2v-vuotiaan suihkukammo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joonan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joonan äiti

Vieras
Hei!

Meillä poika 2v 2kk. Nyt muutamana pvänä kun menty suihkuun alkaa huutamaan ihan hysteerisenä ja huutaa koko suihkun ajan. ei selvästi halua suihkuun. ennen tykkäs pesusita ja pelkkä sana suihku sai pojan juoksemaan kylppäriin. Mistäköhän voisi johtua? tuntuu kamalalta viedä hysteerinen lapsi pesuille. huuto alkaa jo sanasta suihku ja kun vaippa otetaan pois.

Heippa!
Mulla poika 2v2kk ja ollut jo parin kk ajan hirveetä tappelua suihkussa,kun alkaa huutaa hysteerisesti ja varsinkaan tukkaa ei anna pestä... Tuntuu kauhealta väkisin pestä mutta pakkohan se on. Kyllä saunassa tykkää käydä ja muutenkin olla veden kanssa tekemisissä,mutta tuo tukan pesu on jotain aivan kauheata.Ihan paniikkiin menee kun joutuu vettä naamalle.En tiedä mistä ihmeestä johtuu,mutta olen kuullut että aika monella lapsella sama juttu edessä jossakin vaiheessa.

Meillä oli sama ongelma noin vuoden. Nyt poika 4v. Se auttoi että hiukset pestään suihku kädessä eli hiukset vaahdotetaan ja sitten huuhdellaan siten että pojan pää on takakenossa nojaten pesijän reiteen. Näin vesi ja vaahto ei mene silmiin. Edelleen hiukset pestään näin vaikka poika muuten käy itse suihkussa.

Meilläkin on lapsilla ollut noita kausia. Siihen on auttanut, että on ensin suihkuteltu varpaita, sitten polvia, peppua, napaa ja kainaloita. Päänkastelu on se pahin juttu, se tehdään viimeksi ja ainoastaan silloin, kun pestään tukka.

Meillä oli sama homma muutama kuukausi sitten (neiti nyt 2,5v). Ennen suihkuun mentiin mielellä mutta sitten tuli kausi jolloin ilmoitti että ei halua suihkuun ja syyksi paljastui pään viruttaminen. Sitten käytiin vähän aikaa suihkussa niin että päätä ei virutettu tai virutti itse. Pikkuhiljaa sitten rupesin peseenkin päätä ja nyt ei taas ole mitään ongelmia.

Meillä oli myös tuo vaihe, mutta onneksi ollaan päästy sen ylitse.
Nyt poika haluaisi joka kerta suihkuun, jos jompi kumpi meistä vanhemmista menee.

Musta tuntui että meidän poika pelkäsi meidän suihkua, koska ei ollut käynyt siellä hirvittävän usein ja lattia oli liukas.
Nyt sinne mennää riemulla.

Meilläkin on esikolla tuo sama vaihe, ja aina joskus vieläkin saa kohtauksen hiusten kastelusta. Se että yritetään hänen kallistavan päätä taakse jne. ei vaan jostain syystä toimi meillä oikein vieläkään. Seuraavat jutut toimii:
* antaa itse kastella ja tai pestä tukan
* antaa "kipittää" suihkun alta leikinomaisesti niin että tukka kastuu
* pyydän että laittaa tiukasti suun ja silmät kiinni samalla puristaen sormilla nenän kiinni.
* ylipäätään laskee leikiksi koko suihkussa olon ja antaa lapsen itse suihkutella ja pestä itseään

Tsemppiä! :hug:

Yhteistyössä