3 lapsen kanssa kolmiossa asuminen, mahdollista? Miten teillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muuttaja"

Vieras
Eli, muutto edessä ja tarjolla 3h+k+s 77m2. Lapset 3,4 ja 9v... 9v on puolet kuukaudesta isänsä luona, puolet äidin. Voisikohan kaikki lapset laittaa yhteiseen huoneeseen? Sijainnin takia tuo asunto kiinnostaa, koska itse kuljen kävellen lasten päiväkotimatkat ym. Isompi asunto olisi toki hyvä, mutta sieltä joutuisi lähtemään tosi aikaisin kävelemään lasten kanssa päiväkotiin että itse ehdin bussilla kouluun tiettyyn aikaan :/ Tosi vaikeita valintoja, eikä tiedä mille pitäisi antaa arvoa tässä kohtaa. Päätös on tehtävä pian.

Entäs sukupuolet?

Pienet toki samaan, mutta 9 v asuu siis teillä 2 viikkoa/kk. Ei varmaan tykkää 3- ja 4-vuotiaiden jatkuvasta seurasta. Voiko mistään nipistää hänelle omaa soppea? Ta vanhemmat nukkuman olkkariin?

Meitä on 2+3 ja neliöitä 88. Aika pieni tämäkin on, enkä pienempään kyllä muuttaisi. Ehdottaomasti koululaiselle oma huone ja kaksi pienempää samaan huoneeseen. Mitä tulee läksyjen teosta ja kavereiden vierailusta kun samassa huoneessa pyörii paljon pienempiä?

Noh, nuo pienemmät ei hirveästi leiki nytkään omassa huoneessa, nukkuvat vain. Lelut saisi siis jatkossakin olla olkkarissa tai vanhempien makkarissa. Meinasin että 9v saisi olla lastenhuoneessa ihan rauhassa läksyjen ja omien juttujen ja kavereiden kanssa kun tarvis. Tai sitten 3 ja 4v nukkumaan vanhempien makkariin kerrossängyssä? Ovat vaan kyllä just oppineet, ainakin 4v omassa huoneessa nukkumaan... Ehdottomasti valitsisin sen 4h asunnon, mutta tuo sijainti :/ En millään haluaisi pakolla kävelyttää 4 vuotiasta aamu kuudelta päiväkotiin vasinkin hänelle pitkää matkaa, kun vaihtarina on asua kiven heiton päässä päiväkodista, mikä helpottaisi arkea huomattavasti. 9 vuotiaalla on isänsä luona iso oma huone... Hän on sopeutuvainen ja sanoi kyllä kerran että "miks mä en voi olla noittenkaa samassa huoneessa?" tässä nykysessä kodissa... Ollaan siis myyty asunto ja nyt ainakin väliaikaisesti vuokralle menossa. Tarjolla ei hirmusti ole vaihtoehtoja.

Mikä ettei. Olen sitä mieltä, että usein arjen pyörutyjsessä kaikkein tärkeintä on sijainti suhteessa, kouluihin, työpaikkaan, päiväkotiin jne. Me elelemme toistaiseksi 7 hengen voimin 85 neliössä. Kaikki on lähellä kavereita myöten, joten tykkäämme olla tässä.

Silleesti tuntuu hassulta pitää 9v omaa huonetta, jos ei ole ihan pakko, koska nytkin se on puolet kuusta tyhjänä kun tosiaan on siellä isänsä luona. Tietty on sen ikäinen, että tarvii omaakin rauhaa...

ja me aikuiset+3 ja 4v olemme useasti klo 7-17 poissa kotoa, eli töissä, minä koulussa ja lapset päiväkodissa että 9v koululaisella on muutama tunti koulun jälkeen olla ihan yksinään rauhassa... Tuosta sijainnista vielä, että tuossa 3h kämpässä meillä olisi mummot ja tätikin melkoisen lähellä :) mietin vaan, että annanko minä sille sijainnille nyt hirmu suuren arvon? no, vaikka antaisin, niin totta se on, että jos voi arkea kulkemisten kannalta helpommaksi saada niin miksipä ei sitten ottaisi sitä helpotusta vastaan!

Miksikäs ei? Varsinkin jos vanhin lapsi on sitä mieltä että se on ok. Kannattaa kuitenkin katsoa että tavaroille on kans tarpeeksi tilaa :)
Me ollaan kans asuttu kolmiossa kolmen lapsen kanssa mut aikuiset nukku olkkarissa. Siellä oli niin suuri olohuone. Hyvin mahduttiin.

Meillä ollaan viiden hengen perhe pienehkössä kolmiossa.

Pienin on vielä pinnasängyssä, mutta kohta tulee se miettiminen, että miten meillä huoneet jaetaan. Tässä on kuitenkin niin pieni vastike ja hyvä sijainti, että muuttoa emme edes ole harkinneet. Asumiskulut menevät meillä neliöiden edelle.

ilman muuta mahdutte, aivan hulluutta lähteä hankaloittamaan arkea ja käytännön asioita vain asuin neliöiden vuoksi, kuitenkin kotona ollaan usein yhdessä eikä meillä ainakaan kukaan istu hetkeäkään yksin omassa sopessaan. Meitä on 2aik.ja 3 lasta ja hyvin mahdutaan. Isommat 10v ja 7v ei edes suostuisi nukkumaan eri huoneissa.

Meillä on 4h+k 89m2. Meitä on vanhemmat + 15v tyttö, 10v poika, 4v. poika ja 1 v tyttö.Hyvin mahdutaan. Teinillä on oma huone ja pienin nukkuu vielä vanhempien makkaris mutta viimestään parin vuoden päästä siirtyy noitten poikien kans samaan huoneeseen. Tosin sitten kun vanhin muuttaa pois kotoa niin nuorin saa sen huoneen. Meillä oli vähän aikaa isompikin asunto (120m2) mutta mieluummin mä täs asun.

Pienemmät lapset pois huoneesta siinä vaiheessa, kun vanhin tekee läksyt. Sitä paitsi, jos vanhin on muutenkin vain puolet kuusta sinun luonasi, minusta on järkevintä laittaa kaikki lapset samaan huoneeseen. Mitä järkeä antaa yksi huone yhden lapsen käyttöön, jos huone on kuitenkin puolet kuusta käyttämättä? Ja jos annat isomman makuuhuoneen lasten käyttöön, sen voi jakaa puoliksi esim. sijoittamalla väliin kirjahyllyn tms. Ainakin meillä on niin valtava tuo päämakuuhuone, että pinta-alaltaan siihen uppoaisi melkein kaksi pienempää makuuhuonetta. Aivan tyhjää tilaa, koska me aikuiset harvemmin vietetään makuuhuoneessa aikaa muutoin kuin öisin. Eli kyllä aikuiselle riittää pienempikin makuuhuone.

muuta kuin todella väliaikaisesti tai niin, että nukutte itse olkkarissa. Meinaan mennään 2 v eteenpäin (lyhyt aika loppujen lopuksi), teillä on 11 v joka tarvii omaa rauhaa, ja nuo 3- ja 4 veetkin on jo 5 ja 6, ja yhä enemmän leikkivät lastenhuoneessa, kutsuvat kavereitaan kylään jne. 4 vee eteenpäin, ja lapset ovatkin jo 13, 7 ja 8...

Onko kaikki samaa sukupuolta?

Me ollaan valittu asuminen tällä hetkellä pääasiassa sijainnin mukaan ja aika ahtaasti asutaan. Mutta mahdutaan. Säilytystilan kanssa on ainoot ongelmat. Saa olla tosi tarkkana, ettei oo turhaa tavaraa ja saa tarkkaan miettiä, mitä säilytetään ja missä.

Uskon, että te mahdutte ihan hyvin. Mä tekisin sinuna juuri niin, että lapset kaikki nukkumaan samaan, mutta pienempien lelut ja tavarat pääosin olohuoneeseen (tai vaihtoehtoisesti vanhempien makkariin). Niin, että päivisin huone olisi pääsääntöisesti 10 v:n käytössä.

Meitä on kohta viis kolmiossa. Teini (ihan kohta 18), taapero (1v7kk) ja LA 10.4. syntyvä vauva. Meillä teinillä on oma huone ja muut nukutaan toisessa makkarissa. Olohuonen on jaettu puoliksi, toinen puoli on varattu taaperon leluille ja leikeille.

Mutta tää sijainti, teinillä 5 min. matka lukioon. Miehellä 10-15 min matka töihin. Mulla lähellä kerhot, muskarit, kotiäitikaverit... Aluksi oli suunnitelma muuttaa tänä keväänä isompaan, mutta sijainti ratkaisi ja päätettiin jäädä tähän.

Yhteistyössä