2v8kk poika ei tee tarpeita vielä pottaan tai pönttöön.. Muita??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tammiäiti -08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tammiäiti -08

Vieras
Kuten otsikkossakin seisoo, niin meidän 2v 8kk ikäinen poika ei sitten millään vielä pissaa pottaan tai suoraan wc pönttöön. Vaippoja pidetään päivin öin.

Mikä avuksi, että alkaisi oppimaan, mutta pakottaakaan ei viitsi... ei itse halua ja kauhea "skitsoaminen" asiasta, jos yritetään...

Help.

Mitä jos olisitte kotona ollessa aina ihan vaan pikkareilla tai vaikka jopa ilman housuja kokonaan? Välillä muistuttelisitte vessassa käynnistä ja kävisitte potalla istuskelemassa. Unien jälkeen suoraan potalle ym.... tsemppiä - kyllä ne kaikki jossain vaiheessa oppii! :)

Meilläkin kesti "pitkään", ennen kuin tyttö oppi käymään potalla tai pöntöllä. Tyttö on syntynyt syyskuussa -07 ja oppi nyt kesän aikana päiväkuivaksi, yövaippa on edelleen käytössä.

Meillä ei ensin meinannut onnistua millään, pidettiin välillä aina taukoa, ettei tule pakottamisen tunnetta, mutta sitten otettiin tarrat käyttöön. Hommattiin joitain tytön haluamia tarroja ja liimailtiin niitä sitten pottaan aina kun tuli pisu tai kakka. Tykkäsi, kun sai itse liimailla niitä. Jonkin aikaa siinä kesti, mutta sitten oppi käymään aina pisulla potalla. Kakka tuli silti melkein aina housuihin.
Tein sitten sellaisen taulukon, johon laitettiin tarra aina kun tuli kakka pottaan ja sitten kun oli saanut viisi tarraa niin pääsi HopLop:iin. Aika nopeasti alkoi sitten käymään kakallakin pöntöllä, ei jostain syystä halua tehdä kakkaa pottaan...
Tietysti kehuttiin aina kovasti kun tuli jotain jompaan kumpaan ja kannustettiin käymään potalla.

Välillä tuli itselle sellainen tunne ettei tyttö millään opi, mutta nyt käy aina pöntöllä. Tosin jos on TODELLA mielenkiintoiset leikit kesken ulkona, niin saattaa vieläkin lirahtaa housuun...

Toivottavasti tästä on apua, et siis ole ainoa.

Lapsi ei ole kiinnostunut koko hommasta vielä.Anna olla,ja yritä myöhemmin uudelleen.Meillä ei ainakaan tullu tulosta "pakottamalla" vaan vasta kun tyttö itse kiinnostui pöntölle menosta. Meillä oppi samalla kertaa yökuivaksi kun päiväkuivaksi.

Meillä mennään vielä osittain vaipoissa. Yövaippa tietysti on käytössä ja päiväkodissa käyttävät vielä vaippaa.
Tyttö onkin jäämässä kotiin kanssani, huomenna on viimeinen hoitopäivä.

Tänään tyttö koetteli omaa pidätyskykyään ja onnistui siinä loistavasti. =) Olen tyytyväinen, meillä on todellakin jäämässä päivävaippa pois. :xmas:

Tytöllä siis nyt ikää 2v7kk. Oli alkukesästä täysin pottakammoinen.

kiitti vastauksista!
Anoppi toi eilen sellaisia vaippoja (Liberon), että niissä tuntuu se märkyys... taitaa anoppi olla enemmän huolissaan siitä pissaamisesta, kuin mä itse. En ota stressiä siis.

Meidän keskimmäinen pääsi vaipoista eroon vasta 3,5vuotiaana. Kyllä meinas hermot mennä, mut ei oppinut ei. Vaikka mitä yritettiin, tarroja, uhkailu, kiristys, lahjonta... Mut poika ei vaan ollut valmis vielä. kyllä ne kaikki aikanaan oppii.
Nyt tyttö 2v4kk ja ei tee pottaan/pönttöön mitään ei koskaan. Istuu kyllä potalla, mut koskaan sinne ei mitään tule. Huomaan että joskus jopa pidättelee pissaa potalla, että olis kyllä hätä, mut ei pissaa. Sit kun laittaa vaipan tai ollaan samantien illalla menossa suihkuun niin pissa tulee heti. Kesällä pissa joskus ulkona puskaan kun oli pelkät pikkarit. Ja nytkin pissaa suihkussa seisoaltaan, ottanut mallia isoista veljistä. Mä en tiedä mitä tekisin jotta sastais se pissa sinne pottaan tulemaan. Pitäiskö potta vaihtaa? Meilllä sellainen perinteinen pikkupotta, oliskohan tuolipotta parempi, siis sellainen selkänojallinen.

Neuvoja en osaaa antaa, mut vältä turhaa stressiä, helppo sanoa, mut vaikea toteuttaa, tiedän omasta kokemuksesta. Ei ne kaikki lapset ole kuivia alle 2v, vaikka välillä täälläkin palstalla sen kuvan saa...

Meillä poika on 3v1kk. Kesällä meni jo muutama päivä niin, ettei alkkarit kastuneet koko päivänä, mutta sitten alkoikin takapakki ja nyt mennään vaipoissa taas. Alkoi siis tehdä kakat sekä pissat aina alkkareihin ja kun sitä viikon verran katselin, pistin vaipan takaisin. Onhan tuo turhauttavaa ja kamala homma pestä noita, kun muutenkin on neljä pientä lasta hoidettavana. Nyt ei suostu potalle kuin 1-2krt päivässä. Muulloin sanoo "ei tule pissaa" ja haraa vastaan, joten enpä voi pakottaakaan :/

Yhteistyössä