****2007 LOKAKUUN HERHILÄISET **VKO 25**

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutilulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yksäiti: Meillä Ida alkoi "syömään itse" 8kk iässä..jos ei ollut omaa lusikkaa, ei tullut mitään..käytännössähän se meni niin, että minä kauhoin ruokaa suuhun ja ida omalla lusikalla koitti saada lautaselta suuhun, lähinnä meni pitkin pöytää..
Mutta siis 8 kk oli ikä, kun joka aterialla Ida VAATI oman lusikan ja jo 1 v oli aika itse oppinut..Esikoinen oli päälle 1 kun alkoi tajuta lusikan päälle..saa nähdä miten tämä ukkeli.

Kerro YKSÄITI millainen se rengasliina on, ja mihin ikään sitä voi käyttää? Jos mua vaikka alkaa kiinnostaa..

Siirin kietaisupaita oli kyllä HERKKU!! Pikaista paranemista tytölle myös. Mites Tildan väki jaksaa?

Mamma3 tuolla muisteli, että jossain tetrapuuroissa ei olis maitojauhetta? Tietääkö kukaan varmaks? Ja mikähän puuro se olis, missä maitojauhetta ei ole? Jos laittas huomenna ukkoa kauppaan :kieh: . Tai kai se on ite mentävä tutkii niit pakettaja... Tänäänkin tuntuu, et se oon taas minä, joka oon kaiken tehnyt |O . Ihan kiva päivä silti, mutta hetkellisesti tossa illalla riepoi.

Miks muuten kukaan ei ole koskaan sanonut, miten ÄLYTTÖMÄN hyviä Arnoldsin pienemmät donitsit on :p :p ?! Silloin harvoin, kun ole ostanut, olen ostanut sellasen ison sydämen. Nyt vieraat toi noita pieniä ison kasan ja nehän on ihan mielettömiä. Ja apua, jättivät kaikki tänne, miten mä voin vastustaa :o . Meneekin tästä heti teekupin kanssa sohvalle :laugh: ...

Monta juttua varmaan olis kerrottavaa ja kommentoitavaa, mutta hitto kello on paljon ja juhennustuliaisetkin vielä hiukan kesken. Mä siis teen täällä kaiken, koti, lapset, lasten alevaatteita jo hiukan hankkinut seuraavia kokoja, viihdyttänyt isännän sukulaisia, ruuat laittanut, juhannuksen tuliaiset ja jotain ruokaostojakin jo ja ja ja ja... Eli nyt lepo sentään hetkeks.

Iltaa,

ihania kuvia Rontilla :) Mä yritän Mintulle olla näyttämättä portaita, ettei oppis kiipeämään. Vaan johan tuo kovasti roikkuu alaportaalla :/

Eikä mitään asiaa taas, pää hakkaa tyhjää :o Mintulle tein ison satsin taas ruokaa pakkaseen, ja Annin kans varmaan tunti näprättiin hama-helmiä. Ai että ne on kivoja, jää äitikin koukkuun ;) Huomenna sitten mökille lähtö systerin perheen ja kavereiden kanssa, lauantaina tullaan takaisin. Ja läppäriä EN ota mukaan :D Eipä siellä ois verkkoakaan.

Ainiin, mitäs kuteita Pupu olisit kaivannut mutta oli loppu? Jos multa löytyis vielä :whistle: Ai kiva Krisu että teillä oli hamekin, en hoksannutkaan (ois voinut päätyä Mintun päälle Santin kietaisuneuleen kanssa ;))

Voi Siiri pientä. Pessi lähettää voima haleja Siirille :heart: Meillä oli se silmätulehdus+räkäsyys mut ei kuumetta eikä muutakaan oikeestaan.Ja loppu viime to muistaakseni kokonaan.
Ja toi sir.ephedrini on meillä ihan ehdoton yskän lääke..tai siis ei tietenkään hyvää mut auttaa takuu varmasti joka kerta. Ja eikös sillä ollu se keuhkoputkia avaava vaikutus?...

Voi jehna...kai se on sit Pessin annettava vaan harjotella ite syömistä...Peetu ei kyl koskaan tollain vaatinu lusikkaa tai muutakaan osallistumista...

Ja ilmottelehan Dirlittan jos kaupat tulee ;)
Katjanna,ne kauhukohtaukset on kuulema ihan normaaleja tohon ikään kuuluvia...Peetu on aiemminkin siis saanu,sit oli välillä pois ja nyt tuli taas. Peetulla tuntuu olevan näitä "ihan normaaleja" juttuja kun on ne kuume kouristukset ja sit noi kauhukohtaukset...Saas nähdä tuleeko Pessille kumpiakaan. Kuumetta ei oo herralla vielä kertaakaan ollu niin ei noista kouristuksista tiedä.
Huutikseen oon yleensä laittanu lähtöhinnaks 0?, nyt ensimmäisen kerran jotain muuta. Ja kuvat on ja kaikkee :) saas nähdä jos pikkuhiljaa menis...tarttis kaks sohvaa saada pian myytyä kun uudet on tulossa ens viikolla...mihin kummaan mä noi vanhat hukkaan jos ei kukaan osta?!...sit mul ois neljä sohvaa...3 3istuttavaa ja yks 2istuttava...

nyt unille ennen kun noi TAAAAAAAS herää...

Uusien taitojen kertominen on minusta ihan kivaa. En mie sitä vertailuna koe. Me tullaan muutenkin nuorimpina perässä, niin on kiva lukea muiden lapsien uusista taidoista, tietää sitten mitä seuraavaksi on meillä odotettavissa =)

Miun tekisi mieli valittaa ja purnata miun äidistä, miehestä, omasta saamattomuudesta.. mutta jätetään nyt väliin. Nukkumaankin pitäisi päästä.
Meillä ei näytä tuo silmätulehdus talttuvan. Huomenna on täytyy soittaa taas lääkärille ja pyytää lisää lääkitystä :/

Mäkin tässä ihan pikapikaa pikinmiten...kas kummaa rontti, ollaan samassa veneessä :wave: :/ Hitto, mä oon kans tääl huhkinu hullun lailla kaikkea...kaikki jääny mun niskoille taas :headwall: Sanoin miehelle et en lähde ennen mihkään, ennenkuin kaikki suunniteltu on valmiina....ja toinen vaan "hoputtaa" että joko millon sit lähettäis :headwall: No mut se siitä...
Rontti, löysin googlella tällasen: http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/fi_FI/maidottomat/

Alkuperäinen kirjoittaja Topsy2:
Ainiin, mitäs kuteita Pupu olisit kaivannut mutta oli loppu? Jos multa löytyis vielä :whistle:
Pakko oli kirjautua sisään vastaamaan tähän :D
Huomenissa palaankin muuhun asiaan :D

No Juholle minä kaipasin koossa 74/80 tai 86/92 (mahtuskos tuohon rapee 1½ vuotias poika, siis juho ens kesänä? )
tuota paitaa
http://www.meandi.se/fi/tuotteet/08111021.aspx
ja nuita housuja
http://www.meandi.se/fi/tuotteet/08132009.aspx

Tai noita housujahan kait on, mutta en minä niitä ilman tuota paitaa :ashamed: kun tuo paita olis niin sopiva noihin housuihin :D

Vähänkös olis luxusta jos sulta tuommonen paita löytyis :whistle: :p
Mutta sulla tais ollaa vaan aikuisten vaatteita vähän niinkun varalla?

Öitä.

Täällä minä vaan istun , vaikka pitäis olla vetämässä unta kuulaan... Huomenna lähdetään juhannus-reissuun. Tampereelle ensin, ja varattiin sitten tosiaan se Omena-hotelli, että kiitos Mirkulle suositteluista!!! Torstai päivä meneekin sitten Särkänniemessä. Ja torstaina jatketaan matkaa velipojan tiluksille pohjanmaalle. Siellä sitten jussia juhlitaan muutama päivä. Kovin saattaa kyllä olla kuivat bileet vielä tässä vaiheessa.... Minäkö katkera :laugh:

Eli netti-katko mulla pari päivää.

Topsylta piti muuten kysymäni, että miten toimitaan sen Santerin paidan kanssa, tai siis että minä otan yht. jussin jälkeen asian tiimoilta.

Ruokailuun liittyvä kysymys; Onko teille sanottu neuvolakäynneillä (8kk neuvola), että nyt pitäisi antaa jo 2 LIHA-ATERIAA päivässä :o ? Meille nlatäti sanoi moneen kertaan, että nyt vaihdat sen päivällisaikaan syödyn kasvissoseen lihasoseeseen, mutta miten se nyt minusta tuntuu jotenkin kummalle :/ Ja eikö se tuo suoli ole entistä enemmän tukossa jos lihaa vaan lisätään? Nytkin neidin tuotokset muistuttaa lähinnä poron jätöksiä... Ja onko se nyt niin vaarallista jos toinen päivän lämpimistä aterioista on "vaan" kasvisateria :/ Ja SAnterin nlakortista tarkistin, niin siihen aikaan (9 vuotta sitten) neuvolan ohjeistus oli, että 10kk eteen päin TOINEN LÄMMIN ATERIA päivään :o Otappa näistä nyt sitten selvää... Ja ei meilläkään mitään hemglobiineita ole otettu. Hammaslääkärikin on jätetty budjettisyistä Oulussa pois :headwall:

Sairastelijoille :hug: Kylläpä teitä nyt koetellaan :(

OIKEIN HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE

Huomenta,

perhana toi likka herää aina vaan aiemmin taas :headwall: Puoli seiska oli tänään kohtalo.

Mammoliinon toivotukset ei kyllä toteudu näillä herätyksillä, ellei sit aamusta ala juhlimaan ;) Hauskaa matkaa teille :) Niin ja palautusohjeet Santerin paidalle löytyy laskun takaa. Toimi vain sen mukaan.

Kyllä meillä on mammoliino hammaslääkäri! Tai siis tän ikäinenhän käy hammashoitajalla. Mutta siis tarkoititko itelles vai SIljalle? Sanoi vaan että kannattaa käydä syksyllä, kesällä hankala saada aikaa.

Katjannalle piti jo eilen sanoa, että olethan tarkistanut että teidän vakuutus korvaa tuollaiset lisälaitteet? Annilla on myös tuo putki jolla hengitetään avaavaa, ja eipä korvannut vakuutus, vain lääkkeet, ei niiden antovälineet ja apulaitteet :headwall: Ärsyttävä kun noita ei tiedä kun ei jaksa sitä pientä pränttiä lukea. Mut on se ollut kyllä hyvä laite, ette kai tekään ilman sitten pärjäisi?

Jos alkais puurottaan tuota tyttöä...

Alkuperäinen kirjoittaja PuPu 10-07:
Alkuperäinen kirjoittaja Topsy2:
Ainiin, mitäs kuteita Pupu olisit kaivannut mutta oli loppu? Jos multa löytyis vielä :whistle:

Pakko oli kirjautua sisään vastaamaan tähän :D
Huomenissa palaankin muuhun asiaan :D

No Juholle minä kaipasin koossa 74/80 tai 86/92 (mahtuskos tuohon rapee 1½ vuotias poika, siis juho ens kesänä? )
tuota paitaa
http://www.meandi.se/fi/tuotteet/08111021.aspx
ja nuita housuja
http://www.meandi.se/fi/tuotteet/08132009.aspx

Tai noita housujahan kait on, mutta en minä niitä ilman tuota paitaa :ashamed: kun tuo paita olis niin sopiva noihin housuihin :D

Vähänkös olis luxusta jos sulta tuommonen paita löytyis :whistle: :p
Mutta sulla tais ollaa vaan aikuisten vaatteita vähän niinkun varalla?

Juu tuo paita löytyy multa koosta 86/92 :) Niin ei mulla ole mitään vaatteita varalla, voin vain myydä tuosta mallistosta tuon paidan sulle alelle. Minäpä laitan sulle yv:tä :)

Katjanna babyhaler on hyvä vekotin. Danielilla oli se jonki aikaa käytössä reilun vuoden ikäisenä. Ens alkuu vaan oksensi limaa kun ne lääkkeet sitä tehokkaasti irroitti.

Rontilla taas ihania kuvia Iida kullasta :heart:

Santti meilä räkätauti vielä jatkuu :/ Daniel ja Kiia on edelleen yskässä ja nuhassa mut minust on jännä ettei meillä ole kukaan muu sitä saanut (oma flunssan poikanen tuli ja meni). Simät ei kyllä rähmi ja kuumetta ei ole kuin korkeintaan ihan hitusen (sen voi laittaa nuhan piikkiin). Ja ei tuo tunnu oikein tarttuvaa olevan kun viime viikolla käytiin Kiian kummilla kylässä (oltais vaan pyörähdetty pihalla ja pysytty kaukana ettei tartuteta mutta kummi komensi sisään ja kukaan ei heillä tuota ole saanut).

Edelleen ootellaan KOKSista uutisia. Ei kuulemma eilen synnytys käynnistynyt sllä lääkemäärällä minkä antoivat. Tänään aamulla selviää seuraava vaihe :) Ja miä oon tulisilla hiilillä täällä :D No sain eilen tehtyä yhden etanan ruhon ja kaksi kotilo-osaa, tytölle tai pojalle. Ompelen oikean kiinni kun pieni on syntynyt.

Kiia muutes vierasti veikkaa eilen ihan mielettömästi :laugh: Esikoinen oli käynyt parturissa, leikannut ja värjännyt hiukset vaaleista luumunpunaisiksi. (juu äiti ei tykkää mutta poika ite tykkää). Onhan nuo nyt paljon siistimmät mutta miä luulin että ne lyheneekin paljon enemmän :/ Mummi pojan maanitteli parturiin ja lupas lystin kustantaa. Itse asiassa tilas myös ajan ja käytti siellä :D (mummin ja pojan yhteinen aika kului kaunistumiseen vai pitäiskö sanoa komistumiseen) Mutta siis neitin reaktioon... Kiia kun vilkaskaan niin mieletön huuto alkoi ja sitä kesti kauan. Ja toisella oli hurjan vaikea olla kun sisko vierasti niin kauheasti. Jossakin vaiheessa alkoi ilmeisesti tuttuja piirteitä löytymään kun huuto vaimeni tai sitten tunnisti äänen. Ja sen jälkeen tuo saikin repiä esikoista nenästä jne. Paitsi hiuksiin ei antanut koskea :laugh:

mammoliinolle hyvää reissua :wave: Ja muillekin jos nyt jo lähdette juhannusta viettämään :D

Huomenta. Vastaampa nopeesti noihin ruokajuttuihin, Meillä poika syö melkein joka päivä kaks liha-ateriaa, joskus liha+kasvis. Monesti annan puol purkkia lihasosetta (tai kala) ja lisäks ite tehtyä kasvissosetta. Yleensä tulee kyllä annettua lihaa (broileri, nauta, possu tai kala) 2krt päivässä (ehkä 8kk iästä lähtien). Riippuu aina vähän siitä mitä kaapista löytyy. Puuroista, tavalliset aikuisten puurot ei maistu, ei edes hienonnettuna. Välillä aina yritän tarjota. Vauvojen valmis-jauhepuurot uppoaa kuin häkä.
Ja siihen korvike/imetys galluppiin. Imetys oli aluks hankalaa ja kyllä houkutteli alkaa antamaan korviketta, olis ainakin aina tiennyt paljonko poika syö! imetyksessä musta alussa hankalinta kun ei yhtään tiennyt paljonko lapsi tissistä maitoa saa!? sit imetys lähti sujumaan ihan hyvin ja 8kk imetykseen mua kannusti oikeestaan vain se että rintamaito on ilmaista! nyt on kiva kun iskäkin voi syöttää poikaa enkä mä ole siitä enää vastuussa. Reissuun lähtö on korvikkeen+pullojen kans vähän hankalampaa kun joutuu miettimään missä esim.mökilläkin lämmittää maidon ja pesee pullot.
Mut molemmissa hyvät ja huonot puolensa =)

*muoks* kävin vähän muokkaamassa noita ruokajuttuja kun oli sekavaa tekstiä. On se varmaan vieläkin :/

Varasin juuri meille kolmeksi yöksi huoneen Katinkullasta. Olikos täällä porukkaa sieltä päin? Onko kiva paikka lapsille? Entä oliskos siellä muuta tekemistä kuin lillua altaassa? :) Vinkkejä otetaan vastaan.

Huomenta =)
Puurot syöty, astianpesukone hurisee, pyykinpesukone samoin...nyt pitäis laittaa poitsu jo ekoille päikkäreille ja sitten imuroida.
Juhannuseväitä pitäis käydä tänään jo ostelemassa, mies vielä ehdotteli että lähdetään koko perhe yhdessä kauppaan :o Onkohan se seonnut? Juhannusviikolla koko perhe ostoksille??? Nooh...iteppä ehdotti...kun oli sitä mieltä että lapset sais lähtee valkkaamaan jotain pientä kivaa itelleen, joku peli tms. Ihan ok, mutta arveluttaa tosiaan tällä sakilla kauppaan tällä viikolla lähtee :whistle:
Meitä on mökille tulossa isompi sakki, niin pohdittiin, että tehdään joku tavallinen, helppo ruokajuttu ja sit illemmalla jotain vartaita y.m. Jos aletaan koko poppoolle jotain pihvejä paistelemaan, niin saa joku kökkiä siinä grillin äärellä alati.

Rontilla kivoja kuvia =) Huimalta tuntuu että tämän ikäinen jo portaita menee... :o On nää jo isoja :) Tänään totesin, että nyt alkaa olla tämä ihana vaihe meillä...koti on kohta riisuttu malli :( Saanut jo yhtä sun toista raivata ton pienen tutkimusmatkailijan edestä pois. Mulla kun on noita härpäkkeitä aika matalallakin...
Tosin yritän että ei tartteis raivata paljon mitään pois, mutta pakko on ollut jotain, ettei toinen satuta itteensä.

Meillä sanottiin että toinen lämmin ateria päivässä ei ole mikään ehdoton, JOS lapsi kasvaa hyvin. Ja meillähän kasvetaan. Eli toinen ateria on kasvista meillä vieläkin, ja aina ei ehdi edes sitä saada kun päiksyt sotkee just siinä. Ja illasta aika aikasin syö puuron ja käy yöunille... Ja jos miettii itteensä, niin en mä jaksas kahta liha-ateriaa päivässä syödä :x + puurot päälle aamusta ja illasta.

Tuutilla on siellä nyt ihanaa jänskäämistä... Mullakin heinäkuussa sitten =) Siis silloin ystävän LA. Voih... :heart:

Jep, mut nyt laittamaan poju nukkumaan :wave:

Hyvää juhannusta kaikille jotka lähtee jo juhannuksen viettoon :wave:

Meillä menee vauvalle jo kaksi liha-ateriaa päivässä. Ja ihan hyvin itselläkin uppoaa kaksi lämmintä ateriaa ja yleensä molemmat on liha-aterioita. :laugh: Pitäsköhän hieman vähentää omalta osalta, jospa siinä syy tähän turvonneeseen runkoon ;) :whistle: Meillä syödään lounas ja päivällinen. Naapurikin tuossa yksi päivä sanoi mulle ettei sitä tarvitse syödä kuin yksi lämmin ruoka päivässä ja meillä on aina syöty kaksi. Annillekin kyllä maistuu ihan hyvin vaikka nirson puoleinen ja huono syöntinen onkin, mutta jos on mieluista ruokaa niin hyvin uppoaa kaksi liha-ateriaakin.

Topsy: ei kai tuo maksanut kuin 17?, siinä on tuo sumute ja babyhaler samassa laskussa. Oletan että ilman muuta korvataan vakuutusyhtiöstä, mutta en sitten tiedä. Ihan sama eihän tuo paljoa maksanut vai onkohan apteekilla unohtunut laskuttaa jompi kumpi :whistle: kuitissa lukee vaan että ventoline evohaler...mitä lie tarkoittaakin. Minä annoin sitä nestemäistä taas viime yönä kun henki meni tiukalle. En uskalla käyttää tuota hökätintä...

Me mennään juhannuksena minun mummulaan maalle. Matkaa sinne n.30km, yöksi tullaan aina kotiin, mutta varmaan useampana päivänä sinne ajellaan ees ja taas. Siellä on aina paljon sukulaisia ja mukava mennä. =) Mieskin, ihme kyllä, viihtyy mummulassa erinomaisesti.

Voi että taas on sellainen päivä ettei jaksaisi noita kotihommia, mutta eipä taida auttaa. Pakko kai se on lähteä touhuamaan ettei kohta vallitse täys kaaos.

Myö lähetään Kiiukan kanssa kohta kun neiti herää pitämään kummille seuraa/viemään ajanvietettä sairaalaan (tai siis sinne aulaan/kahvioon) :D aamulla tuli viestiä ettei mitään tapahdu ja täällä on TYLSÄÄ! :laugh: No ihan varmasti onkin kun osastolla on vanhoja mummeleita pääasiassa. Ja tänään kuulemma taas yrittävät lääkkeillä käynnistellä. Sieltä on tulossa sitkeä yksiön valtaaja joka ei millään halua lämpimästä pois:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja katjanna:
Topsy: ei kai tuo maksanut kuin 17?, siinä on tuo sumute ja babyhaler samassa laskussa. En uskalla käyttää tuota hökätintä...

Minusta tuo yli yllättävän halpa :o Kyllä mun mielestä Danielin ventoline (tosin sai myös flixotiden) oli kalliimpi ILMAN babyhaleria. Laite saatiin nimittäin Kiian kummilta lainaan (niillä esikoisella oli aikoinaan babyastma(?))

Tuutilulla: miten siellä voi olla vanhoja mummoja samalla osastolla? :o Minä kun jouduin Annilta makaamaan osastolle niin kyllä siellä oli kaikki odottajia... :whistle: Tuntuu ihmeelliseltä että tolleen sekotetaan potilaita eikä ihme jos kummitätillä on tylsää. :x

Alkuperäinen kirjoittaja katjanna:
Tuutilulla: miten siellä voi olla vanhoja mummoja samalla osastolla? :o Minä kun jouduin Annilta makaamaan osastolle niin kyllä siellä oli kaikki odottajia... :whistle: Tuntuu ihmeelliseltä että tolleen sekotetaan potilaita eikä ihme jos kummitätillä on tylsää. :x

Synnyttäneiden osasto on erikseen. Tää on naistentautien osasto muistaakseni minne laitetaan äidit "kypsymään" muiden joukkoon :D

Huonekaverina oli eilen joku toinen odottaja joka pääsi illalla tositoimiin. Ja arvaas ottiko ystävääni päähän :whistle:

Ai niin mun on pitänyt kysyä teiltä neuvoa =) Pitääkö mun laittaa postitse kutsut esikoisen rippijuhliin? Oon tässä muistellut että ei läheskään kaikilta sukulaisilta ole tullut joiden rippijuhlissa ollaan oltu (puskaradio toimii meijen suvussa, välillä liiankin hyvin ;) ) Tietty kutsut isän puolen ihmisille (mummo, pappa ja isän ex lapsineen) mutta onkos mun pakko meijen suku kutsua ihan kutsulla? Ne kaikki tietää kummeja myöten jo päivän ja kellon ajan...

Alkuperäinen kirjoittaja Enja:
Tuutis Meidän suvussa kauempana asuville / harvemmin yhteyttä pidettäville lähetetään paperikutsu, muut saa puhelun tai viestin. Ja jos kutsuja harrastaa askartelua tms, niin kutsu tulee todennäköisemin postitse. :)

Kysymys minultakin! Jos intoudun vaatealeen, niin minkä kokoiset vaatteet olisivat sopivat ensi kesänä? 80-86 cm?

Ok, kiitoksia :) Miä ja meinasin noille isän puolen porukalle vääntää ite jonkun näköset kutsut :)

Ööh, meillä Kiialla on jo nyt osa vaatteista 80cm

Yhteistyössä