3,5-vuotiaan tytön ylipainosta, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän perheen tilanne on tällä hetkellä sellainen, että mä teen lopputyötä opiskeluissa ja joudun kaiken vapaa-ajan opiskelemaan. Sen vuoksi ei oo oikein mahdollisuutta käyttää lapsia uimassa, jumppakerhoissa tms.
Mutta tämän pitäis kesään mennessä helpottaa.

[QUOTE="aloittaja";28099139]Ei mielestäni ole pitkät ruokailuvälit.. Lapsi on kolme päivää viikossa päiväkodissa, ja siellähän on tarkka ruokailurytmi. Kotona pyritään samaan.
Aamupala noin kello 8, lounas kello 11-12, välipala 14.30, päivällinen 17.00 ja iltapala klo 19-20.[/QUOTE]

Minusta tuollaiset välit kuulostavat pitkiltä, en itsekään jaksaisi noin kauaa olla syömättä. Annatko lapsesi osallistua ruuanlaittoon? Meidän poika on pienestä pitäen ollut tosi kiinnostunut keittiöhommista, joten hän saa häsätä siinä mukana ja samalla hän maistelee ruoka-aineita. Hän ei syö kasviksia ruualla, mutta maistelee niitä välillä kun minä olen leikkaamassa niitä. Hän tykkää välillä syödä raakaa sipuliakin, korppujauhoja ja ihan mitä vaan maistelee siinä ohessa. Tuollainen varmaan vähentää ruokahalua varsinaisella ruualla, joten ehkä tuo on meillä vähän tarpeetonta, mutta lapsi tykkää. Voisitko sinä kokeilla samaa, että antaisit hänelle jotakin ruuanlaiton ohessa? Ne kurkunpalat voivat maistua paremmilta erikseen kuin "oikean ruuan" seurassa.

Silloin kun poika on vetänyt 2-3 annosta ruokaa, yritän vähän hillitä sitä sillä lailla, että tarjoan maitoa hänelle. Joskus hän lopettaakin syömisen maidon juomisen jälkeen. Painon takia en rajoita, mutta pelkään että hänelle tulee huono olo liiasta syömisestä. Toisaalta kun niin ei ole koskaan käynyt, niin kaipa hän tietää rajansa...

Enemmän kasviksia ja salaattia ehdottomasti. Jos lapsi haluaa ruokaa santsiannoksen, niin mitä ruokaa siis annatte? Millaisia pääruokai teillä siis syödään, jos lapsi ei oikein kasviksia syö?

Meillä neuvolassa säikähtivät pojan järkyttävää painonnousua..3 ---> vuotis neuvolasta 4 vuotis neuvolaan oli lihonut n.vuodessa yli 10kg..
Olemme molemmat vanhemmat pienikokoisia, paitsi että lapsen isä on ollut lapsena todella ylipainoinen.

pojan paino saatiin kuriin lopettamalla kaikki sokerivanukkaat,jukurtit yms. viiliä tms oli silloin tällöin. tasoitettiin murojen jne syöntiä siten että aamuisin ja iltaisin puuro, joskus muroa jos tuntui ettei puuro maistu ja nekin olivat sellaista mallia jossa oli muihin nähden vähemmän sokeria.
Ylimääräiset napostelut pois. kaikki välipalat vaihettiin porkkanoihin,kurkkuun, hedelmiin jne.

lapsi oli myös hyvin huono juomaan vettä. mehun saantia rajoitettiin myös eikä sitä saatu välttämättä joka päivä juoda. janojuomaksi vesi, ja meillä käytettii ennen punaista maitoa joka vaihdettiin rasvattomaan ja vähemmän lapsen leivälle rasvaa ja leikkeleet vaihdettiin esim kalkkunaleikkeleisiin jne.

ruokaa syö ja on aina syönyt hyvällä ruokahalulla ja lautasmallia opetettu lapselle muttei suostu syömään salaatin lehtiä. kaikki muu menee.

lisättiin lapsen liikkumista mikä on myös luuston sekä lihahksiston kehityksen kannalta merkittävää ihmisruumiille. Käytiin keväästä syksyyn lähes päivittäin pikku pyörälenkki. päivittäin ulkosalla, jos sää sen salli. pitkinä sadekausina saderomppeet niskaan ja ulos. lapsi sai purkaa energiaansa ja kävimme leikkipuistoissa jotka ovat kävelymatkojen päässä,emme jääneet seisoskelemaan pelkästään oman taloyhtiön leikkipuistoon. mikä lisäsi sitten liikkuvuuutta. uimassa käytiin hallissa ja luonnonvedessä. lapsi ei istu koko aikaa pelaamassa pleikkaria. meillä on peliaikaa tunti per päivä.

jos lapsii haluaa "villtiintyä" ja heitellä kuperkeikkoja jne, olen sitävarten antanut patjan että saa touhuta ja liikkua. säännöllinen ruoka- ja liikuntarytmi auttoi meillä ja paino on tasoittunut.

Minä nostan hattua ap:lle, kun teillä syödään noin terveellisesti. Meillä syödään mitä sattuu tekemään mieli (myös pastaa, vaaleaa leipää, pullaa), mutta itse tehtynä kyllä enimmäkseen. Meillä ei ole mehuja, janojuomana on maito, vaikka sen suositusten mukaan pitäisi olla vesi. Ulkoillakaan en jaksa joka päivä lapsen kanssa kuin vain kesäisin. Meillä kuuluisi olla laiska ja lihava lapsi, mutta tuo on hoikka ja touhukas. Telkkari on iltaisin aina päällä, mutta lastenohjelmia ei juurikaan katsota. Pikkukakkosta poika jaksaa katsoa n. 15 min. ja senkin tekee aina seisten eli ole sohvaperuna ainakaan vielä. Luuserivanhempia taidetaan olla, mutta nautitaan rennosta elämästä.

[QUOTE="kuttis";28099175]Minusta tuollaiset välit kuulostavat pitkiltä, en itsekään jaksaisi noin kauaa olla syömättä. Annatko lapsesi osallistua ruuanlaittoon? Meidän poika on pienestä pitäen ollut tosi kiinnostunut keittiöhommista, joten hän saa häsätä siinä mukana ja samalla hän maistelee ruoka-aineita. Hän ei syö kasviksia ruualla, mutta maistelee niitä välillä kun minä olen leikkaamassa niitä. Hän tykkää välillä syödä raakaa sipuliakin, korppujauhoja ja ihan mitä vaan maistelee siinä ohessa. Tuollainen varmaan vähentää ruokahalua varsinaisella ruualla, joten ehkä tuo on meillä vähän tarpeetonta, mutta lapsi tykkää. Voisitko sinä kokeilla samaa, että antaisit hänelle jotakin ruuanlaiton ohessa? Ne kurkunpalat voivat maistua paremmilta erikseen kuin "oikean ruuan" seurassa.

Silloin kun poika on vetänyt 2-3 annosta ruokaa, yritän vähän hillitä sitä sillä lailla, että tarjoan maitoa hänelle. Joskus hän lopettaakin syömisen maidon juomisen jälkeen. Painon takia en rajoita, mutta pelkään että hänelle tulee huono olo liiasta syömisestä. Toisaalta kun niin ei ole koskaan käynyt, niin kaipa hän tietää rajansa...[/QUOTE]

Minun mielestä 2-3 tunnin ruokailuvälit eivät ole pitkiä. Jos tarjoisin ruokaa useammin niin enhän ehtisi muuta tehdä kuin tarjota ruokaa! Aamupalan ja lounaan välissä ei ehdi syödä, koska ulkoilee puoli kymmenestä ruokaan asti.
Ruoanvalmistuksessa on apuna, ja siinä kyllä naposteleekin kasviksia.

Toki hän syö kasviksia, kun ne ovat ruoan seassa. Esimerkiksi melkein jokaisessa ruoassa on nykyään porkkanaa (makaronilaatikossa, juuresmuusissa) ja sen lisäksi tomaattia hyvin usein jne. keittoja syödään paljon ja niihin laitan aina juureksia reilusti. Toki niissä syö. Mutta sitten jos on esimerkiksi pastaa (joka syödään aina tummana) ja jauhelihakastiketta niin sen lisänä on salaattia. Kurkut ja tomaatit tai porkkanaraaste menee "pikkupakolla", salaatinlehtiä ei syö millään. Yökkii niille ainoastaan..

• Tykkää
Reactions: Minuli
Meillä ei ole televisiota, eli se ei liikkumista rajoita.
Mehuja ei juoda ikinä, vanukkaita ei syödä. Jogurtteja ja muroja joskus, ja niitä lapsi söisi paljon enemmänkin jos annettaisiin.
Minulla on ruoka-alan koulutus, joten omasta mielestäni tiedän erittäin paljon ravitsemusasioista. Lähinnä ongelmana on se, että tyttö söisi uskomattomia määriä. Ja sen rajoittaminen on vaikeaa..
Eineksiä meillä ei syödä koskaan, johtuen ammatistani.

Kun kevät tulee, ottakaapa tavaksi käydä joka päivä perheen kanssa pyörälenkillä. Muksut fillareillaan, aikuiset voi kävellä, pysyy vauhti hyvänä jokaiselle.

Meillä ei ole ylipainoisia lapsia, talviaikaan ihan normaaleja, mut kesäisin huomattavasti laihempia. Syy on nimenomaan siinä, et kesällä ne vetää meidän kanssa noita tunnin fillarilenkkejä harvase ilta, kun taas talvella lenkeillä ne istuu könöttää pulkassa tms.

Ymmärrä huolesi, meillä ihan sama juttu. Tyttö 98cm ja painaa 21kg. Syksyllä kun alkoi ummetusongelmat, alkoi tuo paino nousta, 5 kiloa tuli lyhyessä ajassa ja tyttö näyttääkin ihan turvonneelta. Yksi syy on liikunnan puute, mulla oli vaikea loppuraskaus ja nyt jumitan vastasyntyneen kanssa, harrastaminen ja liikkuminen on nyt vähäistä sen takia.

Tyttö ei ole edes perso herkuille ja ne ollaankin joulusta jätetty kokonaan pois. Syö jopa ruokaakin vähemmän kuin yleensä, mahan toimimattomuus vie ruokahalun. Silti lihoo ja turpoaa, varsinkin kasvoista ja mahasta. Onneksi neuvola lupasi laittaa tutkimuksiin jos ei mene itsehoidolla ohi.

Ajattelin kokeilla kaiken muun voitavan ohessa luontaistuotteita että saataisiin suolisto kuntoon.

Meillä surkeasti syövä lapsi. LÄmpimiä ruokia menee todella vähän ja kasviksia, hedelmiä ja juureksia ja marjoja ei oikeastaan ollenkaan satunnaista päärynää lukuunottamatta. Vitamiinit tulee purkista. Meillä lapsi 3-vuotisneuvolassa 98 cm ja 13,8 kg. Koska teillä syödään noin terveellisesti, uskon jotenkin, että teidän lapsenne on kuitenkin terveempi kuin meidän lapsemme, koska hän saa niin monipuolista ruokaa meidän nirsoilijaan verrattuna.

Tsemppiä teille. Toivottavasti liiallinen painonnousu kuitenkin pian katkeaa.

[QUOTE="aloittaja";28099330]Meillä ei ole televisiota, eli se ei liikkumista rajoita.
Mehuja ei juoda ikinä, vanukkaita ei syödä. Jogurtteja ja muroja joskus, ja niitä lapsi söisi paljon enemmänkin jos annettaisiin.
Minulla on ruoka-alan koulutus, joten omasta mielestäni tiedän erittäin paljon ravitsemusasioista. Lähinnä ongelmana on se, että tyttö söisi uskomattomia määriä. Ja sen rajoittaminen on vaikeaa..
Eineksiä meillä ei syödä koskaan, johtuen ammatistani.[/QUOTE]

no anna syödä!! syy voi olla tuossa että ei saa välipaloja vaan kun on nälissään kun ruokaa tulee nokan eteen niin vääntää sitä niinkuin hullupuuroa ja mahan ihan ähkyyn mikä taas venyttää vattalaukkua ajansaatossa ja joka kerta vaatii enemmän ja enemmän ruokaa..

[QUOTE="kuttis";28099175]Minusta tuollaiset välit kuulostavat pitkiltä, en itsekään jaksaisi noin kauaa olla syömättä. Annatko lapsesi osallistua ruuanlaittoon? Meidän poika on pienestä pitäen ollut tosi kiinnostunut keittiöhommista, joten hän saa häsätä siinä mukana ja samalla hän maistelee ruoka-aineita. Hän ei syö kasviksia ruualla, mutta maistelee niitä välillä kun minä olen leikkaamassa niitä. Hän tykkää välillä syödä raakaa sipuliakin, korppujauhoja ja ihan mitä vaan maistelee siinä ohessa. Tuollainen varmaan vähentää ruokahalua varsinaisella ruualla, joten ehkä tuo on meillä vähän tarpeetonta, mutta lapsi tykkää. Voisitko sinä kokeilla samaa, että antaisit hänelle jotakin ruuanlaiton ohessa? Ne kurkunpalat voivat maistua paremmilta erikseen kuin "oikean ruuan" seurassa.

Silloin kun poika on vetänyt 2-3 annosta ruokaa, yritän vähän hillitä sitä sillä lailla, että tarjoan maitoa hänelle. Joskus hän lopettaakin syömisen maidon juomisen jälkeen. Painon takia en rajoita, mutta pelkään että hänelle tulee huono olo liiasta syömisestä. Toisaalta kun niin ei ole koskaan käynyt, niin kaipa hän tietää rajansa...[/QUOTE]

Täh?? Miten niin pitkät ateriavälit? Sä et jaksa olla kolmea tuntia syömättä? Johan on kummat tavat...

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Mä pyrin jokaiseen ruokaan lisäämään puolet kasviksia jo sinne ruuan joukkoon. Sitten lisäksi syödään mitä syödään tuoreina, mutta tuolla saa helposti sapuskan kalorit alas ja riittävän kasvismäärän päivässä (joo tiedän kyllä että tuorettakin tarvii).

Ehkä tuossa tapauksessa poikkeaisin perinteisistä pöytätavoista, ja käskisin tytön mennä vartiksi leikkimään ennen kuin saa lisää. Jos ruoka ehtisi laskea ja kylläisyyden tunne tulla? Itse jos vaikka luen, saatan helposti mussuttaa koko ajan samalla. Eihän tytöllä ole ruokapöydässä muita virikkeitä kuin syöminen? Tai jos ottaisitte jonkun kivan tavan, vaikka kirjan lukeminen ruuan jälkeen. Jotain niin kivaa, että tytöllä on "kiire" päästä pois ruokapöydästä?

Näkisin kyllä, että ei ehkä kannata ratkaista ongelmaa antamalla syödä loputtomasti jotain mikä ei lihota. Vatsalaukku vaan venyy isommaksi, ja jossain vaiheessa et enää voi kontrolloida mitä sinne menee...

Esikoinen ollut aina sellainen roteva, 4v neuvolassa oli 108cm ja 22,5kg. Rupesin antamaan kasviskupin ruokaa odotellessa, myös liikunta on lisinyt, osittain varmaan ikäänkin liittyen. Nyt 5v, vuodessa tullut pituutta 8cm ja painoa 400g ja käyrä hyvällä mallilla. Tsemppiä!

Mulla kanssa kaverin lapsi on samanpituinen kuin omani, mutta melkein 5kg painavampi (meillä poika, heillä tyttö) ja tämä lapsi on ollut kyllä aina kadehdittavan hyvä syömään, näin mun silmin kun omani ovat aika huonoja syömäreitä.
Heille muistaakseni sanottiin, että lopettavat lisäruoan tajoamisen. Ja mä myös luulen, ettei se santsin anataminen, edes kasviksina ole fiksua. Kuten joku sanoikin, vatsa tottuu tiettyihin annoskokoihin, jos pyritte pienentämään määrää niin vatsakin tottuu pienempiin annoksiin.

Ruokailuvälit mun mielestä on ihan normaalit, eihän sitä nyt voi koko ajan syödä. Ihan vaikka hampaidenkin takia. Meillä ei syödä edes välipalaa, koska sitten ei ruoka maistu mutta meillä siis huonot syömärit muutenkin.

Liikuntaa lisää, näin talvella ainakin meillä 3,5v ei kyllä liiku yhtään samalla tavalla kuin muina aikoina. Lumikasoissa kiipeilee, mutta muuten aika vähäistä tuo liikkuminen. Onneksi ollaan voiton puolella siinä. Kesällä helppo liikkua ja ensi talvena lapsi taas vähän isompi ja enempi taas taitoja talvijuttuihinkin.

>Ei mielestäni ole pitkät ruokailuvälit.. Lapsi on kolme päivää viikossa päiväkodissa, ja siellähän on tarkka ruokailurytmi. Kotona pyritään samaan.
Aamupala noin kello 8, lounas kello 11-12, välipala 14.30, päivällinen 17.00 ja iltapala klo 19-20.<

[QUOTE="vieras";28099409]Täh?? Miten niin pitkät ateriavälit? Sä et jaksa olla kolmea tuntia syömättä? Johan on kummat tavat...[/QUOTE]

Tuossa tulee neljä tuntia, jos päiväruoka on klo 12, lähinnä sitä ajattelin. Minulla on varmaan joku vika, kun en pysty olemaan kovin kauaa syömättä. Maha alkaa kurista ja tulee paha olo. Silloin kun olen töissä aamuvuorossa, ruokarytmini on suurin piirtein seuraava: klo 6 aamupala, klo 8-9 toinen aamupala, klo 11 päiväruoka, klo 14 välipala, klo 17 päiväruoka ja klo 20 iltapala. Jos joku noista välipaloista jää väliin, niin tulee syötyäkin enemmän. Jos lapsellakin tuppaa olemaan liian kova nälkä ruoka-aikoina, niin välipalojen lisäämisen luulisi vähentävän sitä.

[QUOTE="Vieras";28098957]Laita lapsille lähtökohtaisesti erikokoiset annokset, nelivuotiaalle 'nelivuotiaan annos' ja kolmivuotiaalle 'kolmivuotiaan annos' ja jos santsaa niin santsiannokseen reilusti salaattia ja vihanneksia ja vain tilkka kastiketta, ei välttis ollenkaan perunaa tms.

Älä osta ollenkaan vaaleaa leipää, ainoastaan vaikka jälkiuunileipää. Leipää ei tarvi tarjota aterioilla. Päällysteeksi leivälle aina muutakin kuin voita ja juustoa, mieluummin vain vähän voita, kinkkua ja vaikka paprikaa.

Käykää uimassa kerran viikossa. Ulkoilkaa iltaisin, käytte vaikka iltakävelyllä.

Maitoa saa vaan yhden lasillisen, toinen on vettä. Paljo lapsi syö leipää ja maitoa? Niistä tulee äkkiä turhia kaloreita..[/QUOTE]

En lähtis maidon juontia rajoittamaan, koska se on terveellistä kasvavan lapsen luille ja lihaksille. Rasvatonta maitoa kannattaa juoda. Sokerimehut ja tuoremehut sen sijaan lihottaa.

ehdotus on kuten monilla muillakin, että otat tytön mukaan ruuanlaittoon, varsinkin niiden kasvisten pesuun ja paloitteluun. Itse keitetyt kukka-ja parsakaalit, palotut porkkanat ja paprikat jne maistuvat varmasti ihan toiselta kun itsekseen lautaselle ilmestyvät. Ruokaankin lisäilisin kasviksia mahdollisimman paljon.

Opetat pikku hiljaa kasvisten syöntiin. Sitten annostelette ruuan lautaselle (tuo lautaskoon tarkastaminen hyvä vinkki) ja puolet sisällöstä on niitä kasviksia. Ruokaa saa santsata jos koko lautanen syöty tyhjäksi; santsaussuhde kasvisten ja ruuan välillä samanlainen kuin ekalla kierroksella.

Ruualla voi keskustella siitä mitä tehdään heti ruuan jälkeen, jotta se pöydästä nouseminen innostaa enemmän kuin ylimäärin syömään jääminen.

Meillä ongelmat ovat päinvastaiset. Lapset rakastavat kasviksia kaikissa muodoissaan, ne katoavat nopeammin kuin ehtii paloa. Välillä joutuu patistamaan, että ruokaakin pitää syödä ja että sen voi syödä loppuun asti ennen kuin jatkaa matkaa. Syövät kyllä riittävästi ja välillä valtaviakin annoksia. Ovat laihoja ja tiedostan miten helppoa on kun heillä toimii itsesäätelykyky loistavasti. Myös herkkujen suhteen, toisin kuin äidillään ;)

Täällä on tullut hyviä vinkkejä.

Meillä 3 v. neuvolassa poika oli 100 cm ja painoi 18,5 kg. Th ei maininnut sanakaan painosta eikä vihjannut että olisi ylipainoinen. Lapsi on ollut vauvasta saakka pullero, 3 kk ikäisenä painoi 7,7 kg. :D

Jotenkin se paino alkoi kuitenkin tasaantua, niin että pituutta tuli lisää mutta paino vähän laski. Poika täyttää toukokuussa 4 v., ja viimeisimmän mittauksen mukaan pituutta on nyt 108,5 cm ja painoa 18 kg. Lasten bmi-laskuri sanoi että lapsi on normaalipainoinen, aiemmin on aina tullut että ylipainoa on. En ole tässä reilun 9 kk aikana varsinaista dieettiä pitänyt pojalle, kiinnittänyt vaan huomiota annoskokoon ja rajoittanut herkuttelun minimiin.

Jospa teilläkin tuo pyöreys alkaisi lapselta hävitä kun ikää tulee lisää? Olen kuullut että monelle on käynyt samoin tuossa 3,5-5 vuoden iässä.

mä oon luullut että terve lapsi syö sen mitä tarttee.eikai 3,5vuotiasta tartte alkaa laihduttaa? johan se tasottuu ku pituutta venähtää!

meillä saa lapset syödä sen verran mitä syövät, toinen kulkee -10käyrällä, ja toinen 0-käyrää. 0-käyrällä kulkeva on sellanen mukavan pikku pullukkainen,mutta ei missään nimessä lihava,vaan sopiva,pieneksi lapseksi. se vauvan pyöreyshän kuuluu hävitä eskari vuonna.

-10käyrällä kulkeva on taas luuta ja nahkaa,mutta minkäs teet kun ei väkisinkään voi syöttää.

Yhteistyössä