2-vuotiaan ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Elikkäs, meillä meno ruokailun aikana on mennyt ihan mahdottomaksi. Lusikkaa/haarukkaa hakataan lautaseen. Keskitytään ihan johonkin muuhun, kuin ruokailuun. Syödään sormin, huudetaan, mekastetaan yms. kaikkea "kivaa".

Minkälaisia käytöstapoja kaksi vuotiaalta voisi jo odottaa vai voiko odottaa mitään?!

Kauanko annatte lapsellenne aikaa ruokailuun ja kuinka nopeasti lautanen lähtee nenän edestä, jos ruokailu ei kiinnosta...??!!

Olen nyt itse ottanut aika tiukan linjan tässä asiassa, koska mulla on totaalisesti hermot mennyt tähän säätämiseen, mutta nyt olen miettinyt, että voiko tämän ikäiseltä vielä "vaatia" pöytätapoja?

Meillä ei yleensä ole ongelmia pöydässä, mutta jos jotain joskus ilmenee, lautanen lähtee heti.
Jos lusikkaa hakataan, lusikka lähtee ja tulee takaisin kun sanoo(nyökyttää:D) että on kiltisti eikä hakkaa pöytään sillä enää. Jos tekee toisen, varoitan (lusikan ottamisen jälkeen)että seuraavaksi lähdetään jäähylle ja kolmannella kerralla mennään pois pöydästä hetkeksi. Jos tähän viimeiseen vaiheeseen on jouduttu, huono käytös on lakannut viimeistään joka kerralla. Eli kyllä odotan pöytätapoja 2-vuotiaalta, mutta toki ne ovat ikään sopivat. Ruokaa ei oteta toisten lautaselta, lusikkaa ei hakata, ruokaa ei heitellä tai syödä käsin(ellei nyt jotain hedelmää tms käsin syötävää) ja pöydässä ISTUTAAN. Jos noustaan seisomaan tuolissa, noustaan pois koko pöydästä.

Jos ei halua syödä, vähän pitää maistaa esim huulille ja sitten voi antaa nätisti lautasen pois ja nyökyttää, joka tarkoittaa meillä toistaiseksi kiitosta. :D

Viimeksi muokattu:
Pöytätapoja joo, mut ton ikänen vielä tutustuu ruokaan ja sen koostumukseen. Anna lapsen siis "leikkiä" ruualla. Kiljuminen ja muu älämölö ei tietty kuulu ruokapöytään. Pikku hiljaa käsin syöminen vähenee ja jossain vaiheessa loppuu.

On muuten hirveen näköstä kun yläaste ikäiset alkaa koulussa leikkiin ruualla, kun pienenä ei ole kotona annettu koskee käsillä ruokaan.

[QUOTE="Rasvie";26287714]Pöytätapoja joo, mut ton ikänen vielä tutustuu ruokaan ja sen koostumukseen. Anna lapsen siis "leikkiä" ruualla. Kiljuminen ja muu älämölö ei tietty kuulu ruokapöytään. Pikku hiljaa käsin syöminen vähenee ja jossain vaiheessa loppuu.

On muuten hirveen näköstä kun yläaste ikäiset alkaa koulussa leikkiin ruualla, kun pienenä ei ole kotona annettu koskee käsillä ruokaan.[/QUOTE]:laugh: Sori....tää oli vähän hassu. :whistle:

Mä annan kyl melkein kolme veenkin syödä käsin jos haluaa. On meinaan niin huono syömään että oon onnellinen jos jotain edes menee. Nykyään kyl jo monesti ei haluu käsin syödä.

Meillähän on aina oltu huono syömään ja tosi pienestä on aloitettu sormiruokailulla, että jotain sinne mahaan asti lautaselta menis. Nyt kuitenkin syödään tosi hienosti lusikalla ja haarukalla, niin jotenkin tuntuu hassulta antaa syödä sormin.

Meillä tästä tilanteesta tekee vielä kinkkisemman se, että näitä kaksi vuotiaita on samassa taloudessa kaksi, eli kaksoset. Matkiminen on niin kivaa. Jos toinen antaa lautasen pois niin varmasti myös toinen lopettaa syömisen. Toinen aloittaa riehumisen, niin ihan varmasti aloittaa myös toinen. Tai siis, voihan tämä ongelma olla myös normi sisaruksilla, mutta niistä ei itsellä kokemusta.

Tiirun kanssa olinkin samaa mieltä tästä ruokailusta. Taidampa pysyä siis tiukemmalla linjalla tästä eteenpäin...

[QUOTE="aloittaja";26287809]Meillähän on aina oltu huono syömään ja tosi pienestä on aloitettu sormiruokailulla, että jotain sinne mahaan asti lautaselta menis. Nyt kuitenkin syödään tosi hienosti lusikalla ja haarukalla, niin jotenkin tuntuu hassulta antaa syödä sormin.

Meillä tästä tilanteesta tekee vielä kinkkisemman se, että näitä kaksi vuotiaita on samassa taloudessa kaksi, eli kaksoset. Matkiminen on niin kivaa. Jos toinen antaa lautasen pois niin varmasti myös toinen lopettaa syömisen. Toinen aloittaa riehumisen, niin ihan varmasti aloittaa myös toinen. Tai siis, voihan tämä ongelma olla myös normi sisaruksilla, mutta niistä ei itsellä kokemusta.

Tiirun kanssa olinkin samaa mieltä tästä ruokailusta. Taidampa pysyä siis tiukemmalla linjalla tästä eteenpäin...[/QUOTE]

Tsemppiä! Tuplasti! :hug:

ai jos lapsi haluaa syödä sormin ni pitää antaa ku onhan se nyt saatava sotkee :D just joo! meijän tyttö oppi tasan 1v.syömään jo hienosti ite lusikalla ,ja on reilun vuoden nyt hienosti syönyt ja jos jotakin temppuilua tulee ni en tasan anna läärätä ruualla...ruualla läärääminen oli ja meni jo kun tyttö oli 4kk- 12kk. kyllä lapsille pitää pienenä rajat asettaa! ne lapset mitkä yläasteella sillä ruualla sotkee ni ne on juurikin niitten lapsia jotka on saanu tehä vaikka mitä ku pitäähän lapsen saada tutustua :D!

Meillä ei yleensä ole ongelmia pöydässä, mutta jos jotain joskus ilmenee, lautanen lähtee heti.
Jos lusikkaa hakataan, lusikka lähtee ja tulee takaisin kun sanoo(nyökyttää:D) että on kiltisti eikä hakkaa pöytään sillä enää. Jos tekee toisen, varoitan (lusikan ottamisen jälkeen)että seuraavaksi lähdetään jäähylle ja kolmannella kerralla mennään pois pöydästä hetkeksi. Jos tähän viimeiseen vaiheeseen on jouduttu, huono käytös on lakannut viimeistään joka kerralla. Eli kyllä odotan pöytätapoja 2-vuotiaalta, mutta toki ne ovat ikään sopivat. Ruokaa ei oteta toisten lautaselta, lusikkaa ei hakata, ruokaa ei heitellä tai syödä käsin(ellei nyt jotain hedelmää tms käsin syötävää) ja pöydässä ISTUTAAN. Jos noustaan seisomaan tuolissa, noustaan pois koko pöydästä.

Peesi! paitsi annan kyllä vielä syödä käsinkin. En nyt puuroa/jugurttia/keittoja/mössöjä jne kuitenkaan.

Peesi! paitsi annan kyllä vielä syödä käsinkin. En nyt puuroa/jugurttia/keittoja/mössöjä jne kuitenkaan.

Juu toivottavasti en antanut väärää kuvaa, sormin syöminen itsessään ei mun mielestä ole huonoa käytöstä mikäli se on perheen säännöissä ok. Ja kyllä mä itseasiassa siinä suhteessa näin pienen kanssa tuosta luistan, että en mä mitään älähdä jos sormella välillä auttaa ruokaa lusikalle, mutta enemmänkin sellaisesta, jos hernekeittolautaseen työnnetään koura ja aletaan kourimaan suuhun. :D

Viimeksi muokattu:
Rajansa kaikella tuossa sormin syömisessäkin. En tykkää jos jugurttiin tai viiliin sormet työnnetään, mutta hyväksyn vaikka ranskisten syömistä sormilla (hui kamalaa, meidän 2vee on syönyt ranskiksia ;) ), syödäänhän niitä sormin pikaruokapaikassakin.

no kaksvuotiaana olen tuosta käsin syömisestä alkanut sanoa lapselle, tyyliin 'käytäppä haarukkaa', kun tiedän että lapsi ihan hyvin osaa syödä, joskus vaan se haarukka unohtuu.

mutta noin muuten ajattelisin että kaksvuotias vois alkaa opetella niit pöytätapoja, jos leikkii ruoalla tai ruokailuvälineellä niin se otetaan pois. pöydässä istutaan sitten vaikka ilman lautasta ja lusikkaa sovittu aika, esim niin kauan kuin äitikin syö. tietty jos hirveeksi huudoksi yltyy niin voi myös poistaa pöydästä.

kai tuommoinen ruoalla leikkiminen menee vähän vaiheittain ja liittyy ainakin meidän perheessä siihen että ruokahalu on huonompi, lapsen energiantarve kun vaihtelee aika paljon kasvun mukana, välillä ruoka maistuu, välillä ei sitten mikään ja silloin kun ei huvita syödä niin helposti menee leikiksi. eikä siitäkään tarvi huolestua, jossain vaiheessa se ruoka taas akaa maistumaan.

Yhteistyössä