5 v esikoiseni on päiväkodissa osa-aikaisena ja minä olen kotona alle 2 vuotiaan kanssa hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antaa tulla lunta tupaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

antaa tulla lunta tupaan

Vieras
Voitte haukkua ihan vapaasti, mutta ilmoitan julkisesti ja anonyymisti tämän asian.

Esikoinen on siis yli 5 v, kohta 6 v.
Hän on terve, normaali lapsi. Hän ei ole ylivilkas tms.
Hän on osa-aikaisena päiväkodissa.
Ja minä olen kotona hoitovapaalla , nuoremman lapsen kanssa.

EN ole masentunut.
EN ole ahdistunut, enkä ole uupunut.
Kotona lapsille on ruokaa ja puhtaat vaatteet ja kaikki se mitä pitääkin normaali kodissa olla....
Selviän oikein mainiosti arjesta molempien lasten kanssa, ja silloin kun isompi on lomalla pk:sta, ei ongelmia ole.
Jaksan lukea satuja, leikkiä, viedä ulos ja harrastamaan ja touhuamaan.

Mutta miksi se lapsi sitten on sysätty äidin sylistä kovaan ja kylmään päiväkotiin?
Minä täällä laiskana makaan ja leikin nuoremman kanssa ja isompi on sysätty pois tästä kaikesta? Enkö rakasta lastani? Olinko masentunut kun hän syntyi?
Onko esikoinen vammainen tai ylivilkas? ONko nuorempi vammainen tai muutoin vaativa lapsi eikä minun voimavarat sitten riitä?
Miksi tein toisenkin lapsen kun en kahdesta sitten selviä?

Vastauksia, vaikka tuskin teitä kiinnostaa, mutta sanon silti:

-Lapsi on pk:ssa siksi, että hän on JO YLI 5 v ja tarvitsee, hän kaipaa, ikäistään leikkiseuraa, eikä meillä täällä ole sitä.
-emme asu maalla, korvessa, joten ei kannata ehdottaa että muuta kaupunkiin. asumme kaupungissa, mutta silti: lapsella ei ole ketään leikkikaveria täällä eikä meillä ole sellaista sukulaisten tai ystävien verkostoa, jossa olisi kaverisuhteita lapselle.
-Kerho osoittautui riittämättömäksi lapselle, joka oli ollut päiväkodissa ennen vauvan syntymää.
-Lapsi on arka, ja tarvitsee rohkaisua jotta pärjäisi ikäistensä lasten seurassa eikä tulisi kiusatuksi. Kaverisuhteiden kanssa tarvitsee apua ja tukea, rohkaisua, koska on niin arka ja ujo. Kerhotädillä ei tähän ollut osaamista, ja kerhoryhmässä oli siis yksin.
- Kotona pienemmän rytmin kanssa ollaan aika jumissa.
- Jos hän olisi kotona , olisi oikeasti aika tylsää:

Kun on vapaalla päiväkodista ja viikonloppuisin se menee näin:

aamupala on noin klo 8 ja sen jälkeen ollaan kotona ja sitten kotipihalla ehkä tunti. Kauemmaksi ei voi mennä, koska pienempi ei jaksa valvoa, ja on nälkäinen.. eli nuoremmalle ruoka jo klo 10-11. Sen jälkeen hän menee päiväunille. Ja nukkuu useamman tunnin, 2-3 h.
Kuka haluaa leikkiä yksin ulkona?
Kuka jaksaa leikkiä äidin kanssa joka pv?
Ja vaikka minä äitinä miten leikkisin, en ole ikätoveri, en ole lapsiryhmä, ikätoverien muodostama ryhmä.

päiväunien jälkeen ja ruokailujen jälkeen voimme ulkoilla tai käydä asioilla, mutta illalla leikkipuistot ovat aika tyhjiä, olemme kolmestaan siellä.

Aamupäivän aikaan leikkipuistoissa on vain perhepäivähoitajia noin max 3 vuotiaiden kanssa, ja pph:n lapset leikkivät keskenään, pph:t tässä kaupungissa eivät anna "ulkopuolisten" lasten tulla mukaan leikkiin eivätkä anna omien hoitolastensa mennä leikkimään "ulkopuolisten" kanssa. Riippumatta siitä minkä ikäisestä lapsesta on kyse: pienempi ei voi siis hakeutua pp-hoidossa olevien lasten leikkeihin, mutta ei myöskään tuo isompi. Vaikka seisoisin vieressä eikä mitään riitoja ole ollu eikä ole tulossa... eivät pysty edes ottamaan kontaktia, kun hoitaja hakee omansa sinne omaan ryhmäänsä.
En kuvittele. Koettu on.

Lyhyesti:
melkein 6 ikävuotta lähentelevä lapseni on päiväkodissa siksi, että siellä hän saa kavereita, sosiaalisen viitekehyksen, oppii toimimaan ryhmässä muiden kanssa, pitämään puolensa jne. jotta pärjää sitten esikoulussa ja koulumaailmassa.

Uskomatonta mutta totta, lapsi viihtyy pk:ssa ja on pidetty lapsi, saanut paljonlaisesti kavereita.
Miksi näin ei ollut kerhossa? Sitäkin kun yritettiin ennen päiväkotia!

Lapseni ei vie kenenkään toisen tai enemmän tarvitsevan lapsen paikkaa päiväkodissa.
Siellä ei ollut penkkiä, siellä ei ollut lokerikkoa, jossa luki jonkun toisen lapseni nimi. joka poistettiin lapseni tullessa.
Hän on ihan omalla paikallaan.

Tiedän, että herätän pahennusta ja selän takana juoruilua tässä pienessä kylässä tällä kummallisella, ainutlaatuisen omituisella hoitojärjestelyllä. Mutta ennen tätä siis yritettiin löytää kerhoista ja harrastuksista kavereita, eikä onnistuttu.
Näissä kerhoissa lapset leikkivät niiden lasten kanssa,joiden äidit olivat keskenään kavereita.
Koska mulla ei ollut ketään kaveri-äitiä, ei lastani huolittu kenenkään joukkoon.

Niin, En pidä itseäni huonona äitinä. En pode huonoa omaatuntoa. En ruoski itseäni miettimällä, mitä muut minusta ajattelee.

Koska pk ei ole mikään pakkolaitos, kuten esikoulu ja koulu ovat, otamme aina välillä vapaapäivä, joskus useamman ja joskus vain yksittäin ja menemme tekemään jotain yhteistä kivaa ..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos sais vielä lyhyemmin kiitos :) Enkä muutenkaan ymmärrä näitä "kivittäkää minut"-aloituksia.

Olen pahoillani, en osaa kirjoittaa mitään lyhyesti :x :I

kivittäkää minut - aloitus siksi, että täällä on muutaman päivän sisällä ollut jatkuvasti ketjuja, joissa kaltaiseni äidit on kivitetty.

Sitten on 9 sivua ja 300 viestin verran intetty, haukuttu, peesattu, korotettu omaa itseään jne ....

Sulla on selvästi huono omatunto, mikä on turhaa! Niinkuin itse toteat lapses on hoidossa sosiaalistumisen takia. Ihan oikein oot tehny kun laitoit lapses hoitoon, ja paremmin pärjää paikassa missä pieni ryhmä. Mun molemmat lapset on myös hoidossa pph:lla, vaikka olen itse kotona. Ja tykkäävät mennä sinne, saa muitakin virikkeitä mitä voin tarjota!

No sinä teet tietysti niinkuin parhaaksi näet,mutta miksi ihmeessä olet noin puolustuskannalla pitkän juttusi kanssa? Epäröitkö kuitenkin ratkaisuasi? Jos olet ihan sinut ja varma ratkaisustasi,niin miksi moinen selitystulva? Itse olin äippälomalla ja vein esikoisen puolipäiväeskariin - mulle se oli ihan itsestäänselvä ratkaisu eikä siihen vaikuttaneet naapurien ja tuttavien mielipiteet! Mutta viisivuotiasta en olisi vienyt! Olisin vienyt harrastuksiin ja kerhoihin,muskariin jne,mutta en vakihoitoon.

Hehee. Hassua miten tulkitaan. EN ole epävarma, enkä puolustuskannalla, olen valmis ottamaan vastaan ne hakut, mitä tuolla toisissa ketjuissa virikehoitolapsista ja heidän laiskoista vanhemmista sanottiin, tai eriävät näkemykset just siksi, että olemme tehneet oikean ratkaisun. Me tunnemme oman lapsemme, tiedämme että tämä on hänelle parempi kuin, että olisi vain kerhoissa.

Päiväkodin lisäksi lapsella on pari harrastusta. Nämä harrastukset olivat jo silloin, kun oli kerhossa + kotona, se asetelma ei siis meillä toiminut ... mutta kuten sanoinkin tuolla jossain että en pode huonoa omaatuntoa.

Kun pienempi on päiväunilla, ja isompi päiväkodissa, saatan minäkin ottaa nokoset niinä päivinä, enkä pode siitäkään huonoa omaatuntoa :)

No jos olet jo 9 sivua haukkuja lukenut,niin miksi vielä lisää kerjäät? En ymmärrä!Ymmärrän täysin pointtisi,mutta sitä en ymmärrä että omalla paikkakunnallani kunnalliseen päivähoitoon on tälläkin hetkellä monen kymmenen lapsen jono ja silti kotiäidit saavat pitää siellä lapsellaan paikan! Itsekin jouduin vaikka mihin tilapäisjärjestelyihin ja sukulaisapuun turvautumaan kun työpaikka piti ottaa vastaan ja hoitopaikkaan vaan jonotettiin ja jonotettiin,,, Ei mee homma silloin oikein!

Alkuperäinen kirjoittaja liini:
No jos olet jo 9 sivua haukkuja lukenut,niin miksi vielä lisää kerjäät? En ymmärrä!Ymmärrän täysin pointtisi,mutta sitä en ymmärrä että omalla paikkakunnallani kunnalliseen päivähoitoon on tälläkin hetkellä monen kymmenen lapsen jono ja silti kotiäidit saavat pitää siellä lapsellaan paikan! Itsekin jouduin vaikka mihin tilapäisjärjestelyihin ja sukulaisapuun turvautumaan kun työpaikka piti ottaa vastaan ja hoitopaikkaan vaan jonotettiin ja jonotettiin,,, Ei mee homma silloin oikein!

Niinpä.
Mutta minun vikani ei ole että sinun kuntasi ei järjestä riittävästi päivähoitohoitopaikkoja, vaikka kuntien velvollisuus on järjestää jokaiselle lapselle hoitopaikka tietyn maksimiajan puitteissa.

Minun vikani ei ole, ettei tässä meidän kaupungissa ole asukaspuistoja, avoimia päiväkoteja tai vastaavia, mitä muilla kaupungeilla ja mitä pienillä kunnillakin on. Näissä paikoissa voisi eri ikäiset lapset tavata toisiaan, olisi sosiaalista toimintaa ....

Harmi, ettet ole saanut kunnaltasi päivähoitopaikkaa, vaikka olet töissä ja ajoissa ilmoittanut... 4 kk on se aika, minä aikana kunta on velvollinen hoitopaikan järjestämään.
Minun lapseni ei ole kuitenkaan vienyt sinun lapseltasi hoitopaikkaa.

Lpseni on pk:ssa siksi, että siellä hän saa sosiaalisen viitekehyksen ja kavereita, eikä se kotona äidin ja vaippaikäisen kanssa ole mahdollista ja myös siksi, koska ujona ja arkana jäisi jalkoihin ja tulisi kiusatuksi sitten esikoulussa ja siitä edelleen koulussa.

Mutta kuten sanoin, ilmottaudun ihan itse kivitettäväksi. Saapi haukkua. Ei haittaa, en ole epävarma ratkaisusta, en pode huonoa omaatuntoa, en ole huono äiti tms.

Jätän teidän jälleen inttämään aiheesta, ja menen itse nukkumaan.

Menee varmaan aika kauas varsinaisesta aiheesta , mutta eikö ujo saa olla enää ujo nykyaikana. Kaikki ( no, ei nyt sentään kaikki) haluaa että se ujous lapsesta kitketään pois ja mahdollisimman pienenä.
Ja koulukiusaamista ei voi millään estää. Ne, jotka kiusaa keksii kyllä siihen syyn olit sitte ujo tai et.

Alkuperäinen kirjoittaja ujous pois maapallolta:
Menee varmaan aika kauas varsinaisesta aiheesta , mutta eikö ujo saa olla enää ujo nykyaikana. Kaikki ( no, ei nyt sentään kaikki) haluaa että se ujous lapsesta kitketään pois ja mahdollisimman pienenä.
Ja koulukiusaamista ei voi millään estää. Ne, jotka kiusaa keksii kyllä siihen syyn olit sitte ujo tai et.

Ujous on hyvä ominaisuus, mutta jos on myös arka, voi olla ettei tämän päivän maailmassa pärjää. Lasten maailma on julma.

Olin hiljainen, arka, ujo lapsi ja olisin tarvinnut aikaa tutustuakseni tilanteisiin ja ihmisiin joten jäin seinän vierelle. Siellä sitten olin koko kouluikäini.
Ja tämä siis joskus 70 luvulla !!

Ja minusta koulukiusaamista voi estää. Valta ja vastuu asiasta on aikuisilla: mitä hyväksytään ja mitä sallitaan. Miten haluaisit että sinun omaa lastasi kohdellaan, sen saman hyvän kohtelun ja kunnioituksen arvoinen on kenen tahansa lapsi.

Kenenkään ei tarvitse pelätä koulussa. Eikä olla kiusan kohde. Ei edes sen aran tai ujon. Siinä on aikuisten vastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ujo minä :
Alkuperäinen kirjoittaja ujous pois maapallolta:

Ujous on hyvä ominaisuus, mutta jos on myös arka, voi olla ettei tämän päivän maailmassa pärjää. Lasten maailma on julma.

Olin hiljainen, arka, ujo lapsi ja olisin tarvinnut aikaa tutustuakseni tilanteisiin ja ihmisiin joten jäin seinän vierelle. Siellä sitten olin koko kouluikäini.
Ja tämä siis joskus 70 luvulla !!

Ja minusta koulukiusaamista voi estää. Valta ja vastuu asiasta on aikuisilla: mitä hyväksytään ja mitä sallitaan. Miten haluaisit että sinun omaa lastasi kohdellaan, sen saman hyvän kohtelun ja kunnioituksen arvoinen on kenen tahansa lapsi.

Kenenkään ei tarvitse pelätä koulussa. Eikä olla kiusan kohde. Ei edes sen aran tai ujon. Siinä on aikuisten vastuu.

En todellakaan tarkoittanu että koulukiusaamiseen ei voi puuttua. Tarkoitin että millään kasvatuksella tai muulla et voi varmistaa että lastasi ei kiusattaisi. Äh, ymmärsiköhän nyt kukaan mitä ajan takaa.

Loistavaa lunta tupaan!!!
Täällä myös vauva kotona äidin kanssa ja neljä vee osa-aika hoidossa päiväkodissa.
On niin totta ettei puistoissa ole kuin pph:t aamupäivällä pienen aikaa ja iltaisin sitten siellä on esiteinit roikkumassa.. Kumpikaan ei ole se ryhmä minkä seuraa haluan lapselleni tarjota!!!
Annetaan lastemme nauttia heille tärkeästä lapsiryhmästä (jonka hankkiminen kotoa käsin on mahdotonta, tiedoksi tämä niille jotka sitä vielä inttävät) ja annetaan kateellisten panetella :D

Minulle on ihan sama miten kukin lapsensa hoidon järjestää ja lapset on varmasti erilaisia.Meillä on myös 5v. lapsi ja kotona ollaan,aivan ihanaa aikaa tuon lapsen kanssa,voi tehdä vaikka mitä,käydä uimassa,puistossa,luistelemassa,hiihtämässä,kaupoilla jne. hänen kanssaan ja kotona pelataan lautapelejä,katotaan leffoja,piirrellään jne.Oikein surku tulee kun ens syksynä eskariin lähtee,en ois mistään hinnasta vaihtanut tätä kotonaoloaikaa pois,lapsi parhaassa iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Minulle on ihan sama miten kukin lapsensa hoidon järjestää ja lapset on varmasti erilaisia.Meillä on myös 5v. lapsi ja kotona ollaan,aivan ihanaa aikaa tuon lapsen kanssa,voi tehdä vaikka mitä,käydä uimassa,puistossa,luistelemassa,hiihtämässä,kaupoilla jne. hänen kanssaan ja kotona pelataan lautapelejä,katotaan leffoja,piirrellään jne.Oikein surku tulee kun ens syksynä eskariin lähtee,en ois mistään hinnasta vaihtanut tätä kotonaoloaikaa pois,lapsi parhaassa iässä.

Meillä myös näin ja mulle kans sama miten muut järjestää lastensa hoidot, kunhan vaan hyvässä hoidossa ovat :)

Joopajoopa. Tässä vähän hämmennetään nyt yleistä keskustelua kotiäitien päiväkotilapsista. 5-vuotias on jo aika iso, yksilöllisistä ominaisuuksistaan riippuen voikin jopa viihtyä hyvässä päiväkodissa. On sitten aivan_ei_asia, jos vaikkapa 2-3-vuotias laitetaan "virikepaikalle" äidin ollessa kuopuksen kanssa kotona. Näistä "sosiaalisista viitekehyksistä" onkin onneksi, kiitos Keltikangas-Järvisen, viime aikoina ollut puhetta.

Yhden lapsen kanssa on helppo liikkua, mutta se on huomattavasti vaivalloisempaa kun on pienemmän lapsen rytmit otettava huomioon.
Muissa maissa koulu alkaa 3v ja kaikki lapset menevät leikkikouluun ja se on jopa ilmaista. Vaikka ätii olisi koko elämänsä kotona. Ei se tarkoita muisa maissa sitä, että mitään muuta virikettä lapsi ei saa kuin äidin.

Olen huomannut saman asian, että kerhoissa ennestään tutut lapset leikkivät keskenään. Mutta minusta myös päiväkodissa on usein sama tilanne, että äidit tutustuttavat lapsensa johonkin tiettyyn kaveriin ja alkavat kutsua kotiinsa ja jollain tapaa äidit hankkivat ne kaverit, myös koulussa sama tilanne. Eli se, että vanhemmat hankkivat nykyisin kaverit lapsilleen.

Meidän lapsella ei ole niinkän kavereita, kun emme ole ystäviä kenenkän vanhemman kanssa.

Ymmärrän kyllä tapasi toimia ja ymmärrän sen, jos lapsesi ei vie paikkaa sellaiselta joka oikeesti tarvii sen eli jos molemmat vanhemmat töissä/opiskelevat. Jos paikkakunnallanne on tyhjiä paikkoja hoidossa niin hyväsyn, mutta en hyväksi sitä jos nämä lapset(ei siis henk.koht. sun lapsesi) vaan yleensä vievät TODELLISILTA hoidon tarvitsijoilta paikan.
Vaikea selittää mitä ajan takaa.

Mielestäni 5-vuotiaalle on etuoikeus olla samanikäistensä kanssa. Äiti jolla on pienempi lapsi ei aina ole aikaa vaikka haluja olisikin olla...siis sille touhukkaalle antaa ns virikkeitä.

Yhteistyössä