2 vuotias ei syö...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanna

Vieras
Saiskos teiltä apuja/vinkkejä ongelmaan? Eli meillä kaksi vuotias tyttö, eikä syö kunnolla. Tarjoan neljä ateriaa päivässä (koska nukkuu välipalan ohitse).

Aamulla hän syö viilin johon olen laittanut hieman kaurahiutaleita ja jotain marjoja.
Lounaaksi yleensä jotain pastaa ja kanaa tai makaronilaatikkoa/jauhelihakastiketta
Päivälliseksi samaa mitä mekin ja jos ei ole makaronia/spakettia niin ei syö mitään.
Iltapalaksi jugurttia missä on kaurahiutaleita ja tuoretta hedelmää tai marjoja

Mutta ongelma on siis se että tyttö suostuu syömään vain makaronia, spakettia ja koipireisi-kanaa, viiliä ja jugurttia, joitain hedelmiä.
Leipää ei syö, lihaa ei syö (onkii lihat pois esim. makaronilaatikosta), kalaa ei syö, kuten ei myöskään perunaa. Riisiäkin suostuu syömään vain jos siinä ei ole mitään.

Hän on kuitenkin joskus suostunut syömään tosi monipuolisesti... Auttakaa

tuon ikäinen on varmaan krantuimmillaan, tarjoa useamman kerran viikossa kanaa, jugurtti/viili on aika ravitsevaa, ainakin maustamaton ja hedelmistä saa vitamiineja. jolllei kasvu ole ihan miinuskäyrillä, niin antaisin ajan kulua. kokeilet aina laittaa jotain vihannesta lautaselle meillä kelpasi salaatinlehdet/kurkku, koska ovat mietoja.

voi olla ihan ikään kuuluvaa uhmaa ja testausta. Jos lapsi kasvanut hyvin, niin en lähtis sille linjalle, että tarjoan vain pastaa ja kanaa. Monipuolisesti esille, syö minkä syö ja syö sit seuraavalla kerralla paremmin. Onko hoidossa? Joskus esimerkki auttaa.

mentiin sille linjalle, että jonsei kelpaa niin ole ilman, mutta ei sitten "herkkujakaan" tarjota ellei ruoka mene. Eli esim. jos ruoka ei ruoka-aikana laskenut niin se laitettiin jääkaappiin ja tarjottiin parin tunnin päästä uudelleen (normaalisti silloin tarjolla just vaikkapa viiliä/jogurttia välipalaksi). Nykyään molemmat lapset syövät tai vähintään maistavat ihan kaikkea ja hoidostakin päin kiitellään että kun kaikki menee.

Erotuksena mainittakoon naapurin emäntä, joka kantoi kaupasta Juustoportin isabella-jogurttia selkä väärällään "kun ei se meidän poika syö mitää, vain nämä kelpaa ja atrian hampurilaiset). Jaa-a, onko ihme jos ei kelpaa, voisin mäki sitä isabellaa vetää vaikka kolme litraa päivässä mutta yhdessä purkissa on muistaakseni 16 palaa sokeria (jourtit yleensäkin melko sokerista tavaraa). Tooosi tervettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kumikameli:
Minä taas ihmettelen täällä miten saisin 1v2kk pojan syömään makaronia, riisiä, perunaa, syö kyllä lihaa/kanaa/kalaa

ja meil ongelmana et söis vain pelkkiä perunoita + porkkanaa (2v) taas joku toinen päivä on sitä mieltä et syö vain lihaa.

Meil mennään niin et aina lautaselle myös lihaa/kalaa perunaa (riisiä ei suostus syömään, pasta menee jos on makaronilaatikossa). ja sit jos alkaa venkuloimaan ruuan kans, ni otan leuasta kiinni ja laitan ekan lusikallisen suuhun, yleensä sit menee loputki alas.. jos sylkee ruuan pois suusta, ni se on sit "kiitos" ja pois pöydästä.

Tietty on ruokia josta tyttö ei oikeesti tykkää, kuten lohi, mut silti mä sitä aina tarjoan, mut ei tartte syödä jos ei tykkää. Mut maistaa häätyy. Jos alkaa venkuileen ruuan kans ni se on ensin uhkaus -> kiitos ja pois pöydästä + ruoka roskiin. Muutaman kerran ku oikeesti laiton ruuan roskiin ni loppu pöydässä venkoilu (hyppi pois pöydästä ja sotki)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
voi olla ihan ikään kuuluvaa uhmaa ja testausta. Jos lapsi kasvanut hyvin, niin en lähtis sille linjalle, että tarjoan vain pastaa ja kanaa. Monipuolisesti esille, syö minkä syö ja syö sit seuraavalla kerralla paremmin. Onko hoidossa? Joskus esimerkki auttaa.

Peesi. Ja voisit kokeilla myös ettet sotke ruokia keskenään lautasella. Eli peruna, liha ja kasvikset erillään toisistaan lautasella. Meillä oli yks ranttuilija jolle ei peruna maistunut jos kastike osui siihen. Mut se vaihe meni ohi, kunhan et anna periksi ja tee numeroa asiasta.

Kiitoksia runsaista vastauksista!

Olen tehnyt niin että lounaalla yritän tarjota semmoista mitä ainakin syö. Ja sit päivälliseksi teen sen kummemmin "ajattelematta".

En anna mitään vaihtoehtoisia ruokia, jos ei syö ni sit ei. Mutta tuo lapsi kun ei oikeasti syö. Eilisen saldo oli jugurtti, kolme pinaattilettua ja maistamaton lihakeitto, illalla viiliä ja mustikkaa. Juotavaa, meillä ruoan kanssa maitoa tarjoan vasta kun lapsi sitä itse pyytää, kuitenkin viimeistään silloin kun on syöty. Joten ei pitäisi se maha täyttyä maidostakaan. Mullakin tuttava piirissä muutama semmoin äiti jonka lapsi syö ainostaan lihapullia, ja sitä vain sitten tarjotaan. Itse en tosiaan tähän linjaan halua lähteä.

Ihmettelen kun ennen söi niin hyvin, nyt menny jo puol vuotta näin...

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Ihmettelen kun ennen söi niin hyvin, nyt menny jo puol vuotta näin...

meil tosiaan on kans välistä niitä kausia et maistuu vain jotku tietyt ruuat kuten tuo pottu/porkkana.
Ootko koittanu tarjota perunaa esim. lohkopottuina (siis et syö käsin) tai kasviksia kuten kruunuvihanneksia? Itekkään en lähtis pakottamis linjalle tai sille lihjalle et antasin syödä päivästä toiseen vain samaa ruokaa..

Muutama lisäys ;)

Ei ole päiväkodissa

Ruokia olen tarjonnut erikseen, yhdessä ja sekoitettuna, samalla tuloksella, ei syö. Mutta koskaan en ole pakottanu, jos ei syö ni se on kiitos ja pois pöydästä

Meillä oli kummallakin lapsella about tuossa iässä kranttuiluvaihe. Mä panostin kattaukseen eli hankin pieniä, hauskoja astioita, joista yhteen laitoin esim kurkkuviipaleet, toiseen tomaattilohkot, kolmanteen porkkanan paloja jne. Lapsi sai itse valita, mitä niistä milläkin aterialla ottaa. Kun tarjosin jotain lapselle oudompaa, laitoin sen kans eri kulhoon enkä pakottanut lasta maistamaankaan, jos ei halunnut, mutta itse muistin aina sanoa ääneen, että ompas tämä hyvää. Vähitellen lapset halusivat itsekin maistaa näitä heille oudompia ruokia.

Oon tarjonnu keitettyjä perunoita, höyrytettyjä, paistettuja, muussia, ja lohkojakin. Kasviksista en tee mitään mössöä, jotta ruoka olisi houkuttelevan näköistä. Itse syödään aina samaa ruokaa. Kaupan ruoat menee vielä huonommin, ei lusikallistakaan, mutta enpä kyllä söis niitä itsekkään.

Muutama lisäys ;)

Ei ole päiväkodissa

Ruokia olen tarjonnut erikseen, yhdessä ja sekoitettuna, samalla tuloksella, ei syö. Mutta koskaan en ole pakottanu, jos ei syö ni se on kiitos ja pois pöydästä

jos laps kasvaa ihan ok, ni anna syödä niin ku tähän asti ootte menneet eli aamulla sitä mikä maistuu ja sit iltapäivällä samaa mitä koko perhe syö.. kyl se siitä taas lähtee laajeneen, ku vain ahkerasti jaksaa tarjota.

Mä tosiaan "pakotan" ottamaan sen ensimäisen lusikallisen, ku yleensä meil sit neiti ite pistelee loppu ruuan nassuun, mut se eka lusikallinen on "ennakkoluulojen lusikallinen".. mut tosiaan tuossa pitää tuntea se laps et ei "turhaa" pakota.. meil tuo ennakkoluulojen lusikallinen on useimmiten sitä kokeilua et jos vaikka äiti antas periksi eikä tartteiskaaan syödä

ootko kokeillu tehoaako teillä esim. se et saa oman pikku haarukan? Meil oli jossain vaiheessa MAHTAVAA ku sai ite pistää pottuun harukalla tosin taas nyt on tullu vaihe et haluaa lusikan (heittäyty vauvaksi ku vauva synty, mm. joinain päivinä haluaa et äiti syöttää tai laittaa valmiiksi ruuan lusikkaan)

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Muutama lisäys ;)

Ei ole päiväkodissa

jos laps kasvaa ihan ok, ni anna syödä niin ku tähän asti ootte menneet eli aamulla sitä mikä maistuu ja sit iltapäivällä samaa mitä koko perhe syö.. kyl se siitä taas lähtee laajeneen, ku vain ahkerasti jaksaa tarjota.

Mä tosiaan "pakotan" ottamaan sen ensimäisen lusikallisen, ku yleensä meil sit neiti ite pistelee loppu ruuan nassuun, mut se eka lusikallinen on "ennakkoluulojen lusikallinen".. mut tosiaan tuossa pitää tuntea se laps et ei "turhaa" pakota.. meil tuo ennakkoluulojen lusikallinen on useimmiten sitä kokeilua et jos vaikka äiti antas periksi eikä tartteiskaaan syödä

ootko kokeillu tehoaako teillä esim. se et saa oman pikku haarukan? Meil oli jossain vaiheessa MAHTAVAA ku sai ite pistää pottuun harukalla tosin taas nyt on tullu vaihe et haluaa lusikan (heittäyty vauvaksi ku vauva synty, mm. joinain päivinä haluaa et äiti syöttää tai laittaa valmiiksi ruuan lusikkaan)

Juu, tiedän et mitä tarkotan tuolla "pakottamisella". Meillä tuo ei toimis ollenkaan, jos toimis n i sit tekisin. Omat pienet haarukat ja lusikat on käytössä :)

Yhteistyössä