2v9kk ikäinen lapsi ja taidot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäsäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäsäiti

Vieras
Lapseni on 2v10kk ikäinen, hän puhuu hyvin, leikkii paljon erilaisia leikkejä, yksin ja kavereiden kanssa, hän piirtää, pyöräilee jne jne.
Mutta muutama asia on alkanut mietityttää.
Hän ei osaa tehdä palapelejä, hän vain laittaa niitä yhteen, mutta hän ei hahmota, että niistä voisi itse yrittää tehdä kokonaisia. tiedän, että samanikäiset tekevät, mutta hän ei osaa muuta kuin yhdistellä paloja. onko huolestuttavaa?

sitten mietityttää, kun hän ei osaa piirtää ihmistä. piirtää kyllä ympyrän ja siihen muka silmät jne, mutta siitä tulee sitten vaan täyttä suttua. Onko tämä huolestuttavaa? ja hänellä' on tosi hyvä mielikuvitus, hän saattaa selittää, että tuossa on äiti ja isä jne, mutta ne ei oikeasti näytä yhtään ihmisiltä.

Ja lisäksi, lapsi tykkää leikkiä nukkeleikkejä, hän on kova järjestelemään ja kuskaamaan tavaroita ympäriinsä, onko normaalia, että lapsi tykkää kuskata mukanaan tiettyjä tavaroita päivästä toiseen, hän tykkää laittaa laukkuun esim pilttipurkin kannen, jota saattaa kuskata sitten leikeissä mukana, niinkuin se olisi joku todella tärkeä tavara.. onko normaalia, jos lapsi kiintyy voimakkaasti johonkin tiettyyn leluun? ja sitten taas hän keksii uuden lelun, jota kuskaa mukanaan eikä millään meinaa luopua..

nämä voivat olla jonninjoutavia mietteitä :/ älkää naurako. minulla on niin vähän lapsikokemusta, ja oikeasti uskon, että lapseni on täysin normaali, ja hän on jokatapauksessa maailman ihanin juuri sellaisena kuin hän on <3

Meillä asustelee 2v7kk, joka on puhunut yli vuoden kuin Ruuneperi, muistaa ulkoa pitkiä pätkiä kirjoista, piirretyistä jne. Mutta ei osaa pyöräillä, motoriset taidot ovat vähän kai ikätasoaan jäljessä, koska on supervarovainen ollut aina (meillä ei pahemmin ole kolhuja jouduttu paikkailemaan), oppi kävelemään vasta 1v4kk iässä. Piirtäessä tekee vaan lähinnä sotkua, eli "värittää" paperia eri väreillä, tekee semmoista edestakaista viivaa. Rakentaa legoilla hienosti, osaa tehdä palapelit, ainakin ne nuppiversiot ja tavallisiakin, jos ovat helppoja. Järjestelee myös nukkeja, pehmoleluja, kirjojaan jne.

Kuulostaa musta ihan normaalilta. Kaikki lapset ovat erilaisia ja kiinnostuksenkohteet myös ;)

niin, siis nuppipalapelejä meidänkin lapsi tekee, ja vaikeitakin sellaisia, muttei siis oikeita palapelejä osaa tehdä. en tiedä pitäisikö osata, mutta lueskelin täältä, että moni ikäisensä tekee.

Mulla samanikäinen poika joka ei ole ollut kiinnostunut palapeleistä tähän mennessä juuri ollenkaan, eikä myöskään osaa tehdä kuin nuppipalapelejä. Piirtäminenkin on suttuista, vähän jotain puoliympyröitä tulee. Rakennuspalikat ja autot on kova juttu. Rakentaa osaa mielestäni jo aika monimutkaisia rakennelmia ja mielikuvitusta löytyy kun selittää leikkejään. Pyörällä polkemista ei osaa eikä ole edes halukas opettelemaan. Liikunnallisesti on mielestäni muuten aika taitava ja tykkää liikkua paljon. Hänelläkin on kausittain vaihtuvia lempitavaroita jotka kulkevat mukana joka paikkaan, syömään, nukkumaan, vessaan jne. ja niitä kuljettaa leikkitraktorin peräkärrissä tms. Varmaankin on paljon kiinni siitä mikä kiinnostaa niin niissä asioissa tiedot ja taidot pidemmällä tämän ikäisellä ja isommallakin.

Heheh! :D Nauran siis kuitenkin! :D Teepä ap toinen lapsi, niin se vie liian tarkkailevat silmäsi pois esikoisestasi, joka saa jatkaa kehitystään kaikessa rauhassa. Samalla tulisit myös huomaamaan, kuinka täysin erilainen, ja täysin erilaisin taidoin varustettu olisi toinen lapsesi. :) Kyllä ne kaikki lapset ovat kuitenkin ihan yhtä hyviä, ja kaikki omalla tavallaan. :) Älä vertaile lastasi toisten lapsiin, sillä lapsesi on aivan yhtä normaali kuin seuraavakin, ja aivan yhtä ainutlaatuinen. :)

Ihan normaalilta kuulostaa minun korvaan.. Minulla on ihan samanlaisilla taidoilla varusteltu tyttö 2v4kk. Jokaisella ihmisellä on ne tietyt taidot missä ollaan tosi hyviä ja toisissa taas surkeita. Kyllä ne erot alkavat tulla jo siellä ihan pikkuisesta lähtien. Minä ja mies ollaan motorisesti ja fyysisesti taitavia, mutta piirtämisessä ihan nollia. Minä rakasta lukemista ja miestä ei kiinnosta pätkääkään.. Avaruudellisessa hahmottamisessa hän on lahjakas.

Miksi lasten pitäisi pärjätä kaikessa sitten loistavasti jos me aikuisetkaan ei olla yhtään sen nohevampia tekemisissämme?

Relax. :)

Mun lapset ovat kehittyneet kaikki tavallaan samalla vauhdilla, olemus ja ymmärrys, mutta yksittäisissä taidoissa on eroja aika paljon, juurikin kiinnostusprofiilista ja luonteesta riippuen. Että ei kannata tuijottaa yhtä tiettyä taitoa vaan nauttia lapsesta sellaisena kuin se on. Ihan hyvä neuvo hankkia lisää lapsia niin ei ehdi joka taitoa kytätä ja relaa!

Meillä on 2v6kk vanha lapsi. Puhuu paljon ja sanavarasto laaja, osaa ulkoa monta laulua ja runoa jne. Pyörällä osaa joten kuten polkea, jalat ei vaan yllä kunnolla polkimille, niin on vaikeaa... palapelejä ei kokoa, eli ole niistä kiinnostunut. Osaa piirtää suttua, jonkinlaisen ympyrän saa aikaan, mutta muuten ei oikein mitään. Se kaikkein rakkain lelu vaihtuu säännöllisesti. Joku lelu on kuitenkin sellainen, että sitä pitää mukana kanniskella.

Ei meilläkään samanikäinen tee noita. Äitin pitäisi tehdä, mutta itse hermostuu, kun tekee palapelejä. Piirtämisestä tykkää joskus, mutta aika suttua se on. Lähinnä haluaa, että äiti piirtää. Itse olen tehnyt tuossa iässä palapelit väärinpäin ja tykännyt tosi paljon piirtämisestä. Lapset on erilaisia.

Meidän 4-vuotiaskaan ei tavallisia palapelejä oikeen hahmota... En tiiä onko se sitten normaalia. Ei ole koskaan ollut vaan niistä erityisen kiinnostunut. Sun lapsi kuulostaa ainakin ihan normaalilta. :)

Ja noiden pienempien lasten (kaksosten) kehitystä en oo niin joutanut edes miettimään, tuossahan nuo pyörii ja kai ne jotain osaa. :D Molemmat on ihan erilaisia ja hyviä eri asioissa.

Meillä jo 7v tyttö , mut ei koskaan ole tykännyt palapeleistä, piirtäminen haparoivaa tms. Laaja-alainen visuaalisen hahmottaminen häiriö todettu n. 5,5 vuotiaana

tyttö on tehnyt pitkään taitavasti palapeljä, mutta piirustustustaidot on edelleen kehnot. Kynäote on, piirtää suttua, ympyrää, viivaa tihrua... ihan viimeaikoina on alkanut ilmestyä ympyrä ja siihen silmää yms. mutta eipä sen kummempaa. Värittäminen on kans nyt juuri alkanut edistyä, mutta siinäkin vielä paljon paljon oppimista. Eri taidot kehittyy lapsilla niin eri aikoihin - älä huoli.

Meidän 3v10kk poika ei osaa ollenkaan piirtää. Tai siis tekee juuri sellaisia viivoja edestakaisin. Hän haluaa vaan, että joku muu piirtää hänelle hänen haluamiaan hahmoja :-)

Palapelejä hän oppi tekemään ihan yhtäkkiä joskus kolmevuotispäivän jälkeen, mutta kiinnostus kesti ehkä kuukauden. Sitä ennen siis ei hahmottanut koko hommaa ollenkaan.

Pyörällä hän ei osaa ajaa. Ei tajua ollenkaan, miten polkimia painetaan. Haluaa vaan, että työnnetään.

Jonkinlaista hahmotushäiriötä varmaan on, mutta poika vielä niin pieni, ettei kukaan mitään diagnooseja ole ehdotellut. Katsotaan sitten 4-vuotisneuvolassa, mitä siellä sanotaan.

Joskus olen hieman huolissani, mutta sitten toisaalta taas olen sitä mieltä, että miksi hänen pitäisi osata näinkin pienenä nuo asiat, mitkä monet muut osaa.

Pikkusisarus on ihan eri maata. Oppii piirtämiset ja pyöräilyt luultavasti aiemmin.

Ihan normaalilta kuulostaa. Piirtämisen ei tarvikaan olla vielä tuon kummempaa. Värityskuvat ovat hyviä harjoituksia kynän käyttöön. Meillä ainakin niiden kautta kehittynyt kovasti kynän hallittu käyttö. Minulla kaksoset ja toinen teki tuon ikäisenä 100 palan palapelejä, toinen 6 palan pelejä, minusta molemmat normaaleja, vaikkakin kovin erilaisia tässä asiassa.

Meidän 2 v 4kk, osaa tehdä yli neilivuotiaille tarkoitettuja palapelejä, nuppipalapelit ovat alusta asti olleet ihan liian helppoja, kokoais puolet päivästä palapelejä ja toisen puolen rakentelis leegoillaan. Laulaa ja juttelee, vähän liiankin kanssa, tallettaa kaiken muistiinsa, joten saa olla tosi tosi varovainen puheissa. Kävelemään alkoi vuoden iässä, mutta on aina ollut hirveän kankeaa ja vielä kuukausi sitten kaatui joka toinen tunti.

Jos 4 vuotiaana ei osaa mitään piirtää niin vois alkaa huolestua.
Palapelejä voi harjoitella esim neöjän tai kuuden palan peleillä, ei meilläkään 2,5v yksinään tee kuin noita muutaman palan juttuja, ei vaan jaksa keskittyä. Yhdessä tehdään n 20 palan palapelejä.

[QUOTE="Vieras";28909236]Jos 4 vuotiaana ei osaa mitään piirtää niin vois alkaa huolestua.
Palapelejä voi harjoitella esim neöjän tai kuuden palan peleillä, ei meilläkään 2,5v yksinään tee kuin noita muutaman palan juttuja, ei vaan jaksa keskittyä. Yhdessä tehdään n 20 palan palapelejä.[/QUOTE]

Mä en tiedä, miksi mun pitäisi esikoisesta jotenkin kamalasti huolestua. Jos neuvolassa huolestuvat, niin he sitten varmasti ehdottavat jotain toimia ja sitten niihin ryhdytään. Tiedän, että lapseni on jäljessä monia ikätovereitaan useammassakin asiassa, mutta en silti ole erityisen huolissani. Mitä se auttaisi?

[QUOTE="Vieras";28909236]Jos 4 vuotiaana ei osaa mitään piirtää niin vois alkaa huolestua.
Palapelejä voi harjoitella esim neöjän tai kuuden palan peleillä, ei meilläkään 2,5v yksinään tee kuin noita muutaman palan juttuja, ei vaan jaksa keskittyä. Yhdessä tehdään n 20 palan palapelejä.[/QUOTE]

Täh. Meidän n. 4-v leikki-ikäinen osaa just ja just piirtää pään, sille silmät ja vähän ehkä tukkaa, ja päästä lähtee kaksi kättä ja jalkaa. Ei muuta. Pitäisikö nyt huolestua vai? Kirjaimia hän osaa muutamia, mutta muuten piirustustaidot ovat meleko alkeelliset..

Täh. Meidän n. 4-v leikki-ikäinen osaa just ja just piirtää pään, sille silmät ja vähän ehkä tukkaa, ja päästä lähtee kaksi kättä ja jalkaa. Ei muuta. Pitäisikö nyt huolestua vai? Kirjaimia hän osaa muutamia, mutta muuten piirustustaidot ovat meleko alkeelliset..

No sun lapsihan osaa piirtää? Niinku äsken sanoin niin jos ei neljävuotiaana osaa piirtää mitään niin voipi huolestua.

[QUOTE="Vieras";28909538]No sun lapsihan osaa piirtää? Niinku äsken sanoin niin jos ei neljävuotiaana osaa piirtää mitään niin voipi huolestua.[/QUOTE]

Minä taas kysyin sulta, että miksi pitäisi kovasti huolestua. Mitä hyötyä siitä on? Minä siis olin se, joka vahingossa kirjoitti ensin vieras- ja sitten joku-nimimerkillä. Meidän kohta 4-vuotias piirtää vaan viivoja. Häntä ei kiinnosta piirtää. Tykkää katsoa, kun muut piirtävät.

Meillä 2,5v (itse asiassa tasan tänään) ja 4v pojat, kumpikaan ei tee juurikaan palapelejä. Isompi kyllä osaisi jos sen vieressä istuisi ja muistuttaisi/komentaisi tekemään loppuun, ei vaan kiinnosta.
Myöskään piirtämisestä eivät ole kauhean kiinnostuneita, pienempi piirtää suttua ja isompi juuri ja juuri "pääjalkaisia". Mutta isompi sitten taas on esimerkiksi todella taitava ikäisekseen leikkaamaan saksilla.

Mä luulen että nää on enempi niitä luonnekysymyksiä. Meidän pojat tykkäävät juosta/kiipeillä/ajaa pyörillä (molemmat oppineet sen alle 2,5v)/ painia ja meluta, eivät jaksa keskittyä mihinkään tarkkaan ja hiljaiseen. Eivät juurikaan katso tv.tä tai kirjoja.

joo ei todellakaan tarvitse mitään "esittävää" kuvaa tuon ikäisen piirtää :) kyllä ne taidot siitä karttuu jos on edes vähän kiinnostusta joskus piirrellä. tai "värittää" värityskuvia.
aikaisemmin 5v neuvolassa katsottiin osaako ihmisen piirtää. nykyisinhän tarkempi "syyni" jo 4v, mutta en muista mitä siinä lomakkeessa piirtämisestä kysytään(siis lomakkeessa jonka päiväkodissa täytämme neuvolaan).

Yhteistyössä