2v5kk tyttö ei suostu nukkumaan - mitä teen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja A
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

A

Jäsen
14.09.2010
43
0
6
Oulu
Hei, laitoin tämän jo leikki-ikäisiin, mutta ajattelin laittaa tännekin, jos saisi enemmän vastauksia.

onko teillä vinkkejä 2v5kk tytön äidille, joka alkaa olla epätoivoinen lapsen nukkumaanmenosta? Omaan sänkyyn ei ala, huutaa vaikka itseltä tajun pois jos vie omaan sänkyyn, ennemmin kuin nukkuu. Sohvalle nukahtaa tappelun saattelemana joka ilta. Meillä myös 5kk ikäinen poika ja tyttö tästä mustasukkainen. En enää jaksa tätä ainaista iltataistelua, myöskään päiväunille ei ala tappelematta.

Auttakaa, jos osaatte, alan olla ihan epätoivoinen.

Missä nukkuu loppu yön? Kannatteko omaan sänkyyn vai viereesi? Ajattelin jos kippaisi omaa sänkyyn kun nukahtaa ja aamulla kun herää omasta sängystä niin kovasti kehuisi?
On kylläki varmasti mustasukkaisuutta suurin osa ja sitten uhmaa vielä päälle. :hug: tsemppiä!

Omaan sänkyyn kannetaan nukahtamisen jälkeen, aamulla kehutaan isoksi tytöksi kun on kiltisti nukkunut koko yön omassa sängyssä. Joskus aamuisin heräämisen jälkeen tulee mieheni ja minun väliin vielä köllöttelemään mutta ei enää nuku siinä. Ja vaikka ei päikkäreitä nukkuisikaan niin sama juttu. Ja sänkyyn viemistä vaikka huudon saattelemana on kokeiltu n. puoli vuotta eikä ole auttanut. Huutaa oikeasti vaikka kolme tuntia siellä sängyssä ja tulee itse välillä pois ja viedään takaisin niin taas alkaa huuto. Ja iltasatu ei auta.

Ootteko kokeillut yö lamppua? Meillä oli tuossa hetki sitten tuollainen huuto vaihe niin menimme pojan kanssa yhdessä ikeaan ja sai valita mieleisen yölampun. Pitää sitä illalla päällä kun nukahtaa ja minä käyn laittamassa lampun kiinni kun tuhina alkaa kuulumaan.

Ei nukahda yksin. Ja jos on vieressä siihen saakka että rauhottuu ja nukahtaa, niin kun lähtee pois niin herää ja alkaa huuto.

Olen suunnitellut unikoulua tms, miksi sitä nyt ikinä kutsutaankaan, mutta kuitenkin ammattilaisen neuvoa kysyn jossain vaiheessa, ajattelin vain täältä kysyä aluksi näin illalla. Tätä on kuitenkin jatkunut jo yli sen puoli vuotta. Heti kun siirtyi pinnasängystä n. 1v7kk ikäisenä, alkoi tämä joka iltainen taistelu.

Omaan sänkyyn kannetaan nukahtamisen jälkeen, aamulla kehutaan isoksi tytöksi kun on kiltisti nukkunut koko yön omassa sängyssä. Joskus aamuisin heräämisen jälkeen tulee mieheni ja minun väliin vielä köllöttelemään mutta ei enää nuku siinä. Ja vaikka ei päikkäreitä nukkuisikaan niin sama juttu. Ja sänkyyn viemistä vaikka huudon saattelemana on kokeiltu n. puoli vuotta eikä ole auttanut. Huutaa oikeasti vaikka kolme tuntia siellä sängyssä ja tulee itse välillä pois ja viedään takaisin niin taas alkaa huuto. Ja iltasatu ei auta.

Aluksi rauhoita ilta. Tee iltarutiinit samassa järjestyksessä, hyvänyöntoivotus ja öitä! Niin se menee. Lapsi tulee poios sängystä. Totta helvetissä se koittaa tulla pois moneen kertaan. Meillä se tuli 77 kertaa pois. Me vietiin se 77 kertaa takaisin ja sitte se ei enää jaksanut tulla pois. Seuraavana iltana se tuli pois enää 23 kertaa ja kolmantena iltana kolme kertaa. Sitte se oli täysoppinut.:D

Kun lapsi tulee pois, palauta lapsi sänkyyn. Se huutaa toki, mutta sillähän saa huomion. Osoita olevasti lähellä lauleskelemalla, puuhaamalla tuttuja kotihommia muka äänekkäästi, että lapsi kuulee sinut ja olo on turvallinen.

Hankkikaa yhdessä yövalo, yöeläin tai muu kiva oma juttu helpottamaan iltoja. Oma soitin huoneessa on meillä tosi hyvä apu rauhottamaan lapsia.

Oleellisin juttu on kuitenkin se, että et anna periksi. Ole jämäkkä ja vain himpun sitkeämpi, kuin lapsesi.

Rauhoita

Meillä oli kummankin lapsen kanssa yhdessä vaiheessa hirveä 'taisto' että saatiin nukkumaan. Molemmilla se meni kanssa ihan yhtäkkiä ohi.

Mutta muistan että raskasta oli kun oli vauva ja huonosti nukahtava taapero+yliväsynyt äiti.

Ehkä siinä sängyn vieressä pitää olla muutama minuutti kauemman, että nukahtaa syvemmin.

Mä muistan että laskin sekuntteja aina minuutin kerrallaan.... ja nyt mä lasken aikani kuluksi vielä minuutin, ja vielä yhden....

Iltarutiinit tehty aina samassa järjestyksessä. Lasta rauhoiteltu parhaimmillaan 3h omaan sänkyyn, ei tule pois sieltä monestikkaan, mutta huutaa sitäkin enemmän siellä sängyssä sitten.

Pitää yrittää tehdä vielä järjestelmällisemmin nuo iltahommat, rauhoitella lasta vielä sitkeämmin ja olla vaan jämäkämpi.

Itsellä alkaa vaan usko jo loppua.. Mulle vanhempani on sanonu aina että "se kuuluu ikään, kyllä se ohi menee". Mutta kuuluuko se oikeasti ikään tuollainen? Ei muilla tutuillani joilla on saman ikäisiä lapsia, ole tätä ongelmaa.

No onko se kauhea ongelma jos annatte tytön nukahtaa sohvalle? sitten myöhemmin, muutamien viikkojen päästä pikkuhiljaa kokeilisitte josko omaan sänkyyn nukahtaminen onnistuisi. saisi vaikka jotain kivaa aina kun omaan sänkyyn nukahtaminen onnistuisi. Mun mielestä kannattaisi rauhoittaa tilanne jos kerta olette jo puoli vuotta sänkyyn nukuttamista yrittäneet. Meidän vanhin ja nyt nuorin poika ovat olleet myös sellaisia että ovat huutaneet vaikka kolme tuntia putkeen. KAikki käskivät vain huudattaa tarpeeksi pitkään, että kyllä lapsi jossain vaiheessa nukahtaa. Mutta ei kaikki nukahda itkuunsa!

Tyttö nukahtaa sohvalle joka ilta, koska itse olen ihan hermoromahduksen partaalla tällähetkellä. En pelkästään tytön takia, vaan on muitakin asioita mielen päällä, eikä mitään pieniä. Olen itse hakeutun jo ammattiauttajalle, mutta tytön ongelmista(jos niitä voi siksi sanoa), pitäisi saada selkoa..

Pelkääkö omaa sänkyä? Leikkii kyllä päivisin kiltisti huoneessaan, joskus kaverin kanssa, joskus ilman eli siis huonetta ei pelkää. Pelkääkö nukkumista itsessään, onko jotain painajaisia tms.. Sitä kun ei tuon ikäisestä ota selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22266507:
Meillä oli kummankin lapsen kanssa yhdessä vaiheessa hirveä 'taisto' että saatiin nukkumaan. Molemmilla se meni kanssa ihan yhtäkkiä ohi.

Mutta muistan että raskasta oli kun oli vauva ja huonosti nukahtava taapero+yliväsynyt äiti.

Ehkä siinä sängyn vieressä pitää olla muutama minuutti kauemman, että nukahtaa syvemmin.

Mä muistan että laskin sekuntteja aina minuutin kerrallaan.... ja nyt mä lasken aikani kuluksi vielä minuutin, ja vielä yhden....

Oletkin Aamuäree ja niin ihana. Et jätä lapsiasi huutamaan, vaikka voi niitä opettaa yksinkin nukkumaan, ilman huutoa.

Iltarutiinit tehty aina samassa järjestyksessä. Lasta rauhoiteltu parhaimmillaan 3h omaan sänkyyn, ei tule pois sieltä monestikkaan, mutta huutaa sitäkin enemmän siellä sängyssä sitten.

Pitää yrittää tehdä vielä järjestelmällisemmin nuo iltahommat, rauhoitella lasta vielä sitkeämmin ja olla vaan jämäkämpi.

Itsellä alkaa vaan usko jo loppua.. Mulle vanhempani on sanonu aina että "se kuuluu ikään, kyllä se ohi menee". Mutta kuuluuko se oikeasti ikään tuollainen? Ei muilla tutuillani joilla on saman ikäisiä lapsia, ole tätä ongelmaa.

3 tuntia olisi aikuisellekin kohtuuton aika valvoa ja ei päästä sängystä. Täytyisikö hänen antaa valvoa myöhempään, aikaistaa päiväunia. Karseelta kuulostaa, suorastaan kidutukselta.

Juu, toisilla lapsilla vaan ei auta mikään "huudattaminen". Meillä myös poikkeuksellisen temperamenttinen ja itsepäinen 2v 4kk poika ja jos hän jotain päättää, vaikka sen että omaan sänkyyn ei nukahdeta, niin voi huutaa vaikka maailman tappiin asti... Tai niin kauan, että henki salpautuu ja saa hengenahdistus kohtauksen tai oksentaa.
Suosittelen, että olet yhteydessä neuvolaan ja pyydät sieltä apua unikouluun.
Me saimme pojallemme avun, joskin jo vähän nuorempana ylipäätänsä vakaviin nukkumisongelmiin unikouluasiantuntijoilta. Emme joutuneet viemään ihan sairaalaan asti opettelemaan nukkumista, vaan puhelimitse annetut ohjeet auttoivat. Me saimme pojan siis nukkumaan jo noin vuoden ikäisenä, mutta nykyäänkin on kausia, jolloin nukkuminen on taistelua vieläkin. Varsinkin pinnasängyn toisen laidan poistaminen on nyt rassannut viimeiset pari kuukautta...

Pitääpä ottaa ensitöikseen yhteyttä huomenna neuvolaan ja kysyä mitä kautta sais tuollasta "unikoulua". Meillä on täällä kotikunnassa myös Ensi- ja turvakodilla unikoulu, mutta en tiedä miten sinne pääsee.

Yhteistyössä