2-vuotiaiden lempiateriat? Miten saan painoa lisää lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meidän 2-v. syö aterioilla vain muutaman lusikallisen ruokaa. Lapsi on hurjan laiha, mutta jaksaa silti kyllä leikkiä ja ulkoilla. Tuntuu, että koskaan ei ole nälkä, vaikka kuinka monta tuntia olisi ilman ruokaa ja juomaa. Mistä ruoista teillä taaperot pitävät? Jospa uudet maut lisäisivät ruokahalua.

Meillä on myös laiha 2v. En ole huolissani painosta, kyllä sitä ehtii vielä kertyä. Välillä ruoka maistuu, välillä taas ei syö oikein mitään. Riisipuuro ja soppa on meillä herkkua :)

täällä myös kohta 3v luikkuliisa....
aina syönyt huonosti,välillä paremmin.

lemppareita on:
kanankoivet+riisi
italianpata
lohisoppa
kalapuikot+munakastike
kebabbi+ranut (kaupan)
tonnikalapasta
puurot ja mansikkasoppa

Paista jauhelihaa ja sipuli, mausta curryllä ja paprikalla ja ripauksella suolaa. Lisää hiivaleipäjauhoja pikkasen ja paista kunnes nekin ruskistuvat ja sitten lisää vesi. Kastikkeen kaveriksi keitetyt perunat ja vihanneksia. Tää uppoaa meillä parhaiten. Toinen varma on lohikiusaus. eli peruna-sipulisekoitusta ja valmiita lohisuikaleita ja ruokakermaa.

lisää ruokaöljyä , siis kasvisrasvaa lapsen ruokaan. vaihda maito ns. siniseen maitoon rasvattoman sijaan.
väittämä että lapsi tunnista itse nälkänsä ja syö kyll äsitten kun on nälkä, pätee joillekin lapsille, itselläni oli kaksi semmosta pieniruokasta pienikokoista laihaa kuikeloa..

Nyt tällä viisaudella olisin vaatinut syämään tietyn annoksen, enkä odottanut sitä aikaa että nälkä tulee.... jäivät aika pieniksi sitten aikustuttuaankin nimittäin :( ja etenkin poika harmittelee pituuttaan.
eli olisin itse laittanut tuon rasvalisän, enkä olisi miettinyt onko makkarassa tai lihapiirakassa tai pasteijassa liikaa rasvaa vai ei, vaan antanut syödä surutta, vaikka välipalaksi... eli olisin nakannut ne terveysjutut roskakoriin, olin ihan rasvakammonen..
ja vaatinut ja pakottanut syömään aterioita. Ei mitään tukkimiehen annoksia, vaan tavallisia lapsen annoksia.

Meillä kelpaa melkeinpä kaikki.. vielä.. mutta itse pyytää leipää, juustoa, tomaattia, nakkeja melkeinpä päivittäin.. 1v 7 kk. :)
Makaroni, tonnikala, palapaisti, peruna, porkkana, broikku, jauheliha-riisi-hemapa-seos, lihapullat.. jogurtti menee päivittäin.
Ai niin, puurot ei muuten uppoa. :(

Hyvin selvät ruuat. Perunamuusi, makarooni, jauhelihakastike, liha, kanaruoat, raejuuston kanssa menee mikä vaan :D
Tykkää myös kasviksista, kurkusta erityisesti.
Poika syö hyvin vähän kerrallaan tai välillä ei ollenkaan.
Syö seurassa paremmin, joten itsekin yritän syödä pojan kanssa samaan aikaan.

Meilläkin on laiheliini typykkä, tehty kaikenmaailma testit ja verikokeetkin otettu. Mitään syytä ei verikoiessa/testeissä löytyny (esim. munuaisten liikatoiminta laihduttaa).

Pidettiin ruokapäiväkirjaa ja sen kanssa mentiin ravitsemusterapeutille, tyttö syö hyvin ja riitävästi (mulla kuva, et tooooosi huonosti, mut kun alko listaan mitä syö niin ei nyt niin huonosti. Päivä/viikko kohtasta syöminen tai siis määrä).

Rypsiöljylisä laitetaan ruokaan, jotta saapi tujauksen lisää polttoainetta menoonsa :)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
lisää ruokaöljyä , siis kasvisrasvaa lapsen ruokaan. vaihda maito ns. siniseen maitoon rasvattoman sijaan.
väittämä että lapsi tunnista itse nälkänsä ja syö kyll äsitten kun on nälkä, pätee joillekin lapsille, itselläni oli kaksi semmosta pieniruokasta pienikokoista laihaa kuikeloa..

Nyt tällä viisaudella olisin vaatinut syämään tietyn annoksen, enkä odottanut sitä aikaa että nälkä tulee.... jäivät aika pieniksi sitten aikustuttuaankin nimittäin :( ja etenkin poika harmittelee pituuttaan.
eli olisin itse laittanut tuon rasvalisän, enkä olisi miettinyt onko makkarassa tai lihapiirakassa tai pasteijassa liikaa rasvaa vai ei, vaan antanut syödä surutta, vaikka välipalaksi... eli olisin nakannut ne terveysjutut roskakoriin, olin ihan rasvakammonen..
ja vaatinut ja pakottanut syömään aterioita. Ei mitään tukkimiehen annoksia, vaan tavallisia lapsen annoksia.
Tuota.. onhan se järjen käyttö silti sallittua? Vaikka hoikka olisikin niin ei se rasva välttämättä sitä painoa lisää mutta muuta haittaa siitä on kyllä. Meillä on kaksi hoikkeliinia jotka syövät ihan normaaliruokaa mutta vähänlaisesti. En ala mitään rasvalisiä erikseen ruokiin laitella, joskus sitä neuvolan ohjeen mukaan kokeilin ja siihen loppui se vähäkin syöminen. Jos muuten kasvaa ja kehittyy normaalisti niin eiköhän se siitä -pituuttakaan ei lisää tule jos ei geenit sitä mahdollisuutta suo..

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:

Tuota.. onhan se järjen käyttö silti sallittua? Vaikka hoikka olisikin niin ei se rasva välttämättä sitä painoa lisää mutta muuta haittaa siitä on kyllä. Meillä on kaksi hoikkeliinia jotka syövät ihan normaaliruokaa mutta vähänlaisesti. En ala mitään rasvalisiä erikseen ruokiin laitella, joskus sitä neuvolan ohjeen mukaan kokeilin ja siihen loppui se vähäkin syöminen. Jos muuten kasvaa ja kehittyy normaalisti niin eiköhän se siitä -pituuttakaan ei lisää tule jos ei geenit sitä mahdollisuutta suo..

Meille ravitsemusterapeutti sanoi, et sen rypsiöljyn on tarkotus olla se polttoaine jolloin ne ravintoaineet siitä ruuasta jää sit siihen kasvuun

:) Ja tää neuvo tuli siis ravitsemusterapeutilta EI neuvolasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Timotei:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:

Meille ravitsemusterapeutti sanoi, et sen rypsiöljyn on tarkotus olla se polttoaine jolloin ne ravintoaineet siitä ruuasta jää sit siihen kasvuun

:) Ja tää neuvo tuli siis ravitsemusterapeutilta EI neuvolasta.
No meillä jokatapauksessa kävi niin että kun sitä öljyä ruokaan lisättiin niin sitä ei syöty sitten lainkaan joten hyöty jäi niukaksi.
=)

Yhteistyössä