3/2006 Maalismammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea mamma86 ja Kirsikka!!

Mulla oli neuvola tänään ja kaikki edelleen oikein hyvin. Kaikki arvotkin oli kohdillaan ja näytteet puhtaat. Turvotusta edelleen kunnioitettavasti, paino nousee kohisten..
Ensi viikolle keskiviikoksi varattiin sairaalaan yliaikaiskontrolli. TOIVOTTAVASTI ei tarvii mennä sinne asti, mutta olen kyllä yrittäny siihenkin valmistautua. Pitänee ruveta kohta siivoomaan oikein hiki päässä!! Ja illalla loput ässät käyttöön!
Onneks pääsee edelleen liikkumaan melko hyvin, niin ei tarvii sentään vaan sisällä olla. Ajattelin lähtee kohta jäälle kävelemän koiran kanssa, jos vaikka vähän jo ruskettuskin.

Alisa 40+3

ONNEA Vauvan saaneille!!

Täälläkin vielä kärvistellään ;) ei tosin niin kiirekkään ole, mutta kun on noita supisteluja ihan jatkuvasti ni en saa öisin nukkua :(
Tänään oli neuvola ja kaikki hienosti. Paino ei ollu noussu ollenkaan mikä oli iso yllätys mulle! oon kuitenki mässänny aikas lahjakkaasti... Täti taas sano et tuskin nähdään ens viikolla mut tokasin et kyl mä tänne viel tuun ;)

Huomenna saadaan olla miehen kanssa ihan kaksistaan :D esikoinen lähtee mummille! eipä oo piiiiitkään aikaan saatukaan olla ihan vaan keskenään. IHANAA!!

Heips kaikille!

Täällä ollaan viel yhessä koossa eikä mitään tietoa et synnytys ois ees lähellä. =/ Blääh.

Tänään oli neuvola ja kaikki hyvin. Vauvakin innostu jumppaamaan oikein kunnolla ku alettiin ääniä kuuntelee. =)
Aika vähän muuten tuntuu liikuskelevan, taitaa olla jo aika ahdasta. Tosi alas on painunut et saa istuukin jalat haarallaan ja kumartuminen ei myöskään oikein onnistu muuten kuin jalat levällään.

Viikonloppuun mennessä jos ei jotain ala tapahtuu ni sit aattelin et pitää lähtee käymään vähän auto ajelulla ja siivota sauna ja kaikkea muuta sellasta kivaa touhua. Viikkoja on nyt 39+1 eli LA ens keskiviikkona. Saa nähä ootetaanko viel ainakin pari viikkoo. Taitaa olla mukavuuden halunen vauveli ja oottelee et jospa ilmat viel lämpieis ja äidin masussa pysyy vauhdissa mukana.

Noh mut onnea kaikille jo jakautuneille ja kyllä me loputkin täältä perässä tullaan. =)

Heippa Vanilja!

Kirjoitan ketjun ulkopuolisena maalismammana sulle tietoja Kättärin yliaika- ja käynnistysperiaatteista. Ainakin mun kohdalla näin: eka kontrolli oli 41+3, toka kontrolli 41+6 eli tänään, ja huomenna käynnistetään eli tasan 42+0. Siellä näyttää olevan periaatteena, että jos kaikki ok, on muutaman päivän välein kaksi kontrollia, joista vasta toisessa päätetään käynnistyksestä. Mut tietty jos ekassa kontrollissa jotain ""häikkää"" tai muuta, voivat varmaan päättää jo silloin käynnistyksestä.

Ja kuulemma ensisynnyttäjillä menee käynnistyksen jälkeen helpostikin kaksi vuorokautta ennen kuin vauva lopulta syntyy! Miestä ei välttämättä tarvita alkuvaiheessa mukaan, ku siinä voi kestää - toki saa ilmeisesti olla mukana esim. seurana. Eli aika monta yötä saa varautua olemaan sairaalassa, mukaanlukien vauvan syntymän jälkeinen aika.

Käynnistys tapahtuu osastolla 4, ja sit ku synnytys varsinaisesti alkaa, on mahdollisuus päästä Haikaranpesään jos siellä on silloin tilaa (ihan niin kuin normaalistikin tehtäisiin).

Toivottavasti tästä oli jotain apua!

Moikka!
Kiitokset tiedoista, oli paljon apua!
Neuvolassa th sanoi, että päättävät jo tuolla ekalla kerralla käynnistyksestä. Taisi puhua omiaan tätsykkä :(

Kovasti tsemppiä huomiselle :)!

Onnittelut mamma86:lle vaavin johdosta!

Eilen hampaan takia iltapäivystykseen (pää oli jo räjähtämässä), eka lääkäri teki mokan tiistaina kuvissa, olikin tulehdus paikan alla ja juurihoidoksi meni, jatketaan kun vaavi syntynyt. Onneks homma hoitui alta pois.

Huomenna sitten Naikkarille tilannearvioon, saas katsoa, tullaanko taas kotiin vai miten käy.

Paljon onnea prinsessasta!!!
-Santtu ja pitsu 1kk3pv

*6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
*14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
*22.2. Raisa, eka, 30, OYS
*23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

*1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
*3.3. Emppu, 32, eka, LS
*3.3. lilja, 32, eka, JS
*4.3. Thelma, 25, eka, LKS
*5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
*7.3. Sanni, 27, eka, KOS
*7.3. Ani, 25, eka, KOS
*7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
*14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
*15.3. Janis, 29, eka, KOS
*16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
*18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
*19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
*26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

SYNTYNEET:

Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm
Santtu 20.2.2006 rv 38+5, Poika 3970g, 51cm
Emppu 21.2.2006 rv 38+4, Poika 2600g, 48cm
Thelma 1.3.2006 rv 39+4, Tyttö 3340g, 50cm
Sanni 3.3.2006 rv 39+3, Poika 3800g, 52cm
Raisa 9.3.2006 rv 42+1, Tyttö 3800g, 52 cm
Ani 9.3.2006 rv 40+2, Tyttö 4310g, 51cm
lilli 10.3.2006 rv 40+5, Tyttö 3690g, 51cm
lilja, 10.3.2006 rv 41+0, Poika 3870g, 52cm
tepa 10.3.2006 rv 42+1, Poika 3720g, 51cm
Henttu 13.3.2006 rv 40+6, Tyttö 3620g, 50cm
Stella 16.3.2006 rv 38+4, Tyttö 3490g, 49cm
Kirsikka 16.3.2006 rv 40+2, Tyttö 3495g, 50cm
Sintti 17.3.2006 rv 39+6, Poika 3140g, 48cm
Janis 17.3.2006 rv 40+2, Tyttö 3570g, 49cm
mamma86 20.3.2006 rv 40+1 Tyttö 3456g, 48,5cm

LA tänään!! Ja ihme on tapahtunut!!! NUKUIN VIIME YÖNÄ 8 TUNTIA PUTKEEN!!! Ihan mielettömän hyvä olo eikä yhen yhtä supistusta koko yönä enkä nähny ees synnytyksestä unia.

Supistuksia odottajille ja jaksamista tuoreille äideille :) innolla itse odotan tulevaa vauva-arkea.

Onnea kaikille uusille äideille ja vauvoille!

Mä täällä kärvistelen flunssan kourissa. Hyvällä ajoituksella kun laskettu aika lähestyy ja muuten en ole ollut koko raskausaikana päivääkään kipeenä! Nyt sitä nukkuu vieläkin huonommin jos mahdollista ja yöt on aivan kamalia. Välillä tulee mieleen että jos nyt menis lapsivedet niin en kyllä jaksais synnyttää...mut kai sitä voimaa sit kuitenkin jostain sais jos tosi paikka tulis :) ...ja sehän muuten tulee tässä viimeistään muutaman viikon sisällä...jaiks ;)

Onks jollain muuten jotain tietoo/kokemusta flunssasena synnyttämisestä? Saako vauvan esim. sillon heti vatsan päälle vai pidetäänkö se kaukana kipeestä äidistä? Ja joutuuko vauva jollekin antibioottikuurille kun on sellasessa tartuntavaarassa...? Olis mukava jos joku osais vastata jotain mutta ymmärrän jos keneltäkään ei tietoa löydy :)

Hemoglobiinia en ole kolmen viikon aikana saanut oikein vieläkään nostettua vaikka rautalitkua juonkin mutta eipähän ole ainakaan laskenut entisestään. Siellä sadan paikkeilla pyörii vieläkin. Viimeinen neuvola täällä onkin sitten laskettuna aikana ja sen jälkeen saa kutsun yliaikaiskontrolliin äitipolille jos ei vauvaa aikaisemmin kuulu. Toiveissa kyllä olis että syntyis mielummin ennemmin kun myöhemmin ettei tarvis käynnistellä.

Ootteko muuten huomanneet että meidän ketjussa suhteessa tyttövauvat on viihtyneet kauemmin masuasukkeina kuin pojat jos tarkastelee asiaa lasketun ajan kannalta? Saas nähdä jatkuuko trendi loppumaalisillakin :)

Dina 39+4

Heippa jälleen,

Aamulla Kättärillä kontrollissa. Kaikki oli vauvalla (ja äidilläkin) hyvin, mutta mitään kiirettä ei meidän lapsukaisella maailmaan tunnu olevan vieläkään. Kohdunkaula oli lyhentynyt, mutta ei pehmentynyt saati sitten auennut lainkaan.
Painoarvioksi kone antoi jo aika mukavat 3,6-3,8 kg, mutta lääkäri itse käsikopelolla arvioi pienemmäksi. Kone mittaa painoarvion pään, reisiluun... ja mikähän se kolmas oli, perusteella. Juuri luin vauva-lehdestä, että jollain oli koneen antama mitta heittänyt kilolla! En kyllä halua edes ajatella asiaa pidemmälle :/

Eipä muuta kuin maanantaina takaisin. Silloin määräävät vasta sen käynnistyspäivän.

Hyvää viikonloppua kaikille vielä odottaville, tuoreille äideille ja vauvoille!

Onnea taas vauvansa jo saaneille!

Täällä ollaan edelleen tiiviisti yhdessä koossa ja tuntuu, että mikään ei viittaa siihen, että synnytys lähestyisi. Kohta pitäisi lähteä neuvolassa käymään, laitan sieltä kuulumisia kunhan kotiudun.

Pikku hiljaa alkaa pelottaa minkä kokoinen mötikkä tuolta on oikein tulossa jos tässä mennään vielä pitkäänkin yli. Viikko sitten painoarvio oli 3,5kg. No kaippa poju tietää koska on aika tulla ulos. Itsellä ei täällä kotona aika niinkään käy pitkäksi, mutta toivon, että synnytys lähtisi itsestään käyntiin, ettei tarttis käynnistää.

Eme

Onpa ihana tulla pitkästä aikaa tänne lukemaan kuulumisianne. Ja vielä ihanmpaa lukea kuinka monta pientä kääröä on maailmaan onnellisesti taas syntynyt :)
ONNEA TUHANNESTI KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE!!!

Meillä poika on kasvanut kovaa vauhtia. Syntymänjälkeen jopa alle 2kg painoinen vauvamme painaa jo melkein 4kg. Kasvu on ollut hurjaa myös pituuden puolesta. Syntyessään 44cm pitkä poika on nyt 52cm. Ajatelkaa, että pieni ihminen voi 1,5kk kasvaa pituutta 8cm. Aika hurjaa. Miten muilla kasvu on lähtenyt käyntiin?

Entäpä yöunet? Mietin vain, että nukkuuko meidän vaavi tosi huonosti kun se heräilee yölläkin 2,5h-4h välein?

Kertokaa muutkin vauva kuulumisia, tässä kun odotellaan uusia syntyviä vauveleita :)
-milla ja poika-

Terveisiä Naikkarilta! Tarkistus tänään, kohdunkaulan pehmentymistä, mutta ei lyhentymistä, painoarvio 4.1 kg. Vielä pääsin kotiin karkuun, mutta tulossa on sitten viimeinen kahdenkeskinen viikonloppu. Maanataina takaisin osastolle, ja ruvetaan käynnistelemään kohdunkaulan kypsyttelyllä; eli eiköhän meilläkin viimeistään viikon päästä olla vauva ""kainalossa"".

Neuvolassa jälleen kaikki hyvin. Vauva pääalaspäin ja sydän äänet löivät rytmikkäästi. Kovasti haluaisin jo lähteä synnyttämään, mutta toki pikkuasukki päättää itse koska tulee. Eilen saunottiin pitkään ja hartaasti mutta ei se saanut aikaan supistuksen supistusta. huokaus. Miksi odottavan aika onkin niin pitkä... Voi että teitä onnellisia joilla kääröt on jo vierellä ja uuden elämän opettelu alkaa.

Teidän vauvan nukkuminen on varmasti ihan normaalia. Vaikka teidän vauva on jo 1,5 kk, niin sen verran aikaisin sen tuli, ettei varmaan ole mitenkään hälyttävää, jollei vielä ole kunnon rytmi ja pitkät syöttövälit vakiintuneet :) Niin pieniähän nämä vielä ovat.

Meidän tyttö syö 2-3-4 h:n välein ja pidän itseäni onnekkaana, kun saan nukkua noinkin pitkät pätkät joka yö. Vasta sitten muutaman kuun ikäisenä voi alkaa olettaa saavansa tuommoisia kunnon yöunia ja pitkiä syöttövälejä.

Jaksamista ja reipasta mietlä. Kuulostaa jo niin isolta pojalta teidän tapaus, pienestä varaslähdöstä huolimatta. Hieno kuulla, että kaikki on mennyt niin hyvin.

vauvan yöunista: olisin itse tosi tyytyväinen jos meidän jässikkä nukkuisi 2,5-4h unia mutta kun herra nukkuu suurimman osan vuorokaudesta vain 1,5h kerrallaan. Sitten hän saattaa ottaa 5 minuutin maitohömpsyt ja nukahtaa taas 1,5 tunniksi. Tätä rataa mennään.

Olen yrittänyt jumpata jalkoja ja kutitella syöttäessä mutta kun silmät menee kiinni niin ei hän kyllä siitä herää syömistä jatkamaan. Varmaankin saisi pidemmät unet jos jaksaisi syödä pidempään kerralla.

Pitääköhän paikkansa, että korvike olisi jotenkin tuhdimpaa ruokaa kuin rintamaito? Ajattelin, että jos illalla antaisikin pullosta vähän korviketta jos poitsu näin sitten nukkuisikin pidemmän pätkän putkeen täydemmällä masulla.

Ja rinnan päät on edelleen ihan liian hellänä...

Neuvolakuulumisia täältäkin, eli ei mitään ihmeellistä. Paineet, pissat jne. oli ok, mutta vaavi ei edelleenkään ole juuri laskeutunut. Terkka sanoi, että ehkä pikkasen alempana on kun ei ollut sf-mittakaan enää kasvanut. Seuraava aika keskiviikolle ja sitten katsotaan eteenpäin. No tietenkin toivotaan ettei tarttis enää neuvolaan keskiviikkona mennä.

Onko jollain muuten tietoa, että onko kättärillä yliaikakontrollit myös viikonloppuisin?

Mukavaa viikonloppua ja supistuksia niitä tavitseville!
Eme

Huomenta kaikille, ja onnittelut taas uusille vauvoille ja vanhemmille.

Mulla on ekaa kertaa synnytyksen jälkeen suht koht normaali olo. Yöt on hieman helpottuneet, ja kai sitä tähän valvomiseenkin tottuu. Sitten en tiedä, miten pärjään, kun mies menee töihin. Nyt on nukuttu vuorotellen vauvan kanssa (toinen vierashuoneessa). Vauva syö päivällä ehkä 3 tunnin välein, välillä menee neljäkin, mutta öisin välit on lyhyempiä, 1-2,5h. Kaiken lisäksi läheskään aina ei yöllä nukahda syönnin jälkeen vaan olisi innokas seurustelemaan.

Nyt on vakiintunut sellainen systeemi, että minä syötän pojan ja painun kahdeksalta vierashuoneeseen nukkumaan. Kun vauva nukahtaa, mies käy sen kanssa nukkumaan (mutta sen kanssa on nukkuminen aika huonoa, kun heräilee usein vinkumaan niin, että pitää esim. silitellä uneen), ja herättää mut sitten kun sillä on ekan kerran nälkä. Minä ""nukun"" vauvan kanssa ne pahimmat pikkutunnit, jolloin syöttövälit on lyhimmillään. Sitten aamuyöstä kun muksu jonkun syötön jälkeen nukahtaa, mies tulee vahtivuoroon ja syöttää yhden kerran pullosta lypsettyä maitoa (tai kerran kokeiltiin korviketta, kun en ehtinyt lypsää tarpeeksi), ja sitten minä otan vielä sen aamuvuoron.

Eli tyyppi on tosiaan kova syömään, ja rinnat on tosi kipeät, mutta tuntuu, että eilen helpotti jo vähän. Lypsäminen auttaa, ja tänään ollaan menossa hommaamaan moottoroitua rintapumppua. Neuvolan tätikin ihmetteli pojan syömistä, vaikka ihan positiivisella mielellä: kyllä se on kasvanutkin: 6 päivän ikäisenä oltiin 200g yli syntymäpainon.

Muutenkin neuvolantäti oli tosi ihana, ja antoi tukea. Sanoi, että tutti on tuolle imijälle oikein hyvä juttu (oli annettu jo ekana kotiyönä) ja että korviketta voi hyvin antaa välillä öisin, että minäkin saan nukkua. Tosin nyt näyttää, että lypsämälläkin saa sen yhden yöruuan hyvin. Muistaako joku, oliko se 2vrk, kun äidinmaito säilyy jääkaapissa? Voiko sen jälkeen pakastaa, jos jää yli? Olen lukenut ohjeet jostain, mutta en löydä niitä.

Vielä kysymys synnyttäneille: saitteko sairaalasta jotain jumppaohjeita? MIlloin saa alkaa jumpata ja mitä? Joko lantionpohjalihaksia saa jumpata? Saako jonkinlaisia vatsalihasliikkeitä tehdä? Normaaleja rutistuksiahan ei saa, mutta voiko jotenkin jo vahvistaa keskikroppaa? Meillä ei sairaalassa puhuttu mitään, enkä muistanut kysyä neuvolassa.

Nyt on pakko yrittää siivota, täällä on ihan kauhea sotku, mutta ei kerta kaikkiaan ole ehtinyt eikä jaksanut. Nyt jos aloiteltaisiin miehen kanssa sitä hommaa ennen kuin vauva herää.

Tsemppiä vielä yhtenä kappaleena kärvisteleville, ja yhtä paljon niille, jotka harjoittelevat vauvaelämää.

Sintti

ps. Sarjassamme anoppijuttuja: anopin mielestä pääsin tosi helpolla, kun ponnistusvaihe oli ""vaan"" 1,5h. Anopin mielestä kun se voi hyvin kestää kahdeksankin tuntia :D

Kuulumisia täältä meiltäkin. Keskiviikkona oltiin 1 kk neuvolassa ja painoa oli nyt jo 3,340 kg (syntymäpaino 2,6 kg) ja pituutta 52,5 cm (syntyessä 48 cm). Tosi tyytyväinen olen ipanan kasvuun, alkuun kun mentiin reippaasti painossa alaspäin.

Nappula nukkuu meillä nyt n. 2-3 h päivätorkkuja ja syö kyllä hyvin. Yöllä nukutaan 5-6 h ja pääsen siis todella helpolla! Vaikka tämä tykkääkin sitten yöllä seurustella 1,5 h - 2 h syötön jälkeen ;O)

Helistintä vauva seuraa ihan tarkkaan hetken ja muutenkin katselee ympärilleen aika paljon. Käsi on todella hienosti oppinut menemään sinne suuhun ja muutenkin jo välillä hapuilee vaikka vauvajumpan leluja. Päätä Roope kannattelee paikoittain jo oikein hyvinkin, toisinaan ei sitten ollenkaan.

Vauvaterkkuja kaikille t: Emppu, Roope ja isukki

Dina, itselläni oli äitiysloman aikana parikin eri flunssaa. Viimeisin juuri lasketun ajan kohdalla. Ääni oli poissa, kurkku täynnä limaa ja kova yskä. Olin aika poikki ja pelkäsin miten jaksan synnytyksen. Lääkäri antoi silloin yskänlääkereseptin ja sanoi, että luonto hoitaa kyllä hommat yleensä hyvin. Ja niin se hoitikin: vauva oli juuri sen viikon yliajalla, mikä minulla itselläni kesti parantua flunssasta. Pieni yskä ei enää siinä mitään haitannut ja sain olla vauvan kanssa ihan suorassa kontaktissa. Käsittääkseni vauva on saanut myös jokin sortin resistenssin äidillä olleisiin pöpöihin.

lilja ja poika 2vko+2pv

Sintille:
lypsetyn maidon säilyttämisestä sanoo mun avent pumpun ohjeen teksti, että säilyy jääkaapissa ensimmäisestä lypsykerrasta (jos siis lisää vanhan maidon päälle) 48 tuntia.

Mulla alkaa olo myös tasoittumaan pikkuhiljaa. Enää ei ole niin lopen uupunut koko ajan kuin esim viikko sitten. Silloin saatoin suihkussa ollessakin vain itkeä tihrustaa ilman suurempaa syytä. Mitään ihmeempää masennusta ei mulla ole, mutta ilmeisesti väsymys vain uuvuttaa välillä.

Poitsukka nukkuu edelleen n. 2 tunnin pätkiä. Yksi ilta oli hereillä seitsemästä yhteen (!!!) ja sitten nukkui jopa sen kolme tuntia siihen perään...

Miehellä loppui nyt isyysloma eli ollaan huomenna pojan kanssa kahdestaan koko päivä. Toistaiseksi päivät varmaan menee ihan nopeaan, mutta voi olla, että pidemmän päälle saattaa tulla vähän yksinäistä. ""Lapsellisia"" kavereita ei täälläpäin suomea ole. Kunhan poitsu kasvaa niin sitten mennään kyllä muskariin ja kerhoihin, mutta niihin menee vielä ainakin pari kuukautta.

Mites hampaasi jakselee? entä yliaikatarkastus, vai oletko kenties jo oman nyyttisi saanut?
Mullakin alkoi hammas oireilemaan tuossa viikonloppuna ja nyt panadolin voimin sain sen hieman rauhoittumaan. Olisin halunnut kysyä että röntgen kuvattiinko hampaasi? Tammikuusa oma hammaslääkärini sanoi että ei voida kuvata kun olen raskaana. Että heti vauvan syntymän jälkeen on sitten mahdollista.