2-vuotiaan unet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mistä virtaa työelämään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mistä virtaa työelämään

Vieras
Olen palaamassa töihin vuodenvaihteessa ja pelottaa, että miten jaksamme, siis taapero ja minä, sillä lapsi nukkuu "vähän". Iltaunille valmistelu aloitetaan jo ennen iltakahdeksaa, mutta poika nukahtaa kuitenkin yleensä vasta lähempänä kymmentä. Öisin hän heräilee muutamaan kertaan ja ylös noustaan viimeistään, kun isänsä lähtee töihn eli ennen klo seitsemää. Usein yöunet jäävät kahdeksaan tuntiin.

Iltapäivällä nukahtaminen on yhtävaikeaa, mutta nukkuu usein jopa 2 - 3 tuntia. Olen yrittänyt rajoittaa päiväunien pituutta, mutta sillä ei ole vaikutusta illan nukahtamisaikaan.

Olen itse jo nyt ihan nuupahtanut ja kun vielä pitäisi aloittaa uusi ja haasteellinen työ, niin todella mietityttää jaksamisemme. Toivon toki, että toisten lasten seura ja uudenlaiset touhut väsyttävät pienokaistamme, mutta voiko siihenkään luottaa.

Vauva-aikana lapsemme oli ihannenukkuja, mutta mitä vanhemmaksi mennään, sitä vaikeampaa on nukahtaminen ja heräilee tosi helposti. Onko vinkkejä tällaiseen tilanteeseen?

Minulla ei ole antaa vinkkejä, mutta sen verran voin sanoa, että samassa veneessä ollaan. Meillä myös 2-vuotias ja hoidossa ollaan oltu jo 1v3kk lähtien... Aluksi luulin, että hoitopaikka "väsyttäisi" lasta niin paljon, että hän nukahtaisi hyvissä ajoin yöunille. Taisi näin hetkisen käydäkin, mutta nykyään mennään ihan samalla mallilla kuin ennenkin. Meillä nukahdetaan n. 21.30 ja herättelen ylös siinä seiskan jälkeen. Lapsi nukkuu hoidossa sellaiset 1,5h päikkäreitä. Meilläkin ollaan taas alettu heräilemään öisin pari kertaa, mutta lapsi nukahtaa aika nopsaan uudelleen. Unet ovat öisin siis rikkonaisia. Kuitenkin, tämä unimäärä riittää lapsellemme, koska illalla jaksaa tohottaa pitkään. Ollaan yritetty aikaistaa nukkumaanmenoa jopa 20.00, mutta siinä meneekin sitten kivasti se 1,5 tuntia ennenkuin neiti lopulta simahtaa.

Mä olen kans monet kerrat pohtinut, että miksi ei nuku enempää ja eikö pienten lasten kuuluisi nukkua enemmän, mutta meille sitten ilmeisesti riittää tämä. Ja päikkäreiden lyhentäminen ei ole koskaan meilläkään vaikuttanut iltanukahtamiseen.

Lohdutukseksi voin sanoa, että lapsi nukkuu varmasti sen määrän mikä tuntuu siltä itsestä sopivalta. Alussa lapsi voi olla aamuisin väsynyt, jos joudut herättää hänet aikaisin, mutta siihenkin tottuu. Väsymyksen lapsi varmasti nukkuu sitten pois päivällä. Oman jaksamisesi kannalta yritä mennä myös itse nukkumaan aikaisin, jotta saisit pitkät yöunet. Voithan sopia miehesi kanssa, että nousette vuoroöin lapsen luo hänen herätessään.Silloin saisitte ainakin silloin tällöin nukkua kunnolla. Olen itse sen verran herkkäuninen, että laitan monesti tulpat korviin, että en kuule kaikkea pientä ähinää viereisestä huoneesta.

Tsemppiä teidän hoidon aloitukseen. Ihan varmasti asiat lutviutuvat parhaiten päin:)

siis kahdeksan tuntia yöunta ei riitä sinulle? Se tuntuu omasta mielestä ruhtinaalliselle. Meillä myös heräillään pari kertaa yössä. Olen muuten huomannut, että kotona ollessa unentarve tuntui olevan suurempi kuin sen jälkeen kun menin töihin. Nyt nukun itse noin 6-7 tuntia yössä eikä ole ollut vaikeuksia työelämässä. Ehkä kuitenkin säännöllinen päivärytmi antaa sitä voimaa ja energiaa jaksaa. Kotona taas tuntuu, ettei mikään unenmäärä riitä ja aina on väsynyt. Ehkä se rytmittömyys arjessa tekee väsyneeksi.

Heips, meilläkin 2-vuotias poika nukkuu vuorokaudessa hikisesti 11h, joskus vain 10h. Yöunille nukahtaa puoli yhdeksään mennessä ja aamulla on tasan kuudelta ylhäällä! Ei auta vaikka laittaisimme myöhemmin nukkumaan. Päiväunet ovat yleensä vain reilun tunninn mittaiset. Itsekin ihmettelen, että eikös tuonikäisen pitäisi nukkua enemmän, mutta ilmeisesti poika sitten pärjää noin vähillä unilla... Ja meidänkin poika oli aikaisemmin "ihannenukkuja", puolitoistavuotiaana saattoi nukkua puoli kahdeksasta kahdeksaan!! vaan ei enää...

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
Olen muuten huomannut, että kotona ollessa unentarve tuntui olevan suurempi kuin sen jälkeen kun menin töihin. Nyt nukun itse noin 6-7 tuntia yössä eikä ole ollut vaikeuksia työelämässä. Ehkä kuitenkin säännöllinen päivärytmi antaa sitä voimaa ja energiaa jaksaa. Kotona taas tuntuu, ettei mikään unenmäärä riitä ja aina on väsynyt. Ehkä se rytmittömyys arjessa tekee väsyneeksi.

Olen huomannut saman. Töissä ollessa aluksi oli väsyneempi, mutta nyt jaksaa melkein vähemmillä unilla kuin kotona ollessa. Itse pistän sen sen piikkiin, että päivät ovat toimistolla huomattavasti leppoisampia kuin kotiäitinä. Vaikka työ on vaativaa ja kiireistä, sitä saa kuitenkin tehdä enemmän omaan tahtiinsa ja pitää pikkupausseja. Melkein sama päivärytmi meillä oli kotonakin kuin nyt.

Meidän parivuotias nukkuu hyvin samaan malliin kuin ap:n. Saadaan ilmeisesti kaikki ok unta, kun hyvin voidaan. Toki välillä väsyttää enemmän eikä pimeys auta, onneksi kirkasvalolamppu sentään piristää.

Menee ehkä nyt aiheen vierestä, mutta kyllä meitä on sellaisia, joille se 8 h yöuni on tarpeellinen : ) Eli mä ainakin tarviin sen 8h etten olis ihan rättiväsyny seuraavaa päivää, ja näin siis "vaikka" olen töissä. Näin se on ihmisillä erilainen tuo unentarve. Ja mä jotenkin ymmärsin ap:n kirjotuksesta että myös taaperon unet jäis siihen 8 tuntiin usein?
Meillä muuten sama homma, pian 2-vee esikoinen ei meinaa nykyisin nukahtaa millään iltasin vaan keksii kaiken maailman temput, aamulla tosin on aina iloinen ja pirteä. Ja ennen tuo nukahtaminen sujui kuin rasvattu ja nopeasti ja helposti...

Meillä on ollut ihan sama ongelma nyt 2 v 5 kk kanssa. Saattaa häärätä klo 22 asti ennen nukahtamista ja hänet on pakotettava ylös klo 6 kun matkalla päiväkotiin pitää olla jo 6.20. Välillä lapsi herää neljäkin kertaa yössä ja toisinaan olen ihan rättiväsynyt töissä. Pakko myöntää, että pari kertaa olen nukkunut istualtaan työpöydän ääressä ja miettinyt, että onko tässä mitään järkeä. Toisinaan taas yöt menee oikein mallikkaasti, klo 20-06 ilman herätyksiä. Ne ovat kuin mannaa itselle, kun herää hyvin nukutun yön jälkeen.

Pointti on mun mielestä siinä, että saako aikuinen nukkua esim. 6 h putkeen ilman herätyksiä vai 8 tuntia heräten 1-2 tunnin välein. Siinä on vissi ero.

Ei kai tämä ikuisuuksia kestä, täytyy vaan jaksaa ja nukkua viikonloppuisin univelkoja pois.

Kiitos kaikille vastauksista. Ilmeisesti 10 tuntia unta vuorokaudessa voi olla tarpeeksi pari vuotiaalle, vaikka joskus unet jää jopa sen alle. Niin ja tarkoitin tosiaan, että taaperon yöunet jäävät usein kahdeksaan tuntiin, omat ovatkin sitten paljon vähemmän ja yöllinen heräily siihen päälle tosiaan väsyttää. Tärkeää olisikin, että saisi yhtäjaksoisia unipätkiä edes kaksi yössä, mutta yleensä herätykset tulevat kahden tunnin välein. Toki tiedän, että monella on paljon huonomminkin asiat, mutta ei se silti minun väsymystäni poista :-)

No aika näyttää miten pärjätään ja pärjättävähän se on, kun ei ole muita vaihtoehtoja. Mukavaa loppuvuotta kaikille!

Yhteistyössä