellämme tämä onnistui, mutta kova työ siinä kyllä on..
 
Meilläkin 2-v nukkuu vielä pinniksessä mutta nukutetaan syliin. Se sujuu hyvin ja nopeasti unilaulun avulla, jota on laulettu siitä asti kun vauva oli mahassa. Lapsi on niin tottunut siihen että on nukkumisen aika kun laulu lauletaan että rauhoittuu heti. Olenkin siunaillut tätä tapaa, koska en tiedä minäkään miten muuten joskus saisi ikiliikkujan rauhoitettua nukkumaan.

Tietysti vähän myöhäistä tässä vaiheessa, mutta uusien vauvojen kanssa ainakin voi kokeilla:)
 
Kiitos paljon vastauksista! Viime yö meni plörinäksi kuten arvelinkin. Pari tuntia valvoskeltiin kunnes taas saatiin unta. Tänään päikkärit onnistuivat, mutta vaati "jäähypenkkiä" sylissä varmaan 5 kertaa! Sitten olikin jo riittävän sippi nukahtamaan. En anna nyt jatkossakaan periks vaan yritän pitää päikkäreistä kiinni. Onhan se kaikille parhaaksi.
Eli tiukkana pysyminen näköjään kannattaa.

Meillä on vähän aikaa sitten vaihdettu just pinniksestä juniorisänkyyn. Meillä tuo vilpertti kun tuli jo pinnasängystä yli... joten turvallisempaa niin. Vaihto sujui yllättävänkin helposti, mutta sängystä pääsee nyt tietty paljon helpommin pois :P

Myönnän että itse olen tuohon nukuttamiseen totuttanut. Pienempi kun oli, keinutin myös aina keinutuolissa sylissä ja laulelin tuttua tuutulaulua, niin että nukahti. Myöhemmin lapsi kasvoi jotenkin siitä itse pois. Alkoi rimpuilemaan yms. eikä se ei enää onnistunut ja tuntunut kenestäkään kivalta. Vaihdoin siis taktiikkaa ja siirryin vaan makoilemaan sängylle, jolloin sain itsekin pienet päikkärit, kun toinen vieläkin usein valvottaa yöllä.
En tiedä, miten reagoisi jos alkaisin opettaa yksin nukahtamista. Ei olisi varmaan ihan helppo homma, mut kannattaisi varmaan yrittää.

Ulkona ei ole ikinä nukkunut niin hyvin ja pitkään kuin sisällä, eli jää liian väsyksi. Liekö tarvitsee vaan niin hiljaisen ympäristön nukkuessaan? Yksilöitähän ne lapsetkin tietty ovat.
 
Kiitos paljon vastauksista! Viime yö meni plörinäksi kuten arvelinkin. Pari tuntia valvoskeltiin kunnes taas saatiin unta. Tänään päikkärit onnistuivat, mutta vaati "jäähypenkkiä" sylissä varmaan 5 kertaa! Sitten olikin jo riittävän sippi nukahtamaan. En anna nyt jatkossakaan periks vaan yritän pitää päikkäreistä kiinni. Onhan se kaikille parhaaksi.
Eli tiukkana pysyminen näköjään kannattaa.

Meillä on vähän aikaa sitten vaihdettu just pinniksestä juniorisänkyyn. Meillä tuo vilpertti kun tuli jo pinnasängystä yli... joten turvallisempaa niin. Vaihto sujui yllättävänkin helposti, mutta sängystä pääsee nyt tietty paljon helpommin pois :P

Myönnän että itse olen tuohon nukuttamiseen totuttanut. Pienempi kun oli, keinutin myös aina keinutuolissa sylissä ja laulelin tuttua tuutulaulua, niin että nukahti. Myöhemmin lapsi kasvoi jotenkin siitä itse pois. Alkoi rimpuilemaan yms. eikä se ei enää onnistunut ja tuntunut kenestäkään kivalta. Vaihdoin siis taktiikkaa ja siirryin vaan makoilemaan sängylle, jolloin sain itsekin pienet päikkärit, kun toinen vieläkin usein valvottaa yöllä.
En tiedä, miten reagoisi jos alkaisin opettaa yksin nukahtamista. Ei olisi varmaan ihan helppo homma, mut kannattaisi varmaan yrittää.

Ulkona ei ole ikinä nukkunut niin hyvin ja pitkään kuin sisällä, eli jää liian väsyksi. Liekö tarvitsee vaan niin hiljaisen ympäristön nukkuessaan? Yksilöitähän ne lapsetkin tietty ovat.
 
Meillä on ihan samanlaista temppuilua. Joskus nukahtaa paremmin joskus huonommin. Mä annan kyllä siinä vaiheessa periksi kun nukuttamiseen menee yli tunti eikä neiti millään nukahda. Sit hetkeksi leikkimään ja aloitan alusta. Sit menee yleensä helpommin. Muutamia kertoja on ollut ilman päikkäreitä kun on herännyt myöhään esim. klo 9. Jaksaa valvoa semmoiset 10 tuntia putkeen ja ilta seiskalta mennään yökkäreille. Nukkuu sitten 12-13tuntia. Niinä päivinä kun jätetään päikkärit väliin ja tulee se "väsyaika" klo 16-17 niin me lähdetään ulos leikkimään. Sen avulla jaksaa viel pari tuntia. Meillä on yleensä niin, että päikkäreiltä on noustava viimeistään klo 14.30 tai ilta venyy toooosi pitkäksi. Siksi en mielellään anna tytön nukkua enää sen jälkeen vaan yritetään sit ilman päikkyjä.

Lasten unen tarve on niin erilainen, joten jokaisen on vain kokeiltava mikä on oman lapsen parhaaksi.
 
Meilläkään ei poika nukkunut vaunuissa niin hyvin kuin sisällä. Meillä jäikin tuosta syystä vaunuissa nukkumiset jo alle 6 kk pois.. tyttö (6 kk) sen sijaan nukkuu ja hyvin nukkuukii. Lykkii vain vaunut takapihalle ja jättää sinne. Nukahtaa hänkin itekseen.

Kovasti sulle jaksamista ja pitkää pinnaa nukuttamiseen/nukuttamisen vieroittamiseen =D Mikä itsellesi ja lapsellesi parhaiten onnistuu. Kuitenkii pidemmällä tähtäimellä saattaa ol helpompaa ja itsellekkii mukavampaa, kun lapsi oppisi nukahtamaan itse. Mutta lapset ovat kaikki erilaisia. Ja jokaisella perheellä on oma tapansa toimia, joten en tuomitse kenenkään tapaa enkä pidä omaani ainoana oikeana. Itse vain olen kokenut, että on ihanaa, kun molemmat lapset saa vain jättää omiin sänkyihinsä (tai vaunuihin) ilman nukuttamisrituaaleja, päivä- sekä yöunille. Meillä on ihan vauvasta saakka, molemmilla, pidetty päiväsääs tietty rytmi ja molemmat tietävät jo, että koska syödään ja koska nukutaan. Ja tämä on helpottanut kovasti meidän arkea. Esikoisen temppuilut johtuvat nyt lähinnä tuosta iästä, uhmataan kaikkea mahdollista..
 
Ihanaa!!
Onneksi täällä on joku muukin, joka nukuttaa taaperoa ulkona. Meilläkin nukutaan rattaissa sujuvasti noin 2h unet, mutta sisällä se jää ½ tuntiin. Poika on nyt hiukan vajaa 3 vuotta ja tarvii vielä ne päiväunet. Menee nukkumaan klo 21 ja herää klo 7, silti vielä päiväunet. Yksilöitähän ovat, mutta ihanaa, että joku muukin nukkuu ulkona. Itse olen saanut siitä suorastaan haukkumisia, että noin vanha ei enää saisi nukkua ulkona. Mikä sen kieltää tai mitä haittaa siitä on?
 
Meillä myös nukkuu rattaissa melkein 3-vuotias. Annetaan nukkua, kun kerran paremmin sinne nukahtaa. Älkäämme välittäkö muiden mielipiteistä, kukin toimii niin kuin omalle perheelle on parasta. :)
 

Yhteistyössä