3 alle kouluikäistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiipii....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiipii....

Vieras
Meillä olisi suunnitelmissa yrittää kolmatta lasta kohtapuolin. Esikokoinen olisi uuden vauvan synnyttyä reilu 4v, keskimmäinen reilu 2v...siis jos heti lykästää raskautumisen suhteen.

Haluaisin kuulla tuntemuksia ja kokemuksia äideiltä, kenellä on 3 lasta pienillä ikäeroilla (tai isommallakin).
Onko elämä paljon rankempaa kolmannen synnyttä vai meneekö kolme lasta siinä missä kaksikin? Tuleeko sitä linnottauduttua kotiin vai jaksaako kolmen kanssakin käydä "hurvittelemassa"? Entä isommat lapset, miten ovat suhtautuneet uuteen vauvaan?

Välillä nyt jo kahden kanssa tuntuu, että elo on yhtä ruoanlaittoa, siivoamista ja pehvojen pesua.
Toisaalta tähän on jo tottunut, niin ei se mikään muutos olisi, ettei äidillä niin sitä omaa aikaa ole :). Mutta silti haluaisin enemmän lapsia vielä, eihän tämä pikkulapsiaika kuitenkaan hirveän kauan kestä...

Selvisi 3 alle kolmevuotiaan kanssa, joten etteköhän tekin selviä :) Vaatii paljon osallistumista myös mieheltä, ei voida odottaa että vain sinä huolehdit kaikesta. Ystäväni kotona kävi jokusen vuoden kodinhoitaja (kunnallinen) voittehan tekin harkita sellaista.

Noihin sun kysymyksiin ei voi antaa pomminvarmoja vastauksia, kun lapset ja vanhemmat on niin erilaisia. Tiedän perheitä jotka jumittuu kotiin jo yhden lapsen kanssa.
Meille on kolmas tulossa syksyllä, esikoinen on jo kouluikäinen, keskimmäinen reilun vuoden. Mulla ei ole epäilystäkään etteikö pärjättäis :) Raskasta voi olla alkuun toki.
Meinataan reissata ja muuta kolmenkin kanssa. Mutta se on varma, että oma aika vähenee entisestään.

Meillä syntyi aikoinaan neljäs keväällä, kun vanhimmainen lähti syksyllä kouluun. Olin reilun 10v kotiäitinä ja nyt jälkikäteen asiaa miettien, olihan tuo aika välillä ns. raskastakin, mutta itse olen kotiäiti tyyppiä, ehkä silloin vähän "erakkokin" ja nautin olla lasten kanssa kotona ja hyvin selvisin tuon katraan kanssa:) Eikä tuosta lasten kanssa eletystä ajasta ole jäänyt kuin poistiivisia muistoja.
Vuosien varrelle on sattunut jos mitäkin, paljon iloa, mutta myös niitä murkkuikäisten aiheuttamia "harmaita hiuksia".
Hetkeäkään en ole katunut suurperheen perustamista ja ylpeä olen katraastani, nyt taidankin olla jo pikkuhiljaa voitonpuolella... ( lapset 19, 16, 15, 11 ja 3)

Meillä on ap:n suunnittelemat ikäerot. Kolmas menee ihan siinä missä kaksikin, minusta. Yhden ja kahden kanssa on jo läpikäyty vanhemmuus ja parisuhdekriisit, oma aika jne asiat. Kolmannesta voi vain nauttia :). On ollut mustasukkaisuutta, mutta vähemmän kuin kahden kanssa, kun isommilla oli kuitenkin toisensa tappelukavereina, kun minä hoidin vauvaa.

Rahallisesti menee kyllä enemmän kuin kahden kanssa. Perheautoja ei ole montaa, johon menee tämä sakki, jos ei isoja tila-autoja vielä lasketa. Varsinkin matkalla on jo aika kustannus koittaa vuokrata autoa. Päivähoitoon menee hirveästi rahaa, kun kahden lähes täydet maksut ja kolmannestakin vielä jonkin verran, ja kalliimpaa vaan sitten, kun pitää kahden päivähoitomaksun lisäksi koulun iltapäiväkerhosta maksaa. Vaatteet harvoin kestävät kolmea käyttäjää taaperoiästä eteenäin, lisää on ostettava ainakin nuorimmalle.

Siivousta ja pyykkiä ja tiskiä on myös enemmän, tottakai. Ja kaverisuhteita järjesteltävänä, harrastuksia vietävänä, lääkärikäyntejä ja sellaista. Mutta paljon menee siihen samaan hösellykseen ja tekemiseen, joka kahdesta joka tapauksessa on.

Meillä on kolme lasta kaikki noin kahden vuoden ikäeroilla. Minusta on ollut raskasta eikä kolme todellakaan mene siinä missä kaksi. Valitettavasti täytyy myöntää että ollaan oltu enemmän kotona kuin kahden kanssa, etenkin talviaikaan pukeminen on niin hikinen urakka että monesti on vaan helpompaa jäädä kotiin. Myös sairastelut on haitanneet, jossain vaiheessa tuntui että koko ajan joku lapsista on kipeä. Kun viimeinen kolmesta tervehtyy edellisestä taudista niin seuraava nuhakuume iskee jo. Onneksi tulee kesä ja pian helpottaa, josko tämän kevään vatsatauditkin olisi jo sairastettu (kaksi kertaa kuukauden sisään)?

Mulla on ajatuksena, että nyt sais toisen pienen(yksi tyttö on jo ja kakkosta yritetään) ja haaveissa, että kolmonen tulis sitten ku ainakin ykkönen on koulussa. Näin säästyy rahaa(ne päivähoitomaksut ainakin) ja eikös 7v voi jo istua autossa ilman istuinta(?) ja itellä on täyspäiväsenä vaan 2, kun se vanhin on koulus osan päivää ja sit tietysti myös jo tosi omatoiminen (leikkii ja menee vaikka kaverin luokse itse..). Niin tässä vaan on semmonen haittatekijä vielä, että mies haluis vaan 2 lasta..
Meillä on muuten kans 2 vatsatautia ollu jo tänä keväänä! Ja jotain noroa tms varmaankin.

Yhteistyössä