2-vuotias poika opettelee potalle ja/tai pöntölle,mutta,mutta.....ei suostu pissaamaan sinne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja kaipaava

Vieras
hän ei halua kumpaankaan mennä. Ilman vaippaa ollessa pystyy pidättämän,mutta valittaa samalla että sattuu ja pitää pippelistä kiinni, pissahätä siis kova.
Yhden kerran on pissa tullut pönttöön, sinne istuu mielummin kuin pottaan,mutta ei mieluusti sinnekkään.Pissa tuli kun ei ollut muuta vaihtoahtoa,pidin puoliväkisin istumassa siinä ( teinkö väärin?) ja yritin keksiä kaikkea muuta tekemsitä ,että unohtaisi ns pöntöllä istumisen ja pissan tulon vastustamisen.

Parina päivänä on ollut tuossa ilman vaippaa, alushousut jalassa vain. Jossain vaiheessa on sitten joutunut vaipan laittamaan kun on lähdetty ulos tai kauppaan. Vaippa kun on laitettu, niin oikesti vajaa viisi minuttia niin poika on läpimärkä. Pissaa siis kaiken pidätttämänsä silloin. Pissaa tulee niin,että housut siis myös märkänä tai jos ei ole kerinyt vielä housuja laittamaan niin osa pissasta valuu lattialle.

Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Hyviä vinkkejä kaivataan.

Joka päivä olen laittanut pojan päiväunien jälkeen pöntölle ja potta on esissä,mutta sen ohikävellessä käy kääntämässä nurinpäin.

Jos poika ei vain ole valmis pöntölle/potalle? Unohda koko juttu ja kokeile viikon tai parin päästä uudestaan. Meillä 2,5-vuotiaan kanssa tuo pöntöllä käynti on nyt reilun puoli vuotta ollut sellaista eipäs-juupas toimintaa ettei paremmasta väliä... Välillä tekee viikonkin hienosti pöntölle ja sitten saattaa yhtäkkiä päättää että pönttö on totaalisen out ja kamala juttu. Itse ainakaan en moisesta viitsi vielä ressiä ottaa, ei se enää koulussa housujansa kastele ;)

Olemme pitäneet taukoja harjoittelusta kyllä välillä eli ihan en itsepintaisesti väkisin väännä,että nyt se on tapahduttava. Onko tuo nyt kuitenkin sitä,että ei yksinkertaisesti ole siihen vielä valmis?

Jos poika ei vain ole valmis pöntölle/potalle? Unohda koko juttu ja kokeile viikon tai parin päästä uudestaan. Meillä 2,5-vuotiaan kanssa tuo pöntöllä käynti on nyt reilun puoli vuotta ollut sellaista eipäs-juupas toimintaa ettei paremmasta väliä... Välillä tekee viikonkin hienosti pöntölle ja sitten saattaa yhtäkkiä päättää että pönttö on totaalisen out ja kamala juttu. Itse ainakaan en moisesta viitsi vielä ressiä ottaa, ei se enää koulussa housujansa kastele ;)

Tämä kuitenkin ihan normaalia,että toimii noin. Pidättämisessä kun ei näytä olevan ongelmaa.

Jätä lapsi rauhaan, pidä pottailusta taukoa. Tuon ikäinen lapsi kyllä jo tietää mitä potalla tulee tehdä. Hän ei vain halua, ei ole valmis. Odota, tulee vielä päivä, kun poika haluaa itse potalle, silloin asiat alkavat sujumaan kuin itsestään. Pakottamalla ei voi kuivaksi oppimista nopeuttaa!

Tarroja, kiitosta, kehua, palkkiota! Meillä tarrat toimivat tosi hyvin. Jokaisesta pottaan/pönttöön tulleesta pissasta sai lapsi itse valita yhden tarran, jokaisesta pottaan/pönttöön tulleesta kakasta sai kaksi tarraa. Esikoinen luopui kokonaan sekä päivä että yövaipoista vajaan 2-vuoden ikäisestä, kuopus oli sekä päivä että yökuiva jo alle 1-vuoden ikäisenä, niin uskomattomalta kuin se monesta on tuntunutkin. Mutta tahdon myös muistuttaa, että potalle oppimiseenkin vaikuttaa perimä. Kannattaa kysellä omalta äidiltäsi, miten sinä ja mahdolliset sisaruksesi olette luopuneet vaipoista. Itse kyselin äidiltäni ja paljastui, että myös minä ja veljeni olemme luopuneet vaipoista tosi varhain. Se on siis jollain tavalla periytyvä kyky tuo rakon pidättäminenkin.

Sen verran lisään vielä, ettei missään nimessä saa suuttua lapselle jos vahinko sattuu. En usko, että suututkaan, mutta se on ehdottomasti pahin virhe minkä voit tehdä, siksi tahdoin vielä tähdentää...

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
Tarroja, kiitosta, kehua, palkkiota! Meillä tarrat toimivat tosi hyvin. Jokaisesta pottaan/pönttöön tulleesta pissasta sai lapsi itse valita yhden tarran, jokaisesta pottaan/pönttöön tulleesta kakasta sai kaksi tarraa. Esikoinen luopui kokonaan sekä päivä että yövaipoista vajaan 2-vuoden ikäisestä, kuopus oli sekä päivä että yökuiva jo alle 1-vuoden ikäisenä, niin uskomattomalta kuin se monesta on tuntunutkin. Mutta tahdon myös muistuttaa, että potalle oppimiseenkin vaikuttaa perimä. Kannattaa kysellä omalta äidiltäsi, miten sinä ja mahdolliset sisaruksesi olette luopuneet vaipoista. Itse kyselin äidiltäni ja paljastui, että myös minä ja veljeni olemme luopuneet vaipoista tosi varhain. Se on siis jollain tavalla periytyvä kyky tuo rakon pidättäminenkin.

Sen verran lisään vielä, ettei missään nimessä saa suuttua lapselle jos vahinko sattuu. En usko, että suututkaan, mutta se on ehdottomasti pahin virhe minkä voit tehdä, siksi tahdoin vielä tähdentää...

Yllätysvieraat keskeytti keskusteluni :)

Poika ei juurikaan suostu käymään edes istumaan pöntölle, potalle vielä vähemmän. Yritin houkutella kaikilla mistä poika tykkää,mutta nuo tarrat,leimat ei tullut mieleen. Pitää niitä kokeilla jossain vaiheessa,nyt annan hetken rauhoittua tilanteen.
Mulla on kaksi vanhempaa lasta ja heistä vanhmpi oli kokonaan kuiva 1v3kk ikäisestä ja nuorempi 1v6kk. Heiltä jäi kuin itsestään vaippa pois, heillä ei kummallakaan ollut noin vahvaa potta/pönttö vastustusta.
Tää kolmas venyttää hieman pidemmälle vaan tuon vaipattomuden.

Voi tietty olla sekin,et kun hän jätti tutin juuri viikko sitten pois(oli oikein himiimijä :)),et on hieman liikaa kerralla taas asioita vaikka tätä pottailua on harjoiteltu aikasemminkin.

No itse arvelisin, että pikemminkin liian myöhään aloitettu potalle harjoittelu.
Meillä ja monella ystävällä aloitettu heti siinä reilun vuoden ikäisenä, ja kaksi vuotiaaksi mennessä jo päivät sujuneet ilman vaippaa.
Mutta joo, yritä tehdä potalla istumisesta mahdollisimman hauskaa, eikä todellakaan ikinä kannata väkisin istuttaa.

[QUOTE="Ghj";27981230]No itse arvelisin, että pikemminkin liian myöhään aloitettu potalle harjoittelu.
Meillä ja monella ystävällä aloitettu heti siinä reilun vuoden ikäisenä, ja kaksi vuotiaaksi mennessä jo päivät sujuneet ilman vaippaa.
Mutta joo, yritä tehdä potalla istumisesta mahdollisimman hauskaa, eikä todellakaan ikinä kannata väkisin istuttaa.[/QUOTE]

Saatiin neuvolasta sellainen ohje, että alle kaksivuotiaalta ei voi vielä oikein odottaakaan rakon hallintaa... Toki on niitä, jotka oppivat jo aikaisemmin, mutta ei tuo parivuotiaana aloitettu opettelu ole myöhään.

Mutta liityn minäkin kuoroon, ja sanon, että ei kannata väkisin pakottaa. Voi olla, että poika reagoi pakottamiseen, jos kerran noin hienosti hallitsee rakkonsa jo. Aika tekee tehtävänsä. Ja tuo tutista luopuminen voi toki vaikuttaa, kun onhan se lapselle itselleen iso muutos.

Meillä oli alle 3v:lla pojalla sama juttu noin vuosi sitten, ja se meni sillä ohi kun iskä ja veljet näyttivät miten tehdään "kaaripissi" pönttöön. Poitsu aloitti pissimällä suihkun lattiakaivoon ja siirtyi nopeasti pönttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27981438:
Meillä oli alle 3v:lla pojalla sama juttu noin vuosi sitten, ja se meni sillä ohi kun iskä ja veljet näyttivät miten tehdään "kaaripissi" pönttöön. Poitsu aloitti pissimällä suihkun lattiakaivoon ja siirtyi nopeasti pönttöön.

Pitää laittaa tuo iskä näyttämään mallia
Ihana konsti :)

Olemme pitäneet taukoja harjoittelusta kyllä välillä eli ihan en itsepintaisesti väkisin väännä,että nyt se on tapahduttava. Onko tuo nyt kuitenkin sitä,että ei yksinkertaisesti ole siihen vielä valmis?

On.

Itse hakkasin päätäni seinään asian kanssa ja stressasinkin, kun ei vaan meinannut tulla pojan potalle/pöntölle menemisestä mitään. Mutta sitten kun oli noin 3 v. 3 kk ikäisenä valmis, jäi vaippa pois lähes kertaheitolla, ja meni omin päin pöntölle. Mies otti rennommin ja sanoi että älä stressaa, tuskin se eskouluun vaipoissa menee. Eikä mene.Jälkikäteen ajateltuna, miehellä oli ihan oikea asenne. :D

Meillä laitettiin aina "pissa" vesi valumaan eli vessan hana juoksemaan silleen lorisemalla, niin johan tuli pisut pönttöön/pottaan nopsaan, en nyt laittais kyllä vaippoja takaisin kun pidätyskykyä kuitenkin löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27981438:

Mä meinasin kirjottaa tän saman. Meillä oli aluks käytössä jakkara pöntön edessä, jotta poika ylettyi itse pissaamaan seisaaltaan sinne pönttöön. Äkkiä sen hoksaskin ja se oli niin hienoa, kun oli iso poika ja sai pissata seisaalleen. Sitte otti mallia isoveljestään, joka ei tarvinnu jakkaraa, vähän sain vessan lattioita pestä useammin, kun ei ihan kunnolla ylettynyt, mutta nyttemmin yltää jo hienosti varpustamalla pissimään ilman jakkaraa.

• Tykkää
Reactions: Tapiontytär
Pitää tosiaan himmata hieman ja kokeilla josko isä jossain vaiheessa homman hoitaisi paremmin,vaikka sillä esimerkillä.
Äidilläni oli aikoinaan tuo pissavesi valumassa kun en meinannut lääkekuurien aikana uskaltaa pissata.

Erään urologin mukaan alle 3 v:n istuttaminen potalle voi johtaa liialliseen pidättelyyn ja myöhemmin yökasteluun, ummetukseen, pissatulehduksiin sekä pissa- ja kakkavahinkoihin. Ehkä näin jos väkisin istuttaa, mutta muuten kuulostaa aikas oudolta...

On.

Itse hakkasin päätäni seinään asian kanssa ja stressasinkin, kun ei vaan meinannut tulla pojan potalle/pöntölle menemisestä mitään. Mutta sitten kun oli noin 3 v. 3 kk ikäisenä valmis, jäi vaippa pois lähes kertaheitolla, ja meni omin päin pöntölle. Mies otti rennommin ja sanoi että älä stressaa, tuskin se eskouluun vaipoissa menee. Eikä mene.Jälkikäteen ajateltuna, miehellä oli ihan oikea asenne. :D

Ihana kuulla. Meillä poika 2 v 5 kk viis veisaa potasta ja suuttuu/vastustaa potalle menemistä. On kotihoidossa, joten ajattelin nyt rauhassa odottaa kevääseen. Olisi toki kiva saada lapsi päiväkuivaksi kun aloittaa päiväkodissa 3-vuotiaana.

Meille lääkäri sanoi, että lasta ei voi väkisin opettaa kuivaksi vaan lapsi oppii silloin kun hallitsee pidätyskykyä, jotku oppii aiemmin ja toiset myöhemmin. Meiän pian 3v lapsi on vieläkin täysin vaipoissa, potalla käy mutta sinne ei vielä toistaiseksi ole tullut mitään. Ei kannata stressata turhaan, kyllä lapsi oppii kuivaksi silloin kun on valmis siihen. Olen kuullut myös usealta äidiltä, että ne joiden lapset ovat kaikessa rauhassa myöhemmin oppineet kuivaksi ne oppivat aika äkkiä kuivaksi kun sen aika koittaa ja nuorempana kuivaksi oppineet heillä on useammin päiväkastelua ym, toki yksilöllistä tämäkin on.

Yhteistyössä