3/2006 osa13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Milla, lentoyhtiöiden sivuillahan on varmasti maininnat erityismääräyksistä, myös siitä miltä viikolta alkaen tarvitaan lääkärintodistus ja mistä alkaen he eivät ota matkustajaksi. En nyt ulkoa muista, vaikka vasta kuukausi takaperin asiaa tutkiskelin sitä Italian-reissuamme varten.

Olikos täällä pelkopolilla käyneitä? Juttelin juuri vähän aikaa takaperin erään tuoreen äidin kanssa, joka kertoi olleensa _todella_ synnytystä panikoiva ja pelkopolillakin käynyt, mutta että kyllä se pitkäkin synnytys sitten loppujen lopuksi oli ollut positiivinen kokemus (vaikka sitä on ehkä etukäteen hankala ulkopuolisen vakuuttaa).

Ja sit loppukevennyksenä... kyllä ihminen voi tulla kummista asioista iloisiksi: likaantuneista rintsikoista. Mullekin on viimein alkanut tulla sitä esimaitoa tai mitä lie olikaan. Olin jo vähän huolissani, kun tuntui, että mitään muutoksia ei näy ei kuulu. Mutta nyt siis! Liittyneekö päivittäisiin vauvakeskusteluihin, alan lehtien lukuun ja naperon vilkkaaseen potkimiseen - alkaa aihe olla sillai aika käsin kosketeltava ja lähellä...

...tai jotain.

Painokeskustelussa voin liittyä noihin koviin nousijoihin. Koknaisuudessaan paino on hypännyt tuolta 56 kg:sta 69 kg:aan. eli jo nyt 13 kg:a. Joukosssa on tosin jonkin verran turvotusta, joka ei enää laske ollenkaan, olipa päivä tai yö, suolainen tai suolaton päivä.

Hiihto sujuu edelleen paremmin kuin kävely, joka pistää supistelemaan. Tänäänkin reippaan tunnin hiihtolenkillä sai tuntea olonsa jotenkin melkein enstisen laiseksi, kun ei tarvitse ketään tahtoa odottelemaan, vaikka kävellessä täytyy hiljentää harva se hetki. En olekaan koskaan tykännyt kävelystä. Kisapyörä on tuotu sisään ja voin ajaa lenkkejä sillä sisällä, joten pitkästä aikaa pääsee myös pyörän päälle. Jousistusta käy toki hiukan sääliksi...

Pinnasänly alkaa olla kohta valmis. Muutamat kangasvaipat olen tehnyt. En toki ahnehtinut ihan pieniä, vaan ajattelin, että aloittelen sitten vähitellen ja käytän aluksi kertakäyttöisiäkin, kun on tuota opeteltavaa ekassa lapsessa muutenkin. Söpöjä noista vaipoista kyllä tulee.

Hyvää sunnuntaita!

Ilma ei tosin ole kovin piristävä, täälläpäin ainakin on ihan pilvistä ja harmaata.

Turvotusta on täälläkin havaittavissa. Illalla on jalat turvonneet ja aamulla jalkoihin oikein koskee, kun ottaa ensimmäisiä askelia. Sitten se yleensä tasaantuu. Ihmettelinkin, kun raskaus on mennyt niin hyvin ilman suurempia vaivoja. Nyt loppuajasta niitä sit näyttää tulevan pikkuhiljaa. Toinen vaiva on nää liitoskivut. Aivan kamalaa. Eilen illalla koski, vaikka mitä olisi tehnyt tai missä asennossa tahansa. Olen tehnyt joka päivä suht pitkiä kävelylenkkejä. Mietin nyt vaan, että pitäisikö jättää muutama päivä väliin, mutta toisaalta kun raitista ilmaa olisi ihan hyvä saada joka päivä. Jos sitä yrittäis vähän lyhyempää lenkkiä tänään..

Näin viime yönä unta, että vauva syntyi rv 39+5! Olikohan enneuni? Olen lähiaikoina ajatellut ja toivonut että ei menisi yliaikaiseksi, että mieluummin saisi tulla vähän aikaisemmin kun laskettuna päivänä. En nyt tarkoita montaa viikkoa aikaisemmin. Olisihan tuo kaksi päivääkin jo jotain!!

Jos kaivelisi äänestyslapun esille ja lähtisi kohtapuoliin äänestämään miehen kanssa.

Alisa 31+0

Turvotuksesta: mun mielestä on omituista, että kaikissa oppaissa lukee, että turvotusta kertyy päivän aikana, mutta sen pitäisi laskea levossa. Mulla ainakin illalla on aina ihan hyvä, sormuksetkin menee sormeen, mutta auta armias sitä aamuoloa... ja mitä olen lukenut, niin aika moni muu tuntuu kokeneen vastaavaa.

Olen nyt latkinut vettä pari-kolme litraa päivässä ja syönyt ananasta, niin paino ei ole enää pariin päivään noussut, mutta silti aamut on kyllä hirveää turvotusta. En kyllä mielestäni syö erityisen suolaista ruokaakaan, mutta eihän sitä täyteen suolattomuuteenkaan pääse, kun töissä pitää syödä, ja täytyyhän sitä jotain voileivän päällekin laittaa. Levite on toki vähäsuolaista, mutta taitaa noissa kevyissä kalkkunaleikkeissäkin suht paljon suolaa olla.

Selvisi sen verta, että jokatapakessa viikkojen 28 jälkeen tarvitsee lääkärin todistuksen lentämiseen eli pitää siis lääkäriltä kysyä semmonen ja kaippa ne sen homman kieltää jos se ei sovi.

Mietinhän minäkin tuota kohdetta (joka ei ole vielä varma) että entä jos synnytys sielä alkaisi? se olisi kauheaa... mutta toisaalta, eihän noista ikin tiedä ja ei kai kukaan raskaana ollessa neljän seinän sisällä istu siinä pelossa että synnytys alkaisi ennen aikaisena? Se on kuitenkin aika epätodennäköistä. Myös ennen aikojaan supistelleista 80% synnyttää vauvan normaali ikäisenä. Kertoi lekuri.

Olin muuten eilen elokuvissa katsomassa FC veuksen, oli ihan hauska elokuva vaikka normaalisti en noista kotimaisista pätkistä niin välitä. söin ihan hulluna popcornia ja oksetti siten niin vietävästi koko yön. Tuntui kun olisi pahemman laatuinen krapula :) yök. Ihan pakko ahmia niin, että sisuskalut repeää :)

Ei muuta kun mukavaa sunnuntaita kaikille tasapuolisesti. Mä lähden katsoon ""naapurin"" vastasyntynyttä poika vauvaa.

Heissan! rv 29+6

Neuvola ja lääkäri oli viime viikolla. Kaikki oli ihan ok. Painoa ei ollu tullu kuin 134g viikossa mikä on ihan hyvä kun viimeksi oli se 1150g viikossa. Vauva oli jo pääalaspäin. Mullekin sanottiin et pää on hiukan isompi viikkoihin nähden, mut muistaakseni reisiluu taas hiukan pienempi. Lääkäri sanoi, et vauva olis pikkuisen edempänä kuin viikot. Mut la aikaa ei siis muuteta. Samalla sain koneen ja piikit mukaan, joilla pitää sokeriarvoja tarkkailla parina päivänä viikossa kaikki arvot siis ennen ja jälkeen syöntien. Seuraava neuvola on sitten parin viikon päästä.

Pitäis elokuviin lähteä, toivottavasti virtsarakko kestäis parisen tuntia ;). Eipä muuta kummenpaa.

Jaksamista kaikille ja hyvää alkavaa viikkoa!

Se on virallisesti 20., mutta esim neuvolan tietokoneohjelma laskee 19. ja siitä on mullekin jäänyt se merkintäpäivä päivän edelle varsinaista la. Kun neuvolakorttia lukee, niin aina mennään päivän edellä.
Olipa sekavasti selitetty.. Toivottavasti ymmärsit!

Milla,
32+ viikoilla ei kovin usea lentoyhtiö enää ota kyytiin, valitettavasti. Ja itse viikolla 31 lentäneenä voin olla hyvinkin samalla linjalla yhtiöiden ja lääkäreiden kanssa, että en enää kyllä lähtisi lentämään. Ei se kovin kivalta tunnu istua koneessa kun jalkoja ei saa sinällään liikuteltua, istuma-asento ei varmasti ole kaikista paras yms yms. Toinen asia on ne kivuliaat supistukset. Lääkäri sanoo varmasti ehdottoman ei. Itsellä alkoivat supistukset tihentyä lentomatkan jälkeen ja nyt olenkin soittamassa neuvolaan ja pyytämässä sairaslomaa, koska supistelua tulee istuessakin/levossakin.
Terkuin, Janis (kohta rv:llä 33)

Tervehdys!

Nostellaan vähän, kun oli ketju tippunu jo niin alas.

Mulla on ollu parina yönä vaikeuksia nukahtaa, eilenkin olin vielä puoli kahden aikaan hereillä, en tiedä, monelta sit nukahdin.. Positiivista, ettei enää tarvii herätä töihin, olis voinu olla aika väsy olo aamulla.. Toivottavasti ei jatku kovin pitkään, et sais normaalista unirytmistä taas kiinni.

Kattelin eilen viime kesäisiä valokuvia ja näytin tosi laihalta. kun on tottunu kattelemaan tota masua tossa edessä. Aika hassun näköistä. Mieskin sanoi, että näytän aivan oudolta ilman masua! Sit iski haikeus, et ois aika kiva, kun olis taas ihan normaalipainoinen ja vaatteet mahtus päälle.. Mut ei oo enää pitkä aika, jos sit taas ensi kesänä näyttäs suht ""normaalilta"" vyötärön kohdilta..

Nyt täytyy lähtee lenkille tonne pirteeseen pakkassäähän!

Alisa 31+2

Nostellaans taas keskustelua.

Itsellä kaikki ok ja ilmeisesti myös nappulalla tuolla massussa. Eilen oltiin perhevalmennuksessa kuuntelemassa luentoa synnytyksestä. Paljon sieltä tietoa sainkin ja oli paljon parempi tilaisuus kuin viikko sitten ollut psykologin luento. Ihmettelen lähinnä kun eilisessä oli fysioterapeutin osuus, jossa painotettiin liikunnan merkitystä raskauden aikana. Jotenkin olisi ollut luontevaa kuunnella esim toi psykologin ja fysioterapeutin osuus silloin ihan raskauden alussa ja nyt nämä synnytys ja lastenhoito-osuudet.

Mukavaa odotusaikaa kaikille ja hienoa tapaamista pääkaupunkiseudun mammoille 19 pvä.

T:Emppu

Mulla on ollu ihan samoja fiiliksiä kun oon katellu vanhoja valokuvia tai nähny jonkun kivan vaatteeni tuolla vaatehuoneessa mihin ei oo toivoakaan mahtua...
Oispa jo kevät...

Nukkuminen on kans yhtä tuskaa. Iltasin ei meinaa saada unta kun on maha kipee ja selälleen ei voi maata kun tulee paha olo ja kyljellään sit puutuu kädet ja voivoivoi...

Hauska oli lukee esikoisen odotuksen ajalta kirjottamaani päiväkirjaa miten on ihan samat olotilat ja tunteet ollu viimekski samoilla viikoilla. Nyt on supistuksetki saanu pikkusen potkua ja viime raskaudessa olin niitten takia tähän aikaan käyny äitipolillakin tutkimuksissa. Vauva ei kuitenkaan tullu yhtään liian aikasiin vaan pari päivää LA:n jälkeen.

En malttais odottaa ens viikon neuvolaa... Ens viikolla saadaan taas ottaa massukuvakin :) meil on otettu masusta kuva vk 24 lähtiin ja otetaan 4vk:n välein synnytykseen asti.

Onko teillä jo nimet valmiina vauvalle? Meil on ollu tytölle jo yhtä kauan kun esikoiselle, mut pojalle pähkäilty koko raskaus aika ja vasta saatiin päätökseen... saa nähdä vieläkö se siitä muuttuu.

Tervehdys.

Eilen kävin neuvolassa ja valittelin supistuksia, kun niitä tulee jo levossakin. Sain tälle päivälle lääkäriajan, ja tuomio oli, että mikään ei ole auennut tai lyhentynyt, eli supistuksia ei nyt sitten tarvi pelätä. Hieno homma, alkoi nimittäin jo epäilyttää, kun mm. tänään laskin ekan hereilläolotunnin sisään vähintään 6kpl.

Sairaslomaa en saanut, olisin varmaan pyytämällä saanut, mutta olen kyllä ihan helpottunut, että pääsen normaalisti töihin. Yhtäänhän se ei enää nappaa, ja aamuherääminen on oikeasti tuskaa, mutta paremmin asiat etenee, kun on niitä itse hoitamassa. Jos olisi saanut lyhyen huilausloman, niin siellä olisi saattanut olla eri ihminen joka päivä.

Alavatsajomotustakin on ollut, sain sitten lähetteen virtsakokeeseen, mutta jomotus on nyt tänään hävinnyt, joten tuskin siellä mitään on. Tarvii nyt kumminkin huomenna käydä pissaamassa purkkiin.

Tiitu kyseli nimistä... meillä tosiaan olisi ollut tytölle tosi monta hyvää vaihtoehtoa. Mutta kun poika on tulossa, niin vieläkään ei ole keksitty sitä täydellistä pojannimeä. Aina jos löytyy joku, josta molemmat tykätään, niin se on luultavasti jossain yleisimmät 10 nimeä -listalla, vaikka se itsestä tuntuu hyvinkin tuoreelta. Ehkä siksi, kun itse tekee töitä yli 10-vuotiaitten kanssa, ja yrittää välttää niitä nimiä, joita niillä on paljon... sitten saa näitä, joita on pienillä enemmän.

Myös kummiongelmaan ei ole meillä vielä ratkaisua... jäänee vauvan syntymän jälkeen. Onko kaikki muut jo pyytäneet kummeja?

Ja myös minä odotan normaalivaatteisiin mahtumista... ainoa vain, että luin jostain, että useimmat pääsee takaisin lähtöpainoon vasta 10-12kk synnytyksestä... eli eipä sitä taida kesällä meikäläinen järin hehkeä olla... kunhan nyt ei olisi ihan virtahepokaan...

Moikka,

Olen ollut tänään sairaslomalla. Supistuksia tuntuu tulevan täälläkin jopa levossa, joten jäin kotiin. On tullut istuttua koneen äärellä ja kirjoitettua raporttia koulua varten. Lekurin sain huomisaamulle, joten sitten tiedän enemmän. Vaavilla kaikki varmaan ihan hyvin kun se liikkuu kyllä kokoajan ja potkut alkaa olla jo melkein kivuliaita, varsinkin, jos osuvat kriittisiin paikkoihin. Pikkarainen tykkää selvästi varpaiden työntämisestä mun kylkiluiden väliin. Taitaa olla enää yhdeksän päivää töitä ennen äikkäriä, joten täytyy ruveta siivoilemaan duunin huonetta pikkuhiljaa ja tietysti sopia toimitusjohtajan kanssa muutamista asioista, jotka tulee voimaan silloin kun tulen takaisin töihin. Hassua edes ajatella sellaista aikaa vielä=)!
Ei muuta kun palailemisiin, Janis ja Pikkarainen

Taitaa kaikilla olla nyt jotenkin tasapaksua odostusta menossa kun on niin hiljasta täällä keskustelussa...

Eipä mullakaan mitään uusia kuulumisia ole, ajattelin vaan nostaa meidät takas tonne etusivulle :)

Kummiasiaan... Meillä oli toisen lapsen kummit valmiina jo kun esikoinen synty. Tosin veljeltäni älysin vasta tossa viikko sitten kysästä et haluuks se edes ;) suostu onneks. olin vaan pitäny jotenkin itsestään selvyytenä et tottakai se tulee.

Eilen kidutin itseäni selailemalla h&m:n ja josefssonsin kevät/kesäkuvastoja ja ikävöin vyötäröäni. jospa se kesään mennessä sieltä taas esiin tulis...

Terkut täältä!

On jäänyt kirjoittaminen hiukan vähälle, vaikka mammalomalla olenkin. Tuntuu, että olen koko ajan menossa johonkin ja muutenkin puuhaa on riittänyt. Noita pikkuriikkisiä vaatteita pitäisi alkaa pesemään ja viikailemaan, kun hoitolipasto odottaa valmiina. Muutenkin on joka nurkka täys nyssäköitä, vaatteita ja tarvikkeita, joita olen kavereilta saanut.

Olenkin viikon mittaan juossut ultrassa ja neuvolassa tiheään, kun verenpaineet on koholla. Valkuaiset ja kaikki muut arvot on hyvät, joten raskausmyrkytyksen oireita ei onneksi ole. Mutta se kun tietää paineiden olevan ihan yläkanttiin ei yhtään helpota, vaan enemminkin stressaa ja paineet kohoaa entisestään. Vaavi on 3kg ja kasvanut onneksi normaalisti. Korkea verenpaine kun voi aiheuttaa kasvussa häiriötä. Sf mitta 34. Masu on aika suuri, mutta itselle ei ole painoa tullut koko raskausaikana. Viikon päästä olisi vauveli täysiaikainen, mutta paikat on vielä ihan kiinni, joten synnytys tuskin on todennäköinen vielä vähään aikaan. Suppareita on jonkin verran, mutta ei kipeitä kuitenkaan. Nyt vaan pitäisi levätä ja ottaa rauhallisesti *huokaa*.

Kirpeää pakkaspäivää!

Viikolle 33 että humps=)! Ja siitä alkoikin sitten meikäläisen sairasloma ihan helmikuun alkuun asti, jolloin taas jään talvilomalle ja siitä äikkärille. Eli siis töihin ei ole tarvis mennä enää lainkaan...täytyy siellä kuitenkin käydä muutamia juttuja viimeistelemässä ja pöytä siivoamassa.
Vaavi hakkaa kokoajan alavatsaan tälläkin hetkellä, joten siellä taitaa kaikki olla hyvin. Olin aamulla lääkärillä ja kuunteli sydänäänet, kaikki hyvin. Niin ja kokeili se paikatkin ja kiinni ja kiinteät on. Kuulemma tunsi vauvan pään kyllä jo, mutta ei huolestuttavan lähellä. Supistuksia kun on niin usein, niin kirjoitti kyselemättä sen saikun. Hyvä niin toisaalta. Eilen mies toi uuden autonkin kotiin. Nyt meillä on sitten oikein turvallinen auto lapsen kuljetukseenkin=).
Kysyin lääkäriltä muuten astmalääkkeistäkin ja sanoi, että tärkeintä on näilläkin viikoilla, että astma pysyy hallinnassa. Ei siis vähennetä lääkitystä tai vaihdeta valmisteita, vaikka olenkin kuullut muutamien valmisteiden tuovan lisäsupistuksia ja toisten taas puolestaan estävän niitä. No, uskotaan Rouva Lääkäriä nyt sitten.
Juu, mä rupean nyt kirjoittamaan erittäin tylsää kouluraporttia, jonka tekemiseen nukahtaisi varmasti kroonisesta unettomuudestakin kärsivä=)!
Oikein mukavaa kipakkaa talvipäivää kaikille mamseille, Janis ja Pikkarainen

Astmalääkkeistä... tuohan oli kiinnostavaa tietoa. Itselläkin supistuksia tosiaan erittäin paljon, mutta en ollut kuullutkaan,että astmalääkkeet liittyisivät asiaan, eikä ole kukaan neuvolassakaan sanonut. Minkä lääkkeiden olet kuullut aiheuttavan supistuksia? Toisaalta, kuten sanoit, ei kai niitä tässä vaiheessa vaihtaa kannata... nyt vielä toivoo supistusten estoa, mutta kuukauden päästä alkaa varmaan toivoa, että supistelisi lisää, niin syntyisi muksu :)

Olen huomenna menossa valittamaan tukkoista nenää työterveyslääkärille, täytyy kysäistä asiasta samalla. Jotenkin tuntuu, että elämä on tällä hetkellä yhtä lääkärissä/neuvolassa/labrassa juoksemista. Mutta eiköhän tämä tästä.

Sintti rv 31+4

Moi!

Oletteko te tunteneet supistuskipuja selässä? Minä heräsin viime yönä tosi tuskaiseen selkäkipuun. Mikään makuuasento ei auttanut, pahensi vain. Kävely ja kyyryasento auttoivat hieman. Meni sitten yhtäkkiä ohi. Ajattelin, et nukuinko kenties huonossa asennossa ja oliko kyseessä lihaskramppi. Aamulla ei ollut enää mitään kipua. Vatsaa ja sen kovuutta en älynnyt ajatella edes kun olin niin unentokkurassa. Huomasin tuolla yhdessä ketjussa et joku oli tuntenut supistuksia ilmeisesti myös selässä, joten heräsi kysymys, et oliko tämäkin supistus. Meinasi paniikki iskeä kun olin yksin kotona enkä tiennyt mitä tehdä.

Viikkoja on siis vasta 30+2. Eilen oli kyllä muutenkin raskas päivä sekä töissä et kotona. Lepäämään pääsin vasta n.22.30. Ja edellisenä yönä nukuin jotain kolmisen tuntia ja töihin piti mennä 7.30. Eli elimistö ollu nyt aika tiukilla sekä henkisesti et fyysisesti.

Pitäis jaksaa töissä vielä vajaa viitisen viikkoa. Suoraan sanoen ei kyllä enää hirveästi nappais, mut onneksi on ihanat työkaverit joita tulee ikävä.
Muuten kaikki ok. Tänään oli eka perhevalmennus. Ja möhkö potkii ihan mukavasti ;)

Jaksamista kaikille!

Noihin supistuksiin tulin kommentoimaan.

Itsellä on nää harjotussupparit ollu semmosia vatsa pinkeeks ja sit ihan oikeet synnytyssupistukset oli semmosia kun kertois kuukautiskivut miljoonalla, oli siis koko lantio selkää myöten kipee. Mulla kyllä menkkakivutkin tuntuu selässä... enkä sillon huomannu et ois massu kovettunu niinku harjotussupistuksissa.

Mulla on ollu nyt sillon tällön noita napakampia supistuksia mut en oo hätäilly niitten takia yhtään (kyse siis tosiaan ihan muutamasta ja kaikki eri päivinä ja seksin jälkeen). oon vaan aatellu ettei haittaa jos pikkusen vaik alkais jo paikat valmistautumaan synnytykseen ettei ois se avautumisvaihe sit itse synnytyksen alettua niin julmetun pitkä ja kivulias.
Esikoisen kohdalla oli rv32 jo kohdun suu pehmentyny pikkusen ja rv36 sormelle auki. muksu synty kuitenki vasta 40+2.

Kyllä. Lääkäri mainitsi, että eritoten Ventoline on supistuksia tuova lääke (salbutamoli). Jos sitä käytät niin niistä on kuulemma vähän kiistanalaista tietoa: osa sanoo, että lisää ja osa sanoo että ei olennaisesti. Lääkäri kuitenkin sanoi tosiaan, että tässä vaiheessa ei kannata lähteä vaihtamaan lääkitystä. Se neuvolalääkäri jolla minä olen käynyt on vielä erikoistumassa keuhkosairauksiin, joten uskon hänen sanaansa=)!
Otetaan vaan nyt rauhassa, ettei synny liian aikaisin. Exje?
Tsemppiä sullekin! Janis

Tervehdys täältäkin!

Noi Janiksen kertomat supistusasiat oli mulle myös ihan uutta, vaikka itsellä myös astma ja avaavana lääkkeenä ventoline. No toisaalta olen ollut oireeton/lääkkeetön koko raskausajan.

Mulla on alkanut tulemaan viimeaikoina supistuksia enempi ja lisaksi menkkamaisia alaselän ja alavasanjomotuksia. Toivottavasti niillä on jotain vaikutusta alapäässäkin. Ei sinänsä ole mitään kiirusta vauvan ulos saamiseen,mutta voisihan se jo tullakin. Olo onollut edelleen hyvä joten sen puolesta ei ole kiirettä synnyttämään päästä.

Mä en huomenna taida ehtiäkkään tapaamiseen, kun meillä on taloprojektiin liittyviä juttuja niin paljon hoidettavana. Saatan ehtiä kyllä joskus kuuden jälkeen, mutta se on tosi epävarmaa. Pitäkää hauskaa ja seuraavalla kerralla olen kyllä messissä.