2-vuotiaan pitäis päästä eroon tutista jne....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2-vuotiaan äiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2-vuotiaan äiti.

Vieras
Neuvolassa sanottiin että nyt sitten olisi aika päästä eroon tutista...vähitellen myös vaipasta, ja pinnasänkyäkään ei enää tarvisi käyttää. Varmaan siis myös syöttötuoli on vaan pienempiä varten, entäs miten kylpyamme? ;) On siis tulossa rankka kevät ja paljon muutoksia....

Sen ymmärrän että tutista olisi hyvä päästä eroon. Mitkä on sitten parhaimmat keinot? Onko muita kuin oravatarinoita?

Mutta mielestäni lapsi voi hyvinkin nukkua yli 2-vuotiaana pinnasängyssä. Eikö se nyt ole lähinnä turvallisuus kysymys? Samoin kuin syöttötuoli? Meillä ei lapsi pääse niistä kummastakaan kiipeämään eikä putoamaan.

Kyllä neuvolassa olivat huvittuneita, kun sanoin että vastahan me vähän aikaa sitten roudattiin hoitopöytä varastoon. ;)

On se niin haikeaa miten nopeasti vauvasta tulee iso.

Me vietiin vähän alle 2-vuotiaana tutti tuttavan koiralle. Juttua alustettiin muutama päivä. Ihan ok:sti meni. Tyttö antoi tutin itse hauvalle ja sai tilalle kaupasta itse valitsemansa uuden unikaverin. Taitaa aika hyvin pitää paikkaansa se korkeintaan kahden viikon eroahdistus tutista. Meillä se meni vähän nopeammin ohi.

Pinnasängystä muutettiin "isojen tyttöjen" tyttöjen sänkyyn kaksi vuotiaana kun on kakkonen tulossa pian taloon. Eka päikyille ei suostunut sinne jäämään, mutta hyvin on sen jälkeen mennyt. Ja aina pitää muistaa kehua miten hyvin osaa jne.. Pinnasängyssähän voi nukkua niin kauan kuin mahtuu eikä lapsi kiipeile sieltä pois. Syöttötuoliakin meillä kyllä vielä käytetään ja varmaan käytetään vielä pitkään. Siitä yltää paljon paremmin pöydälle syömään kuin oikealta tuolilta.

Niin ja vielä vaipoista.. Kesällä on varmasti helpoin aika opettaa vaipoista pois. Ei se kahden vuoden rajapyykki mikään vaipattomuuden ikä välttämättä ole. Meillä vaipat jäi ihan vasta pois eli tytön ollessa 2v1kk kun huomasin suihkussa ollessamme, että osaa ilmaista pissahätänsä ja näin kokeiltiin ilman vaippaa ja kahdet pisut tuli housuun jonka jälkeen ollaankin säästytty muutamaa kakkavahinkoa lukuunottamatta tosi hienosti. Tosin meillä on potta ollut jo pitkään käytössä vaippojen rinnalla ja aamupissat ja ennen päikkäreitä ja yöunia jne on yleensä pissat tullut pottaan ja kakkakin yleensä on keretty tehdä pottaan jo pidemmän aikaa.

Mutta mutta.. Kannattaa kuunnella lasta (ja myös itseä) mihin on valmis ja mitä kaikkea kannattaa toteuttaa milläkin aikavälillä. Tuosta tutista on varmasti hyvä aloittaa. Hampaatkin tykkää :-)

mä leikkasin tutista pään pois ja sanoin, että tutti meni rikki. Tyttö sovitteli sitä suuhunsa muutamaan otteeseen, mutta suuttui, kun ei saanut otetta ja paiskasi tutin itse pois. Huusi tutin perään ehkä noin 5 iltaa (käytti tuttia vain nukkumaan mennessä). Onneksi olin heittänyt tutit pois, ettei tullut kiusausta antaa tuttia...

Alkuperäinen kirjoittaja tutti pois:
mä leikkasin tutista pään pois ja sanoin, että tutti meni rikki. Tyttö sovitteli sitä suuhunsa muutamaan otteeseen, mutta suuttui, kun ei saanut otetta ja paiskasi tutin itse pois. Huusi tutin perään ehkä noin 5 iltaa (käytti tuttia vain nukkumaan mennessä). Onneksi olin heittänyt tutit pois, ettei tullut kiusausta antaa tuttia...

meillä sama niksi, eikä itkenyt tutin perään sitten kertaakaan, rikkinäisen tutin otti kahtena ekana yönä viereensä :) tyttö täyttää huhtikuussa 2, stokesta turvakaari otettiin pois jo puolivuotta sitten, näin tyttö pääsee lähemmäs pöydän reunaa ja kaikki sapuska ei ole sylissä. tammikuussa muutti omaan huoneeseen junnu sänkyyn. kyllähän tuon ikääinen nyt jo osaa kiivetä sinne ja pois turvaisasti.

sanoisin et yks kerrallaan pois, eka tutti sit parin viikon-kk päästä uus muutos jne.

Kukin tyylillään. Meidän 2-vuotias on jo pitkään istunut ihan tavallisella tuolilla omasta halustaan. Käyttää vielä vaippoja, pottailua vasta harjoitellaan. Tuttia käyttää unilla, eikä olla siitä vielä luopumassa. Normaaliin sänkyyn siirtyi puolentoista vuoden iässä.

Eihän näistä tarvitse paineita ottaa, eiköhän kaikki aikanaan luovu tutista ja pinnasängystä ja syöttötuolista.. sitten kun on sille otollinen hetki :)

Eikös otollisin ja helpoin aika vieroittaa tutista ole siinä 10 kk iässä, kun vauvan luonnollinen imemistarve vähenee? Sen jälkeenhän tutti on vain tapa eikä tarpeen sanelemaa.

t. nimim. naapurin kolmevuotiaan tuttihuutoa muutaman yön kuunnellut ;)

Meillä ei ainakaan ole aikomusta luopua pinnasängystä 2-vuotiaana, ellei lapsi osaa jo silloin kiivetä reunan yli. Miksi ihmeessä näin pitäisi tehdä? Itsellänikin oli pinnasänky pitkälti yli 3-vuotiaanakin. Tutista ajattelimme luopua tuolla leikkaustyylillä ennen 2 ikävuotta.

Syöttötuolista ja vaipoista luovumme, kun aika on kypsä siihen (tyttö on nyt 1,5v.) Ammetta lapsi sa käyttää silloin tällöin, koska nauttii siitä hurjasti. Hoitotasokin meillä vielä on, siinä on hyvä esim. harjata lapsen hampaat.

Mielestäni tuttijuttu on ainoa asia, jonka takia kannattaa stressata, koska se on oikeasti haitallinen. Kaikki muu menee painollaan.

Mua tavallaan ihmetyttää tuo tutin haitallisuus. Uskon kyllä että se on totta, mutta en tunne yhtään tapausta että lapsen hampaat ja purenta olisivat vaurioituneet. MInkälaista muutosta se sitten tekee? Itse kukin ollaan tuttia syöty ja oikomishoitoon olla kyllä päädytty muista syistä.

Mua tavallaan ihmetyttää tuo tutin haitallisuus. Uskon kyllä että se on totta, mutta en tunne yhtään tapausta että lapsen hampaat ja purenta olisivat vaurioituneet. MInkälaista muutosta se sitten tekee? Itse kukin ollaan tuttia syöty ja oikomishoitoon olla kyllä päädytty muista syistä.

Yhteistyössä