2v.,joka haluaa kakkata vain vaippaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄITYLIINI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ÄITYLIINI

Jäsen
21.08.2004
126
0
16
2v. tyttäreni opettelee pikkuhiljaa kuivaksi; parin viikon sisällä jo edistystä tapahtunut pissaamisen suhteen. Vaippa vain unilla. Mutta sitten on tämä toinen asia; kakkaaminen...Ei suostu pottalle, ei pytylle...haluaisi vain kakkata vaippaan. Lähestulkoon itkee, jottá saa vaipan...Tänään ja eilen tosin kakkannut housuun, mutta ei puhettakaan pottalle menosta...Onko jollain hyviä ideoita miten toimia? Tuntuu aika oudolta tilanteelta, kun pissalla käydään kuitenkin potalla...Kiitos jo etukäteen vastauksista...

meillä sama ongelma. Hän pidättää niin kauan , etä saa vaipan ja siitä seuraa ummetusta, joka tekee kakkaamisen inhottavaksi... LEvolac pitää kakan pehmeenä ja oikea ruokavalio. Pottavinkkinä olen kuullut vain, että aika auttaa ja hienovarainen ohjaaminen potalle. Kakkaaminen ilmeisesti motorisesti vaikeampaa. Onko muilla parempia ideoita.

No meillä poika on nyt ollut päiväkuiva n. puoli vuotta (täyttää kohta puoliin 3 v.) alkuun ei halunnut kakkaa tehdä pottaan eikä pönttöön. Meillä aloitettiin siinä vaiheessa suora lahjonta. Eli lakupötkö tuli kun kakka tehtiin pottaan tai pönttöön. Aika pian se alkoi maistua pojalle kakkaaminen =) =) =) Meillä ei muuten juurikaan karkkia anneta. Enää ei ole ollut pitkään aikaan vaikeuksia kakka asioiden kanssa. Tosin mieluiten tekee asian kotona (niinkuin tietysti aikuisetkin) ja siksi joskus tuntuu panttaavan.

Meillä on poika 2,5v ollut keväästä saakka päiväkuiva, eli vaippa laitetaan vain unille. Kakkaa ei ole suostunut aikaisemmin pottaan tai pönttöön tekemään vaan vaippaan. Suostuteltiin ja lahjottiin vaikka millä mutta ei. Enkä tahtonut toista itkettää ja pakottaakkaan. Meillä varmaan ongelmaa suurensi se, ettei poika ole alunperinkään suostunut potalla istumaan vaan tekee pisutkin seisten. Ottanut isistä tietysti mallia. :D

Nyt on noin viidet kakat tullut pottaan, se kävi ensimmäisellä kerralla vielä niin että meni aivan itse maidän huomaamatta sinne potalle ja tuli riemusta kiljuen meidän luo kertomaan kun hän "teki hienot kakat pottaan." Kehuttiin tietysti maasta taivaaseen ja annettiinpa vielä palkinnoksi muutama nami. Siitäpä on lähtenyt meillä alkuun, tänä aamuna vaippaa pyysi mutta siirsin eilen vaipat pois näkyvistä. Kävi itse tarkistamassa tutulta paikalta ettei äiti huijaa ja vaippoja ei tosiaan ole, kipitti sitten potalle. :)

Kaverin muksu oppi pari vuotiaana kakkaamaan potalle kun joka kakan jälkeen pottaan sai liimata hienon autotarran. tämä ei tosin toiminut meillä.. Luulen että kyllä ne lapset oppivat kun ovat itsekkin valmiita siihen, tuon isomman tarpeen tekeminen pottiin taitaa olla niin paljon jännempi juttu...

Samaa täälläkin :wave: Poika nyt 2v4kk ja nyt kesän aikan ollaan opeteltu päiväkuivaksi. Pissavahinkojakin sattuu,mutta aika hienosti oppinut kuitenkin kuivaksi. Mutta tuo kakkaaminen kanssa suuri ongelma. Eilen kakkasi vaippaan kun sitä pyysi. En ole keksinyt vielä mitään konstia mikä auttaisi. Oon vaan aatellut,että aikansa kutakin,että luulisi jossain vaiheessa oppivan kakkaavan pottaan. En ole tehnyt asiasta sen suurempaa numeroa,pääasia,että tunnistaa kakkahädän :whistle:

Meillä poika ei suostunut myöskään tekemään kakkaa pottaan eikä pyttyyn.Eräänä päivänä ehdotin pojalle,että hän kokeilisi istua ilman pienentäjää ja pitäisi reunoista kiinni.Siitä lähtien kakka on tullut pyttyyn.Poika ei siis tykännyt pienentäjästä.

meillä on 2v8kk ikäinen tyttö, joka on nyt parin viikon aikana koitettu opettaa kuivaksi. Aluksi pissat tuli pottaan mutta nyt alkaa tajuamaan että kakankin sinne vois tehdä. Koskaan aiemmin ei oo kakannu pottaan. Vielä tulee vahinkoja pikkuhousuihin niin pissan kuin kakankin muodossa,mutta paremmalla puolella ollaan jo.

Meillä sama homma tytön kanssa. pottaan/pyttyyn opeteltiin tarrataulun avulla talvella. Mutta kakkaa ei millään muuten kuin vaippaan. Kerran kysyin, että koska kakkaat pyttyyn? Tyttö sanoi, että sitten ensi vuonna! Mihin minä tiety, että sitten kun olet kolme, siis. Pari viikkoa ennen synttäreitä lapsella oli varmaan kova hätä sekä ykkönen että kakkonen. Oli pissalla, ja oli lähtenyt sieltä sittem hakemaan mua, että vaippaaaa! Kun pääsin paikalle, niin lattialla oli kokkareita, mutta yksi myös pytyssä. Ei kun hirrveet bileet pystyyn, äkkiä tekemään tarrataulua, hienoin kimalletarra siihen ja soitettiin iskälle töihin ja kerrottiin ja kehuttiin ja...

Siitä lähtien on kaikki kakat tulleet pyttyyn. Tarroja kerätään yhä, se onkin aina seuraava "ongelma", kuinka vierottaa tarrataulusta ja palkinnoista! :D

Mutta siis ajallaan kaikki oppii, painostamalla tulee panttaajia...

Meillä 4 v poika tekee vielä kakan vaippaan, vaikka muuten ollut ilman vaippoja jo 2,5 lähtien, myös yökuiva siitä alkaen.
Syynä (näin minä sen ajattelen, ollaan myös hänen kanssa asiasta keskusteltu) on kova vatsa, jota toki eri valmisteilla pehmitellään.
Seisoen on helpompi tehdä kova kakka, se on vaan siitä kiinni.
Neuvolassa on asiasta puhuttu ja neuvolan täti kertoi että hänen omalla pojalla oli sama juttu. Täytyy vaan odotella, kyllä aika tekee tehtävänsä.
Tärkeintähän on että vatsa toimii, kakka tulee ja lapsi itse tietää milloin se tulee. Pojilla tämä on kuulema melko tavallista.

Täällä ihan sama juttu kuin AP:llä. Meidän pojalla ikää 2 vuotta ja kesän aikana ollaan opittu päiväkuivaksi pissasta. Meilläkin poika pyytää kakkavaippaa kun iso hätä on tulossa ja alkaakin heti pungata sitä kun vaipan vaan saa suurinpiirtein kiinni. Musta tää on kuitenkin parempi, että lapsi sanoo kun kakka on tulossa, eikä tee sitä housuun. Poppaskonsteja olen minäkin miettinyt, mutta annan nyt vaan ajan kulua, niin eiköhän tuokin taito pian tule.

Meillä neiti nyt 2,5v ja ollut päiväkuiva n. 2kk. Aluksi meillä kans kakka tehtiin vain vaippaan mutta ei meillä ainakaan tota vaihetta kestänyt kuin kuukauden verran. Ny tehdään jo kaikki tarpeet pottaan tai pyttyyn. Ajan kanssa, vaippa vaihe menee ohi nopeammin kuin arvaatkaan =)

Hei!

Meillä oli sama juttu, muuta poika oli 3,5 vuotta vanha. 3-vuotiaana oppi kuivaksi pissaamisen suhteen, ei edes yövaippaa ole tarvinnut. Mutta tuo kakkajuttu.....sanoin tässä kesäkuun lopussa, että ei ole vaippoja meillä. Aikansa vaati vaippaa ja meni sitten potalle kiltisti ja siitä lähtien on pottaan tehnyt. Kaikki nyt ok. Jopa mökilläkin teki kakat oikeaan huussiin, kun isosisko (6v) tekee pottaan kun ei voi mennä siellä oikeaan huussiin....että aika teki meillä tehtävänsä.

Voi älä hätäile! =) Meillä oli just sama homma mutta neuvo on:älä ala ainakaan painostamaan väkisin potalle.Kyllä se sinne ite menee sitten kun on valmis! =) Kyllä se siitä sitten pikku hiljaa luonnistuu =) Mulla tyttö kävi ite aina hakemassa vaipan ja tiesin että nyt kakattaa,laitoin vaipan ja niinhän se teki.Muutaman kerran teki kakan lattialle ja tuntui niinku ois joku koiran pentu mutta niistä vahingoista se otti opikseen ja sitten yhtäkkiä huusi että äiti oon kakalla =) Potalla istua nakotti ja kehuin kovasti että on reipas ja ihanan iso tyttö =) Sen jälkeen alko ite menemään potalle,paitsi sattu siinä muistaakseni vielä pari vahinkoa ku sinnitteli loppuun asti niin tuli housuun mutta semmosta sattuu pienille =) Eihän ne loppu ikää vaippaan voi kakata =) Onnea vaan ja muista kehua lastas aina kun käy potalla!Tai sitten voit kokeilla ostaa pytyn päälle sen renkaan..Jos haluais mieluummin pönttöön tehä.Kaverilla suostu kakkaan vain pönttöön.

Kiitoksia hirmuisesti vastauksista...aika helpottavaa kuulla, ettei olla ainuita... :hug:
Kaipa se tästä...päivisin jo täysin kuiva...mutta kakkat yhä vain vaippaan. Monenmoista kokeiltu, eikä todellakaan painosteta...No antaa ajan kulua... =)

Yhteistyössä