3 henkisen perheen nettotulot 3000€/kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mirja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa-a, mitähän viestistäsi ajattelisi. Olet varmaan sen verran kovissa veloissa / haaveesi ovat maksukykysi ylittäviä / et osaa käyttää rahaa.

Pahoittelen viestini kärkevää aloitusta. Me olemme kolmihenkinen perhe, jonka nettotulot ovat 3000 kuussa. Asuntolainaa maksellaan, kohtuullista sellaista, on kaksi velatonta autoa (koska tarvitsemme kaksi), ruokaa ja vaatetta ja kaikkea on. Käytämme rahaa järkevästi, ja lisäksi säästämme.

Syynä siihen, että pidän meitä hyvätuloisina, on juurikin tuo edellämainittu säästäminen ja rahan fiksu käyttäminen. Ruoka on laadukasta, itsetehtyä ja hyvää, muttei kallista. Herkkujakin on. Alkoholia menee todella vähän ja harvoin. Emme tupakoi.

Lapselle ostamme kaiken tarvittavan, muttemme hemmottele piloille, eikä hän hemmoteltu olekaan.

Meillä on siis ihan kaikkea, ja säästöönkin jää, koska elämme varojemme mukaan.

Ja noilla tuloilla en valittaisi mitään, kun on sitä oikeaakin köyhyyttä, näemme sitä vapaaehtoistyömme parissa.

Meitä oli tässä puolivuotta sitten vielä 4 kun vanhimmat lapset asui kotona ja käviu lukiota. Vain minun tulot + lapsilisä yhdestä ja elari. Sain siis kaikkineen rahaa noin 2800e kk. Nyt tässä asuaa kaksi enää, ja tulot 2500e kk. Olen siis noista tuloista maksanut 1-3n teinin lukiokulut, harrastukset ja asumisen Helsngissä. Enkä koskaa ole ajatellut olevani pienituloinen.

Meillä netto 3100€, pian meitä on 2+2 ja tulot sitten pienemmätkin. Nyt pidän meitä pienituloisina, mutten köyhinä. Meillä on kuitenkin kaikkea, oma remontoitu asunto, hyvää ruokaa, kaksi velatonta autoa (kummatkin jopa 2000-luvun mallia, ei vaihtotarvetta vuosiin), tarpeelliset vakuutukset, vaatteita enemmän kuin tarpeeksi, kodin elektroniikka tätä päivää, ei lainoja lukuunottamatta asuntolainaa. Etelässäkin on käyty, toki siihen ei seuraavaan pariin vuoteen ole varaa mutta varmasti taas kun töihin palaan. Nyt vielä säästellään kotonaoloa varten, kun toinen lapsi syntyy loppukesästä. Kaikki rahankäyttö täytyy tietysti suunnitella ja ennakoida, säästöjä on oltava koko ajan yllättäviä menoja varten. Joskus on tiukempia kuukausia, toisinaan jää säästöön monta sataa. Ei ne pienet tulot vaan pienet menot :)

Meillä on nettotulot hippasen päälle 3000 euroa, 2 aikuista ja 2 lasta, ja mä olen pitänyt meitä nyt suht hyvätuloisina. Ei meillä ikinä ennen ole näin paljoa jäänyt kuussa käteen, ja siihen kulutustasoon kun on tottunut niin nyt tuntuu että rahasta ei ainakaan pulaa ole. Säästöön jää. :)

Nelihenkinen perhe, tulot olleet viimeiset kaksi vuotta noin 2300e, siihen on laskettu siis KAIKKI tulot, mun nettopalkka, miehen kotihoidontuki (ilman kuntalisää, hoitolisä mukana), lapsilisät kahdesta.

Noilla tuloilla ei ole tuntunut edes mitenkään erityisen köyhältä... Kun mennään molemmat töihin niin mehän hukutaan rahaan, tulee ainakin tonni lisää :D Tokihan päiväkotimaksut sitten haukkaa oman palansa...

Meillä on tulot tasan 3000€/kk, jos molemmat töissä. Yksi lapsi, toinen tulossa. Pienten kanssa pärjää, mutta vähän kyllä hirvittää miten pärjätään sitten kun lapset tulee teini-ikään... menot kasvaa lasten myötä. Ymmärrän siis kyllä ap, itsekkin pidän meitä loppujen lopuksi aika pienituloisina, vaikka en siis köyhinä. :)

Tällä hetkellä meidän tulot on 1800€/kk, kun olen hoitovapaalla. Mihinkään ylimääräiseen ei kyllä ole varaa, kädestä suuhun eletään.

[QUOTE="vilijonkka";29498557]Meillä on tulot tasan 3000€/kk, jos molemmat töissä. Yksi lapsi, toinen tulossa. Pienten kanssa pärjää, mutta vähän kyllä hirvittää miten pärjätään sitten kun lapset tulee teini-ikään... menot kasvaa lasten myötä. Ymmärrän siis kyllä ap, itsekkin pidän meitä loppujen lopuksi aika pienituloisina, vaikka en siis köyhinä. :)

Tällä hetkellä meidän tulot on 1800€/kk, kun olen hoitovapaalla. Mihinkään ylimääräiseen ei kyllä ole varaa, kädestä suuhun eletään.[/QUOTE]

Meillä jätettiin lapsiluku yhteen pienten tulojen takia.

Yhteistyössä