[QUOTE="huoh";27617765]Eiköhän tämä ole taas tätä ylihysteriointia kun kaikkien pitäisi olla prikulleen samasta muotista muuten olet joko jälkeenjäänyt, kehitysvammainen, autisti, asperger tai vähintään se ADHD. Nykyisessä diagnoosien ihannemaassa kun mikään normaali ei ole enää normaalia.
Lapsesi siis osaa muttei vain halua. Uskoisin että lähinnä temperamentista ja uhmasta on tässä tapauksessa kysymys. Et osaisi luultavasti edes huolestua ellei tuota painostusta päiväkodista tulisi. Sepä se!
Mitäpä jos yhdessä kaupasta kävisitte ostamassa jonkun kivan lasten aterinsetin, sellaisen mihin lapsi ihastuisi. Hän voisi hyvinkin innostua syömään itse. Ja koita itse olla ahdistumatta tai hermostumatta jos ei nyt tällä kertaa haluakaan syödä itse. tai tee kompromissi, sinä syötät yhden lusikallisen, lapsi itse toisen. Ole luova ja keksi, mutta muista että sun lapsessa ei ole mitään vikaa vaikkei käyttäytyisi päiväkodin normien mukaan!
Tuon ikäiset ovat kovasti seikkailunhaluisia ja lähtevät omille teilleen, riippuen vähän luonteestakin. Se ei siis kerro mitään epänormaaliudesta, mutta tokihan niitä päiväkodin tätejä rasittaa kun yksi ei pysy ruodussa
Olisiko pukemisessa sellainen juttu että tuskastuu helposti jos ei heti mene oikein ja haluaa sen takia jättää koko homman kesken? Mitäpä jos keksisitte pukemisesta jonkun kivan leikin? Esim. joku päivä leikkisitte muotinäytöstä ja kas, lapsi alkaisikin tykätä pukemisesta

Ja jos lapsi hermostuu jossain vaiheessa kun ei vaikka housut mene jalkaan niin rauhoittelet vain ja sanot että ei tässä mitään hätää ole, hienostihan se menee ja kyllä sinä opit.
Ja sitten niitä hyviä asioita mitä lapsi osaa, niitä nostat esille ja kehut kovasti. Sillä tavoin lapsi saa enemmän luottamusta itseensä. Näin olet varmaan toiminutkin
Tsemppiä! Olen kyllä melkoisen varma että tuo vaihe menee ohi ja asia kerrallaan.[/QUOTE]
Kiitos täsä, rupesn jo hädissäni lueskelemaan lievän kehitysvamman oireita yms.. Huh! En halua lokeroia lastani heti jotenkin sairaaksi, kyllä nappeja nykyään löytyy ties mihin"mielen vaivaan", miten ennenvanhaan oikein pärjättiinkään? Tuntuu että lisääntyneet diagnoosit lisäävät oireiluakin...
Ja viestisi oli hyvä muutenkin, hyviä vinkkejä pukemiseen yms. Ja lapsella todellakin on KOVA uhma!