2-vuotiaan taaperon päiväohjelma kotihoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tylsä Kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tylsä Kotiäiti

Vieras
Hei! Haluaisin tietää muiden kotiäitien päiväohjelmista ja varsinkin, kuinka paljon ohjattua toimintaa teillä on kotioloissa.

Kuinka paljon olette ulkona ja kuinka paljon ulkonaolosta on varsinaista leikkimistä esim. leikkipuistossa vai lasketteko ulkona olemiseksi myös esim. kävelyt joko vaunuilla tai ilman, kauppareissut jne.

Olisi kiva tietää myös, paljonko leikitte taaperon kanssa ja paljonko taas leikkii itsekseen. Entä paljonko katsoo televisiota/dvd:tä?

Olen itse vajaa 2-vuotiaan kotiäiti ja olen miettinyt, pitäisikö lapsi sittenkin laittaa ns. virikehoitoon. Joka tapauksessa ensi syksynä, kun täyttää 2,5 vuotta ajettelin puoleksi päiväksi laittaa. Mutta jo nyt kysyy heti aamusta leikkikavereitaan, eli äidin kanssa on ilmeisesti tylsää...

Tässä meidän ohjelma:
- 7-9: herätys, aamupala, aamupesu, pukeminen
- 9-10.30: leikkii itsekseen, kun minä teen kotitöitä
- 10.30: ulos, jossa käydään leikkipuistossa sekä kävellään kaupungilla ja käydään kaupassa
- 12 kotiin, lounas ja
-13 päikkäreille
-15 -16 välillä herää päikkäreiltä,
-16 Ulos
-17.30 sisälle leikkimään, esim. piirtelyä, muovailua, kirjojen lukemista, "ruoanlaittoa"
19.00 jälkeen iltaruoka ja 20 sänkyyn

Tuossa sitten on välipaloja jne sopivasti, mutta pääpiirteissään meidän päiväohjelma on noin. Eli ohjattua leikkimistä tai askartelua hyvin vähän. 1-2 kertaa viikossa käymme perhekerhossa aamulla leikkipuiston sijaan, keskiviikkoisin taas iltapäivällä on ulkoilun sijaan leikkijumppa. Ja jos on huono sää, niin voi olla, ettei ulkoilla lainkaan, silloin tulee sitten leikittyä enemmän, mutta tyyliin leegoilla tai palikoilla tai muovaillaan jne.

Televisiota ei katso oikeastaan lainkaan, dvd:tä katsoo muutaman ehkä 3-4 kertaa viikossa 30-50 minsaa kerrallaa, tyyliin Ti-Ti-nallen dvd tai 1-2 muumia tai teletappeja.

Musiikkia kuunnellaan joka päivä ainakin cd-levyllisen verran tai kahden ija laulan lastenlauluja jonkin verran myös itse, mutta ksylofonia kummempaa meillä ei soiteta.

Olisko jotain mielipiteitä/vinkkejä, mitä voisi tuossa muuttaa niin, ettei tartte hoitoon viedä virikkeitä saamaan. P-kerhon ja leikkijumpan lisäksi leikkii parin kaverin kanssa ehkä kerran tai kaksi kertaa viikossa, mutta on päiviä, jolloin edes leikkipuistossa ei ole ketään, ja on siis vain aikuisseurassa. Ja nyt on ruvennut kysymään melkein joka aamu, että leikitäänkö sen ja sen kanssa... Eli tylsistyykö lapsi mun seurassa ja kotitöitä seuraillessaan? Paljonko minun pitäisi leikkiä lapsen kanssa ihan siis yhdessä?

Tyttö siis leikkii kyllä aika hyvin myös itsekseen, mutta on hyvin sosiaalinen ja nauttii muiden seurasta. Lisäksi nopea oppimaan, puhuu ikäisekseen hyvin (olen aina puhunut ja lukenutkin hänelle paljon), yrittää laulaa itsekin lastenlauluja (muskaria täällä ei valitettavasti ole) jne.

Muutoksen tekisin siinä, että aamupalan jälkeen lähette jo 9.00-9.30 ulos ja sitten 11.00 aikoihin sisälle ruuanlaittoon ja syömään. Kotityöt ehit tehä sitten kun taapero nukkuu päikkäreitä ja illasta päivällisen jälkeen. Ei niihin joka aamupäivä kannata 1,5 tuntia upottaa, ja ainakin meilläpäin muutkin lapsiperheet ulkoilee n.9-11 aikaan, joten puistoissa, kerhoissa, kirjastossa ym. on silloin seuraa lapselle ilman ihmeempiä "virikepaikkoja" päivähoidossa.

Yritä tutustua samanikäisten lasten äitien kanssa ja sovi treffejä puistoon ja pyydä kylään muita lapsia sitten ja lapsesi saa kans siten kyläilykutsuja.
Kyllä meillä alettiin kans 2,5 -vuotiaana sitä seuraa kaivata vaikka kotona oli pikkuveli siinä vaiheessa.
3-vuotiaana kannattaa tietysti laittaa kerhoon ellei mene siinä vaiheessa hoitoon.

Mutta ei mielestäni alle 3-vuotiasta tarvitse hoitoon laittaa ellei sitten ole niin ettei niitä lapsituttuja tule, sitten ymmärrä että pari kertaa viikossa voisi käydä jossain leikkimässä samanikäisten seurassa.

Kuulostaa mun mielestä hyvältä. Mulla on 2v1kk tyttö ja kans kotihoidossa.

Meillä näyttää päiväohjelma tältä:

9.30-10.30 herää
10-11 aamupala, pesut ja pukemiset
Sitten teen kotihommia, leikitään välillä yhdessä ja lapsi välillä yksin. Nyt viimeisen kuukauden aikana on tosi harvoin ulkoiltu päiväsaikaan. Toisina päivinä lähdetään jonnekin.
n. klo 13-14 lounas ja mahdollisesti päikkärit (nukkuu vain 2-4x viikossa)
Herää yleensä klo 17 mennessä.
Syödään, tehdään ehkä kauppareissu ja nyt ulkoillaan.
Sisään/kotiin joskus 20.00 maissa.
Iltapalaa ja kylpy (joka päivä)
Leikitään
Unille noin 22.30-00.30.

Meillä tyttö leikkii paljon keittiöleikkejä omassa keittiössään ja kaikkein eniten tekee palapelejä. Varmaan 1,5-2h päivän aikana!! Jonkun verran Duploilla leikkii ja tv:tä (nauhoitettuja ohjelmia) katsoo noin 30min päivässä. Jaettuna yleensä kahteen eri pätkään. Yhdessä tehdään palapelejä ja sitten aika usein kuuluu, että "äiti olkaa hyvät, tulla syömään.." eli keittiöleikkejä yhdessä. :)

meillä 2v1kk ja peruspäivä,jos ei kyläillä missään tai meillä ei kyläile kukaan on seuraavanlainen :

7 herää, aamupalat ja aamulastenohjelmia katselee ja poukkoilee ympäri kotia leikkien vähän mitä sattuu
9.30 lähetään ulos ,lähileikkarilla on melkein aina kavereita
11 aikaan kotiin,syödään ja päiväunille
14 aikaan herää, välipala ja sisällä leikkii itsekseen,auttelee kotihommissa minua, leikkii koulusta tulleen isoveljen kanssa jne
15.30 lähetään ulos, sisään joskus 17.käydään usein kävelyillä,et taapero määrää suunnan ja tahdin..
17 aikaan syödään ja sit leikkiä ja haahuilua sisällä..
19 iltapala, -pesu ja -pusu ja nukkumaan ..

musiikkia kuunnellaan musa teeveeltä, lady gaga on ehdoton suosikki joka saa vaippapyllyn pyörimään vauhdikkaasti :) kirjoja tykkää kun luetaan ( on ne pari suosikkia jotka katsotaan läpi sen viistoista kertaa per pvä ) , lauletaan päivittäin hommien lomassa.
kerran viikossa on kerho jossa käydään.

en jaksa stressata että kokoajan pitäisi olla ohjelmaa tai tekemistä. hyvin menee.mie viihyn ja lapsi on tyytyväinen tällä tavalla.sopii meille =)

Viimeksi muokattu:
Kuulostaa mun mielestä hyvältä. Mulla on 2v1kk tyttö ja kans kotihoidossa.

Meillä näyttää päiväohjelma tältä:

9.30-10.30 herää
10-11 aamupala, pesut ja pukemiset
Sitten teen kotihommia, leikitään välillä yhdessä ja lapsi välillä yksin. Nyt viimeisen kuukauden aikana on tosi harvoin ulkoiltu päiväsaikaan. Toisina päivinä lähdetään jonnekin.
n. klo 13-14 lounas ja mahdollisesti päikkärit (nukkuu vain 2-4x viikossa)
Herää yleensä klo 17 mennessä.
Syödään, tehdään ehkä kauppareissu ja nyt ulkoillaan.
Sisään/kotiin joskus 20.00 maissa.
Iltapalaa ja kylpy (joka päivä)
Leikitään
Unille noin 22.30-00.30.

Meillä tyttö leikkii paljon keittiöleikkejä omassa keittiössään ja kaikkein eniten tekee palapelejä. Varmaan 1,5-2h päivän aikana!! Jonkun verran Duploilla leikkii ja tv:tä (nauhoitettuja ohjelmia) katsoo noin 30min päivässä. Jaettuna yleensä kahteen eri pätkään. Yhdessä tehdään palapelejä ja sitten aika usein kuuluu, että "äiti olkaa hyvät, tulla syömään.." eli keittiöleikkejä yhdessä. :)

Siis mitä ihmettä ??? kaksi vuotias VALVOO puoli 11- saati yölle puoli 1.. Mun mielestä tuo on kohtuutonta. Järkytyin. Kyllä kaksi vuotiaan pitäisi viimestään olla kahdeksalta sängyssä. Vai yritetäänkö tässä kotiäidin hyvää oloa; valvotetaan lasta että saa itte nukkua myöhään. THATS IT.

Siis mitä ihmettä ??? kaksi vuotias VALVOO puoli 11- saati yölle puoli 1.. Mun mielestä tuo on kohtuutonta. Järkytyin. Kyllä kaksi vuotiaan pitäisi viimestään olla kahdeksalta sängyssä. Vai yritetäänkö tässä kotiäidin hyvää oloa; valvotetaan lasta että saa itte nukkua myöhään. THATS IT.

No jos herää joskus vasta 10.30? Eikö tuo lie ihan sama valvooko muutaman tunnin enemmän illalla vai aamulla? Meidän 2-vuotias menee nukkumaan n.21.30 ja herää 7.30, eiköhän se riitä että saa tarpeeksi unta, miksi pitäis olla klo 20 sängyssä??

Minä en nyt ihan ymmärrä tuotakaan. Minusta pääasia kotihoidetuilla on, että unta tulee yhteensä tarpeeksi. Mitä se haittaa, jos menee myöhemmin nukkumaan ja vastaavasti herää myöhemmin? Kunhan siis ainakin joskus saa sitten tavattua muitakin lapsia. Toki siinä vaiheessa, kun hoitoonmeno alkaa siintää mielessä, on järkevää heivata hiljalleen muksun (ja omaa :)) päivärytmiä tulevaan suuntaan, esim. jos herätys tulee olemaan aikaisin. Ihme luterilaista moraalia, että pitäisi väkisin mennä juuri kahdeksalta nukkumaan ja ponkaista ylös kuudelta. Jos siis myöhempi rytmi sopii paremmin sekä lapselle että vanhemmille.

Meillä menee suunnilleen näin:

7-8 herätys
aamupesut, aamupuuro
vähin erin pihalle, jossa n. 9.30-11/11.30 ilmasta riippuen, välillä vaihteeksi puistoon tms.
lounas siinä 12 paikkeilla, unille n. 13-13.30
heräilee siinä 16 aikaan, välipalaa
joko ulos tai sitten kotitöitä sisällä
joskus 18 aikaan välipalaa tai purkkiruokaa
leikkiä ja kotihommia sisällä
siinä klo 20 iltaruoka
Iltapesut, nukkumaan siinä 21-21.30

Kotityöt teen aina värssyjen välissä. Päiväuniaikaankin joskus jotain, mutta pääosin se on minun omaa aikaani. En halua taaperollekaan antaa sellaista kuvaa, että kotihommat hoitaa hyvä haltiatar sillä aikaa kun neiti nukkuu. Joskus on mukana auttelemassa esim. pyykin ripustamisessa tai tiskikoneen tyhjennyksessä, joskus taas saa keksiä omia leikkejä.

Mä jo odotinkin että koska joku taas tulee vinkumaan, että lapsen kyllä pitäisi sitä ja tätä:). Mitä kamalaa on siinä, jos tavoitellaankin "kotiäidin hyvää oloa"? Parempi taistella joka ilta iltavirkun lapsen rytmiä vastaan vain siksi, että jotain "pitää" tehdä, ja olla itsekin väsynyt herättyään seitsemältä? Eiköhän tuokin kritisoimasi perhe saa lapsensa yhteiskunnan normirytmiin kun sen aika tulee, älä huoli.

Lisää vinkkejä otetaan mielellään vastaan, esim. askarteluehdotuksia vajaa 2-vuotiaalle? Kuinka usein pitäisi askarrella, riittääkö esim. kerran viikossa sormiväreillä maalaaminen sen muovailun ja piirtelyn lisäksi?

relaas nyt hei vähän :) ei sille lapselle ei tarvitse keksiä jatkuvasti kaikkea ohjattua vaan sen tekemisen takia. tehkää asioita sillai kuin ne tuntuu luontevilta teidän arkeen!

Sitä paitsi, mun mielestä lapselle pieni tylsyys voi olla hyvästäkin. Saa itse keksiä tekemistä, olla joutilas ja antaa tilaa luovuudelle. Päiväohjelmia ja virikkeitä tulee muutamassa vuodessa liikaakin ja vaatimukset kasvaa.
Meillä lapsi osallistuu oma-alotteisesti parivuotiaana kotitöihin, tykkää pyykin ripustamisesta ja viemisestä omaan kaappiin, auttaa tiskikoneen tyhjentämisessä, imurointi on superhauskaa.
Ulkoillaan 1-2 krt/ päivässä, ruoka tarjotaan viidesti. Kerran viikkoon perhekerho ja kerran viikkoon jumppa.

Äidin tässä pitää virikehoitoon päästä, ei lapsen :)
Vaikka lapsi kyselee kavereita, ei tuon ikäinen heitä vielä kuitenkaan varsinaisesti kaipaa ja tarvitse. Teidän arkenne on oikein tasapainoista ja täyttä, perhekerhot ja jumpatkin on ohjelmassa, joten kyllä teillä on toimintaa ja virikkeitä ihan riittämiin. Tuolla samalla systeemillä menette vielä ensi vuodenkin. Sitten 4-vuotiaana on tarjolla seurakunnan kerhoja kahdesti viikossa tai ehkä sitten palaat jo työelämään, joten päivähoito on silloin ajankohtaista.
Usko itseesi, arkenne on ihan mallillaan!
Mä en vielä alle 2-vuotiaan kanssa askarrellut kotona mitään. Käytiin kerran viikossa perhekerhossa ja siellä tuli askarteluja tehtyä. Eikä lapsi tuntunut niistä askarteluista niin kovasti välittävän, niin en nähnyt tarvetta niille. Nyt nelivuotiaana on ihan eri tavalla innostunut leikkaamisesta ja liimamisesta, sormiväreistä ja muovailuvahasta kuin silloin kaksivuotiaana.

Jos kaipaat vinkkejä, lainaa kirjastosta perhepäivähoitajien ideakirja esim. Kirsti Koivula/Hyvässä hoidossa tai askartelukirjoja.

Kiitos taas vastauksista! Itseä vain huolestuttaa, kun olin jo sinne virikehoitoon laittamassa syksyllä, mutta aattelin, että on liian pieni ja että tykkää enemmän olla kotona. Ja nyt sitten parin viikon sisään alkanut kysyä nitä kavereita... :/ Siis hyvähän sinänsä, mutta tulee välillä tunne, että onkohan tuo sitten onneton kun on vain äidin hoivissa...

Joka tapauksessa meillä on yksi ystäväperhe, jonka samanikäisen kanssa käy siellä leikkijumpassa ja sitten tavataan ehkä 1-2 krt viikossa muutenkin, niin että viikossa on ehkä vain päivä tai kaksi, ettei tapaa ketään ikäisiään.

Mutta olen miettinyt tätä meidän päiväohjelmaa, että pitäiskö sen olla enemmän päivähoidon tyylinen just askarteluineen. Tuo Koivulan kirja laitetaan heti tilaukseen, kiitos vinkistä.

Ja itsekin olen ihan tyytyväinen, että leikkii myös itsekseen, siinähän se mielikuvitus kasvaa, mutta silti mielessä ajatus, että jääköhän paljosta paitsi, kun ei käy siellä päivähoidossa...

Jos jollaine lisää vinkkejä, otetaan mielellään vastaan!

Onko joku rakentanut esim. temppurataa ja jos, niin millaisen?

No mun vajaa 3-vuotias leikki tossa mun vanhan laukun kanssa postia... Minä istun koneella :D Ulkoillaan kahdesti päivässä. Harvemmin edes leikkipuistossa, yleensä pihatöitä tehden tai metsälenkeillä. Poika tykkää kävelystä. Ruokaa laitetaan yks sata kertaa päivässä (tai ainakin siltä tuntuu) ja siivoamista on kokoajan (poika tykkää onneksi siitäkin!). Iltaisin luetaan ennen nukkumaanmenoa. Telkkaria/dvd:tä lapsi kattoo aamuisin aamupalan jälkeen, kun mulla kestää toi herääminen uuteen päivään vähintään tunnin.

Yhteinen toiminta on meillä siis ensisijaisesti ulkoilua ja kotitöitä... Tää julma äiti ei ikinä suostuisi esim askartelemaan lapsensa kanssa! '

Rytmi on suunnilleen tällainen:

n.8 ylös, aamupala, lapsi kattoo telkkua
n.10 ulos
n.12 lounas
siivousta ja kotihommia
n.16 päivällinen
ulkoilua, iltalenkki
18.30 iltatoimet ja sen jälkeen nukkumaan

Lapsi nukkuu kuin tukki, kun käy pidemmällä kävelyllä ja ulkoilemassa just ennen iltapalaa :)

Heh.. Voit rauhoittua. Kuten moni jo sanoikin, niin lapsi saa kyllä tarpeeksi unta. Sun lapset ei ilmeisesti ole koskaan olleet kotihoidossa kaksi vuotiaina? Tai ovat olleet 5.30-19.30 lapsia? Kaikki ei ole.

Meillä lapsen rytmiä käännettiin syksyllä kun harrastukset alkoi mutta onneksi päästiin myöhempään muskariryhmään, koska meistä ei ole harrastuksiin klo 9.00. Tai äitistä olis, lapsesta ei. Lapsen rytmi kääntyi kyllä aika pian takaisin.

Meillä illat ei kulu huudatusnukutuksessa ylivirkeän lapsen kanssa ja tämä jos mikä on sitä luonnollisuutta. Lapsi on luonnollisessa rytmissään. Äiti haluaisi kyllä nousta jo huomattavasti aiemmin ja nousenkin usein ennen lasta. Yleensä 8-8.30. Lapsen isä menee töihin kymmeneksi ja hän kotiutuu vasta n. 18.30-19.15. Miten hän näkisi lastaan hereillä jos meillä elettäis sun ehdottamassa rytmissä.

Kaikki ei elä samalla tavalla. Silti heidän elämänsä voi olla ihan hyvää ja normaalia. Lapsi muuten nukkuu yönsä kokonaan heräilemättä, eikä meillä ole kukaan kärsinyt väsymyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin haluan vinkkejä;22559760:
Hyvä ketju :) Kertokaa lisää 2-vuotiaittenne päiviärytmistä

Meillä menee suurinpiirtein näin
7-8 herää
aamupala, aamupesut
8.30 - 9.30 ulos puistoilemaan, kauppaan, kirjastoon tms
11 lounas
12 - 14/15 päiväunet
14/15 välipala
ulkoillaan jos jaksetaan. Jos ei, niin katotaan digiboksilta lastenohjelmia (napero, tuomasveturi tms), leikitään dubloilla, junaradoilla, kuunnellaan musiikkia, välillä luetaan kirjoja (mut harvemmin)
17 päivälllinen
kaupassakäyntiä, telkkaria, ulkoilua, kylpyilyä tms
19.30 iltapuuro, iltapesut, iltasatu
21 nukkuu

Näin pakkasella ei oo kauheasti ulkoiltu, täytyis kehitellä jotain muuta ohjelmaa, mut ei oo oikein ollu ideoita. Aika vähän piirrellään tai askarrellaan, mut muovailuvahaa ajattelin joulupukilta pyytää. Tykkää siivoilla: auttaa tiskikoneen tyhjennyksessä, pyykkien "ravistelussa" ja kantamisessa paikoilleen, imuroinnissa, tekee myös mielellään ruokaa eli lähennä sekottaa eri juttuja.

JÄRKYTYS, meilläkin on vielä 2-vuotias hereillä.
Kyllä se on ihan kotiäidin hyvän olon takia, kuten totesitkin.

Pyh! Eikös sitä vapaata aikaa ole vanhemmilla enemmän, jos lapset nukkuvat iltaisin jo klo 20?

Meillä mennää 2.4 vuotiaan pojankanssa tällä noin rytmillä

klo. 9-9.30 ylös, aamupala ja omatoimista leikkimistä
10.30-11.00 ulos lenkille tai kauppaan jos jaksetaan ja ilma sallii
13.00 ruoka
14 päikkäreille ja nukkuu noin tunnin/kaksi
Touhuaa kotihommia minun kanssa tai leikkii omia leikkejään
16.30 ruoka
17.00 katsoo yleensä lastenohjelmat
käydään ulkona, kaupassa tai kylässä.. mitä milloinkin..
klo 20.00 iltapala ja muut iltahommat
21.00 nukkumaan

Pari kertaa viikossa käydään perhekerhossa aamupäivällä.

Ite olen tosi laiska keksimällä keksimään hälle mitää erikois ohjelmaa, leikeistä kyllä huomaa että melkoinen mielikuvitus ainaki on tullu =)
Eikä meillä piirustus kiinnosta ollenkaa tai askartelu.. jonku kerran oon huomannu kuinka äiskä itte piirtää kielikeskellä suuta ja ipana on jo touhuamassa omia juttujaan.. kaikki aikanaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Tylsä Kotiäiti;22559433:
Onko joku rakentanut esim. temppurataa ja jos, niin millaisen?

Kotioloissa ainakin on helppo toteuttaa eräänlaista ”temppurataa” seuraa johtajaa leikillä, eli äiti menee edellä ja lapsi seuraa johtajaa.
Voidaan olla erilaisia elämiä ja matkia niiden kulkutyylejä: pupu pomppii, sammakko loikkaa, kissa kulkee selkäänsä notkistellen ja köyristellen (ollaan siis kontillaan), mato matelee, käärme luikertaa, hevonen etenee laukka-askelilla jne.
Välillä lapsi voi olla johtaja ja äiti matkii.

Sitten voidaan tehdä retki maapallon ympäri... kiivetään korkealle vuorelle (nojatuoli), mennään tunnelissa (sohvapöydän alta), kuljetaan Kiinan muurilla (esim. maton reuna), purjehditaan valtameren yli (äiti keinuttaa lasta sylissä tyynessä säässä hiljakseen, sitten tuuli alkaa navakoitua ja sitten tulee hirmuinen myrsky...), piipahdetaan nurin-kurin maassa jossa kuljetaankin karhukävely-tyylillä ja kurkistellaan toisia jalkojen välistä, käsivarsien alta jne.

Laululeikit (mm. Fröbelin palikat) ovat oiva pohja kaikenlaiseen ”ohjattuun” leikkiin ja liikuntaan kotona.
Ja ihan se, että ottaa lasta mukaan kotitöihin - porkkanaa ”kuoriessa” sorminäppäryys kasvaa ja pienikin lapsi osaa jo hyvin sekoittaa salaattia ja levittää esim. murekkeeseen täytettä.

Askarteluista vielä tuli mieleen tietty kaikki ajankohtainen, eli nyt voi tehdä joulukortteja: leikkaa itse kuusi kartongista (tai piirrä) ja liimaa se korttipohjalle ja laita lapsi koristelemaan se esim. silkkipaperista revityillä ja mytätyillä ”kuusenpalloilla” tai jotain vastaavaa.
Askarrelkaa taikataikinasta kuusenkoristeita piparimuottien avulla.
Leipominen on usein lasten mieleen (mutta vaan pieni taikina, ettei kyllästy).

Yhteistyössä