3,5-vuotiaan tytön ylipainosta, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Meillä on siis 3,5-vuotias tyttö, jonka ylipainosta/lihavuudesta alan olla huolissaan.
Muu perhe meillä on normaalipainoisia ja osa todella hoikkiakin, mutta tyttö alkaa olla liian tuhdissa kunnossa.
Itkettää ja ahdistaa tämä asia, koska en todellakaan halua, että lapseni tulee kärsimään ylipainosta ikinä, vaan haluan todella kasvattaa hänestä normaalipainoisen ja kokoisen lapsen ja aikuisen.
Meillä syödään todella vähän herkkuja, nimenomaan tämän vuoksi. Herkut eivät ole se ongelma vaan ihan tavallinen ruoka.. tytöllä on valtava ruokahalu, ja hän söisi mielellään ihan tavallista kotiruokaa vaikka kuinka paljon. Miten sitä voisi rajoittaa? Voinko vaan sanoa 3-vuotiaalle lapselle, että nyt riittää? Tuntuu kamalan julmalta, mutta mitä muuta keinoa asiaan voi olla?
Lisäksi vielä se, että 4-vuotias isoveli saattaa syödä ihan samanlaisia määriä, mutta hänelle kiloja ei vain kerry. Mitä tyttö sitten ajattelee siitä, että isoveli saa lisää ruokaa, mutta hän ei?
Toki jos herkkuja on tarjolla niin ne maistuvat tytölle todella hyvin, ja sen vuoksi niitä onkin rajoitettu. Vinkkejä kaipaisin nyt tähän, koska pienelle en halua tästä asiasta millään tavalla mainita, vaan haluaisin saada hänet normaalipainoiseksi vielä tässä vaiheessa kun hän ei itse asiaa millään tavalla ymmärrä..

3-vuotisneuvolassa tyttö oli 98 cm pitkä ja painoa oli 18,2 kiloa. Ja hälyyttävää oli se, että paino oli noussut edellisestä tarkastuksesta aika paljon.

Lapsilla toimii painonhallinnassa sama kuin aikuisulla; syö vähemmän, liiku enemmän. Laihduttamisesta ja painosta ei lapselle kannata kuitenkaan mennä sanomaan oikeastaan mitään. Oma ruokavalio kannattaa tsekata varmuuden vuoksi (mm.piilorasvat), mitä se "normaali kotiruoka" juuri teidän perheessä tarkoittaa. Leikin varjolla 3-vuotiaan saa innostumaan liikkumisesta! Jos painonhallinta tuntuu epävarmalta, kannattaa käänytä ihan lastenneuvolan puoleen!

ota muksu mukaan tekemään tuoresalaatteja, saa napostella siiin samalla porkkanaa tms missä ei juuri kaloreita ole.. samoin sitte voit pitää jääkaapissa porkkanatikkruja kurkkukuutioita jne jne,, ja liikunnallista puuhaa koko perheelle, esim syksyllä marja ja sieniretket, ratsastus(joutuu käyttämään kaikkia lihaksia ja kalorit palaa). tee liikkumisesta hauskaa

Laita lapsille lähtökohtaisesti erikokoiset annokset, nelivuotiaalle 'nelivuotiaan annos' ja kolmivuotiaalle 'kolmivuotiaan annos' ja jos santsaa niin santsiannokseen reilusti salaattia ja vihanneksia ja vain tilkka kastiketta, ei välttis ollenkaan perunaa tms.

Älä osta ollenkaan vaaleaa leipää, ainoastaan vaikka jälkiuunileipää. Leipää ei tarvi tarjota aterioilla. Päällysteeksi leivälle aina muutakin kuin voita ja juustoa, mieluummin vain vähän voita, kinkkua ja vaikka paprikaa.

Käykää uimassa kerran viikossa. Ulkoilkaa iltaisin, käytte vaikka iltakävelyllä.

Maitoa saa vaan yhden lasillisen, toinen on vettä. Paljo lapsi syö leipää ja maitoa? Niistä tulee äkkiä turhia kaloreita..

Mun 8-vuotiaalla tuntuu myös olevan ihan pohjaton vatsa. Mä olen ratkaissut asian sillä, että kun on syönyt sen normaalin lautasellisen sapuskaa, niin salaattia saa lisää vaikka millä mitalla. Syö sillä sitten vatsansa täyteen. Terveellistä eikä kerrytä kiloja samalla tavalla kuin antaisi saman määrän muusia ja lihapullia.

En voi kuin sympatiat lähettää. Meillä samanmoinen, about saman ikäinen ja kokoinen. Samoin paino ei ole tasoittumassa vaan käyrä jopa noussu.
Me syödään todella terveellisesti, ei piilosokeria tms, kasvispainotteisesti. Vanhemmat ollaan laihoja. Mutta lapsi syö, se syö loputtomasti. Mun on ollu pakko ollu sanoa joskus "pahastikin" vaikka hirvittää. Mutta tuntuu, ettei 3v voi syödä kahta kertaa aikuisten annosta koska en usko että enää nälästä on kyse. Neuvolakin tarttui tähän ja käski rajoittaa annoksia.
Me liikutaan paljon, useammpi tunti päivässä, kävellen pitkiä matkoja, ei käytetä rattaita. Lapsen isä ollut lapsena samantyylinen, vähän pullea ja hyvällä ruokahalulla varustettu. Aikuisena hoikka.

Kiitos vinkeistä!
Maito ja leipä ei ole ongelma, ne on oikeastaan juurikin ne, mistä tyttö ei niinkään välitä.
Lisäksi meillä ei ole ollenkaan vaaleaa leipää, koska se ei kuulu meidän perheen ruokavalioon.
Muutenkin syödään terveellisesti, kertoo kai siitä sekin, että kolme muuta, jotka syövät sitä samaa ruokaa, ovat normaalipainoisia.
Liian suuri ruokahalu ja liian vähäinen liikunta ovat varmasti niitä asioita, jotka meidän tytön kohdalla mättää.

Juoko tyttö mehua? Syökö välipalaksi sokeroitua jogurttia tai muroja? Painoa on kieltämättä aika paljon, meidän 4v taitaa painaa vähän vähemmän (poika) vaikka pituutta on reippaasti yli metrin.

Lähti kesken.
Niin, mä uskon et toiset on vaan sellaisia. Mä taas olen ollu huono syöjä lapsena ja olen edelleen.
Onhan se joskus kurjaa, tiedän tunteen! Mutta minkäs teet jos puitteet on kunnossa? Karkkia esim ei ole koskaan saanu, saati vanukkaita tms.

Ennen ruokailua voisi laittaa lapsen syömään salaattia tai just napostelemaan jotain. Hän on varmaan sitä tyyppiä joka ei vetää ruokaa sellaisella vauhdilla että kylläisyyden tunnetta ei ehdi tulla. Jos vatsa on jo puoliksi täynnä kun ruokaa aloitetaan niin ehkä sitä menee vähempi.

Mä myös panostaisin hauskaan liikuntaan. Paljon pihalla oloa, sitten Hoplopeja sun muita puuhapaikkoja. Kuitupitoisia leipiä. Yleisten suositusten mukaisia rasvoja, ei palstaviisaiden suosimia. Kaikki pastat tummina.

Meillä kans syntymästään saakka erittäin ruokaa rakastavat lapset ja näillä säännöillä on pärjätty pitämään painon ja pituuden suhde +1 käyrällä. Meidän 4v tyttö on tismalleen samoissa mitoissa kuin teidän eikä kyllä voi puhua että olis edes pyöreä, kaupan housut ei pysy jalassa ilman sisäänottoja.

Jos tekee kotiruokaa alusta loppuun asti ja jättää välipalat pois niin lapsi saa kyllä syödä tosi rajattomasti. Esim meillä aamulla syödään vain puuroa ja marjoja, jos jää nälkä niin syö lisää puuroa ja marjoja ei leipää tms. Iltapalalla sama juttu. Eipä puuro&marjat hirveesti kaloreita tee vaikka söis kolme isoa lautasellista. Välipalaksi on ainoastaan hedelmiä. Lounas ja päivällinen syödään ilman leipää. Myös meillä rajoitetaan maidon litkimistä , eli vettä maidon lisäksi. KOtiruokana ei ole mitään lasagnea tai pitsaa vaan paljon esim. keittoja jolloin lapset syö vahingossa runsaasti kasviksia ja juureksia. Erillään niitä ei meillä menis millään. Ei tarvitse rajoittaa määriä

Meilläkin lapsi kyllä kävelee paljon, ei istu rattaissa enää ollenkaan.
Ongelma on lisäksi varmaan myös siinä, että kasvikset eivät oikein maistu. Hedelmät ja marjat kylläkin, mutta ihan tavallistenkin kasvisten kanssa tekee todella tiukkaa. Joka aterialla niitä on tarjolla, ja joka aterialla niitä on maistettava, mutta ei varmasti syö kuin sen verran kun on "ihan pakko".

Auttaisko jos ostaisit lapselle pienemmän lautasen? Niin, että näyttäisi että on iso annos vaikka ei oiskaan. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta eikö painonvartijoissakin käsketä tekemään noin jos annoskoko lähtee helposti lapasesta.
Perheen sisälläkin saatetaan syödä eri tavalla. Toinen syö yhden perunan, toinen kolme jne. Hiilareita vois ehkä vähentää (ettei niitä enää lisää ainakaan) ja ottaa tavaksi käydä tytön kanssa esim. 2kertaa viikossa uimassa (tai jotain muuta liikuntaa jos ei uimisesta yhtään pidä).

Meidän perheessä on siis 4,5-vuotias poika, joka 4-vuotisneuvolassa painoa 15,6 kiloa ja oli noin metrin mittainen. Ja tyttö 3-vuotisneuvolassa painoi sen 18 kiloa ja oli 97,5 senttiä pitkä.
Ja täysin samoilla ruuilla kasvaa.. Itse olen ollut lapsena samanlainen, että kaikki tarttuu mitä syön. Ja sen vuoksi joudun tosi tarkkaan katsomaan mitä suuhuni laitan. Tyttö on perinyt ruumiinrakenteeni täysin.
Mieheni taas on aina ollut aivan "kukkakeppi" eikä mikään tartu vaikka miten söisi. Poikani puolestaan on perinyt hänen ruumiinrakenteensa.

No, edelleen, jos periaatteet on kunnossa, niin tyttösi on vaan sellainen. Samassa perheessä voi olla hyvin erilaisia syöjiä ja lihojia ja kukkakeppejä. Sit jos mehuja, pullaa ja mässyä alkaa mennä päivittäin niin voi alkaa katsoa peiliin. Terveellinen ruoka, ruoka-ajat, liikunta yms kohdalleen, niin sitten loppu jää "luojan haltuun".

• Tykkää
Reactions: lörppö
Niinpä kai. Ruoka mun mielestä lähtökohtaisesti terveellistä, mutta tytöllä riittäis halua syödä sitä loputtomasti. Ja on niin vaikea sanoa lapselle, että nyt riittää. Kasviksia pitäis saada syömään enemmän, kun ne vaan maistuis.. Pakottaakin on tosi vaikea.
Liikuntaa pitäisi myös lisätä, se on ihan totta.

Meidän 3-vuotias poika on 100 cm pitkä ja painaa 14,5 kg, hän näytää sopusuhtaiselta. Meillä syödään paljon herkkuja iltaisin. Poika syö välillä huonosti ja sitten vetää ihan hirveät annokset ruokaa kerralla. Hän pystyy esim. syömään kolme lautasellista riisipuuroa tai jotain lämmintä ruokaa eli annokset ovat niin isoja, etten minä varmaan pystyisi syömään niin paljon kerralla. Kauheaa ajatella, että joutuisi sanomaan toiselle, että ei saa enää lisää, kun selvästi on nälkä.

Onko teillä ap pitkät välit ruokaliluilla? Voisiko lapselle antaa jotain pientä vähän ennen ruokailua, esim. hedelmä- tai vihannespaloja, jotka vähän täyttäisivät vatsaa? Tai sitten ranskalaisittain alkukeitto:)

Ei mielestäni ole pitkät ruokailuvälit.. Lapsi on kolme päivää viikossa päiväkodissa, ja siellähän on tarkka ruokailurytmi. Kotona pyritään samaan.
Aamupala noin kello 8, lounas kello 11-12, välipala 14.30, päivällinen 17.00 ja iltapala klo 19-20.

Anna lapselle ennen ruokaa lasillinen vettä juotavaksi ja kipollinen kasviksia, joita voi syödä jo ruokaa odotellessa. Täyttävät vatsaa ja ovat terveellisiä. Ruokaa lautaselle niin, että sitä lihottavinta perunaa/pastaa/riisiä vähemmän ja muuta vähän enemmän. Jos lapsi haluaa lisää ruokaa, anna vaan lisää, mutta korkeintaan yksi santsiannos. Vieläkin jos on nälkä, sitten lisää niitä kasviksia nakertakoon. Jättäkää leipä pois aterioilta täysin. Jälkiruokiakaan ei ole aina pakko olla.

Mitä teillä välipaloilla syödään? Onhan niistäkin turhat sokerit karsittu pois.

Lisää liikuntaa rutkasti. Pelkkä kävely ei riitä, vaan juoksuta lasta leikin varjolla, temppuilkaa, hiihtäkää ja luistelkaa, mäenlaskukin on oikein hyvä kunhan lapsi itse kapuaa mäen ylös eikä vaan istu pulkassa. Olisko teillä jotain jumppakerhoa lähellä tai uimahallia?

Yhteistyössä