2v4kk lapsen osaamisista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onkos muita joilla 2v4kk lapsi ei vielä syö tai pue itse tai tee tarpeitaan pottaan tai pytylle?

Lapsi ei muuten ole ikätasoaan jäljessä, tuntuu vaan olevan haluton näissä asioissa.

Kaikki ovat syöneet itse tuossa iässä. Toki avustuksella eli pilkottu jauhelihapihvit yms ja väsyneenä ei ole aina sujunut. Pukeminen osittain onnistunut mutta ei kokonaan.

Kuivaksi kaksi vanhinta ovat oppineet 3-3,5 vuoden iässä mutta pissoja ovat tehneet satunnaisesti pyttyyn tuota ennen. Nuorin pissaa jo hyvin pyttyyn mutta kakat tulevat vielä täysin vaippaan. Ikää 2v8kk.

Ei siis kiirettä sun lapsella vielä. Kyllä lapset yleensä oppivat nuo taidot ennen kouluikää. Toiset taidot aiemmin ja toiset myöhemmin lapsesta riippuen.

Meillä lapsi jäis kyllä nälkäseksi jos ei ton ikäsenä keksi mitään keinoa saada ruokaa suuhunsa. Enkä näe mitään järkeä syöttää/tuputtaa paitsi ehkä sairasta lasta.

Noin muuten niin kaks kolmesta on osannu tuon ikäisenä pukea, näistä toinen puki mielellään, toinen olisi halunnu palvelua. Kuopus on vasta nyt lähes kolmevuotiaana oppinu jonkinvetran pukemaan itse.

2/3 oppinu 2,5v kuivaksi, yks oppi vajaa parivuotiaana.

Ollaan koitettu jättää syöttämättä, mutta rajansa siinäkin. Syödä kyllä osaa - ei vaan halua. Vein lapsen yhden näistä (monista) kokeiluista aikaan lääkäriin ja verensokerimittauksen jälkeen emme saaneet lähteä, ennen kun arvot saatiin nousemaan. Ts. riittävä määrä ruokaa menee vain syöttämällä. Joskus harvoin jotain innostuu itsekin syömään. Lapsella on ollut vauvana refluksia ja allergiaepäilyjä. Lisäksi kokkareet ovat olleet hankalia vielä 2v iässä. Uudet maut epäilyttää, samoin pelkää että ruoka on kuumaa.

Kyseessä on kyllä harvinaisen kovakalloinen tapaus. En usko, että lapsella on mitään hankaluuksia pidättää ainakaan pissaa. Yövaippakin on usein kuiva - ja istuu vielä senkin jälkeen potalla vaikka kuinka pitkään ilman että tekee sinne mitään. Sitten kun laitan vaipan, tekee siihen heti pissat ja kakat.

Toi pukeminen ei nyt sinänsä huoleta, kävi vaan mielessä, et lapsi saattais olla innostunut käymään potalla enemmän omatoimisesti, jos vaan osais pukea&riisua.

Meillä päivä ja yökuivaksi poika oppi ihan yhdessä päivässä 2v3kk ikäisenä, eikä nyt ole yhtään vahinkoa sattunut sinä aikana! Pottaa ei suostunut käyttämään, mutta kun ostettiin koroke, jolla pääsee itse kiipeämään pöntölle niin innostui. Pissaa myös korokkeelta seisoalteen pönttöön, siistiä puuhaa kun ei tarvitse pottaa huuhtoa :D

Pukee ja riisuu valitettavasti aina itse. Ei tahdo missään apua ja ihan kaikki on saatava tehdä itse..

Meillä 2v 4kk poika syö itse, syönyt ainakin vuoden. Pukeminen niin ja näin, paidan osaa pukea, haalari alkaa onnistua. Vasta ihan äskettäin innostunut pukemaan itse.

Potalla käy harvakseltaan pissalla eikä tunnista hätää vielä.

Ei hätää ap,mun lapsella oli myös erittäin pahat allergiat ja refluksi ja ruokailu oli kaikin puolin takkuamista juuri näistä johtuen. Kouluikään mennessä osa allergioista helpotti ja ruokakin alkoi maistumaan. Yrittäkää tehdä ruokailuista mielyttäviä hetkiä.

Kuivaksi hän oppii kyllä, kunhan valmius tulee. Minun lapseni ei muistaakseni pukenut kolmevuotiaanakaan..

Ihan normaali lapsi sulla. Varsinkaan poikia ei kiinnosta pukeminen yhtään, ja vaippaankin on kiva lorotella mahdollisimman pitkään.
Noita kuvailemiasi lapsia on maailma täysi, kaikki oppivat aikanaan pukemaan ja syömään ja menemään pissalle ja puhumaan selkeästi ja mitä kaikkea sitä nyt onkaan.

Tuli vaan mieleen, että onko lapsi päivähoidossa. Hoidossa hoitajat ei muuta teekään kuin mäkättää vanhemmille siitä kuinka hitaasti kehittyviä lähes kaikki lapset, mutta erityisesti pojat, ovat. Ei niille naisille siellä mikään kelpaa, päiväkodin mielestä ainoa hyvä lapsi on sellainen hiljainen ja huomaamaton ja vaivaton lapsi jota ei tarvitse hoitaa ollenkaan.

Sinulla on siinä oikein hyvä ja oikein tavallinen lapsi, ota rennosti.

Onkos muita joilla 2v4kk lapsi ei vielä syö tai pue itse tai tee tarpeitaan pottaan tai pytylle?

Lapsi ei muuten ole ikätasoaan jäljessä, tuntuu vaan olevan haluton näissä asioissa.
myöhäistä sinulle, mutta enivei pakko sanoa, että kun ruuan kanssa alusta saakka pitää leikit/suostuttelut/maanittelut yms pois, pääsee jatkossa helpommalla. Ihan vauvasta saakka kannattaa ottaa asenne, että ruokailu on itsestäänselvyys, joka hoidetaan. Siihen ei sisälly suostutteluja, houkutteluja tai yhtään mitään ylimääräistä. Syödään kun on nälkä, ja jos ei maistu, syödään sitten seuraavalla ruokailulla.

Mitä tulee pukemiseen, niin luulisin että aika harva tuon ikäinen itsenäisesti pukee... ainakaan jos vanhempia paikalla.

Ai niin, tuosta vaipasta pääsee helpoiten eroon, jos mahdollista pissiä ulkona. Ulkona vain ilman vaippaa, ja puskaan pissalle, kun hätä tulee. Kaikkiaan potalle opiskelussa on turha painostaa tai yrittää kiirehtiä, sitten kun lapsi on valmis, homman oppii hetkessä.

Yhteistyössä