3,5 -vuotiaalle ei maistu tuoreet vihannekset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vihannes
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Siis lihaa, viljaa ja maitoa vai? Kerro nyt kun ihmisiä kiinnostaa.

Siis kaikkea muuta paitsi kasviksia ja vihanneksia. :D Enhän mä nyt ainoa tässä ketjussa ole, jonka lapsi ei syö rehuja. :o Miksi mua pommitetaan? Peruna on ainoa kasvismaan tuote, mikä tuolle lapselle uppoaa. Ja se säilötty kurkku,mutta sen ravintoarvo nyt on varmaan tasan nolla enkä sitä edes kovin usein anna. Olemme olleet ravitsemustutkimuksessa, ja sen mukaan lapsi saa tasan kaikki tarpeelliset vitamiinit ja kivennäisaineet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Meidän tuon ikäinen ei syö mitään vihanneksia tai kasviksia. Ei kypsänä eikä raakana. Eikä juuri hedelmiäkään. Piilottamista on yritetty, mutta huomaa sen heti.

No mitäs teidän lapsi sitten syö?

No kaikkea muuta ruokaa.

Ihan samoin kuin joku tuossa edellä jo kommentoi, mulla vähän sutii tyhjää, että mitä sellainen syö, joka ei syö vihanneksia tai kasviksia. Ja mitä siinä perheessä muut syövät. Kun meillä aika perusruokaa, ja joka aterialla tulee kyllä ihan luonnostaan jotain kasvista tai vihannesta. Porkkanaa, perunaa, hemapa, hernaria... Ihanmitävaan.

Mitä on hemapa???
herne maissi paprika. Täytyy sanoa että on teillä ankeat vihannekset jos pakasteet, porkkana ja peruna ovat perusta.

Meillä ei syö salaattia eikä mitään perussalaatissa olevia aineksia, tomaattia, kurkkua, kiinankaalia yms. Sen sijaan porkkana, omena, parsakaali ja sellaiset menee. Joten en todellakaan ole huolissani, ei kai kaikkien ole pakko just sitä perussalaattia syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja nalkuttava talonmies:
Meidän tuon ikäinen ei syö mitään vihanneksia tai kasviksia. Ei kypsänä eikä raakana. Eikä juuri hedelmiäkään. Piilottamista on yritetty, mutta huomaa sen heti.

No mitäs teidän lapsi sitten syö?

No kaikkea muuta ruokaa.

Ihan samoin kuin joku tuossa edellä jo kommentoi, mulla vähän sutii tyhjää, että mitä sellainen syö, joka ei syö vihanneksia tai kasviksia. Ja mitä siinä perheessä muut syövät. Kun meillä aika perusruokaa, ja joka aterialla tulee kyllä ihan luonnostaan jotain kasvista tai vihannesta. Porkkanaa, perunaa, hemapa, hernaria... Ihanmitävaan.

Mitä on hemapa???
herne maissi paprika. Täytyy sanoa että on teillä ankeat vihannekset jos pakasteet, porkkana ja peruna ovat perusta.

No nääpänääpänää. Nuo nyt oli ihan esimerkkejä. Älä huolehdi, meillä syödään myös mm. pinaattia, bataattia, sipuleita, kurkkua, eri lajin salaatteja, lanttua, punajuurta... Mutta kyllähän moni kotiruoka on kasvispohjaista: keitot, muussit (BKM totesikin, että pottu menee), uuniruoat...

Tämä voi olla ihan joutava kommentti tässä ketjussa, mutta monasti olen kuullut, että ruokailu on tyttölasten kohdalla isompi ongelma kuin poikien. Huikealla kolmen lapsen otoksellani voin vahvistaa tämän. Meillä jo ensimmäisestä soselusikallisesta tuli selväksi, että tyttö ei elä syödäkseen - toisin kuin isoveljet, joista varsinkin esikoisen linja on vauvasta asti ollut "laatu ei voi milloinkaan korvata määrää".

Siis lihaa, viljaa ja maitoa vai? Kerro nyt kun ihmisiä kiinnostaa.

Siis kaikkea muuta paitsi kasviksia ja vihanneksia. :D Enhän mä nyt ainoa tässä ketjussa ole, jonka lapsi ei syö rehuja. :o Miksi mua pommitetaan? Peruna on ainoa kasvismaan tuote, mikä tuolle lapselle uppoaa. Ja se säilötty kurkku,mutta sen ravintoarvo nyt on varmaan tasan nolla enkä sitä edes kovin usein anna. Olemme olleet ravitsemustutkimuksessa, ja sen mukaan lapsi saa tasan kaikki tarpeelliset vitamiinit ja kivennäisaineet.

No joo joo, sä vastasit jo:). Kuten sanoin, koska itsellä on niin vegepainotteinen ruokavalio, on vaikeaa kuvitella ruokailua ilman kasviksia. Herra varjele, jos mun lapset alkaa joskus karttaa vihanneksia, mä en varmaan osaisi laittaa niille muuta kuin kalapuikkoja:D

No joo joo, sä vastasit jo:). Kuten sanoin, koska itsellä on niin vegepainotteinen ruokavalio, on vaikeaa kuvitella ruokailua ilman kasviksia. Herra varjele, jos mun lapset alkaa joskus karttaa vihanneksia, mä en varmaan osaisi laittaa niille muuta kuin kalapuikkoja:D

Hankalaltahan se tuntuu kun itsekin syön paljon sitä ns. pupunruokaa. Mutta ei pakotettuakaan saa. Kyllä tuo lapsi kuitenkin aina maistaa, että se on mielestäni positiivista. Joka kerta keitosta maistetaan se yksi porkkanapala, sitten neiti sanoo, että en tykkää ja se siitä.

Meidän nuori mies 3-v on pitkään vastustanut salaatin syömistä. Tomaatti ja kurkku ja paprika on kelvannut sellaisenaan, mut salaatti ei. Eli hänelle on pitänyt noukkia vihersalaatin joukosta noita edellä mainittuja, että on saanut edes jotain menemään. Aiemmin nousi kauhea meteli, jos lautaselle eksyi vähänkin sitä salaatinlehteä ja koko annos oli pojan mielestä sen jälkeen syömäkelvoton. Ei ole auttanut sitkeä tarjoaminen ja itse malliksi syöminen. Meidän tytölle kyllä kelpaa ja kerran keksin, että jäävuorisalaatti rouskuu kivasti hampaissa. Tästä tulikin sitten oikeen "ohjelmanumero". Kuuntelimme porukalla miten hassu ääni syntyy kun tyttö reippaasti syö salaattia. Tästä innostuneena pikkuvelikin halusi kokeilla ja tietty suureen ääneen naureskelimme ja ihastelimme tätä salaatin rouskuttelua. Siitä se lähti. Nykyään poika suostuu syömään vähän salaattia kunhan se on sitä mistä kuuluu hassu ääni suussa. Emme tee siitä mitään erityistä numeroa enää, mutta se eka kerta saatiin maistamaan tällä tavalla ja sen jälkeen maistaminen ei ole enää ollut ongelma.

Yhteistyössä