2v pottailu ja uhma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuningas Ein Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuningas Ein Äiti

Vieras
2v kävi jo kiitettävästi päivisin potalla. Sitten alkoi uhma ja kaikki on "EI" ja potalle suostutaan joko kamalalla maanittelulla, itkun kanssa tai ei ollenkaan.

Onkohan tämä kuinka ohimenevää? Olen jättänyt pottailut nyt vähemmälle, mutta eteneeköhän kuivaksi opettelu sitten koskaan, jos uhmakin kestää ja kestää...

Osaisiko joku antaa vinkkejä? Omia kokemuksia?

ihan vaan osittain asian vierestä...
meillä ei koskaan harjoiteltu pottailua. poika kieltäytyi siitä yksinkertaisesti... sitten kolmivuotiaana päätti hän on iso ja alkoi käymään pöntöllä. pottaan ei tullut koskaan kakkaa, pissaa pari kertaa. pönttöön ei halunnut pienennysrengastakaan, hänhään on jo iso. pitää tiukasti pöntön reunoista tai vessanpaperitelineestä kiinni ;)

juu älä hermostu,kyl se siitä ohimenee.Meillä ei neitiä o koskaan potalle OPETETTU ihan alko ite käydä.Ja potta o koko ajan siinä näkösällä että käy sitte kun o tarvis.Älä maanittele kiristä,paa vaippa jos ei ala pottaileen ja vihjaa että vain pikkuvauvat käyttää vaippaa.Kyllä se juniori alkaa taas kiltisti potalla käydä ja uhmakin menee ohi.

En ole vielä pakottanut ollenkaan potalle. Kakalla käy ja on käynyt tuolta alle vuoden ikäisestä, mutta pissaamaan en vielä ole opettanut.. toisinaan menee omasta halusta ja kun nyt sitten on nuo vauvat, niin eiköhän tuo ensi kesänä kuivaksi opi kun voi jättää vaipan vapaasti pois ja antaa tehdä housuun.

Meidän uhmaikäinen myös aluksi kävi potalla, mutta kieltäytyi sitten kokonaan. Rupesi jopa pissaamaan lattialle sanoen "äiti, katso"!! Otin potan pois näkyvistä ja laitoin kaappiin, sanoin lapselle ettet SAA pissata pottaan. Kummasti rupesi potta kiinnostamaan ja siihen nimenomaan HALUTTIIN pissata kun se oli "kielletty".

En osaa tuohon alkuperäiseen kysymykseen mitään sanoa kun meillä ei ole vielä mitään kokemusta asiasta, mutaa haluaisinkin kysyä että minkä ikäisenä olette aloittaneet pottaan tutustumisen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinas.:
Meidän uhmaikäinen myös aluksi kävi potalla, mutta kieltäytyi sitten kokonaan. Rupesi jopa pissaamaan lattialle sanoen "äiti, katso"!! Otin potan pois näkyvistä ja laitoin kaappiin, sanoin lapselle ettet SAA pissata pottaan. Kummasti rupesi potta kiinnostamaan ja siihen nimenomaan HALUTTIIN pissata kun se oli "kielletty".

Tää on tätä mitä moni (itsekin) harrastan, mutta oon alkanut miettiä kuinka sekasin lapsi menee, kun joissain asioissa kielto on ehdoton (silloin kun aikuinen itse sitä tarkoittaa), mutta toisissa saa kuitenkin tehdä vaikka aikuinen kieltääkin (eli just tässä käänteispsykologiassa)?

Mä en neuvoisi kieltämään,lapsi todellakin menee sekaisin..
Palkitse jos menee potalle,älä pakota.Isot juhlat,tee siitä oikein iloinen ja ihana tapahtuma.
Laita vähäks aikaa pois potta,kyllä lapsi oppii vaikka olisi pari viikkoa potta pois.Sano että pyydä potta kkun haluat.Tai osta isonpojan supistaja pönttöön.

Osta tarroja ja tee seinälle juliste johon aina saa tarran kun pissaa taikka kakkaa.
Houkuttimia ennemmin.
Tai marmorikuulia purkkiin tms.

Keksi pissa-kakka laulu ja laulakaa sitä.
Kuulostaa oudoilta mutta lapset on erilaisia ja toiset tarvii enemmän vanhemmilta yritystä.
Ja ennen kaikkea kannustusta!!

Jaksamisia!

Meillä oikeat pikkuhousut olivat taikasana. Tyttöä ei sanottavammin pottailu kiinnostanut, mutta kun hän näki rivin uusia hänelle ostettuja pikkareita narulla kuivumassa, johan alkoi pottahommat kiinnostaa.

Sanoin tytölle, että pikkupöksyjä pitävät vain sellaiset, jotka jo hoitavat hommansa potalla. Ne, jotka eivät halua mennä potalle, käyttävät vain housuvaippoja.

Selvennykseksi vielä, että mä en pukenut lapsille pikkareita vaipan päälle paitsi silloin, kun ne olivat aivan pieniä vauvoja.

Itse tein raakan tempun ja annoin pissata housuun "ja siivosin kun ehdin". Vaippoja en käyttänyt edes yöllä. Tietenkin ihan minuutin-parin sisällä siivottiin mutta sen hetkistä hommaani en jättänyt kesken siltä istumalta. Sitten pestiin ja juteltiin että kannattaakohan ensi kerralla mennä potalle. Oisko ollut 10 kertaa kesän aikana ja sitten tyttö oppi potalle tai ilmoittamaan että nyt pissattaa jos oltiin kylässä. Ikää 2 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja gisellar:
Itse tein raakan tempun ja annoin pissata housuun "ja siivosin kun ehdin". Vaippoja en käyttänyt edes yöllä. Tietenkin ihan minuutin-parin sisällä siivottiin mutta sen hetkistä hommaani en jättänyt kesken siltä istumalta. Sitten pestiin ja juteltiin että kannattaakohan ensi kerralla mennä potalle. Oisko ollut 10 kertaa kesän aikana ja sitten tyttö oppi potalle tai ilmoittamaan että nyt pissattaa jos oltiin kylässä. Ikää 2 vuotta.

Toimii varmaan lapsella jota pissaset housut haittaa...meidän 2-v herra ei välitä yhtään vaikka tulisi pissat ja kakat housuun. Pitää itse vaan laittaa muut hommat syrjään samantien, koska muuten pestään sitten sohvaa, kun poika kiipeää märissä vaatteissa sinne.

Onko muut kokeneet painostusta ulkopuolelta jos lapsi ollut vielä reilu 2-vuotiaana vaipoissa?meillä ei tosiaan ymmärretä potan päälle vaikka siinä mielellään istuu. Tarpeet vaan tekee mielummin muualle. Kakan tulon ymärtää kyllä, mutta pissaan ei reagoi mitenkään. Tuntuu vain, että koko ajan saa kuulla ikäviä vihjailuja lapsen vaipasta perheen ulkopuolisilta henkilöiltä.

Menee hieman asian sivusta mutta koettakaa ihmeessä sitä että viette vauvan pytylle jo heti kun näette, että on tarvetta. Itse aloin viemään äitini kehoituksesta pytylle kakille ½ vuotiaana. Eisiinä oikeastaan ole järkeä katsoa ja odottaa kun toinen punnertaa kakan vaippaan ja sitten menee pesemään koko takaliston.

Itse vein pytylle, kun näin että on hätä. Kerroin tästä myös ystävälle ja hänkin kokeili. Meillä lapsista taitaa tuntua että ovat aina käyneet potalla/pytyllä. 1 iässä tyttö ilmaisi myös pissahädän mutta sen annoin pissata vaipaan, kun tyttö pissasi "koko ajan". Ei olisi muuta ehtinyt tehdä kuin olla pytyllä.

Kun tuli vanhemmaksi ostin potan ja menee siihen pissalle ja kakkalle. Ei tarvittu pottatreenejä. Koska oli mielestään "aina" käynyt potalla/pytyllä. Oikeastaan tyttö oli iloinen, kun ostimme potan, hänellä oli nyt ihan oma "pytty" mihin pääsee itse menemään.

Yksi mitä kannataa ehkä kokeilla on laittaa alushousut vaipan alle, huomaa helposti kun pissa housuun mutta vaippa estää ettei pissaa ole muualla.

2-vuotias saa viela ihan rauhassa olla vaipassa! En todellakaan menisi sen ikaista yhtaan painostamaan. Omani rupesi ihan yhtakkia itsenaisesti kaymaan potalla joskus 2.5 vuotiaana, ja sen jalkeen on homma sujunut. Ulkopuolisten kommenteille viittaisin kintaalla, jokainen lapsi oppii omassa tahdissaan.

Meillä pojan 2v3kk ei pottailla ollenkaan. Se on hänelle ei-ei-asia.
Olenkin antanut asian olla, toki välillä ehdotan potalla käyntiä, mut jos ei, niin sit ei. Ja pakko myöntää, että olen niin laiska, etten jaksa alkaa poikaa maanitella potalle.
Ajatuksissa olisi kesällä alkaa kunnolla tutustua pottaan ja alkaa siellä käyntiä harjoitella.

Yhteistyössä