3,5 vuotiaan leikit.. onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja satumarja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

satumarja

Vieras
Tämä on vähän arka aihe, joten siksi täällä varovasti vähän otan puheeksi nimettömänä. =) Minulla on ollut siskoni 3,5v tyttö päivisin hoidossa nyt syksyn, ja olen ollut vähän huolissani ja ihmeissäni tytön leikkimisestä. Tuntuu jotenkin vaikealta ottaa siskon kanssa puheeksi, joten sanokaa nyt jos olen turhaan huolissani.
Eli tyttö on luonteeltaan tosi riehakas ja villi, nauraa tosi äänekästä käkätysnaurua ja menoa riittää. Leikkiminen on tosi paljolti pelkkää riehumista.. siis saattaa esim. mennä lastenhuoneeseen ja järjestelmällisesti tiputtaa kaiken alas kirjahyllystä. Legorakennelmat haluaa rikkoa, haluaa viskoa ja heitellä leluja.. Lelukorit on kivaa vaan kaataa äänekkäästi lattialle ja nauraa päälle. Autoleikissä (tai no melkein missä vaan leikissä) leluja vaan hakataan toisiaan vasten. Hiekkiksellä hiekkaa pitäisi kokoajan heitellä ja viskoa, jne. Lukemisesta ei ole tippaakaan kiinnostunut, mutta toisaalta jaksaa kyllä keskittyä katsomaan pitkääkin lastenelokuvaa ihan rauhassa. Piirtelystä tai askartelusta ei tule mitään.. en tiedä onko kyse siitä ettei "osaa" vai eikö vaan ole kiinnostunut, mutta usein vaan suttaa nopeasti jotain paperille ja sitten taas menoksi. =) Tyttö ei ole mitenkään ahdistuneen tai aggressiivisen oloinen eli en usko että mitään sellaista tunne-elämän vaivaa olisi, mutta on jotenkin kamalan levoton iloisuudestaan huolimatta. Joskus kun yritän oikein keskustella ja selittää miksi on ikävää että menee vaikka rikkomaan toisen leikin, niin katsoo vaan minua "tyhjä katse" kasvoillaan enkä ole varma ymmärtääkö.

Tokihan tyttö on vielä pieni. Minulla on itsellä 2 lasta joista esikoinen on aina ollutkin rauhallinen luonne, joten siihen on turha verrata, mutta vaikka nuorempi on aikamoinen hölöttäjä ja menevä luonteeltaan, niin tämä rikkominen ja heittely on kyllä jäänyt vauva-aikaan.

Onko tässä teidän mielestä aihetta huoleen vai onko ihan tavallista 3,5 vuotiaan touhua? =)

Jotenkin kuvittelisin, että siskosi olisi sinulle jotain puhunut, jos tyttö käyttäytyisi kotonakin tuolla lailla? Tulee mieleen mieheni lapset, jotka alussa kokeilivat minuun kaikki mahdolliset temput. Riehumisesta päälle sylkemiseen. Ja kun kielsin, nauroivat vaan. Käytös loppui vasta, kun isänsä piti heille puhuttelun.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27334848:
Tunnen tytön joka on aina ollut aika pitkälti juuri tuollainen. Nyt 8v ja diagnoosi ADD.

Mun pojalla todettiin ADD 9veenä,mutta ei ollut ollenkaan tuollainen,kykeni pitkiin rauhallisiin leikkeihin,sadunkuunteluun ja askarteluun. Oli kyllä myös kova sotkemaan ja puhumaan.

Tyttö on samanlainen kotona, mutta vanhemmat eivät koe sitä mitenkään oudoksi tai epänormaaliksi.. On heillä kyllä löysemmät rajat kuin meillä, se on selvä. =) Eli se tässä on vähän hankalaa, kun sisko ei selvästikään itse näe tässä mitään kummaa. Tyttö on aikaisemminkin käyttäytynyt noin esim meillä kyläillessä, mutta voihan se toki olla vaikka jotain mustasukkaisuuttakin!

Onko tyttö siis ainoa lapsi? Onko ollut kotihoidossa ennen kun tuli sulle hoitoon? Mulle tuli jotenkin mieleen ettei "osaa" leikkiä. Siis ettei ole paljoa nähnyt esim miten muut leikkii autoilla,legoilla jne tai kukaan ei ole opettanu esim hiekkakakkujen tekemistä tms. Tai sitten taustalla on joku muu syy sille ettei ns osaa keskittyä leikkeihin.
Yhdessä tuttavaperheessä lapset oli (sillon 4- ja 2-vuotiaat) aiemmin tosi levottomia ja kovia riehumaan ja "sotkemaan",mutta tilanne muuttui täysin kun iso osa leluista siirrettiin yläkaappiin niin että niitä piti aikuiselta pyytää. Näin oppivat myös siivoamaan edellisen leikin pois ennen uuden aloittamista,jollon pienehkö lastenhuone pysyy huomattavasti siistimpänä.

Oma 3,5-vuotias poikani on aika samanlainen... Tai onhän välillä kyllä paljon rauhallisempikin, jaksaa kuunnella satuja yms., mutta leikit on enimmäkseen vain sotkemista. Haluaa levitellä kaiken, eikän kiinnostu mistään rakentelemisesta tai piirtelystä tms. Sama minulla etten tiedä osaisiko lapsi jos yrittäisi vai eikö vaan kiinnosta. Mielipuuhaansa on varmaan ottaa joku pussi tai laatikko johon sitten vaan keräilee kaikenlaista tavaraa, legoja tai värikyniä tai muovailuvahaa tai vaikka nenäliinoja, mitä milloinkin, mutta ei osaa leikkiä tavaroilla "oikein". Ollaan yritetty huomattavasti vähentää leluja, mutta se ei ole saanut mielenkiintoa lisääntymään leluihin. Meidän 1,5-vuotias nuorempi lapsikin osaa leikkiä huomattavsti siistimmin kuin tämä vanhempi...

Meillä 3,5-tuntuu tarvitsevan myös aika paljon unta ja mitä väsyneempi on niin sitä levottomammaksi käy ja alkaa "riehua". Tulee mieleen että nukkuuko tyttö teillä vielä päiväunet, vai valvooko koko päivän? Meidän poika ainakain tarvitsee vielä päiväunet erityisesti hoitopäivän aikana (=vieraassa paikassa).

minun korvaan kuulostaa oudolta, mutta tiedän (toisilta kuullut) että meidän lapset ovat todella rauhallisia eli silleen hankala tietää, mikä on ihan normaalia villeyttä.
Ehdottaisin, että asetat tiukat rajat ja selvä stoppi riehumiselle heti alkuun (kannattaa varmaan jutella vanhemmille ensin). Eli selvä kielto, kun vauhti alkaa mennä yli ja selvä rangaistus jos ei tottele. Mielestäni tuon ikäisen pitää pystyä jo rauhoittumaan, jos komennetaan.

Mulla samanikäinen poika ja ei tulis kuulonkaan et antaisin heitellä ja tiputella tavaroita ja riehua tolleen. Ihan alusta asti kun ryömimään lähti ni tehnyt selväksi mihin saa koskea ja mikä sallittua ja mikä ei. Tietty ei nyt mitään rangaistuksia viel vauvana. Mut sit iän mukaan kun kiellon jo ymmärtää niin jos ei tottele niin ensin varoitus ja jossei vieläkään tottele niin leikki loppuu/jäähy/hiekkikselta poislähtö yms. Tietty voi olla joku käytöshäiriö mut ekana lähtisin ihan perusrajojen ja käyttäytymissääntöjen opettelusta.

Jonkinlaista näkemystä omaavana sanoisin, että pieni hälyytyskello soisi mulla...MUTTA toisaalta voi olla ihan normaaliakin, lapsen luonteesta johtuvaa...jos on siskosi ainoa lapsi, voi siskon itsensä vaikeaa olla tunnistaakaan, jos olisi jotain..

Tämä on vähän arka aihe, joten siksi täällä varovasti vähän otan puheeksi nimettömänä. =) Minulla on ollut siskoni 3,5v tyttö päivisin hoidossa nyt syksyn, ja olen ollut vähän huolissani ja ihmeissäni tytön leikkimisestä. Tuntuu jotenkin vaikealta ottaa siskon kanssa puheeksi, joten sanokaa nyt jos olen turhaan huolissani.
Eli tyttö on luonteeltaan tosi riehakas ja villi, nauraa tosi äänekästä käkätysnaurua ja menoa riittää. Leikkiminen on tosi paljolti pelkkää riehumista.. siis saattaa esim. mennä lastenhuoneeseen ja järjestelmällisesti tiputtaa kaiken alas kirjahyllystä. Legorakennelmat haluaa rikkoa, haluaa viskoa ja heitellä leluja.. Lelukorit on kivaa vaan kaataa äänekkäästi lattialle ja nauraa päälle. Autoleikissä (tai no melkein missä vaan leikissä) leluja vaan hakataan toisiaan vasten. Hiekkiksellä hiekkaa pitäisi kokoajan heitellä ja viskoa, jne. Lukemisesta ei ole tippaakaan kiinnostunut, mutta toisaalta jaksaa kyllä keskittyä katsomaan pitkääkin lastenelokuvaa ihan rauhassa. Piirtelystä tai askartelusta ei tule mitään.. en tiedä onko kyse siitä ettei "osaa" vai eikö vaan ole kiinnostunut, mutta usein vaan suttaa nopeasti jotain paperille ja sitten taas menoksi. =) Tyttö ei ole mitenkään ahdistuneen tai aggressiivisen oloinen eli en usko että mitään sellaista tunne-elämän vaivaa olisi, mutta on jotenkin kamalan levoton iloisuudestaan huolimatta. Joskus kun yritän oikein keskustella ja selittää miksi on ikävää että menee vaikka rikkomaan toisen leikin, niin katsoo vaan minua "tyhjä katse" kasvoillaan enkä ole varma ymmärtääkö.

Tokihan tyttö on vielä pieni. Minulla on itsellä 2 lasta joista esikoinen on aina ollutkin rauhallinen luonne, joten siihen on turha verrata, mutta vaikka nuorempi on aikamoinen hölöttäjä ja menevä luonteeltaan, niin tämä rikkominen ja heittely on kyllä jäänyt vauva-aikaan.

Onko tässä teidän mielestä aihetta huoleen vai onko ihan tavallista 3,5 vuotiaan touhua? =)

ei se ole tuo minulle! Lapset saa käyttäytymään oudosti! Se sana mitä haet on OUTO!

Viestistäsi saa sen kuvan, että sallit hänen huonon käytöksen? Vai tekeekö hän nuo asiat, ja sitten kiellät? Etkö rankaise millään,esim jäähyllä? Minä en ainakaan sallisi tuollaista käytöstä pätkääkään, leikit loppuisivat heti siihen . Eihän lapsi opikaan leikkimään "oikein" jos kukaan ei kiellä (hänen äitinsä?) väärää käytöstä!

Kyllä 3,5 vuotias tajuaa jo paljon, ei kannata pitää häntä liian pienenä. Jos kiellot ja säännöt eivät mene ollenkaan tajuntaa, sitten voi tietysti olla kyse käytöshäiriöistä tms(adhd jne),mutta vaikuttaa että häntä ei kielletä kotona mistään ja hän luulee että saa tehdä mitä tahansa.

Keskustelun paikka siskosi kanssa! Kuka haluaa hoitaa tuollaista lasta? Kyllä hoitopaikassa ollaan hoitopaikan säännöillä. Vaikka oletkin sukulainen, tulee sinun laittaa rajat tälle lapselle,ja puhua äidilleen.

Ja jos ei tosiaan osaa kielloista huolimatta leikkiä sisällä, laitat lapsen ulos-eli lähdette ulos purkamaan energiaa. Minä en antaisi pudotella kirjoja ja rikkoja legoleikkejä, vaan passittaisin suoraan jäähylle ja sitten pukemaan ja ulos!

Juuri tuollaista olisi meidän 3v3kk pojan käytös jatkuvasti jos sen sallisi. Rajoja asetetaan kokoajan ja välillä silti kokeilee rajojaan.
Päiväkodista tuli viesti että pitää harjoitella leikkimistä ja varsinkin vuorottelua sekä jakamista. Yhdessä leikkiminen on pojalle vaikeaa, haluaa omia kaiken itselleen. Ei myöskään jaksa kauan keskittyä yhteen leikkiin vaan haluaa kokoajan vaihtaa leikkiä. Sosiaaliset taidot on myös huonot päiväkodissa olosta huolimatta, on ollut jo 2v päiväkodissa täysipäiväisesti.
Pitää siis harjoitella keskittymistä ja jakamista. Kuulostaa siltä että sama voisi auttaa tuonkin tytön käytökseen. Juttele vanhempien kanssa ja kokeile.

Yhteistyössä