2-vuotias ei vielä puhu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun kolmonen on nyt vasta alkanu puhua enemmän. ja ikää hänellä 2v4kk. 2veenä tuli vaan muutamia sanoja.

neuvolassa meille sanottiin että pääasia että lapsi ymmärtää. se puhe kyllä tulee sieltä omassa ajassa. =)

meillä alkoi vasta tänä keväänä poika puhumaan ja täytti eilen siis 4 vuotta. neuvolassa olivat sitä mieltä että kaikki aikanaan kun muuten kaikki kunnossa. saatiin vuosi sitten syksyllä alähete puheterapiaan kun pyysin itse ja kevään mittaan käytiin siellä ehkä5 kertaa. olisi varmasti puhe tullut sieltä ilman terapeuttiakin. :)

Täällä sama juttu, lapsella ikää nyt jo 2v4kk. Olin itselleni selittänyt tuota puhumattomuutta vaikka millä; kaksikielisyydellä, puhumattomalla isoveljellä, lapsen omilla fyysisen kehityksen haasteilla (joutui todella tekemään töitä kävelemään oppimisen kanssa ja yhä tasapaino vähän hakusissa eikä osaa juosta) jne.

Nyt kuitenkin kun käytiin lääkärissä asian tienoilta niin selvisikin ettei tyttö kuule kunnolla. :ashamed: Ei kai sitten ihme että viittomat tulivat paljon puhetta helpommalla... No, nyt kuitenkin odotellaan kuulotutkimuksiin pääsyä ja sitten näkee mitä sen asian eteen on tehtävissä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja minna-liina:
Ei meilläkään poika juurikaan puhunut 2v,mutta nyt 2,5v puhuu jopa jo liikaakin :laugh: eli on kokoajan äänessä!Kyllä se puhe sieltä alkaa tulemaan.

meillä kans on 2v2kk tyttö ja vähän kans mietin et missä puhe viipyy. Nyt on alle kuukauden puhunu niin ettei mitään rajaa, ei hetkeäkään hiljaa.

eilen käytiin neuvolassa ja sain puheterapeutille ajan koska halusin kuulla vielä hänenkin mielipidettään. Terkka ei itse olisi sinne meitä laittanut. Mutta tiedän tunteen kuinka sitä odottaa kun kuuta nousevaa ja huolikin on tietysti. Meilläkin narinaa riittää ihan yllin kyllin kun välillä ei tule ymmärretyksi!

Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
Alkuperäinen kirjoittaja minna-liina:
Ei meilläkään poika juurikaan puhunut 2v,mutta nyt 2,5v puhuu jopa jo liikaakin :laugh: eli on kokoajan äänessä!Kyllä se puhe sieltä alkaa tulemaan.

meillä kans on 2v2kk tyttö ja vähän kans mietin et missä puhe viipyy. Nyt on alle kuukauden puhunu niin ettei mitään rajaa, ei hetkeäkään hiljaa.

onko toi todellista et se ns räjähtää se puhen tulo..
mullekkin monet sanoneet että jotkut alkaa puhua vaan sit kun osaavat eli alkavat suoraan lauseilla puhumaan.
Mitä sitä tavuilemaan jos ei vielä osaa, puhutaan kun on asiaa :)

onko teillä muita lapsia joskus monilapsisis perheis pienin on kuuntelija kun puhetta on koko ajan paljon ja sit yhtäkkiä tai illalla esim.omis oloissa puhetta tulee lausetolkullas...ehkä lapsesi opettelee kielen ensin ja sit yhtäkkiä alkaa puhua. kysy neuvolasta jos huoli painaa jos kolmivuotias ei puhu niin sit suurempi huoli. ja innosta lasta puhumaan toista sanoja puhu "yksinkertaisesti"houkutteler tyyliin "sano anna"ehkä hän rupee puhumaan ku aika kypsä:)aika pieni on vielä...