2-vuotiaan tappeleminen, onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilkeän tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ilkeän tytön äiti

Vieras
Minun 2-tyttöni on aina ollut temperamenttinen. Hän on ollut vain kotihoidossa, mutta olemme tavanneet paljon muita lapsia (ystävieni lapset). Meidän tyttömme on nyt jo jonkun aikaa ollut tosi väkivaltainen! Lyö muita lapsia, ottaa lelun kädestä, PUREE, ym. Minä olen ihan toivoton tämän tytön kanssa, kun tuntuu ettei hän usko mitään. Mitä ihmettä voin tehdä ja missä kulkee normaali käytöksen raja?

Tappelu lapsikavereiden kanssa tulee jo 5-minuutissa, joten aikuiset saavat olla jatkuvasti riitojen sovittelijana.

Asumme pienellä paikkakunnalla, eikä neuvolasta oikein saa tähän apua, vaikka olen käynneillämme ottanut asian puheeksi.

Auttakaa kanssasisaret! Kohta kukaan ei enää halua meitä kylään tyttömme käytöksen vuoksi.

Sun pitää vaan koittaa selittää, että noin EI saa tehdä... Ja mennä vaan useemmin kylään... Onko lapsella mitään harrastuksia!? Harrastukset on tosi hyvä juttu ton ikäiselle... Muskaria, seurakunnan kerhoja... Siellä saa ikäistään seuraa seuraa ja oppii olemaan porukassa, suosittelen! Myös MLL:n kahviloita... LAPSI TARVITSEE IKÄISTÄÄN SEURAA!!!

No tuosta olen hieman eri mieltä että 2v nyt ihan hirveästi kaipais ikäistään seuraa, aika pieni vielä. Tietty jonkin verran on hyväkin tavata toisia mutta ei nyt tarvi koko ajan juosta aktiviteettia hakemassa.Paras olisi kun tiedät lapsesi käytöksen olla ihan vieressä seuraamassa niin että ehtii reagoimaan ennen lapsen huitomista/puremista tms ja viedä kiukun tullessa hetkeksi rauhoittumaan niin että on itse mukana (tietty pitää käskeä tiukasti että ei saa tulee pipi jne) Sitkeyttä!

Tuon ikäisen kanssa ei auta kuin vahtia vierestä.

Joku vanhemman ja lapsen yhteinen harrastus voi olla kiva, vaikka jumppa, jos lapsi on kovin energinen. Omia hararstuksia ei noin pieni, vielä normaalia 2-vuotiasta tiukempaa valvontaa kaipaava, ei tarvitse.

Ota tiukka linja. Jos lapsi lyö joutuu heti pois tilnateesta, jäähylle. Viet jäähyllä ja huolehdit vaikka olemalla aluksi iste paikalla, että pysyy siinä. Jähy vaikka iän mukaan 2 min. Sitten pääsee pyytämään uhriltaan anteeksi.

Voi olla, ettei tyttösi vielä kunnolla edes ymmärrä käskyjä. Ja vaikka olisi ymmärrykselltään ihan normaalisti kehittynyt niin siltikään tuon ikäinen ei muista ohjeita kovin pitkään, saati sitten kykene hillitsemään itseään. Siksi sinun on ihan fyysisesti ohjattava häntä. Eli vietävä pois tilanteesta, pelkkä käskyjen sanominen ei riitä.
Tuo ohjaaminen vaatii sinulta paljon nyt, mutta maksaa itsensä takaisin tulevaisuudessa, koska lapsesi oppii sosiaalisen kanssakäymisen taidon nopeammin kasvatuksella kuin pelkällä toivomisella, että kyllä se rauhoittuu ajan kanssa.

Kiitos vastauksista. Tyttö on MLL kavhilassa käynyt ja siellä leikkinyt muiden kanssa. En vain viitsi enää mennä, kun tyttö tappelee aina.

Otan nyt kovemman kurin ja vien heti jäähylle, jos vielä puree!!

Yhteistyössä